Wat is er nieuw

NO2 wil niet omlaag

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Rudy de Wit
  • Startdatum Startdatum
R

Rudy de Wit

Guest
Beste forum leden,

Ik heb alweer 2 jaar mijn rio 125 draaien naar alle tevredenheid. op 1 ding na dan, dat is de NO2 waarde. deze krijg ik als maar niet naar 0 toe.

ik gebruik JBL drubbel test set om te meten en ik heb de volgende waardes.

NH4 = <0,05
NO2 = 0,05
NO3 = 1
PO4 = 0,05

PH = 7,2
KH = 4


Wat zou het zijn dat ik verkeerd doe? ik zou graag die NO2 eens naar de 0 willen krijgen om een echt voldaan gevoel te krijgen 😀

aqua_zpsd0byxslv.jpg
 
Lees je het wel goed? Ik twijfel ook wel eens met die kleurenkaarten, soms meet ik iets, soms meet ik niets.
Het heeft ook zin om een vrouw de kleurenkaart te laten aflezen, vrouwen kunnen kleuren beter aflezen meestal 😉
 
Je meet als de waarden zouden kloppen ook nog nh4 en dan is wat no2 ook niet zo vreemd.
Is je filter wel proper of voer je misschien iets teveel? Ook kan het een kwestie van aflezen zijn zoals mark ook al daarnet aangaf. Misschien kun je een foto posten van de test en de verkleuring hiervan.
 
Bij ons is de NO2 ook altijd 0,05.
Wij testen ook met JBL druppeltesten.
Wat wij ook probeerden hij gaat niet naar 0.
Toen het kraanwater maar eens getest....NO2 0,05, tsja dan is ie ook niet naar 0 te krijgen volgens mij.
Enne, ik ben een vrouw, maar kan er niks anders van maken met de kleurtjes van JBL dan NO2 0,05.
 
NH3 /NH4 is bij ons wel 0
 
http://forum.nvn-koi.nl/index.php?topic=12829.0

Zoals je kan lezen mag er wel iets van nitriet inzitten in het leidingwater. Maar ook als dat zo is dan zou dit in een goed draaiende bak moeten worden omgezet waardoor de no2 alsnog 0 is.
Ik denk dat het eerder dan aan de test ligt of aan het aflezen.
 
Dus de bak zou er dan zelf 0 van moeten kunnen maken?
Krijgt de bak daar de kans voor dan als er met verversen toch weer NO2 in zou komen?
Die NO2 test van JBL is vrij nieuw en kan dus nog niet over de datum zijn.
 
Vergeet nog te zeggen dat als we meten met de strips dan geeft ie wel 0 aan.
 
Ansi zei:
Vergeet nog te zeggen dat als we meten met de strips dan geeft ie wel 0 aan.

Dit is bij ons ook het geval. Maar ik heb altijd begrepen dat de strips minder accuraat zijn dan de druppel test.
 
de NH4 waarde mag toch altijd wel aanwezig zijn? dit is volgens mij het begin stadia van de verwerkingscyclus van de afvalstoffen.

NH4 snelle bacterie --> NO2 langzame bacterie --> NO3 opname door de planten
 
Ja, dat is ook zo.
Al moet ik wel zeggen dat het niet heel veel afwijkt, want wij gebruiken ze allebei en het wijkt dan niet gigantisch af van elkaar.
NO3 wijkt het meeste af, dus die nemen we van de strips niet heel serieus.
 
jessicapilon zei:
Je meet als de waarden zouden kloppen ook nog nh4 en dan is wat no2 ook niet zo vreemd.
Is je filter wel proper of voer je misschien iets teveel? Ook kan het een kwestie van aflezen zijn zoals mark ook al daarnet aangaf. Misschien kun je een foto posten van de test en de verkleuring hiervan.

de NH4 waarde mag toch altijd wel aanwezig zijn? dit is volgens mij het begin stadia van de verwerkingscyclus van de afvalstoffen.

NH4 snelle bacterie --> NO2 langzame bacterie --> NO3 opname door de planten

Verder doe ik de filter 1 keer per 1 a 2 per maand checken en schoon spoelen met aquarium water.
 
Rudy de Wit zei:
de NH4 waarde mag toch altijd wel aanwezig zijn? dit is volgens mij het begin stadia van de verwerkingscyclus van de afvalstoffen.

NH4 snelle bacterie --> NO2 langzame bacterie --> NO3 opname door de planten

Ik heb daar niet veel verstand van.
Wij hebben de Tetra NH3 / NH4 test, die zitten bij elkaar in of zo en als we daarmee testen geeft ie 0 aan.
Maar of dat ook klopt / goed is??

http://www.hornbach.nl/shop/TETRA-Test- ... tikel.html
 
Ik meet hier in geen van de bakken nh3/4 moet ik zeggen. Nh3/4 is voor algen een boost dus die kan beter altijd 0 zijn. Als je voldoende bacteriecutuur hebt dan is deze ook niet meetbaar zover ik weet.
 
Wat mij als eerste opvalt is dat de bak er TE proper uitziet voor een bak van 2 jaar oud.
Een te propere bak draait niet op balans, maar op het verversings schema.

Wil je er een echte balans in krijgen, dan moet je het zeker eens een tijd met rust laten.
De bacterie colonies gaan zich op elkaar afstemmen. Evenwicht.
Als bacterien niets te eten hebben, dan vertrekken ze, of ze gaan dood.

Als je de bak een tijd met rust laat, zul je zien dat de Nitraat zal stijgen. Ook de fosfaat zal wat stijgen.
Nitraat tot 50 mg/l zou geen probleem moeten zijn. Fosfaat tot 2 mg/l ook niet.
Je planten zullen het zeker waarderen.

Na deze periode zal er geen nitriet meer zijn. De bacterien zijn dan goed op orde.

Daarna niet teveel schoonmaken.


Daarnaast wil ik nog even zeggen dat een waarde van 0,05 ook eigenlijk niets is.
Je moet je eens afvragen wat je gaat meten als je zuiver gedestileerd water gaat meten.
Misschien lees je dan ook wel 0,05 af. Niet dat er 0,05 in gedestileerd water zit.
Maar dit is eigenlijk de kleurwaarde die 0,00 zou moeten zijn.
In mijn vakgebied heet zoiets de blanco waarde.

Deze mag je van je gemeten waarde aftrekken.

Alle kleur reacties zullen een kleur geven. Ook bij een 0 waarde.
 
Niks mis met deze waarden is de conclusie dan toch?
Zou er wel wat (makkelijke) hogere planten inzetten,is prettiger voor de vissen.
Dat lage plantje links van het midden met die witte nerven is geen aquariumplant en gaat het niet doen in de bak dus kan je alvast verwijderen.
 
Seabait zei:
Niks mis met deze waarden is de conclusie dan toch?
Zou er wel wat (makkelijke) hogere planten inzetten,is prettiger voor de vissen.
Dat lage plantje links van het midden met die witte nerven is geen aquariumplant en gaat het niet doen in de bak dus kan je alvast verwijderen.

stelletje boefjes die mij dat als aqua plant hebben verkocht. Ik heb het even opgezocht en het blijkt een fittonia te zijn en idd GEEN aqua plant. :stom:

Beetje jammer dat ze dat dan wel verkopen in een aquarium speciaal zaak (heevis).
 
biljoenblik zei:
Wat mij als eerste opvalt is dat de bak er TE proper uitziet voor een bak van 2 jaar oud.
Een te propere bak draait niet op balans, maar op het verversings schema.

Wil je er een echte balans in krijgen, dan moet je het zeker eens een tijd met rust laten.
De bacterie colonies gaan zich op elkaar afstemmen. Evenwicht.
Als bacterien niets te eten hebben, dan vertrekken ze, of ze gaan dood.

Als je de bak een tijd met rust laat, zul je zien dat de Nitraat zal stijgen. Ook de fosfaat zal wat stijgen.
Nitraat tot 50 mg/l zou geen probleem moeten zijn. Fosfaat tot 2 mg/l ook niet.
Je planten zullen het zeker waarderen.

Na deze periode zal er geen nitriet meer zijn. De bacterien zijn dan goed op orde.

Daarna niet teveel schoonmaken.

Ik maak nu om de week schoon.
- grind stofzuigen
- 1 emmer (10 liter) water verschonen

dat is toch niet teveel wel?


Wat zou dan volgens jou een goede richtlijn zijn? 1 keer in de maand water verschonen? grind zuigen? filter watten spoelen?
 
Om de week 10 liter verversen idd helemaal niet veel en eigenlijk best weinig.
Over het algemeen is wekelijks rond de 20% gebruikelijk.
Grind zomaar een beetje oppervlakkig schoonmaken is voldoende en filterwatten kan je vernieuwen,sponzen wat uitspoelen met water uit de bak als de uitstroom aan de karige kant is.
 
Ik zat ook wat met hetzelfde probleem, dat laatste klein beetje nitriet die maar niet wegging wat ik ook deed.
Deze morgen was ik vergeten om profito en easy carbo in te doen en daar juist was mijn nitriet test veel beter.
Kan je daar een klein beetje niriet van krijgen door profito en easy carbo te gebruiken?
Ik doe van beiden dagelijks 2 ml, het aquarium is 100 liter.
 
Zover ik weet geeft carbo of profito geen meetbare nitriet hoor. Ik doseer in de baken met de EI meer dan aanbevolen plantenvoeding maar je meet daardoor geen nitriet hier.
 
Rudy de Wit zei:
biljoenblik zei:
Wat mij als eerste opvalt is dat de bak er TE proper uitziet voor een bak van 2 jaar oud.
Een te propere bak draait niet op balans, maar op het verversings schema.

Wil je er een echte balans in krijgen, dan moet je het zeker eens een tijd met rust laten.
De bacterie colonies gaan zich op elkaar afstemmen. Evenwicht.
Als bacterien niets te eten hebben, dan vertrekken ze, of ze gaan dood.

Als je de bak een tijd met rust laat, zul je zien dat de Nitraat zal stijgen. Ook de fosfaat zal wat stijgen.
Nitraat tot 50 mg/l zou geen probleem moeten zijn. Fosfaat tot 2 mg/l ook niet.
Je planten zullen het zeker waarderen.

Na deze periode zal er geen nitriet meer zijn. De bacterien zijn dan goed op orde.

Daarna niet teveel schoonmaken.

Ik maak nu om de week schoon.
- grind stofzuigen
- 1 emmer (10 liter) water verschonen

dat is toch niet teveel wel?


Wat zou dan volgens jou een goede richtlijn zijn? 1 keer in de maand water verschonen? grind zuigen? filter watten spoelen?

De hoeveelheid water verversen is zeker niet teveel. Maar iedere week je grind uitzuigen is niet goed.
De bodem is (op het filter na) de grootste bacterie huisvester van je aquarium. De bodem heeft veel invloed op de waterwaardes. Dus beter laat je die met rust. Alleen oppervlakkig (wat dus OP de bodem ligt) vuil kun je wegzuigen.
3 a 4 keer per jaar de bodem uitzuigen is meer dan voldoende.
 
Wat ik nog niet voorbij heb zien komen is je planten bestand.
Ik vind je aquarium best wel schaars beplant.
Zet er eens een snelle groeier achterin in zoals Limnophila sessiflora (Ambulia) of hoornblad. En een snelle bedekker om de voorgrond zoals naaldgras of lilaeopsis.
Dan zul je het NO2- gehalte naar beneden zien gaan.

Wat ik zo zie kwa vissen en frequentie van waterverversen zit het goed.

Geef je je planten bemesting?
 
afgelopen week een beetje bezig geweest in het aquarium. al langere tijd wilde ik het grind iets ophogen zodat de planten zicht beter kunnen zetten met wortels.

tevens ben ik begonnen met co2 in het water te brengen door middel van een dennerle BIO CO2 120 set. Deze draait nu enkele dagen, maar zie nog geen verschil (kleur) in het co2 metertje. zo'n continu meter 😉

Mijn doel is om de planten beter te laten groeien. Verder zal ik het advies om de bodem minder diep te zuigen in acht nemen. in totaal hoop ik dat de NO2 en overige waardes in balans komen.

955334rudydewit_0_85_afbeeldinge.jpg
 
De kleur van je co2 test zou na enkele uren bij gewone co2 al moeten verkleuren dus ik denk dat je met deze bio co2 niet voldoende doseert nu.Je moet de bodem ook niet weer te dik maken want de goede bacterien zitten eigenlijk in de bovenste 2-3cm.
 
Mooi artikel John.
 
Kwam het toevallig tegen Marcel 😉.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan