Nu de bewoners nog... Wat een uitdaging


TeunS

Active member
Lid geworden
4 januari 2022
Berichten
31
Leeftijd
40
Eindelijk een aquarium in huis!
Staat nu netjes in te draaien. Ondertussen diverse websites en fora aan het afstruinen voor goed advies over een goed visbestand. Nog niet zo eenvoudig kom ik achter hoe meer ik lees.

Mij. Aquarium is 80 cm breed en heeft totaal 160 liter inhoud.

Twee ideeën:

1) mix van guppies / black mollys en platys. Alleen mannen en daardoor een levendige kleurrijke bak met makkelijke vissen km te starten.

2) wat meer rust en bv variatie:
Schooltje kardinaaltetra's, twee honing of dwerg goeramis, aantal vuurgarnalen en dan misschien nog wat erbij.

Wellicht nog andere suggesties?
 

Bijlagen

  • IMG20220104002005.jpg
    IMG20220104002005.jpg
    373.4 KB · Weergaven: 150
Laatst bewerkt:
Hou er met levendbarenden rekening mee dat ze heel snel zich voortplanten en je snel met teveel jongen zit. Je kan ook denken aan wat Cor ys voor de bodem en een leuk scholenvisje. Ik heb de Espei gehad en die is moi gekleurd en schoolt mooi.
Kreeftjes zou ik niet nemen met vissen want die willen nog weleens een vis proberen te pakken.
 
Hou er met levendbarenden rekening mee dat ze heel snel zich voortplanten en je snel met teveel jongen zit. Je kan ook denken aan wat Cor ys voor de bodem en een leuk scholenvisje. Ik heb de Espei gehad en die is moi gekleurd en schoolt mooi.
Kreeftjes zou ik niet nemen met vissen want die willen nog weleens een vis proberen te pakken.
Bedankt voor je reactie Jessica. Met de levendbarenden zou ik dan voor alleen mannetjes gaan. Geen idee of dat kan.

En kreeftjes moest garnalen zijn...🙈 Heb het inmiddels al aangepast.
 
Geen idee of dat kan.
 
Je hebt zoals het lijkt een afgeronde korrel, dus bodembewoners moet kunnen. Vanwaar de vele stenen, dat maakt je netto inhoud met water drastisch minder en zou dan ook niet uitgaan voor de 160 (welke maten heeft je bak sws want meestal is 80cm 125L)
Levendbarenden zijn meestal ook erg druk, daar moet je ook bewusr van zijn.

Inrichting is wel gaaf
 
Dankjewel!
 
Je hebt zoals het lijkt een afgeronde korrel, dus bodembewoners moet kunnen. Vanwaar de vele stenen, dat maakt je netto inhoud met water drastisch minder en zou dan ook niet uitgaan voor de 160 (welke maten heeft je bak sws want meestal is 80cm 125L)
Levendbarenden zijn meestal ook erg druk, daar moet je ook bewusr van zijn.

Inrichting is wel gaaf
Inderdaad de drukte met alleen levendbarenden lijkt me nadeel.

En het aantal stenen is best wel wat ja, zat vooral met de uitdaging om de hoge bak toch op goede manier en verhoudingen in te richten. Dan moet je toch beetje de hoogte in voor m'n gevoel.

Nu er nog geen vissen in zitten vindt ik het er wel mooi uitzien (en vrouw en kinderen ook ;) ) Maar qua aantal vissen inderdaad wel wat minder liters aanhouden dan.

Een uitdaging ook om en rustig te starten en ervaring op te doen en tegelijkertijd het ook goed willen doen.
Op het forum duizelt het me soms van alle wetenschappelijke namen en ook bijvoorbeeld de plantensoorten. Heb er nu wat planten inzitten die ik mooi vond, maar zit niet echt een duidelijk plan achter.
 
Je hebt zoals het lijkt een afgeronde korrel, dus bodembewoners moet kunnen. Vanwaar de vele stenen, dat maakt je netto inhoud met water drastisch minder en zou dan ook niet uitgaan voor de 160 (welke maten heeft je bak sws want meestal is 80cm 125L)
Levendbarenden zijn meestal ook erg druk, daar moet je ook bewusr van zijn.

Inrichting is wel gaaf
Inderdaad een afgeronde korrel. En de maten van de bak zijn: 80 cm (L) x 42 cm (B) x 65 cm (H)
 
Als je een zandbodem hebt zou je voor corydoras kunnen gaan. In 80cm heb je veel keuze voor corydoras soorten. Zelf vind ik de panda's wel leuk. Maar daar zijn de meningen over verdeeld omdat het een zwak visje zou zijn.

Kardinaaltetra's zou ik pas vanaf 1 meter houden. Neontetra's blijven water kleiner en deze zouden wel kunnen. Deze hoeven ook wat minder warm (wat de corydoras dan weer fijn vinden).

Zeker als je het wilt combineren ben je aangewezen op kleinere vissoorten (ook die pakken jonge garnalen als ze de kans krijgen).
De Espei, zoals John zei, is een mooi visje. En niet al te groot.
Gele fantoomzalmen (dus niet de rode of zwarte) blijven wat kleiner.

Als je water wat harder (pH > 7) is dan zou je ook kunnen kijken naar Pseudomugil furcatus.

Voor in de bovenlaag zou je de dwergbijlzalm of de marmer bijlzalm kunnen doen. Niet de zilver bijlzalm, die wordt te groot. Ook heb je dan zeker een afdekplaat/kap nodig. Niet een open bak.

Over dwerggoerami's hoor ik veel verhalen over een virus (Irido) dat ze mee dragen en niet oud worden.

Bijlzalmen houden van wel wat stroming aan de oppervlakte, goerami's niet.

 
Als je een zandbodem hebt zou je voor corydoras kunnen gaan. In 80cm heb je veel keuze voor corydoras soorten. Zelf vind ik de panda's wel leuk. Maar daar zijn de meningen over verdeeld omdat het een zwak visje zou zijn.

Kardinaaltetra's zou ik pas vanaf 1 meter houden. Neontetra's blijven water kleiner en deze zouden wel kunnen. Deze hoeven ook wat minder warm (wat de corydoras dan weer fijn vinden).

Zeker als je het wilt combineren ben je aangewezen op kleinere vissoorten (ook die pakken jonge garnalen als ze de kans krijgen).
De Espei, zoals John zei, is een mooi visje. En niet al te groot.
Gele fantoomzalmen (dus niet de rode of zwarte) blijven wat kleiner.

Als je water wat harder (pH > 7) is dan zou je ook kunnen kijken naar Pseudomugil furcatus.

Voor in de bovenlaag zou je de dwergbijlzalm of de marmer bijlzalm kunnen doen. Niet de zilver bijlzalm, die wordt te groot. Ook heb je dan zeker een afdekplaat/kap nodig. Niet een open bak.

Over dwerggoerami's hoor ik veel verhalen over een virus (Irido) dat ze mee dragen en niet oud worden.

Bijlzalmen houden van wel wat stroming aan de oppervlakte, goerami's niet.

Dankjewel voor je reactie LaLizzerd, daar kan ik wel wat mee.
Lijkt me een mooi bestand:

Corydoras panda
Esprei
Gele fatoomzalm
Marmer bijlzalm
Vuurgarnalen
(Neontetras)

Volgens mij dan ook voor alle lagen wat. Kunnen ze allemaal samen, ook qua temperatuur en waterwaardes?
En in welke aantallen kan ik dan het beste denken?
 
Dankjewel voor je reactie LaLizzerd, daar kan ik wel wat mee.
Lijkt me een mooi bestand:

Corydoras panda
Esprei
Gele fatoomzalm
Marmer bijlzalm
Vuurgarnalen
(Neontetras)

Volgens mij dan ook voor alle lagen wat. Kunnen ze allemaal samen, ook qua temperatuur en waterwaardes?
En in welke aantallen kan ik dan het beste denken?
Nee ik zou ze niet samen doen. 1 soort per waterlaag. Dus of gele fantoomzalmen, of Espei, of neontetra's voor in de middenlaag.

Ik weet dat de Espei of gele fantomen gecombineerd kunnen worden met corydoras en bijlzalmen (temperatuur op 23 graden). En al deze vissen hebben een vrij brede range in waterwaarden.

In een 80 cm zou ik denk ik gaan voor de Espei. Die zijn wat rustiger dan de fantoomzalmen. Die fantoomzalmen willen in een kleinere groep nogal wel eens druk doen tegen elkaar.

Ik zou corydoras alleen op een zandbodem houden. Ze spoelen hun kieuwen met zand namelijk, dit is natuurlijke gedrag.
Als je toch voor corydoras panda gaat zou ik ze niet in een winkel halen maar bij een thuis/hobby kweker. Dan zijn ze wat sterker. Schijnbaar worden ze ook veel in het Oostblok gekweekt met veel medicijnen, waardoor ze zwak worden.
(Ik heb zelf geen ervaring met zwakke Panda's overigens. Ze zwemmen hier vrolijk rond. Maar hier op het forum veel gelezen over zwakke panda).

Je hebt natuurlijk ook andere soorten corydoras die niet heel groot worden. www.planetcatfish.com of www.aquainfo.nl kun je zoeken op corydoras. Dan kun je zien hoe groot welke soort wordt, max. temperatuur etc.

Qua aantallen.. tjah lastig..
8 van elke soort is denk ik meer dan genoeg vis voor in een 80 cm..
 
Dankjewel voor je reactie LaLizzerd, daar kan ik wel wat mee.
Lijkt me een mooi bestand:

Corydoras panda
Esprei
Gele fatoomzalm
Marmer bijlzalm
Vuurgarnalen
(Neontetras)

Volgens mij dan ook voor alle lagen wat. Kunnen ze allemaal samen, ook qua temperatuur en waterwaardes?
En in welke aantallen kan ik dan het beste denken?
Daar is je bak veel te klein voor om 3 scholenvissen in dezelfde laag te houden, die gaan elkaar in de weg zitten en oogt heel rommelig
 
Nee ik zou ze niet samen doen. 1 soort per waterlaag. Dus of gele fantoomzalmen, of Espei, of neontetra's voor in de middenlaag.

Ik weet dat de Espei of gele fantomen gecombineerd kunnen worden met corydoras en bijlzalmen (temperatuur op 23 graden). En al deze vissen hebben een vrij brede range in waterwaarden.

In een 80 cm zou ik denk ik gaan voor de Espei. Die zijn wat rustiger dan de fantoomzalmen. Die fantoomzalmen willen in een kleinere groep nogal wel eens druk doen tegen elkaar.

Ik zou corydoras alleen op een zandbodem houden. Ze spoelen hun kieuwen met zand namelijk, dit is natuurlijke gedrag.
Als je toch voor corydoras panda gaat zou ik ze niet in een winkel halen maar bij een thuis/hobby kweker. Dan zijn ze wat sterker. Schijnbaar worden ze ook veel in het Oostblok gekweekt met veel medicijnen, waardoor ze zwak worden.
(Ik heb zelf geen ervaring met zwakke Panda's overigens. Ze zwemmen hier vrolijk rond. Maar hier op het forum veel gelezen over zwakke panda).

Je hebt natuurlijk ook andere soorten corydoras die niet heel groot worden. www.planetcatfish.com of www.aquainfo.nl kun je zoeken op corydoras. Dan kun je zien hoe groot welke soort wordt, max. temperatuur etc.

Qua aantallen.. tjah lastig..
8 van elke soort is denk ik meer dan genoeg vis voor in een 80 cm..
Ja die Corydoras zit ik nog over te twijfelen... Lees verschillende dingen als het gaat om de bodem. Weet niet of er iemand hier ervaring mee heeft...?
 

Bijlagen

  • 16413203192488247489454421950330.jpg
    16413203192488247489454421950330.jpg
    343.3 KB · Weergaven: 72
Daar is je bak veel te klein voor om 3 scholenvissen in dezelfde laag te houden, die gaan elkaar in de weg zitten en oogt heel rommelig
Dankjewel Nicolientje, dat is voor mij zeker een valkuil om er teveel vissen of teveel soorten in te stoppen. Maar als ik ervaringen lees ga ik daar alleen maar spijt van krijgen en moet ik dat dus niet doen.
 
Ja die Corydoras zit ik nog over te twijfelen... Lees verschillende dingen als het gaat om de bodem. Weet niet of er iemand hier ervaring mee heeft...?
Ja, ik heb ervaring mee. Op zand zijn ze een stuk meer happy. (Ik ben over gegaan van afgerond grind naar zand voor de corydoras). Ik zie ze op het zand veel enthousiaster eten, hele snuit gaat de bodem in en ik zie ook echt het zand uit de kieuwen spuiten.

Ik weet dat meer mensen ze op soil of grind houden. "In de natuur zijn ze ook te vinden op grove bodems" wordt dan gezegd. En dat klopt ook wel, maar in de natuur hebben ze altijd de mogelijkheid om wel zanderige stukken op te zoeken, dat kan in een aquarium niet heel makkelijk gerealiseerd worden.
 
Ik zou cory's echt op zand doen en inderdaad maar 1 scholenvis. Wat vind je van de Corydoras Adolfoi? Lijken een beetje op de panda maar nooit over gehoord dat dat een zwakker ras zou zijn.
 
Het kan op je bodem, maar zoals gezegd niet ideaal inderdaad vanwege het graven en filteren vh zand wat ze doen. Wellicht dat je ergens een zandstrand kunt creëren?

Heb het hier destijds met stenen gedaan

 
Ik zou cory's echt op zand doen en inderdaad maar 1 scholenvis. Wat vind je van de Corydoras Adolfoi? Lijken een beetje op de panda maar nooit over gehoord dat dat een zwakker ras zou zijn.
Zien er ook mooi uit, zit ik allen nog steeds met hetzelfde probleem van de bodem. Maar de tip van @Killerfish zou dit wel op kunnen lossen.
 
Is dat JBL Manado wat je in je bak hebt?
Daar heb ik namelijk ook jaren Cory's op gehad. En al kunnen ze het niet door de kieuwen zeven, ze duiken er gretig in om hapjes te vinden.
Het is zacht en goed rond, ze zullen er geen beschadigingen door oplopen.
 
Is dat JBL Manado wat je in je bak hebt?
Daar heb ik namelijk ook jaren Cory's op gehad. En al kunnen ze het niet door de kieuwen zeven, ze duiken er gretig in om hapjes te vinden.
Het is zacht en goed rond, ze zullen er geen beschadigingen door oplopen.
Het is inderdaad JBL Manado @bderooij ...thnx voor het delen van je ervaring. Misschien ga ik het er toch maar op wagen met Cory's. En ben ook nog aan het nadenken over zo'n zandstrandje als @Killerfish voorstelde.
 
Mocht je een leuke corydoras nog zoeken: corydoras Similis. Wat een leuk visje! Heb die nu bijna een week en vindt ze echt erg leuk! 😊

Ps let niet op dat roze ding op de achtergrond, heeft m'n dochtertje uitgezocht haha! 😅
 

Bijlagen

  • IMG_20220102_143845__01.jpg
    IMG_20220102_143845__01.jpg
    524.2 KB · Weergaven: 94
Lees verschillende dingen als het gaat om de bodem. Weet niet of er iemand hier ervaring mee heeft...?

Het lijkt erop dat je afgerond grind hebt en dat is geschikt voor cory's. Wij hebben cory's op afgerond fijn grind en op zand en het gedrag op beide ondergronden is hetzelfde. Toen we het eerste aquarium kochten, hebben wij ons een 'foute' bodem laten aansmeren in de winkel, dat was zwart grof kwartszand. Dat was scherp en daar sleten de bekjes van de cory's van af. Dat was naar. We hebben gelijk toen we dat in de gaten kregen, de hele bodem vervangen door een afgeronde fijne kiezel, of grof zand, zo je wil. Dat werkte prima. De cory's doen het nu al zes jaar prima op die ondergrond. Een deel van het ene aquarium is fijn zand en er is geen verschil in hoe ze zich op de ondergronden gedragen. In mijn nieuwe bak heb ik eenzelfde afgeronde korrel voor mijn nieuwe corydoras. Het zijn echt superleuke visjes. Sterk (geldt alleen helaas niet de panda, die is zo doorgekweekt dat ze zwakker zijn geworden) en als je een niet-schuwe soort kiest, zijn ze supersociaal en ontzettend leuk kwa gedrag in je bak. Zeer vreedzaam naar andere vissen en naar onze beleving super relaxed. Wij hebben een school paleatus cory's en een school Venezuela orange cory's in een andere bak. Superleuk! Voor ons de sterren van onze bakken :) De rest van de vissen kiezen we daar omheen...éérst de cory's :) Maar ja...voorkeuren zijn voor iedereen anders. Maar dit is onze ervaring...
 
Bijna anderhalf jaar verder is er een hoop veranderd. Een groter aquarium aangeschaft (Trofis Colisa 1500) en met het hele gezin aan het genieten van een prachtig aquarium!

Ruime beplanting en een mooi blok hout in het midden.

De bewoners zijn:

15 Crystal Red garnalen
8 Japonica garnalen
2 pinokkiogarnalen
2 blue Pearl garnalen
12 dwergknorgoeramis
6 Corydoras pygmaeus
3 Indische modderkruipers
20 Vuurtetras
10 rasbora kubotai

We genieten er met zn allen enorm van. Met name de Crystal Red garnalen, daar hopen we flinke kolonie van te krijgen.

Als een van de andere bewoners dit kan blokkeren hoor ik het graag van jullie.
Verder is de bak volgens mij vol genoeg zo en ook het bestand aardig ik balans. Al had ik achteraf liever de Vuurtetras misschien weggelaten en iets grotere school rasbora kubotai gedaan.
 

Bijlagen

  • IMG20230411223610.jpg
    IMG20230411223610.jpg
    129.2 KB · Weergaven: 71
Ik heb me wel eens laten vertellen dat als je een grote kolonie dwerggarnalen wil je er beter geen japonicas bij kunt houden. Schijnbaar vreten die vers verschaalde exemplaren op.

Zelf geen ervaring mee. Niet zo'n interesse in soorten die niet kweken in gevangenschap(of niet onder normale omstandigheden)
 
Eindelijk een aquarium in huis!
Staat nu netjes in te draaien. Ondertussen diverse websites en fora aan het afstruinen voor goed advies over een goed visbestand. Nog niet zo eenvoudig kom ik achter hoe meer ik lees.

Mij. Aquarium is 80 cm breed en heeft totaal 160 liter inhoud.

Twee ideeën:

1) mix van guppies / black mollys en platys. Alleen mannen en daardoor een levendige kleurrijke bak met makkelijke vissen km te starten.

2) wat meer rust en bv variatie:
Schooltje kardinaaltetra's, twee honing of dwerg goeramis, aantal vuurgarnalen en dan misschien nog wat erbij.

Wellicht nog andere suggesties?
Oppassen met de steen hoor als hij tegen het glas valt heb je zo een kras of erger... 😄 Oh dat waa een paar maanden geleden nvm 😂
 
Ik heb me wel eens laten vertellen dat als je een grote kolonie dwerggarnalen wil je er beter geen japonicas bij kunt houden. Schijnbaar vreten die vers verschaalde exemplaren op.

Zelf geen ervaring mee. Niet zo'n interesse in soorten die niet kweken in gevangenschap(of niet onder normale omstandigheden)
Oeps, dat had ik nog nooit eerder gelezen. Zitten er vooral in omdat ze de bak zo heerlijk schoonhouden. Maar iemand ervaring mee dat ze vers verschaalde Crystal Red garnalen eten?
 
Ooit nakomelingen gehad want zover ik weet overleven die enkel in brakwater en dat is een hele klus denk ik?
Nee, geen nakomelingen van, idd in brakwater ook, zitten er vooral voor de sier, echt ontzettend leuke garnalen om te zien!
 
Oppassen met de steen hoor als hij tegen het glas valt heb je zo een kras of erger... 😄 Oh dat waa een paar maanden geleden nvm 😂
Idd, dat risico is nu getackeld 👍
 
Oeps, dat had ik nog nooit eerder gelezen. Zitten er vooral in omdat ze de bak zo heerlijk schoonhouden. Maar iemand ervaring mee dat ze vers verschaalde Crystal Red garnalen eten?
Ik denk dat als de groep groot genoeg is je het ook niet vaak opmerkt en het is dus ook hier belangrijk om voldoende schuilplekken te maken/hebben.
 

Terug
Bovenaan