Wat is er nieuw

Noodzaak luchtpomp.

• Onderwerp starter Onderwerp starter George123
  • Startdatum Startdatum
G

George123

Guest
Ik gebruik geen luchtpomp.
Persoonlijk denk ik dat door het bewegen van het wateropppervlak ik de luchtpomp niet nodig heb.
Via de pompjes wordt maar weinig lucht aan het water toegevoegd.

Ik denk dat de meeste mensen geen luchtpompje gebruiken hoor.
Als je oppervlak genoeg beweegt dan hoeft het ook niet.

O, ik gebruik ze in all bakken.
Veronderstellen,dat anderen ze niet gebruiken,zet jij jezelf op het verkeerde been, Greorge.
Je brengt wel een opwaartse stroming tot stand.
Dus circuleert het water beter.

Nu roepen ze allemaal, slecht voor je Co2.
Nou, dat gebruik ik niet,dus ben er ook niet bang voor.

Je hoeft geen co2 te gebruiken Bertus want wat er van nature inzit verlies je ook deels 😉.
Nu heb ik van de deskundigen wel begrepen dat dit verlies best meevalt en dat je je daar niet druk om hoeft te maken.

Wel denk ik dat van alle leden maar een klein deel met een zuurstofpompje werkt hoor :S.
Misschien een leuk idee voor een poll 😉.

Ik maak mij helemaal niet druk, hoor.
Groeit hier toch wel de bakken uit.
Kleine dosis profito doet ook een hoop.

Ik heb ook een lucht pomp...wel 1 van de betere hoor....stil...en veel lucht 🙂 je bent met een normale uitstroom van je olielaagje af wat normaal op het water oppervlak komt te drijven...verder gebruik ik in deze bak geen Co2...dus dan kan het geen kwaad...

Het olielanden haal ik er met een fles af. Ik heb een hekel aan spullen in mijn aquarium. Zeker als het weinig tot geen zin heeft. De lucht die je met een pompje in het aquarium brengt voegt bijna geen zuurstof toe aan het water.

Als er een olie/kaamlaag op het water drijft is er iets aan de hand want normaal gesproken zal dat niet het geval zijn met een aquarium die in balans is.
De pompjes werken trouwens prima om wat extra zuurstof in het water te krijgen hoor en kunnen in bepaalde gevallen net het verschil maken tussen leven en dood voor de vissen.

EDIT-ik wil hier trouwens niet mee zeggen dat een pompje noodzakelijk is maar kan dus in sommige gevallen wel handig zijn.
Oa bij medicijngebruik in de bak en/of te hoge temperaturen.

George123 zei:
Het olielanden haal ik er met een fles af. Ik heb een hekel aan spullen in mijn aquarium. Zeker als het weinig tot geen zin heeft. De lucht die je met een pompje in het aquarium brengt voegt bijna geen zuurstof toe aan het water.

Ik hoor het al, jij weet er een hoop van af.
Houden zo.

Kaamlaag haal je er met keukenrol beter af.

Wat Seabait al zegt, is er iets niet in orde, kaamlaag is overschot bacterie.
Waar komt die vandaan? los dat op.

Als ik een kamlaag heb. Ik schrijf niet dat ik daar last van heb. Ik schrijf hoe ik zo, n kamlaag verwijder.

Was er verder nog een bepaalde reden dat je dit topic aanmaakte of gewoon enkel een mededeling George? 😉

Nee ik had er liever een poll van gemaakt.
Ik was vooral benieuwd wat de verschillende meningen zijn.
Maar zoals gewoonlijk zijn er veel verschillende meningen maar weinige onderbouwen die.

De man die de pompen verkoopt prijst ze aan op z,n site.
De echte wetenschappelijkerapporten spreken het gebruik en nut van luchtpompen zelfs tegen.

Het bewegen van het wateroppervlak, de temperatuur zo laag mogelijk houden en het vergroten van het wateroppervlak blijken betere methoden te zijn.

Bertus zei:
Ik maak mij helemaal niet druk, hoor.
Groeit hier toch wel de bakken uit.
Kleine dosis profito doet ook een hoop.

Gelukkig maar Bertus 😉.

George123 zei:
Ik gebruik geen luchtpomp.
Persoonlijk denk ik dat door het bewegen van het wateropppervlak ik de luchtpomp niet nodig heb.
Via de pompjes wordt maar weinig lucht aan het water toegevoegd.

Ik gebruik luchtpompjes in mijn malawi en roofvissenbak, zodra de temperatuur op begint te lopen (wordt erg warm in mijn flat) happen ze anders naar lucht zelfs met de stroming van flinke externe filters. Met luchtpomp houdt het luchthappen meteen op. De malawi bak heeft geen planten en de roofvissenbak ook niet superveel, dus dat zal schelen en maakt ook dat de luchtpomp minder kwaad kan ivm eventuele uitdrijving CO2.

Klopt Saskia. Je hebt dus zo goed als geen planten die de bak van zuurstof voorzien.
Dan is het soms misschien wenselijk.

George123 zei:
Nee ik had er liever een poll van gemaakt.
Ik was vooral benieuwd wat de verschillende meningen zijn.
Maar zoals gewoonlijk zijn er veel verschillende meningen maar weinige onderbouwen die.

De man die de pompen verkoopt prijst ze aan op z,n site.
De echte wetenschappelijkerapporten spreken het gebruik en nut van luchtpompen zelfs tegen.

Het bewegen van het wateroppervlak, de temperatuur zo laag mogelijk houden en het vergroten van het wateroppervlak blijken betere methoden te zijn.

Ah op die manier,nou plaats jij die wetenschappelijke rapporten hier maar eens dan.
Ben wel nieuwsgierig want mijn mening is idd niet gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken en meer door ervaringen uit de praktijk om eerlijk te zijn.

Beweging van het wateroppervlak moet meestal wel te doen zijn maar de temperatuur verlagen kan in sommige gevallen geen optie zijn bv en vergroten van het wateroppervlak zie ik ook ff niet voor me zonder de afmetingen van het aquarium aan te passen.

George123 zei:

(...)

Dan kom in het kader van die door jezelf aangehaalde onderbouwing maar eens op de proppen met die 'echte wetenschappelijkerapporten'! 😉

Wanneer is een wetenschappelijk rapport trouwens 'echt' of niet 'echt'?

~ Ivo

Wetenschappelijke rapporten heb ik nog nooit gelezen moet ik bekennen.
Wel is mij verteld dat het gebruik maar weinig zuurstof toevoegd aan de bak en op zich het ook niet echt veel co2 de bak uit jaagt.
Maar ja of die info allemaal klopt heb ik nog nooit uitgeprobeerd 🙁.

Of het noodzaak is of niet lijkt me zwaar afhankelijk van de situatie (gewenste waarden/visbestand/plantenbestand/techniek/temperatuur/etc).

Het verschil is makkelijk zelf te meten (pH/CO2/O2) waarom zou je dan 'wetenschappelijke' rapporten nodig hebben?
De ene bak is de andere niet.

Ik gebruik al jaren altijd een luchtpompje op mijn bakken.
Geloof dat er idd. een opwaartse beweging is, die zorgt voor een betere gaswisseling.
Niet wetenschappelijk onderbouwd, maar gewoon uit de praktijk en zolang ik denk dat het okee is blijf ik dat doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan