Wat is er nieuw

no3 waarde met Caridina garnalen

• Onderwerp starter Onderwerp starter JeroenVD
  • Startdatum Startdatum
J

JeroenVD

Guest
Hoi!
Ik heb een 25 liter bak staan met daarin 20 crystalblack garnalen. Ze zitten op een ph verlagende bodem samen met osmose water.
Dit is aangevuld met mineralen om de gh te verhogen. Maar waar ik eigenlijk mijn vraagtekens bij heb is de no3 waarde.
Momenteel zit deze op 20 mg\l. Maar ik kan dus nergens vinden of dit nou vervelend is voor dit soort garnalen.
Ik ben benieuwd naar wat jullie advies is met betrekking tot een no3 waarde en caridina garnalen.

Alvast bedankt!

Ik denk dat het met 20mg wel mee zal vallen maar waardoor is deze no3 zo hoog? Voer je veel misschien?
Waarmee heb je dit gemeten?

Nee voer eigenlijk nauwelijks, heb er eergisteren een voer tabletje in gedaan van spinazie. Blijft wel wat lang liggen, misschien dat daardoor de nitraat omhoog is gegaan.
Eventueel drijfplanten een optie om het wat naar beneden te krijgen? Of maakt dit niet zo'n groot verschil.

Drijfplanten is een optie en in de meeste aquaria een leuke toevoeging. Ik verwacht niet dat het nitraat van een voertabletje is en een andere oplossing is gewoon water verversen. Als je nu 20ppm nitraat hebt en je voert een 25% verversing uit dan zit je nog maar op 15ppm zo rechtlijnig is het. Herhaal dit een paar keer en het zou helemaal weg moeten zijn.

Draait de bak nog maar net misschien en kan dat dan zijn veroorzaakt door de nitrificatie?

Dank voor de reacties. Bak draait nu inmiddels een kleine 8 weken

Maar wat is nou wenselijk voor de garnalen? En nitraat van bijna 0?

Er zijn leden die hebben garnalen samen met de EI en dan heb je het al snel over een redelijk hoog nitraat maar of dat kan hangt ook weer af van de soort en de gradatie.

Ja dat begrijp ik. En wat als je nou een hoge gradatie hebt? Welke hoeveelheden nitraat is dan nog acceptabel?

Ik denk dat je dat per soortje gewoon moet opzoeken. Ik durf er in het algemeen in ieder geval geen uitspraak over te doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan