Nu weer deze alg....


Keramische pijpjes en siporax heb ik momenteel ook in mn JBL filter. Maar ik hoor veel goeds over Easy Life Symbiont. Die wilde ik eigenlijk ook 's gaan proberen in de extra eheim filter. Iemand ervaring hiermee?

Geen ervaring mee. Feit dat het niet meer op de website van easy life staat, spreekt voor zich denk ik.

Siporax heeft een dubbele werking. Water kan er ook doorheen. Zorgt voor nog meer contacttijd.
 
Bij de kenmerken staat hetzelfde als bij de Siporax van Sera en is ook van gesinterd glas:

heeft dezelfde biologische afbraakcapaciteit als ca. 34 liter keramisch filtermateriaa
 
Bij de kenmerken staat hetzelfde als bij de Siporax van Sera en is ook van gesinterd glas:

heeft dezelfde biologische afbraakcapaciteit als ca. 34 liter keramisch filtermateriaa

Van welke website haal jij die wijsheid??:c
 
Ik heb vandaag rond 16.00 de pro 3 e aangesloten. Ook de co2 checker gehaald. Die van colombo. Die heb ik ook rond 16 uur vanmiddag erin gehangen. Nu 5 uur later is de kleur nog steed blauw. Dus te weinig co2. Mijn co2 fles was gister middag leeggeraakt. Dus tot vanmiddag rond 14:00 zonder co2 gedraaid. Kon pas om 14:00 weer laten vullen en weer aangesloten. Is die blauwe van de checker daarom? Dus bijna 24 uur zonder co2 laten, raakt de co2 dan al op in de bak?
Ook vanmiddag de Easy Life filter medium gehaald en zojuist toegevoegd. Heb de gehele dosering helemaal links van het aquarium erin gedaan. En het duurde even zo'n kwartier voor het ook helemaal rechts troebel werd. Is dat oke qua stroming of had dat sneller moeten gaan. Ik heb trouwens nu de inlaat van de oude jbl filter helemaal links zitten en de inlaat van de nieuwe pro 3 helemaal rechts. En de uitstroom van beide filters op het achterruit Bijna over de gehele breedte nu dus de uitstromen van achterruit naar voorruit.
De baardalg was aanzienlijk minder geworden doordat ik grondig schoongemaakt had. Ernstig aangetaste bladeren gesnoeid, het hout geschrobd onder de kraan. Gisteren zat de alg op nog maar een klein randje van 1 blad. Vandaag weer opeens veel meer. Nu meerdere bladeren en weer stukken van het hout. Groeit hard zo van de 1 op de andere dag.
 
CO2 zal zeker uit de bak verdwijnen. Zeker als de lampen aan zijn, en geen aanvoer.

De verdeling van de VFM zou sneller moeten kunnen. Als ik het goed begrijp heb je dus 2 spraybars op de achterwand richting voorruit.
Je hebt 1 pomp links (aanzuig en spraybar) en 1 pomp rechts (aanzuig en spraybar).
Dit verdeeld je bak dus in 2 helften met ieder een eigen circulatie. Iets wats je links toevoegt blijft links en rechts blijft rechts. Ja uiteindelijk mengt het wel...
Als je CO2 links toevoegt, zal het ook moeilijker rechts komen. Of je moet de diffuser in deze setup in het midden plaatsen.


Beter zou zijn dat allebei de aanzuigen aan 1 kant zitten. Zo moet al het water naar die hoek. Je kunt de atomizer dan ook in die hoek plaatsen.
Een deel van de CO2 wordt opgezogen en daarna mooi verspreid door de bak.
Wees niet bang voor de bacteriën. Mijn CO2 gaat volledig door de filterpomp (Eheim prof 3e 600T)

Of je plaatst het kruis links. Dus filter 1 aanzuig links spraybar rechts, filter 2 aanzuig rechts en spraybar links. Maar dat moet je eens met de VFM truc testen.
Ben daar ook wel benieuwd naar. Want mijn theorieën zijn niet per definitie heilig:daisy:
 
Ben daar ook wel benieuwd naar. Want mijn theorieën zijn niet per definitie heilig
:engel:
Ik plaats dan denk ik beide instromen aan de linkerkant. Zou je kruis theorie wel willen proberen maar de slangen zijn geknipt voor 1 kant. Van een filter kan ik de in- en uitstroom niet zo ver van elkaar doen helaas. Is het het beste dan om de reactor zo laag mogelijk in de bak te plaatsen? Als ik de onderkant van mijn reactor tegen de bodem aan zet, komt de co2 nog ergens midden hoogte van de bak eruit. Reactor is zo'n 12 a 15 cm hoog.
Hier een foto van wat ik heb:

0bopeegjj9xqf.jpg
 

Bijlagen

  • 0bopeegjj9xqf.jpg
    0bopeegjj9xqf.jpg
    248.4 KB · Weergaven: 77
:engel:
Ik plaats dan denk ik beide instromen aan de linkerkant. Zou je kruis theorie wel willen proberen maar de slangen zijn geknipt voor 1 kant. Van een filter kan ik de in- en uitstroom niet zo ver van elkaar doen helaas. Is het het beste dan om de reactor zo laag mogelijk in de bak te plaatsen? Als ik de onderkant van mijn reactor tegen de bodem aan zet, komt de co2 nog ergens midden hoogte van de bak eruit. Reactor is zo'n 12 a 15 cm hoog.
Hier een foto van wat ik heb:

0bopeegjj9xqf.jpg

Zo een reactor heb ik ook gehad. Gewoon bij de aanzuig hangen. Mochten er teveel bellen ontsnappen, kun je deze nog verlengen.
 

Bijlagen

  • 0bopeegjj9xqf.jpg
    0bopeegjj9xqf.jpg
    248.4 KB · Weergaven: 96
de bellen komen aan de boven kant eruit he? Of heb ik m verkeerd en moet ie onderste boven?
 
Hi, even iets heel anders. Is dat n anubias (ik ben geen held met planten)? De wortelstok kan je beter boven het grind laten.
 
Hi, even iets heel anders. Is dat n anubias (ik ben geen held met planten)? De wortelstok kan je beter boven het grind laten.

Ja tis een anubias, en thanks voor de tip. Morgen gelijk even doen
 
Top! Succes met de alg, ik worstel er al een hele tijd mee. Steeds 1 dingetje wijzigen en geduld hebben, t wordt steeds beter, maar voor mn gevoel duurt t eeuwen, maar t is al veeeeel minder dan eerst.
 
Op de foto bij de Manen zie ik dacht ik een Anubia en die mag niet met de wortelstok in de bodem staan;)

Edit: was al opgemerkt zie ik:oops:
 
Ja, dat zei lid Fuubs ook. Ga hem straks wat naar boven trekken.
 
Opbinden op een stukje hout of een steen staat ook leuk vindt ik persoonlijk;). Ja het is nog vroeg en ik had Fuubs zijn post over de kop gezien.
 
Bruinalg groeit zover ik kan zien niet meer zo explosief. Nog bedankt allen voor de reacties en de te nemen stappen. Zit nog wel wat aan de rand van een paar bladeren. Ga ik eerdaags snoeien. Alleen nog een vraag. Sinds ik de continu-meter voor de co2 erin had gehangen, werd ie mooi groen. Een week ongeveer groen gebleven. Maar nu zie ik hem opeens meer blauw dan groen. Enige verandering aan mn bak is dat er een paar algeneters bij gekomen zijn. Siamese algeneters (ossocheilus nogwat). De co2 werkt op dezelfde hoogte. Vandaag ook het nitraatgehalte gemeten met een nieuw aangeschafte test. Komt uit op 25 mg. Hoe kan het dat de co2 tester blauw kleurt opeens?
 

Terug
Bovenaan