Wat is er nieuw

NPK waarde

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 14272
  • Startdatum Startdatum
D

Deleted member 14272

Guest
Keuringsdienst van waarde,dit is mede een progamma wat kort geleden werd uitgezonden op de televisie,,en dit ging over plantenbemesting voor en in de tuin,en in het algemeen ook over bodem verbetering,en bemesting.
Voor wie het niet gezien heeft,er was op een gegeven moment,(ik viel ook half in het progamma van de uitzending) een kruiwagen te zien met meer dan 20-30 verschillende produkten/dozen die alle pretenderen de beste te zijn.
In het algemeen ging het over de,Nitraat,phosfaaten kalium waarde.en de vraag aan de "verkoper"was ondermeer,waarom zijn er zoveel produkten die op elkaar lijken,maar toch pretenderen de beste te zijn.
Zijn antwoord was,,de marktwerking ofwel marketing,of nog beter het wegzetten van het ideale product,en de consument mag het zelf uitzoeken of bepalen,,in de aankoop.

Er was zelfs een bedrijf wat natte koeienstront op een duurzame manier verwerkte tot droge korrels,en dit zou voor elke plant in de tuin voldoende of het ultimatum moeten zijn,maar dit werd ook weer afgekraakt
ofwel niet als totaal gezien als goede meststof,zo lopen de meningen langs elkaar heen,maar mijn algemene indruk was wel dat de plantenvoeding in de tuin een groot scala heeft aan bemesting,er werd gepretendeerd dat elke plant zijn eigen voedingsstof vraagt,maar daar is niet echt een duidelijk antwoord op gegeven,ja ,,elke plant vraagt zijn eigen meststof,,,ik heb geen tuin,maar dit vind ik te ver gaan,het is dus een oerwoud aan producten waar we misschien iets verder mee komen,,,,,.

Maar zo zie ik dit ook bij aquariumproducten,vooral bij plantenbemesting,ga het zelf eens na en zie de website van een aanbieder,en net als Janjdk zegt bekijk of controleer het eens,voor het zelfde idee krijg je een mix van niks,alles voor een aquarium kost best veel geld,,,maar als het zelfde product voor een vijver verkocht wordt is de totaalprijs in watervollume ineens minder,,de marktwerking.

Zo is dit ook in enige mate te bekijken "het medicijn tegen kieuwwormen bij vijvervissen",,zitten daar niet dezelfde bestandsdelen in of moeten we hier ver vanaf blijven,en zo kan ik nog meer voorbeelden geven,ik heb lang geleden behoorlijke kritiek gekregen over het gebruik van norrit in een aquarium,in vergelijking tot wat we kopen voor een vijver,,( goedkoper) marktwerking,,denk ik.
gr,bert

Norrit is gewoon actieve kool.
Werd vroeger vaak bij vissen in transport zakken gedaan. Niks mis mee.

De rest van het topic. Tja lastig. Je hebt de all in one en de Lisse stofjes. De AIO werkt bij mij niet. Ik krijg dan teveel fosfaat.

Inderdaad, allemaal marketing. Zie je in de aquariumwereld ook veel inderdaad.

Je moet gewoon N, P en K toevoegen. Verhoudingen maken verder niet zo veel uit. Het is hooguit 'zonde' om een andere verhouding aan te houden omdat het tot wat meer verspilling kan leiden. Maar financieel gezien: waar hebben we het over... Een paar euro per jaar.

Koop een paar kilo of een paar honderd gram KNO3 en K2HPO4 en je bent voor een paar tientjes klaar voor de komende 10 jaar. Al die onzinproducten niet nodig ;-)
Nog wel micronutrienten toevoegen natuurlijk.

Keuringsdienst is wel een sensatieprogramma natuurlijk. Ze veroorzaken bewust verwarring. Zo moeilijk zit het allemaal niet met die koemestkorrels. Is gewoon niet heel erg geconcentreerde mest dus je hebt er meer en vaker iets van nodig. Dat werd ook netjes uitgelegd door die boerin.

@rjoemman bij zijn geen negatieve effecte van een hoog fosfaatgehalte bekend. Eigenlijk alleen positieve. Dus in dat opzicht bestaat er voor het aquarium niet zoiets als een te hoog fosfaatgehalte.

Laatst bewerkt:
Over vijver spul
Ik gebruik de 25mm vijver siporax ipv de 10mm aquarium siporax. Grotere volume om in te kopen en in verhouding goedkoper. Daarnaast betere flow van het water omdat er minder weerstand is. Dus ja vijverspul kan goed gebruikt worden. Geldt vast ook voor de messtoffen.

trinakria

Dit is eigenlijk een aanvulling over het topic van janjdk,die het iets dieper uitzoekt en ons verteld welk product we het best kunnen gebruiken,jan is dieper ingegaan in de samenstelling,en geeft het een en ander weer,daar hebben we toch wat aan,maar dan moeten we er wel iets mee doen,mits we ons daar in willen verdiepen.

Alle kant en klare producten zijn duur dan losse poeders en als je die wat groot inkoopt kun je voor weinig geld jaren vooruit.

Veel marketing.
Wat ik van de tuin weet: planten, de grond en het bodemleven daarin houdt ook van organische stof. En dat zit dan weer net niet in kunstmest.
Drijfmest van koeien omzetten in droge korrels is een goede zaak. Toch van een beetje van het mestoverschot een afzetmarkt creëren 👍🏻 Duurzamer dan fosfaat uit een mijn delven aan de andere kan van de wereld..

Tja, in welke branche/industrie is geen onderlinge concurrentie waar men allemaal beweert de beste te zijn? Dat is toch het hele concept van vrijemarkteconomie? Nadeel is dat er inderdaad ook veel nep-producten geproduceerd worden en dat je dus als consument onderzoek moet doen naar welk product het beste bij je past. Gek genoeg vinden we dat als consument een hoop moeite, maar zodra een bedrijf op zoek moet naar welk CRM-systeem het beste past, of welke sollicitant het beste past, vinden we dat proces allemaal heel logisch en zien we het nut ervan in.
Ik heb voor mijn bak ook een aantal voedingsmiddelen geprobeerd voordat ik iets had dat bij mij past en goed werkt. Begonnen met Easylife 'all in one' (ofwel profito) en die nep co2 van ze. Later aangevuld met losse macro's van Seachem en overgestapt op echte co2. Vond ik veel gedoe dus nu heb ik de all in one van Tropica +co2. Werkt fantastisch voor mij, nagenoeg geen alg in m'n bak en mijn planten groeien als kool.

Stel je eens voor dat een bedrijf een product op de markt brengt en het dan het een-na-beste product gaat noemen 😉 Wij van WC Meeuw adviseren eigenlijk WC Eend.

Wat Bert hierboven schetst is zoals Lara ook al zegt gewoon hoe onze wereld werkt. Dieet pilletjes, anti-veroudering creme, wasmiddel, ontstopper, smeerkaas ze zijn allemaal het beste of het lekkerste volgens de verpakking. Voor aquaria is het allemaal nog relatief makkelijk zoals de NPK bemesting kun je gewoon terug brengen naar de bron en zelf dus 'het beste' middel maken voor een paar stuivers. Dat hoeft dus helemaal niet duur te zijn.

Als ik bij de LFS sta, en dat is een hele grote dierenzaak die ook een enorme zeewaterafdeling heeft sta ik met mijn dochter te kijken naar de reclame boodschappen, kleurrijke folders, reclamekreten omdat ze op dit moment in haar bedrijfseconomie studie bezig is met marketing en hoe een product in de markt te brengen.
Het is meer psychologie dan kwaliteit van een product aantonen.
Eigenlijk is het lachen als je daar naar kijkt, en nog meer lachen is het hoe verkopers een product dat net op de markt is "verkopen"alsof het jaaaaaaren toegepast wordt, en zij het all jaaaaaren verkopen.
1 maand geleden lag het nog nergens in de schappen.

Erger vind ik de DHZ jongetjes die iets "zien" en of denken dat ze het ei van colombus hebben gevonden en dan snel een websites in elkaar flantsen en met veel bombarie gaan verkopen.
Als dan op termijn iets fout gaan zijn ze niet thuis en is de website snel verdwenen, de klant geript achterlatend met een grote desillusie.

Tja zoals met alles speelt de commercie een hele grote rol want ze willen de zakken zo snel mogelijk vullen.

Consumenten kiezen altijd voor de makkelijkste weg, het meest geloofwaardige verhaal en vooral het meeste gebruiks-gemak.
Men gaat pas op onderzoek uit als je gekochte product niet aan de verwachtingen voldoen en dan worden we door ervaringsdeskundigen
geattendeerd op mogelijk betere alternatieven.
Zo ook met aquariumplanten bemesting.
Ook ik ben ooit zo begonnen met de -door in mijn handen geduwde produkten- van de LFS zoals Profito en EasyCarbo.
Om vervolgens te worden overgehaald door marketingkreten "veroorzaakt geen algen" - "5 star rating" en "alles wat u plant nodig heeft".
Zo werkt de handel nu eenmaal, en in hun hun adverticement balanceren ze allemaal een beetje op de rand van waarheid en fictie.

En dan nog niet te spreken door gesponsorde productplacement in video's, blogs en zelf facebookpagina's en opdringerige advertenties op bv forum (...)
Ik ken zelf genoeg scapers die maar al te graag aan produktplacement doen van spullen, feitelijk zonder enige vorm van meerwaarde, in ruil voor meer naamsbekendheid...
De gemiddelde beginnende aquariaan heeft geen notie van; koopt het product en word vaak toch teleurgesteld om de realiteit niet in aan de verwachtingen voldoet.

Maar ik ben iemand die graag bepaalde dingen uitzoekt. Zo heb ik veel, van de meest bekende commerciële voedingsstoffen, de verhoudingen NPK
en de daarvoor gebruikte poeders kunnen achterhalen. En het resultaat is hetzelfde/ gelijkwaardig product voor fractie van de verkoopprijs.

Dus zolang de consument kiest voor gebruikersgemak, onwetend blijft en niet de moeite wil nemen om wat dieper in de materie te duiken blijven we overspoelt
worden door de woekerprijzen van commerciële producten en mensen die hun zelfgemaakte voeding gaan verkopen.
Want daar is gewoon grof geld in te verdienen.

Als ik bij de LFS sta, en dat is een hele grote dierenzaak die ook een enorme zeewaterafdeling heeft sta ik met mijn dochter te kijken naar de reclame boodschappen, kleurrijke folders, reclamekreten omdat ze op dit moment in haar bedrijfseconomie studie bezig is met marketing en hoe een product in de markt te brengen.
Het is meer psychologie dan kwaliteit van een product aantonen.
Eigenlijk is het lachen als je daar naar kijkt, en nog meer lachen is het hoe verkopers een product dat net op de markt is "verkopen"alsof het jaaaaaaren toegepast wordt, en zij het all jaaaaaren verkopen.
1 maand geleden lag het nog nergens in de schappen.

Erger vind ik de DHZ jongetjes die iets "zien" en of denken dat ze het ei van colombus hebben gevonden en dan snel een websites in elkaar flantsen en met veel bombarie gaan verkopen.
Als dan op termijn iets fout gaan zijn ze niet thuis en is de website snel verdwenen, de klant geript achterlatend met een grote desillusie.

Dat is an sich ook niet heel vreemd. Stel dat je een nieuwe soort/merk pasta op de markt wil brengen. Een product waar er al tig van zijn en iedereen koopt meestal 1 vast merk dat ze lekker vinden/ bij zich vinden passen. Hoe val je dan als nieuw merk op? Je moet aanwezigheid creëeren; top of mind positie krijgen (die term zal je dochter ook ongetwijfeld kennen).
Voorbeeld; ik heb mijn scriptie geschreven bij een bedrijf dat ruim 400.000 euro in ontwikkeling en productie van nieuwe pasta's en ontbijtgranen heeft gestoken. Werkelijk prachtig product. Geen rekening mee gehouden dat er ook nog marketing en PR gevoerd moest worden, dus daar was geen budget meer voor. Los van de mismatch die het bedrijf sowieso had met de doelgroep en dat zij voor een poos gratis schapruimte bij de AH kregen, kwam dat dus nooit van de grond. Gevolg is dat het bedrijf stopte met die tak, productlijn is uitgefaseerd. Je moet toch opvallen als nieuweling op de markt. Daarom zijn al die insta-mokkels ook immens populair; via die tussenpartij boort een fabrikant een enorme afzetmarkt aan voor relatief weinig geld.
Logischerwijs als je geen schapruimte meer kunt veroorloven in een winkel en je product uitfaseert, is dat je ook de website opheft (kost immers ook geld om die in de lucht te houden). Je gaat dan geen klantenservice meer operationeel houden.

Geld voor alles.
Meubels, voeding, software, computers etc, etc, etc.
gemak kost nou eenmaal geld.

Klopt Wouter en ik koop toch dan de meubels bij voorkeur wel gemonteerd want als ik dat zelf moet doen dan levert dat veel frustratie en een hoge bloeddruk op:deal:
Wat poeders afwegen gaat me veel beter af dus:DD

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan