NO2 blijf te hoog.


A

Andy Slingerland

Guest
Hallo,

Het probleem hieronder is zo uitgebreid mogelijk geschreven voor het vinden van de mogelijke oorzaak.

Bij mogelijke schrijffouten dank ik mijn toets correctie.


Ik heb een aquarium van 100cm met 20 vissen, 5 Garnalen, 4 slak etende slakken en 3 Mosselen. Op een temperatuur van 25 Graden.


En heb sinds 11/03/2019 een NO2 van 0,6 nog geen drama maar ik wil het naar het laagste terug krijgen.


Op die dag heb ik tussen 10:00 en 12:30 een aantal beeldjes en stenen gewassen/vervangen, planten gesnoeid, waterpest geplant + 3 ijzerkogels voor de wortels, 2 bovenste filters uitgespoeld en 15L water vervangen.


12/03/2019 heb ik de vissen alleen eten gegeven en water getest.

12/03/2019, 17:00 JBL Combiset Test:

Temperatuur: 24.9

PH 3.0-10: 8.0

NH4: 0,4

NO2: 0,6


Ik heb op 13/03/2019 40L water gewisseld en filter bakterien er in van die blauw ballen, totaal 7st.

13/03/2019, 9:00 JBL Combiset Test:

Temperatuur: 25.1

NO2: 0,6


14/03/2019 heb ik om 15:00 de filter verandert.

Oude filter:

  1. Sera Watte groen.
  2. Juwel Koolfilter zwart
  3. Juwel Cirax keramiek
  4. Juwel BioPlus fine

Nieuwe Filter:

  1. Sera Watte groen
  2. Sera Watte groen
  3. Juwel Cirax keramiek
  4. Juwel Nitrax
En de ramen Schoon gemaakt

JBL Combiset test:

14/03/2019, 15:00.

Temperatuur: 25.4

NO2: 0,6

14/03/2019 21:30

Temperatuur: 25,3

NO2: 0,6


15 en 16/03/2019

Heb ik alleen eten gegeven en de kleppen open gezet voor het water.

Ik heb die 2 dagen wel het water getest.

JBL Combiset test 15/03/2019, 11:00.

Temperatuur: 24,8

KH: 6

PH: 8.0

GH: 9

NH4: <0,05

NO2: 0.6

NO3: 5

16/03/2019, 21:00.

Temperatuur: 25,0

NO2: 0,6


17/03/2019(Gisteren)heb ik om 17:30 Sera Bio Nitrivec er in gedaan 65ml, zet elke dag de luikjes open voor het water.

JBL Combiset test 17/03/2019, 8:00.

NO2: 0,6


18/03/2019(Vandaag) heb ik ze alleen eten gegeven en een meting gedaan.


18/03/2019, 9:00.

Gemeten met JBL Combiset Test:

NO2: 0,6

19/03/2019(Morgen)
Ga ik nog een waterwissel doen van 1/3.


Wat kan ik daar aan doe om de NO2 naar beneden te krijgen? Heb iemand daar een oplossing voor?


Ik heb ook nog Sera Toxivec.


Groet,

Andy Slingerland.
 
Ik denk zelf dat er wat mis is met je manier van testen, als je water wisselt moet de No2 naar beneden gaan en geen 0.6 blijven.
Doe anders eens een waterwissel van 50% en een uurtje of 2 daarna weer testen.
 
Laat je water eens testen door een ander bv de lfs dan wel met druppels
Of Haal eens een nieuwe no2 test is namelijk wel apart dat je de zelfde waarde blijft meten
 
Ik heb de JBL koffer ooit gehad en had niet in de gaten dat de NH3/4 en NO2 testen verlopen waren. De NH3/4 bleef stug 0 aangeven. Dit bleek niet te kloppen toen ik een koi verkoper een van de vissen liet bekijken (ik zag iets aan de kieuwen).
Hij testte ook het water en de NH3/4 was hoog! Ik weet helaas de waarde niet meer (en ook niet van de NO2). De testen die ik had waren dus inmiddels verre van betrouwbaar.

Daarom mijn vraag: hoe oud zijn de testen die je gebruikt?

Edit: ik had vissen en pomp over gezet naar een nieuw en groter aquarium, dus er kwam een nieuwe bodem in. Daarom was ik dagelijks aan het meten.
 
Laatst bewerkt:
Hallo, bedankt.
ik wil graag een antwoord geven op jullie 4 reacties, per persoon.

Ton,
Ik doe morgen een waterwissel van 40% tot 50% dan doe ik 2 uur er na weer een test.
Morgen later op de dag zou ik schrijven wat de uitslag is.

Jaap,
Ik vond de verhoging in de NO2 toen ik een test had gemaakt met de JBL EasyTest 6 in 1.
Met de druppel test heb ik ook mijn kraanwater en mijn kleine aquarium met baby visjes getest,
Die test waren alle 2 goed met de JBL Combiset test. De kleur van het kraanwater en de kleine aquarium
werden licht geel, van mijn grote aquarium gelijk roze.

Nicole,
Op de koffer van de JBL Combiset test staat 08/2020

Thea,
Voedsel krijgen de vissen heel gevarieerd 2 keer per dag.
-Flokken (2 soorten gemixt)
-Korrels
-Tabletten(die je op de raam kan plakken)
-JBL Plankton
Uit de Diepvries: van Petman Premium Fish
-Daphnia
-Artemia
-Witte Muggenlarve
-Rode Muggenlarve
-Zwarte Muggenlarve

Garnalen en Mosselen om de dag.
-Dennerle Shrimp King Atyopsis
 
is je filter wel goed voor de grote van je bak?

Ik zou aangezien je bezetting even wat rustiger gaan voeren. zowiezo 1x per dag. voor 20 vissen vind ik persoonlijk zoveel voer wel veel. Probeer eens even om de dag 1x te voeren voor een week.

Ik heb ook een 1 meter bak met 2 filters, voornamelijk veel Siporax erin.

Jij zou ook nog eens Zeoliet kunnen gebruiken tijdelijk voor de Nitriet en Ammoniak.


Maar dat is mijn optiek, wellicht dat andere betere advies hebben
 
Ik ben benieuwd wat er uit de waarden komt voor de wissel van vandaag (50%) en dan wat erna nog wordt gemeten. Dat zou in elk geval minder dan de helft moeten zijn.
Ik zou ook eerst 1x per dag voeren want je voert al snel teveel.
 
Water verversen doe ik ook ,maar als je je filter tegelijk ververst haal je alle goede bacteriën uit je filter die je nodig hebt om de schadelijke stoffen uit je nieuwe water te halen.
 
NO2 van 0,6 nog geen drama? Dit is toch wel een dramatische hoeveelheid voor je vissen.

Wat ik begrijp nav je verhaal.

12-3 in je bodem gewoeld en 15%, 15 liter ververst en je 2 filters verschoont. 0,6
14-3 filterinhoud veranderd van 1 filter.

Van af 12-3 tot heden geen verversing meer gedaan met constante meting van 0,6.

Dit is niet raar omdat je niet ververs dus verlaagt er niets. Filter reinigen en nieuwe filter inhoud toevoegen betekend dat het nieuw ingerichte filter geen bacterieen meer heeft en opnieuw moet indraaien. De ander heb je op 12-3 gereinigd dus hier zal ook wat weg gespoeld zijn.

Je zult toch echt grote hoeveelheden moeten gaan verversen om die waardens naar beneden te krijgen. Logisch denken als je 0,6 meet en je ververst 50% dan hou je 0,3 over dit is nog teveel dus een dag later weer 50% verversen hou je 0,15 over etc. Je bacterie opbouw gaat een week of 3 duren dus tot die tijd moet je blijven verversen. Dit is de enigste manier om het naar beneden te krijgen. De nitrivec en de bacti balls zullen wel iets doen maar zal niet met een paar dagen allemaal weer in orde zijn.

Zoals thea ook aangeeft check die mosselen. Als er eentje of meer dood is, ligt die te rotten en dit geeft ook veel vervuiling waardoor je waterwaardens zo hoog kunnen oplopen.

De zeoliet is ook een goed middel maar wel weten wat je ermee moet doen. Dit neemt giftige stoffen op maar ook voeding voor je bacterie groei. Als je gebruik moet je langzaam afbouwen. Haal je na 3 weken in 1 keer eruit kun je alsnog wat gelazer krijgen. absoluut geen zouttoevoegingen bij zeoliet.

