Wat is er nieuw

Oase Biomaster2 850 filtratievolgorde.

J.glintmeijer

Member
Lid geworden
29 oktober 2019
Leeftijd
30
Goedenavond,

Ik zal binnekort een nieuw aquarium opstarten waarvoor ik een Oase Biomaster2 850 thermo heb besteld.
Bij het bekijken van de inhoud van dit filter viel mij op:

-water passeert eerst het voorfilter en filter dan van onder in het filter naar boven
- Na het voorfilter komt het water direct in het biologische gedeelte terecht en daarna pas de “rest” van het mechanische filteringsgedeelte omdat het biologische gedeelte onderin zit.

Mijn vraag:
Is het verstandig dit om te draaien?
Ik lees veel over de filtervolgorde en dat veelal wordt aanbevolen om eerst het mechanische gedeelte te filteren en daarna biologische maar dat is standaard in dit filter precies omgedraaid.
Moet ik het zo zien dat het voorfilter zoveel vuil buiten de deur houdt dat dit een verantwoorde en doordachte keuze is, of is het simpelweg gedaan om niet je biologische filtratie te hoeven verwijderen om bij je mechanische filtering te komen (wat wel het geval is als je het omdraait) en is het verstandig de volgorde aan te houden?

Ik hoor graag een ieders mening, ideeën en visie op dit punt!

Ik heb de volgorde aangehouden zoals voorgeschreven. Ik ben een leek op dat gebied, maar ik ben benieuwd welke reacties er komen.

Ik zou de indeling van de fabrikant aanhouden, daar is niets mis mee. 🙂 Het onderscheid tussen "biologisch" en "mechanisch" is in deze ook niet echt te maken, aangezien beide gedaan worden door zowel de blauwe spons als de Hel-X.

Hallo,

Ik heb 2 Biomasters 850 draaien en ik heb zelf wat bakjes vervangen met Pannenschrobbers (inmiddels heb ik 3 met de schrobbers en met de blauwe spons) . Het klopt niet helemaal als je zegt dat filtersponzen alleen mechanische filters zijn. Ook aan filtersponzen hechten de bacteriën zich prima. Er is ook onderzoek naar gedaan (ik kan het artikel even niet vinden op Aquainfo.nl.

Zie deze post in mijn draadje met wat plaatjes: https://aquaforum.nl/threads/discus-aquarium-van-jerome-jeroen-180x60x70.181968/page-2#post-2496357

Greetz, Jeroen

Hallo,

Ik heb 2 Biomasters 850 draaien en ik heb zelf wat bakjes vervangen met Pannenschrobbers (inmiddels heb ik 3 met de schrobbers en met de blauwe spons) . Het klopt niet helemaal als je zegt dat filtersponzen alleen mechanische filters zijn. Ook aan filtersponzen hechten de bacteriën zich prima. Er is ook onderzoek naar gedaan (ik kan het artikel even niet vinden op Aquainfo.nl.

Zie deze post in mijn draadje met wat plaatjes: https://aquaforum.nl/threads/discus-aquarium-van-jerome-jeroen-180x60x70.181968/page-2#post-2496357

Greetz, Jeroen
Dank voor de reactie.
Inderdaad een kleine verspreking, ook in de mechanische filtratie zitten bacterien.
Echter draait het om de vraag van de filtervolgorde zoals hij standaard is, de filtersponzen en de biologische media apart van elkaar te zien: is het verstandig de filtermedia om te draaien zodat het filter eerst door alle sponzen gaat voor het vuil en vervolgens door de biologische media?

Ik wil niet afwijken van de vraag aangezien er al veel topics afgedwaald zijn in die discussie en het draait echt om bovenstaande.

Alvast bedankt!

Hallo,

Als je naar voorbeelden van sumps kijkt zie je ook vaak een vergelijkbare volgorde. Ik zou het zo laten, maar omdraaien kan ook want ik denk dat het niet veel zal verschillen. Mbt de sponzen, ik durf te zeggen dat je die ook als biologisch kan beschouwen zijn in de Biomaster. De sponzen in de voorfilter van de 850 kan je zien als het mechanische gedeelte.

Groetjes, Jeroen.

Hallo,

Als je naar voorbeelden van sumps kijkt zie je ook vaak een vergelijkbare volgorde. Ik zou het zo laten, maar omdraaien kan ook want ik denk dat het niet veel zal verschillen. Mbt de sponzen, ik durf te zeggen dat je die ook als biologisch kan beschouwen zijn in de Biomaster. De sponzen in de voorfilter van de 850 kan je zien als het mechanische gedeelte.

Groetjes, Jeroen.
Bedankt!
Komt er weinig vuil door het voorfilter heen?
Ik ben namelijk van plan om 1 bakje Hel-X te vervangen voor Siporax en 1 spons voor de Seachem Matrix, of het beter of niet is laat ik in het midden, puur eigen gevoel.
Alleen als er nog vuil door het voorfilter komt ben ik bang dat in de voorgeschreven volgorde deze media snel erg vies worden….
Vandaar mijn vraag over het omdraaien van de media!
Jou visie hierop?

Hallo

Er komt niet veel vuil door het voorfilter, dus je kan gerust de Hel-x vervangen als je dat wilt. Je kan ook evt iets fijnere sponzen in het voorfilter doen, heb ik ook gedaan (bij onze vriend Ali). Zoals je in mijn draadje kan zien heb ik zelfs gewone filterwatten in het voorfilter gestopt bij de opstart, Dat gaat ook prima.

Gewoon proberen hoe je het wil, als de media vies wordt, dan pas het gewoon weer aan ;-).

Thanks, Jeroen

Er komt niet veel vuil door het voorfilter, dus je kan gerust de Hel-x vervangen als je dat wilt. Je kan ook evt iets fijnere sponzen in het voorfilter doen, heb ik ook gedaan
Mee eens, in mijn geval gebruik ik 45 ppi in voorfilter met zowel Hel-x als Siporax in hoofdfilter, moet wel wekelijks (eventueel tweewekelijks) het voorfilter uitspoelen. 30 ppi zou misschien kunnen maar zou niet lager gaan. Voorfilter is en blijft een “mechanisch” filter en is ook zo bedoeld.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan