Wat is er nieuw

Oase BioMaster 250 'primed' niet

Martijm

Well-known member
Lid geworden
16 september 2018
Berichten
94
Leeftijd
29
Hallo allemaal,

Zoals de titel aangeeft; mijn Oase BioMaster 250 primed niet, terwijl ik volgens mij alles goed doe.. Misschien dat ik iets heel simpels over het hoofd zie, dus vandaar dat ik om jullie hulp vraag.

3 maand geleden heb ik mijn filter nog getest en alles werkte goed. Vandaag wilde ik dan ook een start maken met een nieuw aquarium, maar dat lukt natuurlijk niet zonder werkend filter.. 😢

Bij het aansluiten van de BioMaster doe ik het volgende:
  1. Het filter plaats ik leeg (lees: zonder water) onder mijn aquarium
  2. Ik sluit de inflow en outflow aan op de lilypipes
  3. Ik doe de stekker nog niet in het stopcontact
  4. Ik druk op de 'prime' knop en het filter gaat zich vullen met water
  5. Het filter zit vol met water, wat betekent dat ik de stekker in het stopcontact kan doen
  6. Nu zou het filter moeten werken, maar hij lijkt niet te kunnen circuleren

Zodra ik de outflow lager plaats dan de inflow, dan stroomt er uiteraard wel water uit (zwaartekracht :)), dus daarmee kan ik wel concluderen dat de gehele keten het doet en er niets verstopt zit wat geen water doorlaat.

Wat ik verder al geprobeerd heb, maar niet hielp:
  • De stekker meteen al in het stopcontact
  • Het filter al meteen vol met water voor het primen
  • Het filtermateriaal er volledig uitgehaald voor eventuele slechte doorstroming
  • Alle onderdelen losgehaald en grondig gereinigd
  • De propeller gecheckt en die is nog heel
  • Het filter zonder bak aangesloten op stroom om te checken of de propeller wel aangaat; dit is het geval (begint namelijk wel op en neer te bewegen)
  • De inflow en outflow lilypipes omgewisseld (wanhoopspoging)
Kortom; ik ben het spoor bijster. Misschien dat er technisch iets in de afgelopen 3 maand kapot is gegaan (zonder dat ik er in die tussentijd aangezeten heb), maar dan zou ik verwachten dat de propeller ook niets zou doen. Heeft iemand van jullie enig idee wat het kan zijn?

Zie hieronder een foto van de opstelling (aquarium is vies, want het filter doet het niet.. 😆). Laat vooral even weten als ik van iets gedetailleerde foto's moet maken 🙂!

Gr. Martijm
Oase BioMaster 250 1.jpeg
Oase BioMaster 250 2.jpeg
Oase BioMaster 250 3.jpeg
 
Misschien is er ondanks jouw goede acties toch nog lucht in filter (motor gedeelte) achtergebleven.
Soms help licht kantelen van het gehele filter (in AAN stand en naar voren/achteren en links/rechts en je hoort dan dat filter een ander geluid maakt) om deze lucht alsnog kwijt te raken en gaat alsnog de uitstroom lopen.
Misschien heb je hier iets aan.
 
De uitstroom ookgoed onder de waterlijn houden. Het lijkt dat er lucht in je filter komt als jede filter weer vd stroom haalt. Het kan volgens mij alleen maar iets met lucht in je systeem zijn.
 
Misschien is er ondanks jouw goede acties toch nog lucht in filter (motor gedeelte) achtergebleven.
Soms help licht kantelen van het gehele filter (in AAN stand en naar voren/achteren en links/rechts en je hoort dan dat filter een ander geluid maakt) om deze lucht alsnog kwijt te raken en gaat alsnog de uitstroom lopen.
Misschien heb je hier iets aan.
Ik heb het meteen geprobeerd en dit haalde inderdaad nog een paar luchtbellen weg, maar verhielp het probleem helaas niet.

De uitstroom ookgoed onder de waterlijn houden. Het lijkt dat er lucht in je filter komt als jede filter weer vd stroom haalt. Het kan volgens mij alleen maar iets met lucht in je systeem zijn.
Ook heb ik het water weer tot net onder de rand aangevuld, zodat zowel de inflow als de outflow weer onder water staan. Dit was ook eerst het geval voordat het filter zich ging vullen met water en ik dit een paar keer testte. Maar ook dit maakte helaas geen verschil.

😢
 
Nog een toevoeging: als ik de outflow lager plaats (zie foto), dan circuleert het filter wel.

Oase BioMaster 250 4.jpeg
 
Nog een toevoeging: als ik de outflow lager plaats (zie foto), dan circuleert het filter wel.
Dan circuleert hij niet, dan trekt hij de bak gewoon leeg omdat je de uitstroom veel lager hebt dan de bak.
 
Ah ja tuurlijk.. dom van mij 😆
 
Ik vraag me af of de terugvoer slang niet aan de lange kant is. Misschien dat inkorten een positief effect heeft.
 
Heel vervelend, techniek die het niet doet als je je bak helemaal op de kop hebt staan.

Als de slang omlaag is, gaat het stromen. Dan zit het hele systeem dus vrijwel volledig vol meet water. Als de dan de pomp aanzet en de slag weer hoog houdt, blijft het dan stromen? Zo ja, dan had je waarschijnlijk toch nog steeds lucht in het systeem. Zo nee, dan is de pomp waarschijnlijk kapot.

Wat betreft de lucht: ik zie dat de uitstroom van pomp naar aquarium in een lus naar beneden hangt. Dat probeer ik altijd te voorkomen, de kans is groot dat het water daardoor niet lekker doorloopt tijdens het primen. Er blijft dan een luchtbel in die slang hangen, er blokkeert iets, dus je hoort geen water meer stromen en denkt dan dat het filter vol zit, maar helaas. Probeer die slang niet omlaag te laten lopen. De tip van @Friesian om hem in te korten kan daarbij helpen.

Wat betreft de kapotte pomp: je geeft zelf al aan dat de propeller op en neer gaat. (eigenlijk is het een impeller, dus ik gebruik die term hier verder) Misschien neem ik je te letterlijk, maar volgens mij is dat niet goed. Zo'n ding hoort rond te gaan. Als er geen water bij zit om hem te smeren, dan kan het wat haperen, maar dan hoort ie alsnog rond te gaan. Kijk even of je de impeller los kan krijgen uit de behuizing. Misschien zit er iets bij, zoals een slakkenhuis. Misschien is het asje stuk. Misschien is het magneetje los van de as. Geen idee wat er allemaal mis kan zijn.

Wat ik me nog afvraag: je geeft aan dat je een paar maand geleden iets met het filter hebt gedaan, maar in de tussentijd dan? Heeft ie stilgestaan? Of gewoon gedraaid?

Laatste dingetje om te testen: zet de filterkop in een grote teil met water, zodanig dat je zeker weet dat de impeller in het water zit. Even opletten dat je alles wat droog moet blijven ook droog houdt, dus misschien kan dit niet met jouw filter. Als het wel kan, zet dan het filter aan en kijk of ie dan wel werkt.

Succes!!!
 
Als de slang omlaag is, gaat het stromen. Dan zit het hele systeem dus vrijwel volledig vol meet water. Als de dan de pomp aanzet en de slag weer hoog houdt, blijft het dan stromen? Zo ja, dan had je waarschijnlijk toch nog steeds lucht in het systeem. Zo nee, dan is de pomp waarschijnlijk kapot.
Zo heb ik het ook wel gedaan met een eheim om hem vol en aan de praat te krijgen. Als dat niet werkt dan betwijfel ik ook of de pomp wel werkt.
 
Bedankt voor al jullie tips; het probleem is verholpen 😁!!

Wat betreft de kapotte pomp: je geeft zelf al aan dat de propeller op en neer gaat. (eigenlijk is het een impeller, dus ik gebruik die term hier verder) Misschien neem ik je te letterlijk, maar volgens mij is dat niet goed. Zo'n ding hoort rond te gaan. Als er geen water bij zit om hem te smeren, dan kan het wat haperen, maar dan hoort ie alsnog rond te gaan. Kijk even of je de impeller los kan krijgen uit de behuizing. Misschien zit er iets bij, zoals een slakkenhuis. Misschien is het asje stuk. Misschien is het magneetje los van de as. Geen idee wat er allemaal mis kan zijn.
Vanavond ben ik alle tips één voor één weer langsgegaan en het lag inderdaad aan de impeller. Gisteren had ik 'm al grondig schoongemaakt en gecheckt of er niet iets blokkeerde en dat leek niet zo te zijn. Vandaag nogmaals geprobeerd en ineens ging de impeller wel aan op de juiste manier, dus waarschijnlijk klemde die nog ergens (?). Toen ik eenmaal de impeller weer als vanouds hoorde draaien, was het probleem ook meteen verholpen en draaide de pomp weer 😌!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan