Wat is er nieuw

no3 en po4 nul

• Onderwerp starter Onderwerp starter hayabusa
  • Startdatum Startdatum
H

hayabusa

Guest
Hallo ik heb vandaag mijn waterwaarden gemeten en daar kwam uit dat de po4 en no3 nul zijn. Mijn planten groeien niet erg goed dus denk ik dat het daar aan ligt, ik heb fosfo en nitro en mijn aquarium is een juwel rio 180, dus netto 160 liter. Naar welke waarden moet ik gaan om mijn planten te later groeien en hoeveel fosfo en nitro moet ik dan toevoegen? Alvast bedankt

Ten eerste: niks 'moet' qua waarden. Hou dat een beetje in gedachten als er uiteenlopende antwoorden komen.
Genoeg plantjensoortjes die het heel aardig doen bij PO4 = 1 en NO3 = 10 ( <= dit is dus ook maar een van de mogelijkheden)

Maargoed, er zijn ook andere factoren. Wat waren je andere waterwaarden? Welke vissen heb je? Welke planten? Foto'tje bak?

~ Ivo

Soms lijkt het bijna als vanzelfsprekend dat in geval van tekorten bij de planten voedingsstoffen 'moeten' worden toegevoegd.. terwijl je natuurlijk ook nog de route kunt bewandelen van voorkomen dat er tekorten ontstaan, door bv. je lichtintensiteit en/of belichtingsduur te doen afnemen.
Ook dit hangt natuurlijk af van o.a. de soort planten die je hebt, je visbestand en je persoonlijke voorkeur etc..
Maar goed, ik geef het maar even mee..

Klopt Ivo maar 0 moet je niet willen of hebben denk ik. Persoonlijk zit ik om dit te voorkomen dan liever iets hoger met de waarden want dan voorkom je in ieder geval dat je op 0 uitkomt.
De Juwel bak van de TS heeft redelijke belichting en ik zou zelf voor alle zekerheid dan een no3 van 15 aanhouden en een po4 van 1,5.
Mocht later blijken dat er weinig wordt verbruikt dan zou je altijd het iets kunnen bijstellen als dat gewenst is.

Ik volg natuurlijk de EI en dan doseer je bewust al over, maar de reden dat ik liever overdoseer is heel simpel. Als je laag gaat zitten en het blijkt onvoldoende dan is het kwaad al geschiedt. Wanneer je wat hoger start kun je altijd wat naar beneden bijstellen en je hebt toch voorkomen dat de waarden op 0 uitkomen.
Maar ja iedereen denkt hier niet gelijk over en daar is iedereen ook vrij in natuurlijk 😉

Ook is natuurlijk de co2 nog van belang. Maar daar hebben we de kh en de ph voor nodig.

kellemes zei:
Soms lijkt het bijna als vanzelfsprekend dat in geval van tekorten bij de planten voedingsstoffen 'moeten' worden toegevoegd.. terwijl je natuurlijk ook nog de route kunt bewandelen van voorkomen dat er tekorten ontstaan, door bv. je lichtintensiteit en/of belichtingsduur te doen afnemen.
Ook dit hangt natuurlijk af van o.a. de soort planten die je hebt, je visbestand en je persoonlijke voorkeur etc..
Maar goed, ik geef het maar even mee..

Klopt helemaal, vaak hoeft het niet maar dan moet men iets aanpassen.
In mijn kleinere bakken voeg ik niks toe behalve een beetje plantenvoeding.
Omdat ik heel veel drijvers erboven heb is de intensiteit minder en de duur max 9 uur.
Dus minder vraag naar stoffen, maar ja ook minder groei.
Dus het ligt er ook aan wat je wilt natuurlijk.
Maar het is een feit dat je lang niet altijd voeding moet toevoegen. Maar daar moet je dan wel op inspelen .

