Nog een 'welke bak?'-topic


Marije74

Well-known member
Lid geworden
14 juli 2020
Berichten
429
Locatie
Friesland
Hallo allemaal,

Het kriebelt toch. Ik zou op korte of langere termijn graag de Home 60 (die helemaal geen 60 liter is) willen vervangen door een grotere bak, liefst 1.20m. Ik wil er niet zo heel veel bijzonders méér mee, anders dan iets meer ruimte voor een betere scape met hout en steen, en mijn C. paleatus en Hemigrammus Hyanuary meer ruimte en wellicht wat extra tankmaatjes bieden. 40cm diep is een eis want 50 is me te ver instekend in de ruimte waar het aquarium moet komen te staan.

De keuze is ook in die dieptemaat helaas reuze, maar de prijskaartjes zijn soms bizar fors. Dat wordt toch een tweedehandse dan (ook wel zo duurzaam).

Ik lees en hoor een heleboel de laatste dagen, vooral hier. Een Juwel Rio 240: mooi maar goedkoop uitgevoerd (is ook wel een stuk goedkoper). Maar ja, die lampen. Moet dan weer een Helialux met controller worden en dan ben je nieuw 300 euries verder. En een beetje knappe buitenfilter op dat formaat loopt ook in de 3 cijfers. En is dat dan wel mooi weggewerkt mbt doorvoeren achter of is die bak daar niet voor gemaakt?

Aquatlantis Fusion Pro 120. Man wat mooi. Maar dan mag je wel de Staatsloterij eerst winnen (en ja, er zijn nóg duurdere merken zoals Oase). Prachtig strak qua design en mooi afgewerkte doorvoeren en dat is wel wat waard.

Ciano Emotions Nature Pro 120. Ook mooi. Ik zag hier een forummer (niet meer actief) die een Ciano Pro Nature op een Aquatlantis Fusion meubel plaatste (https://aquaforum.nl/threads/weer-t...lantis-ciano-verlichting.161577/#post-1994163). Prachtig strak, en goedkoper dan een Aquatlantis bak er op, maar geen idee of het ook bevalt en net zo mooi afgewerkt is als het gaat om doorvoeren voor een extern filter. Matte achterwand van die bak vind ik ook mooi denk ik. Ik hoef niet persé een 3d achterwand.

Eheim? Ik zie alleen de Proxima voldoen aan mijn afmetingseisen en die is echt duur.

Wat meespeelt is dat ik op het ogenblik een Juwel Rio 240 met nieuw model (push to open) onderkast voor vraagprijs 275 voorbij zie komen. Daar zullen dan de eerdergenoemde aanpassingen aan filter en licht minimaal aan moeten gebeuren. Is dit nou werkelijk handiger dan een dure nieuwe bak? Wat zijn goede alternatieven, als je de eisen voor goed (maar niet noodzakelijkerwijs zwaar high tech) licht, een goed buitenfilter (JBL/Oase/Eheim) en strakke afwerking meeneemt? Welke bak is onhandig qua wegwerken van externe filterslangen en welke is aan te raden? Welke goedkoop is duurkoop, en welke duurkoop is de meerprijs niet waard?
 
Laatst bewerkt:
Ik snap je afwegingen, zelf heb ik een aquael formaat 1.20x40x64cm via marktplaats. Met de inrichting mistte ik wel wat diepte, dat zou ik zelf de volgende keer anders willen. De extra hoogte tov van bv een juwel 240 ben ik zelf wel fan van.

Voor het formaat waar je naar kijkt zijn de nieuwprijzen behoorlijk hoog, en dan moet je hem ook nog helemaal inrichten.
Zelf heb ik nog even getwijfeld over een Eheim Vivaline 240, maar wegens prijs toch voor tweedehands gegaan.

Succes met je keuze!
 
Dankjewel Jacob, die Vivaline is ook mooi. Zou zo graag willen zien hoe zo'n bak er aan de achterkant uit ziet, maar er zijn maar weinig zaken die al die bakken ter bezichtiging hebben staan (en al helemaal niet bij mij in de buurt helaas).
 
Hihihihi wat heeft iedereen tegen het interne filter van juwel? Werkt hartstikke prima! Alleen de sponzen vervangen/aanpassen. En ja, de lampen zijn fel maar drijfplanten en voldoende voeding doen een hoop. Dus als het budget klein is, werkt een juwel “as is”prima hoor.
Alhoewel die andere opties ook prachtig zijn :love: wie weet de na 10e! Wel ff een staatslot kopen dan hihi

ben benieuwd wat voor scape het dan word! Ik zie je al helemaal een fantasywereld creëren a la “axolotl-land” (Google maar, is te gaaf!)
 
Hihihihi wat heeft iedereen tegen het interne filter van juwel? Werkt hartstikke prima! Alleen de sponzen vervangen/aanpassen. En ja, de lampen zijn fel maar drijfplanten en voldoende voeding doen een hoop. Dus als het budget klein is, werkt een juwel “as is”prima hoor.
Alhoewel die andere opties ook prachtig zijn :love: wie weet de na 10e! Wel ff een staatslot kopen dan hihi

ben benieuwd wat voor scape het dan word! Ik zie je al helemaal een fantasywereld creëren a la “axolotl-land” (Google maar, is te gaaf!)

Correctie. Ik kon geen enkele drijfplant goedhouden met de standaard lampen, en hele wolken alg

@Marije74

Ik ben aan het switchen van Lido200 naar Trofis Colisa 1200 120 x 45 x 60h
Van marktplaats met alles erop en eraan incl walgelijk fraaie Eheim Pro 3e een wesdijk rgb ledbalk nog bergen reserve matten en noem maar op voor 250 euro, heb ook nog 4 baby ancistrus een maantje en een paar oto's meegehad
ok ik moest er wel voor naar Rotterdam rijden, maar vriend vn mij heeft bus, dus dagje uit van gemaakt
 
De prijzen van de aqualantis komen wel ergens vandaan uiteraard, afwerking en gebruikte lampen ect zijn gewoon mooier/beter.
Maar er is niks mis met Juwel bakken, ze houden net als al die andere bakken water tussen 5 glazen platen in.

Wat je natuurlijk ook kan overwegen: sparen!
wachten tot je het geld bij elkaar hebt om een mooie (nieuwe) aqualantis/eheim/oase ect neer te zetten.

Ik heb in het afgelopen jaar een aantal nieuwe bakken gekocht, en dat is allemaal van spaar-/vakantie-/13e maand geld.
 
Ik heb de Fusion 120 en die bevalt erg goed en mooi afgewerkt.
 
@Norion Zo’n mooie bak voor zo weinig?? What’s the catch 😱😉

Ik spaar inderdaad toch nog maar even door. Kwaliteit en het oog willen ook wat. Plus (niet onbelangrijk) ik moet man ook nog zo ver zien te krijgen, en die is nog aan het bijkomen van het feit dat ‘we kopen een bakje met een vis voor zoon’ drie bakken verder zoveel geld al gekost heeft 😁.

Los van wel of niet goed werken: ik ben fan van externe filters vanwege het gemak van schoonmaken en rustiger beeld in het aquarium. Eheim en Trofis zijn er bij gezet. Aquatlantis en Aqvastabil blijven mooi maar wel duurder. Dat zou een tweedehands bofje moeten zijn.

Iemand nog ervaringen met Ciano?
 
@Norion Zo’n mooie bak voor zo weinig?? What’s the catch 😱😉

Ik spaar inderdaad toch nog maar even door. Kwaliteit en het oog willen ook wat. Plus (niet onbelangrijk) ik moet man ook nog zo ver zien te krijgen, en die is nog aan het bijkomen van het feit dat ‘we kopen een bakje met een vis voor zoon’ drie bakken verder zoveel geld al gekost heeft 😁.

Los van wel of niet goed werken: ik ben fan van externe filters vanwege het gemak van schoonmaken en rustiger beeld in het aquarium. Eheim en Trofis zijn er bij gezet. Aquatlantis en Aqvastabil blijven mooi maar wel duurder. Dat zou een tweedehands bofje moeten zijn.

Iemand nog ervaringen met Ciano?

Vergis je niet als je voor Trofis gaat, dan heb je extra spierballen nodig, die is zekers 2 keer zo zwaar als de vergelijkbare Rio350 :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

De raampjes zijn net ietsie pietsie dikkerder...
 
Ik heb een man met zwarte band 2e dan judo, die boten tilt voor zijn vak 😋. Maar dat is het dus: hij moet die bak wel wíllen tillen en zich niet getild vóelen 😜
 
Ik heb een man met zwarte band 2e dan judo, die boten tilt voor zijn vak 😋. Maar dat is het dus: hij moet die bak wel wíllen tillen en zich niet getild vóelen 😜
Dat zeg ik..
Extra stel spierballen
1 man alleen is kansloos met dit gevaarte, als jij moet helpen ga dan maar voor de Juwel :DD :DD :DD
 
Trofis heb ik zelf ook en het glas is wat dikker dan een vergelijkbare Juwel (komt omdat ze hoger zijn) maar de kwaliteit van de onderkast en opbouw vind ik vergelijkbaar met Juwel. Het glaswerk van de Trofis is ok maar wel iets groenig waar de Juwel dan weer minder last van heeft. Het is ok maar het is geen top kwaliteit zoals ik bijvoorbeeld bij de nieuwere Eheim bakken heb gezien. Nu vind ik die kwaliteit zelf voldoende want de prijs is er natuurlijk ook naar, ook nieuw zijn die bakken nog goed betaalbaar en je krijgt gewoon een hoop volume voor je geld.

Zelf vind ik Eheim bakken op dit moment het mooist. Zelf zou ik nog wel eens een mooie Proxima of Incpiria in huis willen halen.
 
Ik moet zeggen dat de kasten van Aquatlantis van 40mm wel erg mooi zijn en in mijn beleving veel strakker dan bv die van Juwel maar ja daar is de prijs ook naar.
 
Die Aquantlantis kast vond ik ook prachtig. Vandaar ook dat die combi met een Ciano bak (zie mijn openingspost) die (voormalig?) forumlid Knolselder had gemaakt, me zo aantrekt. De nieuwere Juwel kasten zijn ook niet lelijk maar zo jammer dat de bak iets breder is dan het meubel. De eheim vivaline is ook mooi en iets minder duur maar ik vind de ombouw van de bak zelf denk ik wat te breed.
 
Op marktplaats zijn regelmatig mooie aquaria te vinden. Ik heb via marktplaats een Eheim proxima 175 gekocht. En nog snel geslaagd ook, binnen een week via een bewaarde zoekopdracht. Scheelde enorm met de nieuwprijs.
 
Misschien Aquatlantis Style Led?

Niet zo heel prijzig, maar verder geen ervaring mee.
 
Ik schop mijn eigen topic heel gewoon zonder gêne even weer omhoog: de Juwel 240 die ik op het oog had, is inmiddels niet meer beschikbaar dus dat zal dan wel niet mijn nieuwe bak zijn geweest, denk ik dan :-D. En daar twijfelde ik ook wel aan: net niet mooi aansluitende onderkast, standaard lampen (en ik wil echt dimbare op tijdschakelaar) en het buitenfilter dat ik wil moet er ook nog bij (JBL of Oase). Kortom, is goedkoop dan niet gewoon domweg duurkoop?

Wie heeft ervaring met de Eheim Vivaline of de Aquatlantis Style Led? En wie met Ciano? Hoe zit het met de verlichting van deze merken, moet daar nog veel aan gesleuteld worden?
Kan je elke 120cm bak straffeloos combineren met een ander ondermeubel (zoals, al eerder genoemd door mij hier, iemand deed met een Ciano bak op Aquatlantis meubel)?
Tips voor andere topics die er hier al over zijn geschreven, mag je ook plaatsen: ik zoek denk ik wel goed maar misschien zag ik wat over het hoofd).
 
Zo, mijn kerstcadeau is aanstaande! Ik heb inmiddels vandaag met iemand op Marktplaats een principe overeenkomst gesloten voor een witte Eheim Vivaline 240. Er zit volgens opgaaf de Eheim Classic verlichting bij, en een Jäger 150W verwarming. Filter is een Eheim Experience 250. Voor een mooi prijsje, dus ik hoop geen miskoop. Zin om die op te gaan starten en me te gaan verdiepen in de inrichting en eventuele upgrades.
 
Zo, mijn kerstcadeau is aanstaande! Ik heb inmiddels vandaag met iemand op Marktplaats een principe overeenkomst gesloten voor een witte Eheim Vivaline 240. Er zit volgens opgaaf de Eheim Classic verlichting bij, en een Jäger 150W verwarming. Filter is een Eheim Experience 250. Voor een mooi prijsje, dus ik hoop geen miskoop. Zin om die op te gaan starten en me te gaan verdiepen in de inrichting en eventuele upgrades.

Dat is een mooi bakje ja..
Met onderkast ?

Enneuh, ik denk wel dat 150 watt is wat krap voor 240 liter, denk dat 300 meer in de buurt komt voor gezeldschapsbak
Als het wel te krap is, dan trek je maar aan de bel, ik heb er 2 liggen
 
Kerstcadeau is toch even op de lange baan geschoven. Om allerlei redenen even beter voor nu. Wel erg jammer maar wel beter. Maar ik hou het in gedachten, dank!
 
Nou dat is jammer Marije maar soms moet je even keuzes maken.
 
Dat is een mooi bakje ja..
Met onderkast ?

Enneuh, ik denk wel dat 150 watt is wat krap voor 240 liter, denk dat 300 meer in de buurt komt voor gezeldschapsbak
Als het wel te krap is, dan trek je maar aan de bel, ik heb er 2 liggen

150watt is meer dan genoeg voor 240liter!
 
150watt is meer dan genoeg voor 240liter!

Dat is dan jouw mening, alleen je zegt het wel heel erg stellig.

Ik herken daar weinig in, behalve een bak die z'n temperatuur s'nachts niet kan vasthouden en een kachel die dag en nacht voluit staat te snorren
 
Dat is dan jouw mening, alleen je zegt het wel heel erg stellig.

Ik herken daar weinig in, behalve een bak die z'n temperatuur s'nachts niet kan vasthouden en een kachel die dag en nacht voluit staat te snorren
Dit is natuurlijk ook weer compleet afhankelijk van hoe je woont. Als ik hier ‘s avonds de thermostaat van 20,5 naar 18 zet dan is het ‘s ochtends nog 20 graden bij een gemiddelde winterse nacht. In mijn vorige huis zette ik hem altijd op 17 graden en moest hij ook altijd aan het werk. En dit heeft natuurlijk ook weer invloed op de temperatuur van het water in je aquarium.
 
Dat is dan jouw mening, alleen je zegt het wel heel erg stellig.

Ik herken daar weinig in, behalve een bak die z'n temperatuur s'nachts niet kan vasthouden en een kachel die dag en nacht voluit staat te snorren

Nouja afhankelijk van de kamertemperatuur.

maar ik houd hier een 1200L met 600watt op 26,5c met een kamertemperatuur van 19-20 graden & 400L met 100watt op 25,5c met een kamertemperatuur van 22c....

al zou je 1watt per liter rekenen, dan kom je bij een vivaline 240 (die netto wellicht zo'n 190-200L is), ook al aardig in de buurt...

volgens mij doe je dan toch zelf ergens iets niet goed, geen goede flow langs de heater oid (of een kanon koude kamertemperatuur :DD)

ik vind overkill heaters levensgevaarlijk, waarom:
stel je heater blijft hangen, dan zal die 300watt heater op een eheim vivaline de bak in no time naar kookpunt brengen.
bij een 150watt zal het ook warm worden, maar niet dermate dat je vissen meteen het loodje leggen.
 
Dit is natuurlijk ook weer compleet afhankelijk van hoe je woont. Als ik hier ‘s avonds de thermostaat van 20,5 naar 18 zet dan is het ‘s ochtends nog 20 graden bij een gemiddelde winterse nacht. In mijn vorige huis zette ik hem altijd op 17 graden en moest hij ook altijd aan het werk. En dit heeft natuurlijk ook weer invloed op de temperatuur van het water in je aquarium.

Exact
Bij ons vroeger stond het aquarium tegen een buitenmuur op het NoordOosten..
Er waren avonden zat dat de hele bak richting de 19 graden ging, en dan met straalkacheltje ervoor om er nog was leven in te houden

Daar zal mijn tick van beetje overdaad doet geen schaad wel vandaan komen
en voor die luttele centen wat een 300 watt meer kost ten opzichte van een 150 dan heb je het niet eens over 10 euro
 
volgens mij doe je dan toch zelf ergens iets niet goed, geen goede flow langs de heater oid (of een kanon koude kamertemperatuur :DD

Heb een JBL inline verwarming 500 Watt op 350 liter

ik vind overkill heaters levensgevaarlijk, waarom:
stel je heater blijft hangen, dan zal die 300watt heater op een eheim vivaline de bak in no time naar kookpunt brengen.
bij een 150watt zal het ook warm worden, maar niet dermate dat je vissen meteen het loodje leggen.

Die dingen zijn thermisch beveiligd op (gem.) 35 graden meen ik gelezen te hebben in het Eheim of was het nou JBL boekje..

Maar speciaal een kleine verwarming kopen om een nog nooit van gehoord risico af te dekken.. tsja, alles kan hè, en gelukkig zijn we allemaal vrij in onze keuzes
 
Die dingen zijn thermisch beveiligd op (gem.) 35 graden meen ik gelezen te hebben in het Eheim of was het nou JBL boekje..

Maar speciaal een kleine verwarming kopen om een nog nooit van gehoord risico af te dekken.. tsja, alles kan hè, en gelukkig zijn we allemaal vrij in onze keuzes

jij hebt nog nooit gehoord van vastgelopen heaters? nouja goed...
 

Terug
Bovenaan