Oase BioMaster Thermo 350 in combinatie met Juwel Lido (146cm hoog)


sjorsNWH

Member
Lid geworden
23 juli 2023
Berichten
22
Leeftijd
37
Ik heb jaren een 2e hands oud model van Eheim gebruikt welke lekker stil was. Deze heb ik vervangen door een Eheim 4+ 350T, maar deze heeft een vervelende brom, ook nadat ik hem met isolatie noppen schuim heb bedekt.

Ik denk nu dus na over een andere pomp en daarbij is mijn oog gevallen op de Oase Biomaster thermo 350, nu lees ik alleen dat die "Meter waterkolom max. 1,4m", maar vanaf waar meet ik dat? Vanaf de voet van de pomp is mijn aquarium 1,45m hoog of moet ik meten vanaf de kop?

Mocht iemand nog een andere tip hebben om eventueel mijn Eheim stiller te krijgen of een stil alternatief, dan sta ik ook open voor suggesties.

Mvg,
Sjors van Dam
 
Ik neem aan gemeten vanaf de kop van de filter, gezien de slangen daar aansluiten en de motor zich daar bevindt, maar denk dat je dit wel kunt terugvinden in de handleiding die vast ergens online in te zien is. Ik vind de biomaster heerlijk stil, alleen de flow erg zwak...Heb je een lido 120 of 200? Voor 200 zou ik zelf eerder voor de 600 dan 350 gaan, voor de 120 is het denk ik wel voldoende.
 
Ik neem aan gemeten vanaf de kop van de filter, gezien de slangen daar aansluiten en de motor zich daar bevindt, maar denk dat je dit wel kunt terugvinden in de handleiding die vast ergens online in te zien is. Ik vind de biomaster heerlijk stil, alleen de flow erg zwak...Heb je een lido 120 of 200? Voor 200 zou ik zelf eerder voor de 600 dan 350 gaan, voor de 120 is het denk ik wel voldoende.
Ik heb een 200, bij de 600 las ik redelijk veelvuldig over gevallen die last hadden van valse lucht. Ik dacht dat de 350 bedoelt was voor een aquarium tot 350L en dacht dat dit voldoende zou zijn voor mijn 200L bak, maar niet dus?
 
Ik heb een 200, bij de 600 las ik redelijk veelvuldig over gevallen die last hadden van valse lucht. Ik dacht dat de 350 bedoelt was voor een aquarium tot 350L en dacht dat dit voldoende zou zijn voor mijn 200L bak, maar niet dus?

ik geloof dat die problemen vooral bij de 850 zijn, maar pin me er niet op vast. Ik heb zelf een 600 gehad en daarmee iig geen problemen gehad. De 350 die aangegeven wordt kun je in de meeste gevallen gerust door tweeën delen, en in het geval van de biomasters in mijn ervaring bijna door 3...
 
Ik heb een 200, bij de 600 las ik redelijk veelvuldig over gevallen die last hadden van valse lucht. Ik dacht dat de 350 bedoelt was voor een aquarium tot 350L en dacht dat dit voldoende zou zijn voor mijn 200L bak, maar niet dus?
Dat wat producenten op verpakkingen plaatsen wijkt sterk af van de realiteit. Waardes zijn altijd bruto. Zelf neig ik na een vermindering van zo'n 40% op die gegevens. Mijn JBL 902 met een bruto waarde kwam netto op een 450 ltr/h. De JBL 1502 die 1400 ltr/h bruto vermelde kwam rond de 950 ltr/h uit. Overigens vermelde JBL wel eerlijk de netto waardes in hun gebruiksaanwijzing, iets wat niet geldt voor veel anderen.
 
Dat wat producenten op verpakkingen plaatsen wijkt sterk af van de realiteit. Waardes zijn altijd bruto. Zelf neig ik na een vermindering van zo'n 40% op die gegevens. Mijn JBL 902 met een bruto waarde kwam netto op een 450 ltr/h. De JBL 1502 die 1400 ltr/h bruto vermelde kwam rond de 950 ltr/h uit. Overigens vermelde JBL wel eerlijk de netto waardes in hun gebruiksaanwijzing, iets wat niet geldt voor veel anderen.

Wanneer heb je dit gemeten @benvo? Het scheelt nogal of dit gemeten is direct na installatie of bv na 3/4 weken draaien...ik vond de biomaster vrij vlot afnemen in kracht na een week of 3/4 na verschonen. Maar goed, ik zit zelf ook liever wat te ruim, dan ook maar iets te krap qua filtratie.
 
Wanneer heb je dit gemeten @benvo? Het scheelt nogal of dit gemeten is direct na installatie of bv na 3/4 weken draaien...ik vond de biomaster vrij vlot afnemen in kracht na een week of 3/4 na verschonen. Maar goed, ik zit zelf ook liever wat te ruim, dan ook maar iets te krap qua filtratie.
Het is al weer een tijdje geleden maar als ik me het goed herinner was toen meer mensen bezig waren om filters "na te meten" hier op deze site. Zelf heb ik dit toen ooit gedaan met mijn twee JBL filters en een oudere Eheim. Bij de JBL filters kwamen mijn metingen aardig, niet precies, overeen met de gegevens die ik ook terug vond in de gebruiksaanwijzingen van de JBL's. Mijn filters waren toen gewoon in gebruik. De resultaten heb ik toen hier ook opgeschreven. Misschien is dit nog wel terug te vinden,
 
Ik heb uiteindelijk besloten om een Aquael Ultramaxx 1500 te bestellen, ruim voldoende water doorvoer en van wat ik zo lees zeer stil, degelijk gebouwd en ook goed betaalbaar.
 
Vreemd dat de Eheim zo bromt.

Ik heb deze ook. En die is stil.
En ik sta hier bekent als iemand die snel last van geluid heeft.
Dus ik vermoed dat er iets met rotor niet goed zit.

Tevens worden alle filters na 3-4 weken een stuk stiller. Dit ivm biofilm op de rotor.
As en rotor moeten ook op elkaar indraaien.
 

Terug
Bovenaan