Nut van reflectoren bij verlichting

T

TuranG

Guest
Ik vraag me af of ik reflectoren zou kopen bij de verlichting, heeft dat veel nut?
 
Ze hebben een doel, als dat doel aansluit bij jouw wensen voor het aquarium, hebben ze ook eennut.

Dus, wat wil je bereiken met de reflectoren? Meer licht in de bak vereist ook dat je alle andere voedingstypen (plantenvoeding, co2) in balans moet houden.
Anders alg.
 
ik heb vorige week planten gekocht, namelijk grof hoornblad en de andere zijn naam weet ik niet. ze zitten in een discusaquarium en ik wil dat alle planten zo snel mogelijk groeien..
 
Met de T8 geven ze wel meer licht in de bak.

Neem je nieuwe lampen is het beter zonder.
Die geven ineens zoveel licht,dat je een algbak zou kunnen krijgen.

Hoornblad groeit vanzelf, doe jij nies aan.
Alleen als er voeding is,groeien ze.
 
ik heb een bak van 350 liter en maar 2 x 14 watt verlichting, dat is weinig maar ik weet niet hoeveel watt ik exact moet hebben om ze allemaal te laten groeien..
 
en ik heb een dunne laag voedingsbodem
 
Dat zal moeilijk gaan,planten en discus. Een van de twee moet schipperen,mineraal arm water hogere temperatuur en veel waterwissels maken het niet makkelijk voor de planten.
 
Hoornblad vraagt krijtje erbij.
Kan inderdaad niet bij elkaar.
 
Het is niet onmogelijk Bertus,maar een beperkt planten aanbod. En enige kennis van waterwaarden voor plantengroei.
Discus in de groei heeft liever geen No3,is wel een punt om te bedenken.
 
K,weet niet.
Nooit discus gehad.
 
Discus in de groei heeft liever geen No3,is wel een punt om te bedenken.
Fijn dan toch dat hoornblad zo'n uitstekende nitraatvreter is? ;-)
 
Mijn nitraat was vorige week 250 maar nu daalt het wel
 
Mascha&Ivo zei:
Discus in de groei heeft liever geen No3,is wel een punt om te bedenken.
Fijn dan toch dat hoornblad zo'n uitstekende nitraatvreter is? ;-)

Klopt,maar heeft het ook nodig.En bij "arm" water is toevoegen een must.
 
groeit een hoornblad wel heel snel?
 
Mondeo zei:
Klopt,maar heeft het ook nodig.En bij "arm" water is toevoegen een must.
Ik begrijp dat Discussen van nature in mineraalarm water voorkomen, maar het Nederlandse leidingwater waarop velen hun nakweek Dicussen houden is verre van mineraalarm.
TuranG zei:
groeit een hoornblad wel heel snel?
Hoornblad groei snel en heeft maar weinig weinig nodig.

~ Ivo
 
Is deze ,he.
885962_0_82_hoornblad.jpg
 
Mascha&Ivo zei:
Mondeo zei:
Klopt,maar heeft het ook nodig.En bij "arm" water is toevoegen een must.
Ik begrijp dat Discussen van nature in mineraalarm water voorkomen, maar het Nederlandse leidingwater waarop velen hun nakweek Dicussen houden is verre van mineraalarm.
TuranG zei:
groeit een hoornblad wel heel snel?
Hoornblad groei snel en heeft maar weinig weinig nodig.

~ Ivo

Ook ik houd discus op leidingwater,maar no3 en fe enz zit erg weinig in het leidingwater.
 
TuranG zei:
Mijn nitraat was vorige week 250 maar nu daalt het wel

Dat kan niet,hoor.
Dat zou veels te veel zijn.

10-20 is een beetje normaal.
 
250 ppm zal bedoeld worden. Maar is wel veel idd.
Of een typfoutje :S
 
Mondeo zei:
Ook ik houd discus op leidingwater,maar no3 en fe enz zit erg weinig in het leidingwater.
NO3 wordt in de bak wel geproduceerd (evenals PO4; door voeren) en de mineralen in het leidingwater zijn hier in meerdere bakjes maandenlang genoeg geweest voor het Hoornblad (tot we een andere plant wilden).

Daarom juist dat ik het met Bertus eens ben dat Turans keuze voor hoornblad een verstandige is.

~ Ivo
 
Terug
Bovenaan