Noem me maar WC


World Citizen

Well-known member
Lid geworden
16 mei 2018
Berichten
1,075
Leeftijd
39
Hoi!

32 jaar oud en ik kom uit het zeewater kamp.

Althans, Ik weet haast zeker dat ik hier ooit een account had. Het zal 15 jaar geleden zijn...

In die tijd had ik ook een zoetwaterbak. Maar na het lezen van veel zeewaterinfo was ik na een jaar al klaar met zoet en rond mijn 18e in zee gestapt.

Wat een verademing. Zee klinkt lastig, maar als je logisch nadenkt en het als een systeem benaderd.. dan is het zo simpel. Je moet gewoon niet iets doen zonder dat je weet wat je doet. Als je gewoon logisch nadenkt dan was zee eigenlijk simpeler dan zoet.

Een aantal jaar geleden gestopt door verhuizing. Daarna niks meer opgezet, maar nu voorlopig wil ik toch een aquarium. Zee pas in een volgende woning, dus nu Zoet.

Zoet brengt mij hier :) ... Zoetig kleurtje ook dat paars...

Sorry als ik lastige vragen stel of topics open.. Fluit me lekker terug en kom zo kritisch en bot uit de hoek als je wilt. Voorlopig ben ik verbaasd over hoe zoetwater gaat. Ik lees dingen die ik in zout compleet anders benader en heb echt tijd nodig te begrijpen hoe dit zit.

Ik heb ontzettend veel hulp nodig met zoetwater! ik hoop dat je me helpt zo af en toe. Bronnen en logica zijn gewenst. Als ik iets vanuit een zee hoek bekijk en daardoor een cruciaal zoet punt mis... Lach me lekker uit :) Ik vind het prima.


Grtz
World
 
Welkom op Aquaforum WC en veel plezier met het inlezen wat betreft de wereld van zoet.
 
Welkom op het aquaforum.

Mooi om de zoet en zout hier te delen.
 
Welkom op het forum World moest wel glimlachen om (maar als je logisch nadenkt en het als een systeem benaderd.. dan is het zo simpel. Je moet gewoon niet iets doen zonder dat je weet wat je doet. Als je gewoon logisch nadenkt dan was zee eigenlijk simpeler dan zoet.)
Ook voor zoet geld op iedere actie komt een reactie :D:D
 
Welkom WC :D ben je niet bang dat je gigantisch veel spijt gaat krijgen dat je nu met een zoetje gaat beginnen ipv zoutje?

Even terug op je stukje dat een zoutje gewoon logisch nadenken is :D mare ik denk dat het zich vooral zit in de techniek en je daar juist niet op moet bezuiningen.

Ik zou niets liever dan een zeebak maar als ik na de benodigde kosten kijk en dat je een flinke klap kan krijgen door een kleine verandering, heeft mij doen beseffen dat een zeebak geen optie is voor mij dan. Ik zou dan wel meteen met een ruime bak beginnen en niet kleiner gaan 500liter.

Maak je een foto album aan met je bak?
 
Dank allen!
Welkom WC :D ben je niet bang dat je gigantisch veel spijt gaat krijgen dat je nu met een zoetje gaat beginnen ipv zoutje?

Mwah nee, althans.. Soms voor een uur of 2, maar dan ga ik nadenken over wat ik ook al weer precies wil hebben om welke reden en dan eindig ik toch weer bij een bak van minimaal 2.5x60x80.. Aangezien ik dat hier niet het huis in ga slepen wacht ik tot mijn volgende woning. Als alles een beetje mee zit hoop ik over 3 jaar te kunnen gaan zoeken of net in mijn nieuwe woning te zitten. Ik wil dus voor nu een zoet biotoop. Veel planten, weinig vissen. Ik wil bezig zijn met aquanieren :)... Die vissen zijn maar bijzaak. Het is het in stand houden van een bioloog met zo min mogelijk ingrijpen zeg maar. Ik noem het wel eens een perpetum aquarium.


Even terug op je stukje dat een zoutje gewoon logisch nadenken is :D mare ik denk dat het zich vooral zit in de techniek en je daar juist niet op moet bezuiningen.

Ik zou niets liever dan een zeebak maar als ik na de benodigde kosten kijk en dat je een flinke klap kan krijgen door een kleine verandering, heeft mij doen beseffen dat een zeebak geen optie is voor mij dan. Ik zou dan wel meteen met een ruime bak beginnen en niet kleiner gaan 500liter.

Ja eens! Ook ik zit daarmee. Als het opzetten van een zoutbak me ooit 10.000 euro gaat kosten zonder levendsteen en inhoud vind ik dat helemaal niet gek. Je planned zo een bak ergens in je leven, en begint er niet zomaar aan denk ik.

Maak je een foto album aan met je bak?

Uiteraard. Ik ben nu nog bezig met de ombouw maar met wat geluk open ik komende week nog de startpost.
 
Dit was hem overigens ooit

http://www.reefsanctuary.com/forum/index.php?threads/room-divider-world-citizen.77929/

DSC_2389.jpg


DSC_2391.jpg


 
Pardon?!?! Wat zei je?!?! Begin €10000 zonder daadwerkelijk inhoudt ?!?!

Ok ik ben nu van mn stoel gevallen :D
 
Pardon?!?! Wat zei je?!?! Begin €10000 zonder daadwerkelijk inhoudt ?!?!

Ok ik ben nu van mn stoel gevallen :D

Thanks,

En ja als ik het doorreken

- Acryl aquarium 2.5x0.6x0.8m (binnenmaat)
- Sump 2x0.5x0.5m
- Lampen
- Eitwitafschuimer 2x
- Opvoerpomp 2x
- Wervelbed filter 2x
- 8 wisselende stromingspompen
- 10 doseerpompen
- Meubel
- Afvoer aansluiting riool (verbouwing huis)
- Water meet sensoren

Dan kom je er wel. Met mijn bak van 1:20 zonder inhoud was het ongeveer 5000 euro. Je moet nou eenmaal die afschuimer en lampen kopen. Ik zweer nog steeds bij HQI icm TL dus een kap op 1:20 kost je al bijna 1000 euro als je hem gestuurd wilt hebben.
Als je alles meerekent wat je uiteindelijk toch nodig hebt (mits gorgonen ed.. ), dan kost het nou eenmaal een berg geld.

Maar het is het naar mijn mening dik waard als je er voor zorgt dat je stekken verkoopt. Ik zou niet kunnen slapen als ik eindgebruiker ben.. maar als ik stekken weggeef dan droom ik zacht :)

Een speciaal bakje mits goed uitgekozen kan een stuk goedkoper. Niet al het koraal heeft dure lampen nodig of bergen aan afschuimers. Een speciaal bakje met leders en Percula is prima voor minder geld op te zetten. Alleen is het probleem dat je al snel meer wilt dan wat leders.......en dan ga je toch om.

En als je net als ik de meest bizare "niet houdbare" gorgonen wilt houden (en dat is me verdorie ook gelukt), dan moet je er echt vol voor gaan.

10k was eigenlijk nog voorzichtig ... ik had eerst zelfs 15k staan, maar ik dacht laat ik er ff 10 van maken. Dat klinkt wat minder erg :D
 
Ik vergat nog
- 2 koelers
- 4 verwarmingen
- 2 UPS voor minimaal 3 dagen. (op vakantie acuut terug vliegen kost 3 dagen)

(overigens komen de aantallen doordat ik graag een vorm van redundantie wil inbouwen)
 
Volgens mij hou je wel van wat techniek:)

Ik had eerder al een kostenplaatje gehoord ja. Sump van bijna €500 enz :D maar ach je hoeft maar een hobby te hebben ;)
 

Terug
Bovenaan