Niet meer klooien met die filters. je heb er 2 dus 1 voor 1 reinigen alleen als het echt nodig is. Duurt een week of 3/4 totdat een schoon filter weer genoeg bacterieen heeft dus andere filter die tijd niet aankomen zodat de boel niet weer instort.
 
Water verversen doe ik ook ,maar als je je filter tegelijk ververst haal je alle goede bacteriën uit je filter die je nodig hebt om de schadelijke stoffen uit je nieuwe water te halen.

Je goede bacteriën halen geen schadelijke stoffen uit je nieuwe water. Teminste, niet dat ik weet.

Goede bacteriën zetten ammonia/amoniak (vissenpoep en rottingsafval) om naar nitriet (nitrificatie), en andere goede bacteriën zetten nitriet om naar nitraat (denitrificatie), wat voeding is voor planten.

Oud water is water waar de meeste goede stoffen inmiddels uit zijn opgenomen en waarin meestal een ophoping van andere stoffen ontstaat. Door dat proces wordt ouder water minder geschikt voor planten en dieren in je aquarium. Met een waterverversing voer je afvalstoffen en ophopingen af, en voeg je vers water met veel zuurstof, co2 en waardevolle andere goede stoffen toe.

Water verversen en je filter schoonmaken kan dus prima samen.
 
Je geeft niet aan of je planten hebt en zo ja, welke planten. Het valt me wel op, mits je metingen kloppen, dat je erg hard water hebt. Een PH van 8.0 is erg hoog. Zelf heb ik, ook op een meter plantenbak, een PH waarde van 6.85
 
Valt me nu pas op dat Ts meet met strips :oops:is niet zo handig natuurlijk
zou eerst een een goede test methode aankopen dan verder kijken

Een ph van 8 is dacht ik toch niet zo hoog
Schermafdruk op 2019-03-19 14-36-33.png
Schermafdruk op 2019-03-19 14-37-14.png
dit is het water hier uit de kraan
 
Je geeft niet aan of je planten hebt en zo ja, welke planten. Het valt me wel op, mits je metingen kloppen, dat je erg hard water hebt. Een PH van 8.0 is erg hoog. Zelf heb ik, ook op een meter plantenbak, een PH waarde van 6.85

Hier is de ph ook 8 Ben en de kh rond de 9.
Volgens mij is het al snel richting de 8 in de meeste delen van ons land.

Hier is de PH zo rond de 7.5. Zo rond, want het water wordt hier gemixt, er zit dus wel wat variatie in. Maar ik vroeg TS dan ook of er planten in z'n bak zijn. Voor veel planten is dit water dan toch wel erg alkalisch/hard. (Een PH van 7 wordt als neutraal gezien)
 
:oops:Hoe niet goed op letten en lezen altijd weer bestraft wordt :stom::sorry:

Ik vond de verhoging in de NO2 toen ik een test had gemaakt met de JBL EasyTest 6 in 1.
Met de druppel test heb ik ook mijn kraanwater en mijn kleine aquarium met baby visjes getest,
Die test waren alle 2 goed met de JBL Combiset test. De kleur van het kraanwater en de kleine aquarium
werden licht geel, van mijn grote aquarium gelijk roze.
 
:oops:Hoe niet goed op letten en lezen altijd weer bestraft wordt :stom::sorry:

Ik vond de verhoging in de NO2 toen ik een test had gemaakt met de JBL EasyTest 6 in 1.
Met de druppel test heb ik ook mijn kraanwater en mijn kleine aquarium met baby visjes getest,
Die test waren alle 2 goed met de JBL Combiset test. De kleur van het kraanwater en de kleine aquarium
werden licht geel, van mijn grote aquarium gelijk roze.


Ik weet dat hij ook met een strip had gedaan.
Maar ook met druppeltest.

Ik vernam enkel dat jij alleen d8 dat ie de strips had. vandaar,
 
Hallo, ik heb ruim 40% van mijn water vervangen.

Ik zou de testen die ik gedaan heb zo goed mogelijk opschrijven.

Deze test is van voor de waterwissel,
JBL test Strip 6 in 1.
19/03/2019 om 10:00
NO3: 100
NO2: 5
GH: 7
KH: 6
PH: 7,2
Cl2: 0
Temperatuur: 24,8 graden

Ik vraag mij af of deze testen goed zijn als u verder onder de druppel test ziet.

