Nog altijd aan het vechten met/tegen baardalg!

Y

ypoc

Guest
Hallo allemaal,

Ik vecht nog steeds tegen baardalg in mijn Rekord 800, andere algen zijn nu al verleden tijd maar blijf last hebben van baardalg.

Heb dan maar onlangs besloten nieuwe verlichting aan te kopen, reden hier van is dat ik enorm veel baardalg had in mijn hillstream ben overgeschakeld naar LED en heb er nu geen last meer van.

Dus had ik een Aquatlantis Easyled aangeschaft, maar had niet verwacht dat die zo veel licht zou afgeven dus zijn de baardalgen nu wat meer geworden.
Dan maar besloten om zo'n Easyled control 1 plus aan te kopen omdat je daarmee de intensiteit kan aanpassen.

Maar nu is mijn vraag eigenlijk hoe stel je zoiets in?
In de zin van genoeg licht voor planten, te weinig voor baardalg?

Waterwaarden zijn trouwens allemaal ok, alsook co2. (Heb co2 onlangs wel wat verhoogd)

De baardalg zit vooral wat op bladranden die het meeste licht krijgen en op dat ene stuk hout die midden in het aquarium zit.
 
Ik heb niet veel kennis van led maar het zal denk ik ook afhangen van de hoeveelheid licht die de leds geven. Op volle sterkte kan teveel zijn dus het is denk ik wat proberen. Misschien kun je zoeken in andere topics over hoe de leden dit hebben gedaan? Je geeft zelf al aan dat de algen daar zitten waar je het meeste licht hebt. Dat komt dan omdat daar de vraag naar licht groter is. ook de circulatie is van groot belang.
 
Meten is weten: om enig concreet beginpunt te hebben zou je met een lichtmeter moeten meten hoe veel licht je eerste LEDs gaven en dat als startpunt hanteren voor de Easyleds.
Andere manieren van aanpak lijken in het beste geval een goede educated guess. Zoals wel vaker: cijfertjes plakken zonder te meten is verdraaid lastig.
 
Daar heeft Ivo helemaal gelijk, maar ja er zijn denk ik bar weinig mensen die zoiets kunnen meten. ik heb hier geen lichtmeter liggen moet ik bekennen:(.
 
Heb ook nog wat foto's als dat zou helpen tenminste:

3Wq7hZ4F8ESKnC3hjAAkJq2AUre9kooT.jpeg


3Wq7hZ4F8ESKnC3hjAAkJq2AUre9kooT.jpeg


3Wq7hZ4F8ESKnC3hjAAkJq2AUre9kooT.jpeg


Is idd moeilijk om in te schatten want die LED controller zit een beetje raar in elkaar ook, als hij op 100% staat is licht nogal sterk maar als dan verhoogt (wat niet kan gaat maar tot 100%) is licht 2x zo sterk.
Staat nu op 75% en is nog altijd redelijk veel licht denk ik zelf :p
 
Weet je ook je waterwaarden?? Baardalg is een teken dat er ergens een tekort aan is, maar dat kan van alles zijn.
Heb je voldoende co2 en is de circulatie goed?
 
Nog eens erbij vermelden:

Planten groeien goed, heb net plantenbestand aangevuld recent.
Enige wat
Weet je ook je waterwaarden?? Baardalg is een teken dat er ergens een tekort aan is, maar dat kan van alles zijn.
Heb je voldoende co2 en is de circulatie goed?
Dit zouden ongeveer de waarden moeten zijn:

Ph: 7
Gh: 6
Kh: 5
No2: 0
Po4: 0,25
Fe: 0,25

ALHOEWEL de Po4 altijd een stuk hoger ligt zonder toevoegingen.

Co2 heb ik geen enkel idee van heb zo'n continutest en staat op 20mg/l maar of dat dat wel degelijk klopt geen idee.

Stroming had ik wat problemen mee maar zou nu goed moeten zijn heb in en uitlaat vernieuwd. (Naar een breedstraal dingetje)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog even bij vermelden heb wel soms twijfels aan de diffusor, is een colombo co2 set en gebruik de originele diffusor die er bij zat.

Heb ook nog een flipper, topper en reactor liggen, maar die nemen verschrikkelijk veel plaats in...
 
Even een ideetje om je lichtsterkte op het gevoel te afstellen.

Draai s'avonds je licht laag zodat je Lotus zijn bladeren naar het licht gaat draaien, dan heb je dus net te weinig, schroef je de lichtsterkte langzaam op gaan de bladen van de lotus weer liggen, op dat punt heb je dus voldoende licht in je bak en mogelijk niet te veel, overdag gaat de lichtinval ook meetellen voor extra licht.

Volgens mij heb je verder geen (rode) veeleisende planten in je bak.
 
ook hier weer deze opmerking: met een flinke bos van een snelgroeiende plant proberen de balans te herstellen?
 
Had vandaag nog eens besloten waterwaarden te meten, na enkele dagen was de po4 en no3 letterlijk 0.

Ik heb geen enkel idee of dit in verband is met die algen, ben dan ook geen algenexpert :p
 
Baardalg heeft als oorzaak een tekort en dat kan best nitraat of fosfaat zijn.
 
Kijkend naar de foto's meen ik te zien dat de problemen wat lager in de bak zitten? Dat zou nl. kunnen wijzen op een mindere watercirculatie. Juist wat lager in de bak is het moeilijker om een stroming te verkrijgen die de benodigde meststoffen daar brengt waar ze nodig zijn. Daar zou dus een oorzaak kunnen liggen. Om precies te zien hoe de distributie in jouw bak verloopt kan je Easy-Life Filtermedia gebruiken. Dit is een wit goedje dat precies verklapt hoe e.e.a. in de desbetreffende bak verdeelt wordt.
 
De baardalg zit vooral wat op bladranden die het meeste licht krijgen en op dat ene stuk hout die midden in het aquarium zit.


Dit is wat de TS zelf aangaf maar je hebt gelijk dat op de latere foto s ook wat alg is te zien Ben.
 
Klopt en de TS moet zorgen dat alle voeding voldoende voor handen is in de bak.
 
Terug
Bovenaan