nog sneller een waterwissel doen


Mark D

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2019
Berichten
456
Leeftijd
61
Ola,

Altijd ben ik aan het onderzoeken of eea in de hobby niet sneller of praktischer kan. Na twee Irisch Whiskey op de bank kreeg ik een nuttige ingeving.

Wanneer ik waterwissels doe, dan hang ik de opvoerpomp in de bak en de slang in de tuin, gaat snel, halve bak leeg in een half uurtje. Om bij te vullen koppel ik de pomp af, bindt de slang vast en pak het andere deel uit de tuin en monteer dit aan de kraan. Tijdens het bijvullen houd ik continue de temperatuur, de hardheid en het zoutniveau in de gaten en corrigeer dat , met emmertjes en de hete kraan. Is best wel opletten.

De volgende keer. Uitpompen precies hetzelfde. Maar tijdens het uitpompen ga ik in het bad (jaja... gewoon het ligbad in de badkamer) al water voorbereiden dat er weer in moet. Zo kan ik ruim op tijd alle waterwaarden helemaal op orde maken. Als er voldoende water uit is, dan draai ik de slangkant om en pompen maar weer. Zo hoef ik tijdens het inpompen nergens meer op te letten, en merken de vissen geen verschil in temeperatuur en zout.

Is dit goed of is dit goed?
 
Woon je gelijkvloers?
Anders zou de opvoerhoogte misschien nog wel een dingetje kunnen worden

Of sleep je de slang vanuit de tuin de badkamer in?
 
Ik heb alleen in de winter last van dat het water uit de kraan eigenlijk te koud is. In dat geval vul ik het aquarium rustig bij vanuit de kraan, maar stop ik wanneer de temperatuur te hard zakt en laat ik hem weer ff verwarmen tot hij weer een acceptabele temperatuur heeft en vul ik de rest weer bij.

Het is niet super snel wellicht, maar voldoende andere zaken die je ondertussen kunt doen.
 
Woon je gelijkvloers?
Anders zou de opvoerhoogte misschien nog wel een dingetje kunnen worden

Of sleep je de slang vanuit de tuin de badkamer in?
Niet gelijkvloers, maar maffe indeling zodat de badkamer op dezelfde benedenverdieping is als het wonen.

De enige zorg die men mogelijkerwijs nog zou kunnen hebben is dat een overijverig vrouwmens een totaal nutteloos idee krijgt om het bad een lekker chloorbeurtje te geven zonder dat je dat weet.
Altijd spannend !!!

fijn weekend

Mark
 
Ik vul gewoon bij vanaf de mengkraan in de badkamer, van tevoren temp even instellen en klaar.
 
Ik vul gewoon bij vanaf de mengkraan in de badkamer, van tevoren temp even instellen en klaar.
Word uitdagend met brakwater
Niet gelijkvloers, maar maffe indeling zodat de badkamer op dezelfde benedenverdieping is als het wonen.

De enige zorg die men mogelijkerwijs nog zou kunnen hebben is dat een overijverig vrouwmens een totaal nutteloos idee krijgt om het bad een lekker chloorbeurtje te geven zonder dat je dat weet.
Altijd spannend !!!

fijn weekend

Mark
Je zou ook misschien elders in huis een vat kunnen plaatsen.
Ik maak mijn water op zolder en laat het met een tuinslang naar beneden komen.
Net iets minder dan een half uur voor een ruime 250L
 
Ik vul gewoon bij vanaf de mengkraan in de badkamer, van tevoren temp even instellen en klaar.
Da's simpel en goed, maar ik zit met een brakwater instelling. Wanneer ik ververs wil ik graag het zoutniveau hetzelfde houden. Nou, als ik dat nu van te voren in een groot bad al klaar kan hebben staan.... ik zeg 100 punten !!!
 
Da's simpel en goed, maar ik zit met een brakwater instelling. Wanneer ik ververs wil ik graag het zoutniveau hetzelfde houden. Nou, als ik dat nu van te voren in een groot bad al klaar kan hebben staan.... ik zeg 100 punten !!!
Nou dat weet ik nog zo niet wat dacht je van zeep resten en andere middelen die je niet in je water wil hebben.
Ik ga er van uit dat het bad op normale wijze gebruikt wordt en dan zit je toch wel met het bovenstaande lijkt me.
 
En wat als je gewoon automatisch ververst net als ik.
Dan met een Arduino bordje een EC meter continue lezen zoals ik ook doe. En op basis van de reading stuur je een dosering pompje aan waarin je opgeloste zouten in een 5l vat hebt. Zelfde zegmaar wat voor nitraat dosering met EI word gebruikt.

Nooit meer handmatig verversen en het systeem het werk laten doen.
 
Ik zou in een vat van bv 100 liter het water aanmaken met zout en er een pompje inhangen om het goed te mengen een aantal uren en om het zo op de goede temp te brengen.
 
Ik gebruikte een mix van osmose en kraanwater en heb meerdere 60L vaten waar ik dan in voormeng en vooraf op temperatuur breng (gewoon met een staafverwarming en een heel simpel pompje om het water te mengen).
 
Ik heb hier zo'n blauw vat staan (hebben ze eenmalig shampoo in vervoerd) en die bevat zo'n 150 liter water wat ik uit zichzelf op kamertemperatuur laat komen en heb er een kleine dompelpomp instaan, dus dat zou je ook kunnen overwegen, voordeel van die kleine dompelpomp is dat je hem ook rond kan laten circuleren als je het water wil aanmaken met iets
 
Ola,

Altijd ben ik aan het onderzoeken of eea in de hobby niet sneller of praktischer kan. Na twee Irisch Whiskey op de bank kreeg ik een nuttige ingeving.

Wanneer ik waterwissels doe, dan hang ik de opvoerpomp in de bak en de slang in de tuin, gaat snel, halve bak leeg in een half uurtje. Om bij te vullen koppel ik de pomp af, bindt de slang vast en pak het andere deel uit de tuin en monteer dit aan de kraan. Tijdens het bijvullen houd ik continue de temperatuur, de hardheid en het zoutniveau in de gaten en corrigeer dat , met emmertjes en de hete kraan. Is best wel opletten.

De volgende keer. Uitpompen precies hetzelfde. Maar tijdens het uitpompen ga ik in het bad (jaja... gewoon het ligbad in de badkamer) al water voorbereiden dat er weer in moet. Zo kan ik ruim op tijd alle waterwaarden helemaal op orde maken. Als er voldoende water uit is, dan draai ik de slangkant om en pompen maar weer. Zo hoef ik tijdens het inpompen nergens meer op te letten, en merken de vissen geen verschil in temeperatuur en zout.

Is dit goed of is dit goed?
Doel je nu op je drankgebruik? :):);)
 
En wat als je gewoon automatisch ververst net als ik.
Dan met een Arduino bordje een EC meter continue lezen zoals ik ook doe. En op basis van de reading stuur je een dosering pompje aan waarin je opgeloste zouten in een 5l vat hebt. Zelfde zegmaar wat voor nitraat dosering met EI word gebruikt.

Nooit meer handmatig verversen en het systeem het werk laten doen.
Dat is natuurlijk het allerbeste rjoeman. En ik schrik ook niet van eventuele kosten die er dan bij gaan komen voor reading en dosering, dat zou ik juist helemaal te gek vinden. Maar ik zie geen mogelijkheid om permanent leidingwerk een beetje fatsoenlijk kwijt te raken. Ik heb geen kruipruimte of holle vloer, dus ik kan niet naar beneden. Nergens iets van hout of zo aan de zijkanten, en ik moet om een extra waterpunt te pakken een hele muur afbreken, Voor de afvoer is het nog meer gedoe, het riool is ECHT ver weg in mijn huis van waar het aquarium staat.

Maar goed, ik ben al oud, werken doen we tegenwoordig grotendeels thuis, ik kijk met schuin oog naar iets buiten de stad waar ik ook kleine vee wezens kan houden, kippen voor de eieren, varkentjes omdat ze gewoon superleuk zijn en een paar van die maffe schapen om mijn gazon kort te houden. Héérlijk lijkt me dat.

DAN zou ik van begin af aan al rekening houden met dit soort mogelijkheden. Zeker !!!

fijne zondag

Mark
 
Ik gebruik simpele speciekuipen van 66liter aangezien er in een bad zo'n 150liter gaat zou dan 2 en een half zijn deze zet ik savonds laat al klaar om op kamer temp te komen volgende ochtend testen en verwarming erbij dit is wel iets fijner aangezien ik wel denk dat je bad gebruikt word met zeep en deze 66liters passen onder in mijn kast goed laten uitlekken schone doek erdoor stapelen en klaar voor de volgend ronde
 
Meerdere van jullie noemen dat zeepresten dingetje, tsja, daar zit wat in. En ga je dat reinigen, dan zitten er weer andere stofjes in die je ook niet wilt.

Ik ga maar even voort met de methode van de kraan. Tot ik een mogelijkheid heb om á la rjoeman iets aan te kunnen leggen. Een ex collega van mij had ook automatische waterwissel. Maar dan elke dag, semi-continue. Daar was eigenlijk geen sprake meer van een "wissel" zoals wij dat zien, door de constante verversing was er niet eens een stikstofcyclus, er was nooit amonia, geen nitriet of nitraat, eigenlijk zwommen de vissen constant in vers leidingwater.

Is ook wat voor te zeggen.


gr

Mark
 

Terug
Bovenaan