Bedankt ik zal proberen om een foto te maken. De ph was ook best hoog, namelijk 8. Ik heb nu wat water ververst en ga zo weer meten. Er zit 2x 45 t5 boven, 1 jbl tropic en 1 jbl colour. Ze staan 11 uur per dag aan. Het visbestand is:
14 rasbora hengeli
2 ramirezi
5 barbeeltjes
7 sherry barbeeltjes
1 gourami
En garnalen, slakken en 1 verdwaalde rasbora galaxy die in het mos was meegekomen.

de ph is nu 7,5 en de kh is 4. De foto maak ik vanavond als er geen weerspiegeling meer is

Als ik de no3 van 0 naar 15 wil brengen moet ik volgens mijn berekening 22,5 ml nitro toevoegen. Is dat niet erg veel?

Hoi hayabusa ik probeer ook om ongeveer PO4 = 1 en NO3 = 10 aan te houden.
Heb een iets grotere bak en moet daarom ook aardig wat toevoegen.
Meestal in verhouding iets meer P04 dan N03.
Ik voeg niet alles in 1 keer toe maar test een paar keer per week en probeer zo een goede verhouding te krijgen.

Het product is nu niet bepaald geconcentreerd, dus wat veel lijkt bevat niet zo veel 😉

Maar gezien je ramirezi's hebt zou ik echt aanraden het te houden bij zo min mogelijk toevoegingen. Hoe minder is voor deze diertjes echt hoe beter.

~ Ivo

Je planten groeien waarschijnlijk niet goed omdat je onvoldoende co2 in je bak hebt.
Natuurlijk is een Po4 van 0.5-1 en een no3 van 10-20 iets om naar te streven maar denk dat het daar niet alleen aan ligt.

Ph van 7.5 en een Kh van 4 geeft 3.8mg /l co2 en dat is zo goed als niks of ligt dat nu aan mij?

Misschien bio co2 eens overwegen.

Ga in mijn bak vanaf komend weekend no3 en po4 wekelijks bijgeven om gewenste waarden te krijgen en zit dan op

Nitraat 35 ml
Fosfaat 75 ml
Plantenvoeding 30 ml

Dus wat is veel, ligt helemaal aan de concentratie van het produkt denk ik.

Ik heb ook een rio 180 en mijn plantenvoedingsschema ziet er als volgt uit,

Donderdag: waterwissel 25% en 15 ml plantenvoeding, alle andere dagen 5-10ml
Vrijdag po4 5-10 ml
Alle andere dagen 5-10 ml kno3

Ik bestel via aquabemesting...poeders zelfs mengen...

Ik meet vrij weinig, let een beetje op de algjes...eerst deed ik iedere dag 10 ml kno3 en op dag 6 zag ik groene puntalg op de ruiten, dus iets verlaagd..

Ik zou het nog iets kunnen verlagen, maar dan zie ik iets meer algjes opkomen, dat idee heb ik dan,...nu redelijk onder controle, maar algjes zal ik altijd blijven houden, dit vind ik niet erg door alle bewoners in mijn bak...
Dit allemaal met een groot visbestand en veel planten....ik heb ook de jbl lampen erin hangen...

In het begin vond ik het ook lastige materie, maar veel gelezen,..oa op de site van tropica staan veel leuke dingen, vooral die voorgekauwde layouts, ...maar dat is een andere topic!!!

w3bcr4wl3r zei:
Natuurlijk is een Po4 van 0.5-1 en een no3 van 10-20 iets om naar te streven maar denk dat het daar niet alleen aan ligt.
Natuurlijk? Bij ramirezi's eerder 'natuurlijk niet', dan 'natuurlijk'. Zeker die hogere marges.

Ligt er maar net aan wat je belangrijker vindt, je planten of de vissen.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
w3bcr4wl3r zei:
Natuurlijk? Bij ramirezi's eerder 'natuurlijk niet', dan 'natuurlijk'. Zeker die hogere marges.

Ligt er maar net aan wat je belangrijker vindt, je planten of de vissen.

~ Ivo

Het ging over zijn planten en niet over zijn vissen dus dan zijn de voorgestelde waarden beter voor zijn plantengroei. Dat ze niet zo goed zijn voor zijn ramirezi is een andere zaak.

Ik ga niet elk topic helemaal lezen dus had het visbestand gemist.

Ja in alles zit wel een kern van waarheid wat ik lees. Ivo heeft gelijk dat die vissen liefst niet veel toevoegingen hebben, want ze zijn gewoonweg gevoelig.
Aan de andere kant is het co2 gehalte erg laag en bij jou bak met 11 uur aan verlichtingsduur verwacht ik toch wel een probleem met bv penseelalg.
Je kan dat dan weer voorkomen door er heel veel drijvers in te doen waardoor het licht sterk gedempt wordt of om de tl buis af te schermen met bv pvc buis.
Het is waar dat je soms moet kiezen tussen een mooi plantenbestand of het welzijn van je vissen. Daar moet je eigenlijk een middenweg in zien te vinden maar ja dat is soms lastig.
Met jou vissen zou ik net als Ivo al zegt niet al te hoog gaan zitten met je waarden. Maar een no3 en po4 van 0 is ook niet goed dus probeer bv om daar 10 en 1 mg van te maken.
Je hebt weinig co2 en dat kun je dan wellicht afvangen door het licht flink te dimmen.
Ik had ook in eerste instantie niet gelezen dat er Ramirezi s in zaten moet ik toegeven hoor.

Ik zou ook naast de lichtintensiteit de verlichtingsduur terugbrengen zodat er minder vraag naar voeding is en liefst gecombineerd met gedempt licht.
Dan is de vraag naar voeding veel minder en kun je toe met minder hoge waarden. En dat zullen die Rami s wel weer waarderen.

De ramirezi's kan ik verplaatsen naar een andere bak als het moet. Maar als ik in 1 x 22,5 ml nitro en 30 ml fosfo in de bak doe, gaat dat wel goed of gaan mijn vissen dan dood ofzo? Dat er haast geen co2 in het water zit vind ik wel raar want ik voeg elke dag 3 ml carbo toe?

Zoveel moet je er niet in doen.
1 x 10 ml. nitro en 2 ml Fosfo.

Waar meet je de waarden mee?

Ik meet de waarden met een sera druppelset, zo'n koffer. En het leek me inderdaad erg veel, dus bedankt.

hayabusa zei:
Dat er haast geen co2 in het water zit vind ik wel raar want ik voeg elke dag 3 ml carbo toe?

Zoals ik het begrijp (zeer beperkt trouwens) zal met het gebruik van een goedje als carbo een co2-meting geen betrouwbaar resultaat geven.
De hoeveelheid die je 'moet' toevoegen blijft dus toch een beetje natte-vinger-werk.

Altijd met beleid toevoegen.
IK meet ook met de sera.

Ik doe altijd de helft wat op de flessen staat.
En gaat goed.

Carbo is heel iets anders dan co2 en daardoor zal de co2 ok niet stijgen.
Het is een soort van vervanger.
Ik heb hier bv de Dubia 80 staan van 100 liter netto ongeveer. ik voeg wekelijks toe 20 ml nitraat en 40 ml fosfaat.
Dat staat voor 20mg no3/L en 2.0 fosfaat.
Dus de hoeveelheden die je noemt klinken veel maar vallen best mee hoor.

Maar goed ik zou met die hoeveelheden dan wel overwegen om die Rami s over te plaatsen.
Dat waarderen ze wel in ieder geval.

Un mijn Dubia 100 van 180 liter bruto doe ik 40 ml no3 en 80 ml po4.
Jij zit nog niet op de helft dus dat is dan echt niet veel en ik verwacht dat je nitraat daarmee net over de 1o komt en de fosfaat rond de 1.
Ik moet erbij zeggen dat ik de poeders van aquariumbemesting.nl gebruik.

Bedankt voor de hulp, ik heb nu 10 ml nitro en 2ml fosfo toegevoegd. Ik ga morgen weer meten en kijken hoeveel ik weer toe moet voegen

Ik heb vandaag de waarden weer gemeten en daar kwam uit de de no3 weer 0 is en de po4 erg veel, namelijk 10mg/l. Is dit slecht of niet? En ik heb de ramirezi's naar een nieuw bakje verplaatst.

Dat is een erg hoge po4 hoor. Heb je wel goed gemeten of niks verwisseld??
No3 mag niet 0 zijn hoor.
Ik zou de no3 rond de 10 a 15mg proberen te houden. De po4 rond de 1.0.
Je moet er voor waken dat de waarden 0 gaan worden want dan is er geen voeding meer dus.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan