Nodige vrije hoogte voor een Primo 70?


dvbs

Well-known member
Lid geworden
21 december 2019
Berichten
102
Goeienavond iedereen,

Al zo´n 20 jaar ben ik tevreden met mijn Juwel Record. Nu wil ik hem toch gaan vervangen door een nieuw exemplaar. En omdat de huidige zich onder een trap bevindt...

Kan iemand me vertellen welke vrije hoogte nodig is om een Juwel Primo 70 te openen voor onderhoud? (Ik vermoed dat dan de hele lichtkap naar achter klapt?) Dus gemeten vanop het oppervlak waarop de bak staat, tot het hoogste punt van de kap bij het kantelen.

De eerste versies van de Primo, las ik, hadden een hele dunne lichtkap, waarbij het licht er door kwam. Is het met de laatste versies ook nog het geval, of is die kwaliteit terug verbeterd?

Alvast dank voor jullie reacties,
 
Laatst bewerkt:
Ik kan het straks even voor je meten. Ik heb dit aquarium en gebruik 'm als quarantainebak. Mijn bak is nu denk ik een jaartje oud. Vrij nieuw. Ik heb de witte versie en dat is gewoon doorschijnend. Daar komt het licht doorheen.

De kap til je er eigenlijk in zijn geheel van af. Dus geen kiepdeksel, je tilt het geheel omhoog en er dan af.
Als ik meet, hoeveel centimeters zou je dan de ruimte willen hebben om het geheel er af te tillen?

Ik vind het zelf een behoorlijk onhandige bak om te hebben vanwege dat deksel. Als je de deksel er af haalt en er zit condens aan de binnenkant dan drupt dat allemaal omlaag en is de boel rondom die bak sowieso bedrupt.
Zou het je daarom ook niet echt aanraden. Dan zou ik liever doorsparen voor een Lido (die wel iets hoger is, dat is mogelijk een nadeel), maar wel robuuster en gewoon makkelijker te openen. Of misschien zelf een bak samenstellen, dat je een glazen bak op maat laat maken (dat is geloof ik niet eens zo heel erg duur), en daar zelf de techniek in zet. Er zijn hier op het forum vast veel mensen die hierin kunnen adviseren hoe je dit het beste aan kunt pakken.

De rekord heb ik vroeger ook gehad en helaas ooit weggegeven, en als ik deze vergelijk met de primo was de rekord toch gewoon echt een stuk beter. Jammer dat ze die niet meer maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
Hartelijk dank voor jouw reactie.

Dat het licht er gewoon doorschijnt vind ik echt wel jammer.

Met de foto´s die ik terugvond op het net, dacht ik dat het deksel helemaal open kon draaien. Niet dus. Dan zou ik mijn oude kap nog beter kunnen hergebruiken? Dank voor het voorstel om het op te meten, maar dat hoeft dan niet meer. Sorry voor het ongemak.

Dan kijk ik misshien beter ook eens naar andere bakken van 60-70liter. (Het is een bakje voor garnalen)

Merci voor de tip voor de Lido. (Zo eentje heb ik ook en heel tevreden over, helaas op deze plaats niet de ruimte voor.)

Groeten,
 
Met de foto´s die ik terugvond op het net, dacht ik dat het deksel helemaal open kon draaien. Niet dus. Dan zou ik mijn oude kap nog beter kunnen hergebruiken? Dank voor het voorstel om het op te meten, maar dat hoeft dan niet meer. Sorry voor het ongemak.
Als je even de (boven) randen (diepte en breedte) van je rekord op meet, kan ik die van de primo voor je opmeten. Dan kunnen we kijken of de deksel van de rekord op de primo past.

Ik was inmiddels zelf ook benieuwd dus ben gaan meten ;). Ben er op uitgekomen dat je voor de primo toch iets van 50 cm hoogte beschikbaar moet hebben (bak + deksel er af kunnen tillen).
 
Stond nog met rolmaat in de hand dus bij deze de maten van de primo: 30 diep, 60 breed. Glasdikte 5mm. (30 cm en 60 cm is daarbij de totaallengte en diepte incl. glasrand).
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
juwel rekord wordt gewoon nog verkocht volgens mij
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
juwel rekord wordt gewoon nog verkocht volgens mij
Op de site van juwel zelf is hij niet meer te vinden, bij veel andere zaken uitverkocht. Soms kom je er nog wel eens eentje tegen, maar ik kreeg sterk de indruk dat juwel deze bak niet meer produceert.
 
Als
Stond nog met rolmaat in de hand dus bij deze de maten van de primo: 30 diep, 60 breed. Glasdikte 5mm. (30 cm en 60 cm is daarbij de totaallengte en diepte incl. glasrand).
Dank je, hier kom ik aan 60,1 breed en 30,0 diep. Dat zou vermoedelijk moeten lukken.
 
Was trouwens van plan om ook het filter mee over te zetten. (Het nieuwe heeft minder inhoud en hangt aan zuignappen) ...Nu nog bedenken wat te doen met de verlichting...
 
juwel rekord wordt gewoon nog verkocht volgens mij
Dat zou fijn zijn, maar hoopte ondertussen al een beetje op de 10l extra met de 70. Die heeft niet bestaan dacht ik? (De Rekord70)
 
Als

Dank je, hier kom ik aan 60,1 breed en 30,0 diep. Dat zou vermoedelijk moeten lukken.
randjuwelprimo.jpg

Heb even een foto gemaakt voor je van de binnenrand van de deksel van de primo, dan heb je een beetje een beeld van de 'constructie'.
De aquariumbovenrand (is gewoon glas) valt 'precies' in deze sleuf. Die rand is bij de primo ongeveer een cm binnenbreedte, zit dus wat speling. Als de deksel van de rekord er een is die je ook op het glas zet op deze manier moet dat gewoon kunnen.

De verlichting in de primo klik je vast in de deksel:
dekselprimo.jpg


Dat klik je zo in de haken en de haken zo in het 'plafond' van de bak. Is het een optie om die haken vast te lijmen aan de deksel van je rekord, en dan gewoon de nieuwe novolux ledlamp er in te plaatsen? De lamp zit niet in een armatuur geschroefd:
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
Dank je voor alle info, Barwaz!

Denk dat ik nu wel voldoende weet en ga eens de prijs vergelijken tussen een standaard primo70, een maatbakje met die afmetingen en misschien wel een recent tweedehandse..

De tip voor de verlichting is ook niet slecht. Even wat verder bekijken...
 
Graag gedaan! Ik kwam net bij het googlen nog deze tegen:

Misschien is dat nog een aardige optie voor je.
Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
Dank je voor alle moeite! Dat wordt zeer geapprecieerd.
Groeten,
 
Het nieuwe filter met zuignappen en het pompje aan de bovenzijde vind ik zelf een hele verbetering te opzichten van het oude filterhuis.
het is heel praktische dat je het even uit kan nemen een schoonmaken.

qua inhoud zijn alle inwendige filters behelpen
 
Het nieuwe filter met zuignappen en het pompje aan de bovenzijde vind ik zelf een hele verbetering te opzichten van het oude filterhuis.
het is heel praktische dat je het even uit kan nemen een schoonmaken.

qua inhoud zijn alle inwendige filters behelpen
 
Dag Bart125,

De interne filters hebben idd hun beperkingen en enorm lelijk. Maar ben er heel tevreden over.
Om het weg te werken ben ik al eens aan het knutselen gegaan. Hier poging1.(dit gaat het helaas niet worden, hopelijk heb ik dra tijd voor een meer donkere versie met een tak die naar links uitspringt om de uitstroom te verbergen)
Groeten,
 

Bijlagen

  • 20211214_205123.jpg
    20211214_205123.jpg
    132.6 KB · Weergaven: 112
Laatst bewerkt:
Om het weg te werken ben ik al eens aan het knutselen gegaan. Hier poging1.(dit gaat het helaas niet worden, hopelijk heb ik dra tijd voor een meer donkere versie met een tak die naar links uitspringt om de uitstroom te verbergen)
Oh dit vind ik echt heel erg leuk, heel creatief! Waarmee heb je dit gemaakt? Wat een goed idee!

het is heel praktische dat je het even uit kan nemen een schoonmaken.
Dit is zeker waar, dat ben ik helemaal met je eens. Wat betreft gebruik in een quarantainebak vind ik dit persoonlijk ook handiger dan een vast binnenfilter, juist om de reden die je noemt.

Wat ik bij het filter van de primo wel vervelend vind is dat het filter bij mij de neiging heeft om wat omlaag te zakken als het waterpeil daalt (met verversen). Dus dan zit ik dat ding steeds terug te plakken/schuiven.
Verder doet het ding uitstekend wat ie moet doen. Vind de stroming die hij geeft wel wat aan de sterke kant voor het formaat bak. Vissen die graag weinig stroming hebben zullen dit niet zo'n leuk filter vinden denk ik.
 
Het is gemaakt van aan elkaar gelijmde isomo, op vorm gebracht met een metaalzaag en scherp hobbymes. Laagje tegellijm over, en acrylverf. Eens ik een versie bekom die me aanstaat, gaat er nog epoxy over. (Het moet meer donkerbruin-zwart worden om meer op kienhout te lijken. Over de schors ben ik ook niet tevreden...)
 
ik heb er een klein haakje aan gemaakt van rvs
zodat hij behalve aan de zuignappen ook daaraan hangt dan zakt hij niet
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
In tegenstelling tot wat ik van plan was, heb ik de record nog gebruikt. Tot vorige zaterdag, toen is een lek vastgesteld. Tot mijn verbazing kwam het interne filter heel gemakkelijk los. Dit ligt nu klaar voor een nieuwe bak. Hierover wil ik toch nog iets vragen. Kan je qua kwaliteit de Platy 70 van HS Aqua vergelijken met de Juwel? Alvast veel dank voor jullie reacties.
Groeten,
dvbs
 
Ter info: heb een HSaqua 60x30x40 gekocht en daar past de kap van een Record alvast perfect op.
 
Ik wens je alvast veel plezier van je nieuwe bak toe.
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
Dank je, er zal wat tijd overgaan (de zomer is niet mijn favoriete seizoen om met aquaria bezig te zijn)maar hopelijk later kan ik jullie eens wat foto's tonen. Groeten, dvbs
 
Eindelijk tijd gezien voor een herstart. Voorlopig wel somber.
 

Bijlagen

  • 20220919_195750.jpg
    20220919_195750.jpg
    331.1 KB · Weergaven: 55

Terug
Bovenaan