(Nog geen) nieuwe betta (maar wel wat vragen)


Er zit geen chloor in NL's leidingwater, is al jarenlang bij wet verboden.
Opstartbacterien zijn de meningen over verdeeld maar kwaad kan het niet, zou wel gewoon 4 weken wachten eer je vis toevoegt (waarom een onnodig risico lopen met een dierenleven als je met wat geduld dat risico niet hebt?)
 
Neig zelf meer naar grind eerlijk gezegd (maar dan iets van 1mm),
0.4 / 0.8 mm grind kan ook bij wildkamp of Hornbach.
En anders voedingsdingetjes erbij.
Kijk een bij het onderschrift van @tuinkabouter bij Pilluh.
Ik zet het aquarium op een kastje. Moet ik er nog iets onder leggen, schuimrubber of zo (ik noem maar iets), of kan hij gewoon zo op dat kastje staan? Kastje is waterpas :)
Hoeft niet persé
Heb je perse zo'n zuigslang nodig voor het schoonmaken van een 30L aquarium?
Wel het makkelijkst, maar kan je ook in een emmer laten stromen.
De meneer van de Intratuin (overigens voor zover ik met mijn beginners kennis kan bepalen best goed op de hoogte van van alles betta) gaf aan dat je de bak niet vier weken hoeft laten indraaien als je er direct bacterien bij in doet.
Beter gelijk goed doen, een nitriet piek krijg je toch, dus gewoon 4 weken indraaien, water controleren en dan de vis erbij.( wat maken die 4 weken uit op jarenlang plezier en een gezonde Betta)
 
Heb je perse zo'n zuigslang nodig voor het schoonmaken van een 30L aquarium? Het lijkt me vrij lastig omdat hij op het kastje staat en de badkamer niet naast de deur (nou ja twee deuren verderop) is. Kun je het grind ook anders schoonmaken? water kun je er met een bakje uihalen maar heb je perse zo'n slang nodig voor de ondergrond?

Gebruik gewoon een stuk aquarium slang en hevel dit naar een emmer. Zo kan je mooi het grind/zand schoon zuigen een een 10L emmer is een mooie hoeveelheid om te verversen. Zo combineer je dus een watewissel met het schoon zuigen van de ondergrond.

Wat betreft het indraaien.. Een week zal niet genoeg zijn, ook niet met bacteriën.
 
Die tuinkabouter verkoopt goed
Als je wat goeds aan te bieden hebt waar je ook nog van kan aangeven wat erin zit, gaat de verkoop vanzelf, daarbij gebruiken meerdere leden het hier naar volle tevredenheid.
 
Was ik weer :) na winkels, raad en andere bronnen ben ik weer meer informatie rijker. Het gaat toch een Superfish Start 30 Tropical Kit worden, wit.

Ondergrond ben ik nog steeds niet helemaal uit. Neig zelf meer naar grind eerlijk gezegd (maar dan iets van 1mm), er zit straks één betta en misschien ooit een slak in met echte planten, hoeveel "meuk" (zoals ik hier las) zal er op of in het grind blijven liggen? Maar ik hoor graag andere meningen :) alle beetjes helpen.

Geen substraat voor planten eronder, heb een filmpje gezien wat er gebeurt mocht er een plant losraken of uitgetrokken worden en het spul mixt met de bovenlaag, wat dat met het water doet, niet fijn.
Ik probeer planten te vinden die geen bodemvoeders (of hoe noem je het) zijn. En anders voedingsdingetjes erbij.
Of dat Fluval spul dat voor planten en de mooi is en dat dan alleen. Maar ik moet nog even zien wat ik doe.

Zand kan ik alleen in HEEL licht of HEEL zwart vinden. En ik wil graag iets er tussen in, wel wat donker maar niet zwart. Vandaar ook dat ik neig naar grind.

Ik zet het aquarium op een kastje. Moet ik er nog iets onder leggen, schuimrubber of zo (ik noem maar iets), of kan hij gewoon zo op dat kastje staan? Kastje is waterpas :)

Heb je perse zo'n zuigslang nodig voor het schoonmaken van een 30L aquarium? Het lijkt me vrij lastig omdat hij op het kastje staat en de badkamer niet naast de deur (nou ja twee deuren verderop) is. Kun je het grind ook anders schoonmaken? water kun je er met een bakje uihalen maar heb je perse zo'n slang nodig voor de ondergrond?

Oh ja nog een ding: De meneer van de Intratuin (overigens voor zover ik met mijn beginners kennis kan bepalen best goed op de hoogte van van alles betta) gaf aan dat je de bak niet vier weken hoeft laten indraaien als je er direct bacterien bij in doet.
Hij zei dat je dan na een week er al een vis in kan doen.
Als je bacterien aan het filter toevoegd en spul om water te ont-chloor-en en dergelijke er in, moet je het dan toch vier weken in laten draaien (en moet dat met verwarming aan)?

Ik hoop dat jullie niet zat worden van mijn vragen, anders gewoon zeggen ;) ik doe het liever van te voren al goed :D
Ik heb bij de action 3 curverboxen gekocht van 10 eu totaal. En dat gebruik ik voor onderhoud.

30Liter per curverbox.

Jij kan die gebruiken voor hevelen en ander vullen.
En 1 voor spullen erin te doen zoals voer of iets dergelijks
 
Op stukje slang een horregaasje doen, met elstiekje vastzetten.
Zuig je geen zand of grint op.
 
Als je wat goeds aan te bieden hebt waar je ook nog van kan aangeven wat erin zit, gaat de verkoop vanzelf, daarbij gebruiken meerdere leden het hier naar volle tevredenheid.

Inderdaad!
 

Terug
Bovenaan