Wat is er nieuw

NO3 wil niet omhoog

FrankW

Well-known member
Lid geworden
2 november 2021
Leeftijd
64
Wat kan de reden zijn dat ik mijn NO3 maar niet omhoog krijg? Ik heb het al geprobeerd met div. middeltjes. Met de zakjes Kaliumnitraat (KNO3) van Plantedbox. Ook al met de zakjes Magnesiumnitraat (MgNO3) van aquariumbemesting.nl. Ook al met Nitro van Easy-Life. Als ik de aanbevolen hoeveelheid gebruik dan zie ik bijna geen verschil als ik voor het toe dienen of na het toe dienen meet. Ik meet met de NO3 druppeltest van JBL ook daar ligt het niet aan want die heb ik inmiddels ook al een nieuwe gekocht om dat ook uit te sluiten.

Ik vergat er nog bij te vermelden dat ik mijn micro voeding niet op dezelfde dag toevoeg als mijn macro voeding

Dat is heel vreemd want gelijk na het toevoegen zou je duidelijk verschil moeten kunnen meten.
Is de test wel goed?

Als ik de aanbevolen hoeveelheid gebruik dan zie ik bijna geen verschil als ik voor het toe dienen of na het toe dienen meet.

Heb er zelf nog niet heel veel verstand van, maar ik mis toch wat belangrijke info:
Hoeveel gebruik je precies en op hoeveel liter water dien je dat toe? en hoe vaak?

Misschien eens wat meer info over het aquarium, bodem en filtersysteem.

Dan kunnen we misschien een oorzaak vinden.

En welke (drijf) planten? Die staan bekend om hun liefde voor nitraat..

En welke (drijf) planten? Die staan bekend om hun liefde voor nitraat..
Klopt maar als TS snel na toevoegen amper of geen verschil meet dan kan dat niet door de planten komen lijkt me. Ben ook benieuwd naar de tijd tussen toevoegen en meten.

Even wat antwoorden. Ik twijfelde ook aan de druppeltest en heb daarom een nieuwe gehaald met een datum 2026 erop. Resultaat was het zelfde. Aquarium is een 450 liter aquatlantis die stevig beplant is. Gezien ik mijn waterwissel met osmose doe moet ik de mineralen en voedingstoffen zelf toevoegen. Met mijn PO4, Fe, Mg, geen problemen. Ik schat het netto watervolume op 360 liter. Ik voeg de dag na mijn wekelijks onderhoud en waterwissel (100 liter) 40 ml Easy-Lite Profito toe. Dagelijks voeg ik 10 ml All in One van Plantedbox toe. Er draait een Ph computer op de bak. De Kh is 6. De Gh is ook 6. Het filtersysteem is een Eheim Prof 5e 600T. Bovenin het originele blauwe voorfilterspons van Eheim. Daaronder 3 mandjes met blauwe spons van 20ppi. Daaronder nog een mandje met keramische pijpjes. Bij testen blijkt de NO2 nul te zijn. Er zitten idd wel veel drijfplanten in de bak. Ik ben er niet zeker van maar ik denk dat het kikkerbeet is. Deze drijven express boven het gebied waar de Anubias en Javavaren staat om licht te dimmen. Ik weet dat drijfplanten veel nitraat gebruiken maar het kan toch nooit zo zijn dat ik vlak na toedienen van NO3 (naar 10 ppm) gewoon maar nauwelijks verschil meet. Vaak meet ik na het toedienen nog gewoon hetzelfde of 1 ppm meer dan ervoor. Ik wordt helemaal gek. Wat gaat er fout? Nog een aanvulling. Ik spuit wel met regelmaat wat Easy-life Easycarbo met een spuitje op de alg. Uiteraard de hoeveelheid die de fabrikant aangeeft.

ik zou bijna zeggen probeer eens een dubbele hoeveelheid (20ml) en kijk of je daar wel iets van meet

Antwoord op je vraag John. Al meet ik een uur na toevoegen dan zie ik al nauwelijks een verhoging van mijn NO3. En ik doe zan express een uur om er zeker van te zijn dat mijn NO3 voeding door heel mijn bak zit. Uiteraard hanteer ik bij alle drie de merken Nitaat de hoeveelheid die de fabrikant opgeeft om naar 10 ppm te sturen. Voorbeeld. Na mijn waterwissel meet ik een minimale NO3 van 1 of 2. Een uur na toevoegen sturend op 10 ppm meet ik dan hooguit een NO3 van 2 of 3. Nieuwe jbl druppeltest. 3 verschillende soorten Nitraat geprobeerd. Nog een aanvulling. Er draait GEEN Uv lamp op de bak. Het kan helemaal niet wat er gebeurd

Dorser je niet te weinig? 70ml per week lijkt me weinig obv deze instructie..

Bijlagen

• IMG_1873.png
    IMG_1873.png
    123.9 KB · Weergaven: 7
Dat ziu kunnen cemedia maar als ik meer All in One ga toevoegen dan loopt mijn verhouding NO3/PO4 helemaal fout. Ik heb wel eens om het te proberen 15 ml/dag toegevoegd maar dan loopt mijn PO4 veel te hoog op ivm te weinig NO3. Ik probeer te sturen op NO3 van 10 ppm en een NO4 van 1 Ppm maar dat is zo bijna onmogelijk

Sorry moet natuurlijk PO4 zijn en geen NO 4. Type foutje

en als je bij wijze van test eens een drie/vierdubbele nitro hoeveelheid er in gooit?

Dat nog niet gedaan maar het klopt toch gewoon niet

Ik snap heel goed dat er planten zijn die veen Nitraat gebruiken en dat de ene bak meer verbruikt dan de andere. Ik snap alleen niet dat ik vlak na het toe dienen nog maar heel weinig verschil in test resultaten zie. Kan gewoon niet

Probeer een de aanbevolen week dosering in een emmer met demi water en meet daar eens je no3,
Doe dat vervolgens nog eens met een dubbele week dosering zo weet je of je al kunt vertrouwen op je meetsetjes .

Meet je dan nog geen no3 dan doe je 1 druppeltje aio in je testset dan moet de kleur vol over de max waarde no3 gaan.

laatste mogelijkheid die aio bevat geen no3

schud je het goed voor het toedienen? Wellicht bezinkt het..? Weet niet zeker of dat zo is, maar kan ook nog een optie zijn.

Ik snap heel goed dat er planten zijn die veen Nitraat gebruiken en dat de ene bak meer verbruikt dan de andere. Ik snap alleen niet dat ik vlak na het toe dienen nog maar heel weinig verschil in test resultaten zie. Kan gewoon niet
vreemd is het wel. Maar.. als je planten de Po4 niet opmaken en de nitraat wel strak naar 0 trekken elke week, dan is het wel verklaarbaar dat het verschil groot is en eventueel oploopt..

Als die planten serieus honger hebben, en je wacht een uur, zou het m.i. best kunnen zijn dat ze al een deel opgesoupeerd hebben. We denken dat planten langzaam reageren, maar het worden niet voor niets snelgroeiers genoemd. Meet eens een kwartier na toediening, en dan een halfuur erna. En kijk eens wat dat oplevert.

ik geloof dat @Cornelius mij een keer iets over een index heeft geleerd. had te maken met de kleur van je drijvers en het nitraat gehalte.. ben het even kwijt en kom het zo snel ook niet meer tegen.. wellicht kan hij er iets over vertellen.

Edit: de "duckweed index"

Thnx voor je reactie triple. Maar het probleem lijkt juist niet in de All in One te zitten maar bij het toevoegen van losse nitraat. Maar je brengt mij wel op het idee om deze truc met alle drie de No3 toevoegingen van de verschillende merken te doen.

Goede tip Lysia. Ook dat ga ik proberen

Wat hier fout lijkt te gaan is de all in one.

Hierdoor kun je niet specifiek nitraat toevoegen. De overige componenten lopen dan ook op.

Daarom is het handiger om nitraat, fosfaat, sporen en calcium/magnesium apart te doseren.

70 ml per week / 360 x 100 = 19 ml per 100 per week. 19 / 30 x 15 = nog geen 10 ppm nitraat per week.
Per dag is dat 1,3 ppm. Zo gevoelig is de nitraat test niet.

Ik voeg 20 ppm per week toe. En meet steevast 15 ppm. Wekelijks 50% wissel.

Even nog een aanvulling biljoenblik. Dit geheel speelt meteen NA mijn waterwissel. Ik breng dan eerst mijn Kh,Gh, NO3 en mijn PO4 op het gewenste niveau. 10/1 ppi . In dit geval dus met een losse NO3 plus. Op dat moment speelt de All in One nog niet mee. Ik probeer zo de goede uitgangs positie te creeren dus 10/1. Dit lukt me juist niet omdat mijn nitraat niet omhoog gaat, de All in One gaat pas de dag erna mee doen

Goed, we hebben denk ik een stappenplan..

De mest zelf meten via druppels, als die ok is het water meten een kwartier, half uur en uur na toedienen om te kijken of er een patroon is.
Blijft de waarde laag? Dan nog een keer een dosis om te bekijken wat dit doet en eventueel nog een keer.

Dan moet er toch resultaat zijn...

Neem eens een emmer en meet daar de no3 en dan doe je daar een weekdosering in en dan weer meten. Ik meen me te herinneren van een lid dat er al eerder een batch poeders is geweest met iets verkeerds waardoor de no3 niet steeg.

Ik ga dat straks even proberen John. Al is het dan wel vreemd dat ik het met 3 merken heb. easy-life, plantedbox en aquariumbemesting. Maar ik ben het met je eens. Dat is waarschijnlijk de enige manier om er echt achter te komen

Ja blijft wel een raadsel als het met meerdere toevoegingen zo is.

Wat kan de reden zijn dat ik mijn NO3 maar niet omhoog krijg? Ik heb het al geprobeerd met div. middeltjes. Met de zakjes Kaliumnitraat (KNO3) van Plantedbox. Ook al met de zakjes Magnesiumnitraat (MgNO3) van aquariumbemesting.nl. Ook al met Nitro van Easy-Life. Als ik de aanbevolen hoeveelheid gebruik dan zie ik bijna geen verschil als ik voor het toe dienen of na het toe dienen meet. Ik meet met de NO3 druppeltest van JBL ook daar ligt het niet aan want die heb ik inmiddels ook al een nieuwe gekocht om dat ook uit te sluiten.
Waar ik dit lees komt altijd als eerste de vraag bij mij naar boven waarom je wilt dat er een hoger NO3 in je bak is? Want dat kan denkelijk een beter antwoordt vormen op verdere vragen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan