Wat is er nieuw

Noobvraag mbt garnalen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tom_
  • Startdatum Startdatum
T

Tom_

Guest
Een paar weken geleden heb ik wat garnalen in mijn 80cm aquarium gezet, en nu zag ik gisteren een heel erg zwanger vrouwtje. Superdik, met eitjes goed te zien enzo.

Maar nu vandaag zie ik haar niet meer, althans niet dik in ieder geval. Heeft ze nu ergens die eitjes gedropt dat ze nog uit moeten gaan komen, en kun je die zien? Of kruipen er nu al mini garnaaltjes rond?

Hey Tom,

Zijn het vuurgarnaaltjes of andere? Sommige garnalensoorten kweken enkel in brakwater of je moet de jongen in brakwater zetten, anders gaan ze dood.
Bij vuurgarnalen en de meeste andere gehouden soorten die in zoetwater kweken:
Over het algemeen duurt de draagtijd zo'n 3 weken heb ik gemerkt. Kan het dat je het niet hebt gemerkt dat ze eitjes had?
Waren de eitjes geel? Gele eieren kan betekenen dat ze onbevrucht zijn en dan zal het vrouwtje ze weg halen.
Als ze echt heel dik stond (op ontploffen) zal ze waarschijnlijk bevallen zijn. Dan moet je misschien heel goed kijken en zal je de kleine beestjes zien. Ze eten gewoon met de pot mee. Of: Ze zijn opgegeten door de medebewoners. Heb je er vis bij zitten en veel schuilplaatsen?

Veel succes en prettige avond

Vuurgarnalen ja. Kan best zijn dat ze al langer zwanger was zeker ja.

Beter kreeg ik haar niet op gisteren. Onscherp.

e0oG4Y4oFjjdrOYeyaT_7mKdAuLGNdIm.jpeg

Bak is redelijk beplant, maar nog niet bomvol. Draait pas 1,5 maand.

e0oG4Y4oFjjdrOYeyaT_7mKdAuLGNdIm.jpeg

Zwemmen honinggoerami's in. 6 rasbora galaxy, een stuk of 10 heterandrian formosa en een steenkruipertje.

Maar begrijp ik het goed, dat ze die eitjes bij haar houdt tot ze uitkomen? En hoe groot zouden die beestjes dan zijn? 0,....? mm?

Ja het vrouwtje draagt de eitjes bij zich tot ze uitkomen. Het zijn meesters in verstoppen hoor, dus kan goed dat je haar niet meer ziet. Als de jongen geboren worden zijn ze nog amper een mm groot dus echt heel erg lastig te zien.

Ze zijn de eerste wek vaak ook helemaal kleurloos dus erg moeilijk te vinden en erg klein. De kans dat er een deel wordt opgegeten door de medebewoners is wel groot. Ik hoop dat je straks nog wel kleintjes zal overhouden.
Ik heb hier ook de Chuna met Sakuras en soms hou ik 1 of 2 over en soms ook niks.

Tja, je kunt ze zo voeren, he.
Waar kunnen de kleintjes beschutting zoeken?
Doe er een bos mos in, waar ze in weg kunnen kruipen.
Als ze nu opstijgen, worden ze gelijk opgevreten.

Hier de 1m. bak, zonder vis, heb er een 100 tijgers uit gehaald,
waarvan ik dacht, alles dood.

Mos kan zeker helpen en verder een goed beplantte bak. Bij jou moet alles nog even goed aanslaan denk ik. garnalen zijn ook vaak wel blij met drijvers.

Zit javamos op dat hout, en dat waterpest is nu 1 dicht bos. De linkerkant is wel redelijk open ja. Ik heb ook nog zo'n garnalenflatje maar zag ik ze nooit inzitten.

Ik had ook zo n flat maar zag ze er ook zelden in hoor.
Nu was het wel een flat zonder lift 😀 😉.

Ja snel tevreden lijken ze niet in ieder geval 😀 😀
Misschien is een zwembad erbij iets voor ze :juggle:.

sja, als je echt wilt kweken vind ik persoonlijk met vissen erbij dat erg lastig. Zoals John al zei: Ze worden vaak opgegeten. Ik heb voor mijn garnalen aparte aquariums per ras.
Toch snap ik het wel, is altijd leuk in een gezelschap aquarium. Ik denk dat je met de huidige inrichting wel nog even zult moeten wachten op volgroeide garnalen van eigen kweek doordat je beplanting momenteel nog moet aanslaan (is zeker geen commentaar hoor, vind het een mooi plaatje). Steek er misschien een goede pluk javamos bij. Ik heb persoonlijk in mijn 40 Liter met vuurgarnalen momenteel enkele rasbora galaxy's zitten, gekregen van mijn vrouw... Mijn bak is wel voor de helft overdekt met javamos waardoor de kleintjes toch een kans hebben om op te groeien + javamos groeit erg snel en verkoopt nog steeds vrij goed op de 2dehands markt (in Vlaanderen toch).
Veel succes en plezier ermee!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan