Wat is er nieuw

NO3 en PO4 testen

Erik Pereij

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
4 april 2022
Berichten
88
Leeftijd
55
Locatie
Einighausen
Beste Lezers.
Ik vraag mij wel eens af wanneer je het beste de NO3 en de PO4 kan testen. is dit voor de voeding of ongeveer 1/2 uur na de voeding.
Of gewoon overdag. Wie kan mij hiermee helpen of uitleggen. Alvast bedankt.
 
Ik doe het vaak voor de waterwissel of een uurtje of ander half na.

Dan weet je de waarde voor het wisselen en/of je er na eventueel wilt bij doseren
 
Alleen voor controle kun je altijd wel doen maar om te zien of je genoeg toevoegt zou ik het na het toevoegen meten en vlakvoor het verversen en dan kun je zien wat het verbruik is geweest.
 
Visvoeding heeft geen directe invloed op de waarden. Het voer moet eerst nog door de vis heen en dan nog door het filter voordat de nitraat en/of fosfaatwaarde beïnvloedt.
 
Ik test (NO3 en de PO4) in principe alleen als er een reden voor is, bijvoorbeeld bij een “algen” probleem.

Of wat vaker als houdbaarheidsdatum testvloeistof verloopt.

Testen is enkel een momentopname.
Moet er niet aan denken om de bemesting telkens aan te passen na elke meting.
Probeer de bemesting dagelijks zo constant mogelijk te houden en gewoon resultaat af te wachten (weken)
 
Laatst bewerkt:
Dat hangt denk ik van je bak af😉 hier zwemmen flinke jongens die tot 5 keer per dag eten krijgen, daar blijft ook van liggen. Dan wil ik wel echt de waardes weten. Na een wissel zit ik soms op 10/15 no3. Dan ga ik dus niet bij doseren
 
Ik test als ik zin heb (plm eens per 3 weken)en alleen om te controleren of nitraat en fosfaat niet op nul zit of extreem hoog is. Alles wat er tussen zit is goed. De kleuren zijn soms moeilijk te onderscheiden en gaat met grote stappen (Sera) dus ik neem het met een korreltje zout.
 
Bedankt ! De meeste aquarianen hebben mijn vraag beantwoord
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: morge
      Terug
      Bovenaan