Wat is er nieuw

Nogsteeds algen problemen

Rick.J

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2022
Berichten
76
Locatie
Maastricht
Hallo,

Ik heb tijdje geleden ook al topic gemaakt over alg. Veel gedaan met de adviezen maar er verandert niet veel. Weet iemand een oorzaak die ik over het hoofd zie. Heb er ook een foto bijgedaan waar alles schoon/nieuw was.
39C71751-CDCC-4165-8EEA-45F96B631C73.jpeg
1CDA5E09-2C27-4ADE-8413-CD8D63F51A50.jpeg
87FC7104-4A13-4A7F-A2F2-8C45C3E20B32.jpeg
6D6BDE15-3974-458B-8C5A-3CE8A202E084.jpeg
C990CCF1-944D-41CF-BB59-48F73D382898.jpeg
EA061555-311F-4873-804D-1965C32D6A1A.jpeg
94DBABF7-3D57-4518-8F72-BCDC885D389D.jpeg
 
Ik weet niet wat je allemaal al gedaan hebt. Maar is je filtering op orde? Bijv sponzen schoon genoeg etc? Als je een extern filter gebruikt: zijn je slangen etc goed schoon?
 
Juwel intern filter gebruik ik wilterwatten, fijne spons, turf, cirac, amrox. Pot filter jbl701 standaard samenstelling
 
Ik denk dat er in de slangen ook baardalg zit.
 
Ik dacht zelf misschien aan overbevolking omdat er een sluierstaart in zit (weet dat die er niet bij past) vind ik het lastig inschatten of er ook wat bij kan of dat het te veel is
 
Wat zijn nu de waterwaarden en wat voeg je toe in de bak? Hoe groot is je bak?
 
Persoonlijk vind ik het "probleem" wel meevallen.
De algen op de achterwand en het hout zorgen er voor dat de bak leeft en er niet meer zo steriel uitziet als op de onderste foto's
De algen op de bladeren zijn wat minder maar lijken deels dood te zijn als je deze bladeren verwijderd ben je die ook kwijt.
Er zullen er ongetwijfeld nieuwe teruggroeien maar dat is een kwestie van bijhouden
 
Persoonlijk vind ik het "probleem" wel meevallen.
De algen op de achterwand en het hout zorgen er voor dat de bak leeft en er niet meer zo steriel uitziet als op de onderste foto's
De algen op de bladeren zijn wat minder maar lijken deels dood te zijn als je deze bladeren verwijderd ben je die ook kwijt.
Er zullen er ongetwijfeld nieuwe teruggroeien maar dat is een kwestie van bijhouden
Ik vind het ook best meevallen. Het is vaak ook een beetje bijhouden en regelmatig wat algen weghalen. Wat mij altijd helpt is veel snelgroeiende planten en wat drijfplanten om het licht wat te dimmen op plekken met weinig planten. Zijn er plekken met meer algen en plekken met minder algen? Zo ja dan zou je eens kunnen kijken of daar iets anders is zoals misschien meer of minder stroming of licht.
 
Ik vind het ook best meevallen. Het is vaak ook een beetje bijhouden en regelmatig wat algen weghalen. Wat mij altijd helpt is veel snelgroeiende planten en wat drijfplanten om het licht wat te dimmen op plekken met weinig planten. Zijn er plekken met meer algen en plekken met minder algen? Zo ja dan zou je eens kunnen kijken of daar iets anders is zoals misschien meer of minder stroming of licht.
Ik erger me vooral op de draad alg. Komt heel snel weer terug
 
Draadalg is veelal een gevolg van tekorten. In dit geval een tekort aan CO2. Een minder goede watercirculatie, die dus zorgtdraagt dat je bemesting waaronder CO2 niet overal komt kan ook zorgen voor plaatselijke draadalgen. Je moet beseffen dat je CO2 niveau in verhouding moet staan tot je lichtintensiteit. Om er voor te zorgen dat deze algensoort maar ook anderen verdwijnen is het zaak om je lichtsterkte die je gedurende minimaal 8 uur geeft, exclusief je dimtijden, aan te passen aan de lichtsterkte vraag van je plantenkeuze. Let op: Dit is dus het eerste wat je zou moeten doen! Wanneer dit juist is ingesteld gaan je planten groeien en gaan ze vragen om een hoeveelheid voeding. Onder die bemesting valt dus ook CO2. Je merkt; bemesting is een afgeleide van je belichting, NIET andersom dus! Je zal indien je op deze wijze werkt weten dat wanneer er onverhoopt algen problemen ontstaan dat dit altijd een geval is van een tekort! Immers je belichting is een vast punt geworden waar je niet meer aan hoeft te komen. Kijk maar eens naar de gouden driehoek waar goed is te zien dat het licht in de top bepaald! De bemesting is een afgeleide van het licht.
Gouden driehoek.png
 
Ik heb een co2 fles met ph computer. Co2 indicator kleur groen.
 
Het licht staat aan op: ma, di, woe, do van 7:00 tot 9:00, dan van 14:30 tot 22:15. Op vr: van 7:00 tot 9:00 dan van 14:30 tot 23:00 en in het weekend van 9:30 tot 15:00 en dan van 16:30 tot 23:00. Co2 gaat 1 uur van de voren uit en1,5 uur van te voren aan. Is dit goede verhouding?
 
Het licht staat aan op: ma, di, woe, do van 7:00 tot 9:00, dan van 14:30 tot 22:15. Op vr: van 7:00 tot 9:00 dan van 14:30 tot 23:00 en in het weekend van 9:30 tot 15:00 en dan van 16:30 tot 23:00. Co2 gaat 1 uur van de voren uit en1,5 uur van te voren aan. Is dit goede verhouding?
Dat weet ik niet. In mijn eerdere bericht had ik het er over dat je het licht zou moeten aanpassen aan de vraag van je planten!!! Je moet dus weten of jouw planten veel, een gemiddelde of zelfs weinig licht vragen. We hebben het hier dus over licht intensiteit of licht sterkte. Wanneer je iets wilt weten over duur dan adviseer ik altijd minimaal 8 uur volle sterkte, zonder onderbrekingen. Je kan daar dimtijden qua duur aan toevoegen. Mijn licht was aan van 8:30 uur in de morgen tot 23:00 uur in de avond. Van die tijd had ik gedurende 8 uur van die tijd een zeer hoge lichtsterkte die mijn planten vroegen, ook rode planten, van zo'n 49+ Lumen per liter water. Zonder algenproblemen. Die onderbrekingen en afwisselingen die jij gebruikt hebben nooit mijn voorkeur. In de natuur zie je ook geen lichtonderbrekingen op verschillende tijden. Daar zie ik dus het nut niet van in. En je CO2 stel je dus pas later in, als je verlichting op orde is, weer op de vraag van je planten.
 
Ik ga nu uitzoeken of mijn planten veel licht of weinig licht nodig hebben. Ik kan mijn verlichting helaas niet dimmen. Dus het is vol aan of uit
 
Afhankelijk van wat voor bak en lampen je hebt is een dimmer wel toe te voegen. Hoeft niet de wereld te kosten en kan een boel frustratie schelen.
 
cryptocoryn wendtii brown: licht normaal hoog
alternanthera reineckii red ruby: licht normaal hoog
hygrophila polysperma: licht hoog
hydrocotyle leucocephala: licht normaal hoog
vallisneria spiralis: licht hoog
 
Afhankelijk van wat voor bak en lampen je hebt is een dimmer wel toe te voegen. Hoeft niet de wereld te kosten en kan een boel frustratie schelen.
rio 180 met nature en day licht
 
ik wil wel graag de slimme verlichting van juwel die ook kleur heeft maar als je ziet wat dat kost val je van je stoel. heeft iemand hier een beter alternatief voor zodat ik ook dim tijden kan toevoegen
 
ik wil wel graag de slimme verlichting van juwel die ook kleur heeft maar als je ziet wat dat kost val je van je stoel. heeft iemand hier een beter alternatief voor zodat ik ook dim tijden kan toevoegen
Ik heb de day vervangen voor een color, dat hielp enorm. Kosten: paar tientjes 🙂
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: zo even lekker gewandeld
      Terug
      Bovenaan