Deze test is van na de waterwissel,
JBL test Strip 6 in 1.
19/03/2019 om 18:00
NO3: 100
NO2: 2
GH: 7
KH: 6
PH: 7,2
Cl2: 0
Temperatuur: 24,7 graden

Deze test is van na de waterwissel,
JBL Combiset Test Druppeltest.
19/03/2019 om 18:30
NO3: 1
NO2: 0,4
GH: 8
KH: 5
PH 3,0-10: 8,0
NH4: 0
Temperatuur: 24,7

Soms denk ik zouden alle testen wel goed zijn, omdat mijn vissen eten als piranha’s doen alles normaal. De garnalen werken de hele tijd doen ook alles normaal en de mosselen staan heel de tijd op een kier open en reageren goed.
Vandaag(19/03/2019) heb ik naast het waterwisselen de planten gesnoeid en alles weggeruimd bodem schoon gemaakt met de zuiger en 6 blauwe bacterie gel ballen er in gedaan.

Ik geef ook nog een antwoord op de andre reacties die er staan.
Omdat ik graag wil weten of ik iets fout doet en wat jullie adviseren.
 
Wat een verschil in waarden na de wissel zeg. Dat is geen klein verschil. Als de druppeltesten niet over de datum zijn dan zou ik die aanhouden of voor de zekerheid de lfs eens vragen of ze deze willen meten met druppels.
Zoals je al weet is die strip niet echt betrouwbaar en dat zie je ook in de afwijkingen.
 
Deze Blauwe Bacterie gel ballen gebruik ik.

3CF42E99-5378-4378-B90D-97C8555FC03D.jpeg
 
Hoelang draait je aquarium al? Sorry als dit al ergens staat.
 
9 Februari heb ik hem opgestart.

Dit is mijn aquarium, wat vinden jullie ervan of wat zou ik anders kunnen doen?

976857C5-3DB4-4208-BBF1-E52827ADE53F.jpeg
 
Hij draait nog niet zo lang, dus dat zou het nitriet kunnen verklaren. Maar zet m'n vraagtekens bij de gemeten waardes want bij nitraat van 100 en nitriet van 5 denk ik dat je vissen niet meer vrolijk zouden rondzwemmen.

Het grasachtige plantje links en rechts ( Ophiopogon japonica) is trouwens geen aquariumplant, deze kun je beter in de tuin zetten :)
 
Ik denk ook dat de korte tijd dat de bak draait je nitriet veroorzaakt zoals Nicole ook al zegt. Wellicht wat te snel of teveel vissen toegevoegd en dan is de bacteriecultuur daar nog niet klaar voor en dan kun je weer wat no2 meten.
 
-Ancistruz:

Ik heb alleen de juwel filter bioflow super 500 er in.


Ik wil ook graag over soporax filteren maar dat gaat niet in deze kleine filter van juwel. dan zou ik ook een 2e filter moeten hebben.


-Jessicapilon:

Op de moment voer ik mijn vissen 2x per dag s’ochtends en s’avonds en de garnalen voer ik ook s’avonds.


-Henry en annette:

Ik doe normaal altijd water en filter te gelijk, had nog niet voor problemen gezorgd. Tot deze keer.

Ik spoel normaal alleen dan mijn bovenst watten uit 1 voor 1.

Nu zitten er alleen nog watten in het bovenste gedeelte.


-Michelle1:

11/03/2019 15L water vervangen.

12/03/2019 niets verandert.

13/03/2019 40L water vervangen.

14/03/2019 Filter verandert.

15-16/03/2019 niets verandert

17/03/2019 Sera Bio Nitrivec erin

18/03/2019 niets verandert

19/03/2019 50L water vervangen


Mosselen hou ik goed in de gaten. En ik maak de filter normaal 1 voor 1 schoon.


-MenM:

Ik heb zo een O2 slangetje van juwel op de filterpomp en een eheim luchtpomp en CO2 in het aquarium.


-benvo:

Misschien is het water uit de kraan zo hard.

Ik heb voor een paar weken het water uit de kraan getest, dat was toen goed.


-Flipper34:

U geef als hardheid noord-Holland aan maar ik woon niet meer in Nederland. Ik woon al 11 jaar in Luxemburg.

Ik zou nog is een druppel test van het kraanwater hier maken.
 

Terug
Bovenaan