Noodgeval, vis zwemt op de kop.


E

--*Elinee

Guest
Goedemiddag,

Ik weet niet wat er met mijn vissen aan de hand is. Ik vond net een dode gup (man), heb een gup vrouw die er niet best uitziet en een regenboogzalm man heeft net een half uur aan het oppervlakte gezwommen en ligt nu ondersteboven op de bodem. Zijn kieuwen bewegen nog maar ik heb het gevoel dat het einde verhaal is.

Heb net mijn waterwaarden gemeten waaruit een carbonate hardness van 10 kwam (te hoog). Zou het daaraan kunnen liggen? De rest is allemaal goed.

Zou het een ziekte kunnen zijn? Ik zie in ieder geval geen witte stip en mijn andere vissen zien er goed en blij uit.
Ik heb trouwens een 80 cm Juwel, water temperatuur 24 graden.

Groetjes,
Eline
 
Weet je de andere waterwaarden ook en is er recent iets veranderd of toegevoegd in je bak? Kun je een foto van de vis maken?
Hoelang draait deze bak overigens?
 
Weet je de andere waterwaarden ook en is er recent iets veranderd of toegevoegd in je bak? Kun je een foto van de vis maken?
Hoelang draait deze bak overigens?
Bedankt voor je reactie :)

Mijn bak draait nu ongeveer 3 maanden.
Nitraat: 45
Nitriet: 0.01
Hardheid: 11
Carbonate hardness: 10
Ph: 7.6
Chlorine: 0.1
Carbon dioxide: 8

De vis is inmiddels overleden. Dat ging heel snel. Ik heb een foto die ik zo zal uploaden.
3 vissen in 1 dag duidt wel op iets anders dan gewoon een ongelukje denk ik helaas.

Groetjes
 
Inmiddels overleden.

IMG_5377.JPG
 
Hoi! Wat naar zeg... ik weet niet hoe je je waardes meet maar je nitriet en chloor zouden 0 moeten zijn en je nitraat is ook wel erg hoog. Ik weet niet precies wanneer dat schadelijk wordt voor vissen maar ik las net even snel op een paar plekken dat 45 wel al problematisch voor je vissen kan zijn.
Meteen flink verversen lijkt me een goede optie! Hoeveel ververs je normaal?
 
Is de nitraat al lang zo hoog? Voor een korte tijd zou een waarde van 45 moeten kunnen, maar ik zou bij een waarde van 45 minstens 50% water wisselen. De volgende dag weer meten en eventueel weer wisselen totdat de nitraat rond de 20 zit.
Weet je toevallig ook je fosfaat?

Groeten Leopard
 
Ik heb water voor 50% ververst. Waterwaardes zijn nu als volgt:
Nitraat :35
Nitriet: 0.08
Hardheid: 7
Carbonate hardness: 10
Ph: 7.5
Chloor: 0
Carbon dioxide: 9

Inmiddels zijn er 5 vissen overleden. Ik zie steeds aankomen welke het zijn omdat ze er slecht uitzien, mager zijn, lelijke staart krijgen en een vage kleur.
Ik weet zeker dat het geen witte stip is en ik haal ze er meteen uit zodra er een dode gevallen is. Op dit moment zien al mijn andere vissen er goed uit dus ik ben heel benieuwd.

Ik ben bang dat het een bacterie ofzo moet zijn maar kan er echt niet achterkomen wat. Ik ververs wekelijks zo'n 30% van mijn water, misschien nog wel wat meer. Voeg bijna niets toe alleen 10 ml plantenvoeding per week en gebruik soms aquasafe om mijn kraanwater mee te mengen (maar niet altijd). Ik voerde wel te veel dus dat ga ik nu om de dag doen.

Iemand nog ideeën over wat het zou kunnen zijn?

Groetjes,
Eline

P.s. er is 1 regenboogzalm overleden, 2 gup man, 1 platy man en 1 gup vrouw. Vreemd want ik zou verwachten dat de wat minder 'harde' vissen eerst zouden gaan.
 
Met wat meet je de waterwaarden?
Hoeveel vissen zitten er totaal in je bak en welk filter heb je en waarmee gevuld?
 
Op zich kan op den duur nitraat van groter dan 50mg een probleem worden maar de ene vis kan meer verdragen dan de andere vis natuurlijk. Zelf volg ik de EI en dan is de no3 direct na het toevoegen vaak tegen de 40mg.
 
Met wat meet je de waterwaarden?
Hoeveel vissen zitten er totaal in je bak en welk filter heb je en waarmee gevuld?

Ik meet het met teststrips (ik weet dat druppels beter zijn :eek: ). Ik heb een Eheim filter sponsfilter voor tot 160 L. Dit filter is gevuld met een spons.

Groet,
Eline

P.s. dit is mijn bak met de wat 'makkelijkere' vissen. Daarom ben ik zo verbaasd dat mijn andere bakken het wel goed doen terwijl daar wat gevoeligere vissen in zitten.

Ik heb:
2 regenboogzalmpjes
5 neon tetra's
2 platys
2 guppies
2 black mollies
2 dwergalgeneters
2 grotere algeneters
1 kuhli loach
3 zwaarddragertjes (nog niet volwassen)
 
Op zich kan op den duur nitraat van groter dan 50mg een probleem worden maar de ene vis kan meer verdragen dan de andere vis natuurlijk. Zelf volg ik de EI en dan is de no3 direct na het toevoegen vaak tegen de 40mg.

EI heb ik laatst ook voorbij zien komen en sprak me aan! Ik heb trouwens nog nooit gehoord van het toevoegen van nitraat. Is dat niet al natuurlijk aanwezig vanwege het afval van je vissen? Of is dat een domme vraag :).

Groetjes
 
EI heb ik laatst ook voorbij zien komen en sprak me aan! Ik heb trouwens nog nooit gehoord van het toevoegen van nitraat. Is dat niet al natuurlijk aanwezig vanwege het afval van je vissen? Of is dat een domme vraag :).

Groetjes

Er wordt inderdaad wel wat aangemaakt in de bak maar met een beetje licht is dat vaak niet genoeg. Hangt ook af van welke planten je hebt natuurlijk maar met de EI heb je nooit tekorten. Ook je co2 moet dan voldoende op peil zijn.
 
Er wordt inderdaad wel wat aangemaakt in de bak maar met een beetje licht is dat vaak niet genoeg. Hangt ook af van welke planten je hebt natuurlijk maar met de EI heb je nooit tekorten. Ook je co2 moet dan voldoende op peil zijn.

Oké op die manier. Ik ga me eens wat meer inlezen. Bedankt.
 
Van een stripje 0.01 of 0,08 nitriet aflezen is onmogelijk bv volgens mij,zodra het nitriet vakje verkleurd is het eigenlijk al foute boel.
Is dat visbestand van nu en heb je de dode vissen niet meegerekend?

Wanneer heb je het laatst het filter verschoont?
 
Laatst bewerkt:
Van een stripje 0.01 of 0,08 nitriet aflezen is onmogelijk bv volgens mij,zodra het nitriet vakje verkleurd is het eigenlijk al foute boel.
Is dat visbestand van nu en heb je de dode vissen niet meegerekend?

Wanneer heb je het laatst het filter verschoont?

Ja dat klopt. Raad jij een druppel test aan? Nee dit is van nu. Ik had me verteld, er zijn 4 vissen overleden ipv 5 dus vorige week had ik nog 2 extra guppies, 1 platy en 1 regenboogzalm extra.
 
Druppeltests zijn 10 keer beter idd,kan je ook nh3/4 meten bv.
Denk ook dat dat filter voor zo'n bak met dat bestand niet voldoende is.
 
Op de verpakking stond dat hij tot 160 L kan. Mijn aquarium is 100 L dus ik dacht dat dat zou kunnen. Misschien heb ik wel iets te veel vissen.
 
Goedenavond allemaal,
Helaas heb ik hetzelfde probleem, vorige week met een zwarte neon tetra (is inmiddels dood), en nu met een pas gekochte betta superdelta (4 weken geleden). Mijn aquarium is relatief klein (46 liter). Ik heb altijd alleen maar makkelijke vissen gehad (cory's en tetra's), maar onlangs dus een betta gekocht. Voor die tijd in de winkel de waarden laten testen, die waren goed. Elk weekend verschoon ik ongeveer 1/3 van mijn bak. Inmiddels heb ik de betta in een oude bak gezet met een klein laagje water, hopelijk kan hij zo uitrusten. Kunnen jullie me vertellen van EI is...? Dat is vast een domme vraag, maar ik weet het niet. En hebben jullie tips voor een goede test-set die betaalbaar is? Ik heb niet zo'n groot budget, vandaar dat ik ook eerder geen test set heb gekocht.
 
Iedere vis is een makkelijke vis mits goed gehouden :)

Op dit formaat met dit bestand kom je idd flink te kort in filtratie.

Alleen met 2grotere algeneters (wss ancistrus soort) kom je er al aan te kort. Zijn vaak echte schijters om het zo maar te noemen.

Zou zelf flink het mes (niet letterlijk :juggle:) in je bestand zetten. En dan grotere groepen van een bepaald soort maken. Zitten namelijk wel een paar echte scholenvisjes tussen die.met te weinig soortgenoten zitten.
 
Hoi Richard, bedankt voor je bericht! Ik vind het echt heel erg om dit te lezen, want heb me laten adviseren in de winkel en die zeiden dat het zo kon... Maar als ik jou goed begrijp, is dat dus onzin!! Ik heb dus twee corydoras paleatus en 9 tetra's. En dus een die betta. In de winkel werd me ook geadviseerd om er nog wat corydoras bij te nemen (omdat ze zoals jij al zegt) graag met meer zijn. Maar leek me dan wel erg vol worden, dus dat had ik (nog) niet gedaan....

EI heb ik in middels uitgevonden wat het is (naar heel veel websites over het testen van de versheid van eieren te hebben weg geklikt ;-) )

Tips over goed tests zijn welkom!

Ik zie dat je zelf ook kleine bakken hebt. Kun je mij vertellen wat je bestand is in die kleinere bakken?
oja, ik heb dus een fluval edge 46 liter.

-edit- Ik leer het forum al wat beter kennen en zie op andere plekken wat het bestand in je kleine bakken is @RichD1011 . Dat is inderdaad stukken minder dan ik heb.

Ik hoop zo dat ik mijn betta weer gezond krijg. Hopelijk lukt het om morgen wat tests enzo bij de winkel te halen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hi allemaal!
Een tijd geleden postte ik dat er een vis was overleden.
Sindsdien overlijden er eigenlijk wekelijks gemiddeld 3 vissen. Ik kan het niet aan ze zien. Wat wel opvalt, is dat alle guppies nu dood zijn én de algeneter die steeds aan de guppies zat te eten zodra ik een dode vis ontdekte.

Ik denk dus dat het besmettelijk is en zit te denken aan een bacterie. In het begin zag ik de vissen doodgaan. Ze werden bleker, gingen vreemd zwemmen.
De laatste tijd zien ze er goed en gezond uit en dan zo ineens, totaal onverwachts, is er weer een dode gevallen.

Al mijn vissen die ik nu heb zien er gezond uit. Ze eten goed, zwemmen niet raar.
Steeds heb ik hoop maar dan overlijdt er weer eentje. Dit is me nog nooit overkomen.

Ik doe meer water changes en houd mijn waterwaarden in de gaten: ze zijn goed. Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is dat er een ziekte in het filter leeft of dat er parasieten of iets dergelijks in mijn bodem leven. Denk dat de enige optie is om mijn aquarium helemaal opnieuw te beginnen?

Ik hoop dat iemand van jullie advies heeft of een bepaald medicijn voorschrijft.
Het is absoluut geen witte stip.

Groetjes,
Eline
 
Eline,

Hoe meet je nu je waterwaardes?

Zie je iets qua gedrag aan je vissen, witte ontlasting, lichamelijke afwijkingen.

Zie je de vissen flitsen over je bodem, houden ze de vinnen strak tegen het onderlijf? Rafels aan staarten en/of vinnen of iets dergelijks.

Bij een ziekte zie je iets aan de vissen. Als je waterwaardes niet goed zijn moeten ze ook een bepaald gedrag vertonen. Als je waterwaardes, wat meestal oorzaak nummer 1 is en je ga aan de gang met medicatie gaat het van kwaad naar erger. Ze zitten dan al in giftig water wat je nog erger ga maken door de medicatie en als dit klaar is heeft meestal de medicatie nog een deel van de benodigde goede bacteriën om zeep geholpen zodat je waterwaardes enkele weken hoog kunnen oplopen. Met gevolg dat je vissen weer verzwakken door de hoge waterwaardes.

Even goed observeren. Een gezonde vis gaat niet zo maar dood.

Parasieten en bacteriën zitten grotendeels op vissen. Deze leven niet in je filter en bodem. Het is wel zo als er zich zoiets voordoet dat ze verdelen in het water of filter. Maar de oorzaak zit op of in je vis.
 

Terug
Bovenaan