Oase Highline premium led verlichting

Erik Pereij

Well-known member
Lid geworden
4 april 2022
Berichten
68
Leeftijd
55
Locatie
Einighausen
Beste Lezer,

Ik ben op zoek naar iemand die ook de Oase Highline Premium led verlichting heeft.
Zo ja ! kan mij dan iemand helpen om zonsopgang en zonsondergang met de kleur procenten aan te reiken en de tijden ervan.
Ik zou dit heel fijn vinden ,want ik vindt nergens maar ook nergens een handleiding of dergelijken op internet van deze verlichting.
Alvast bedankt.
 
Goedemorgen Erik,

Ik neem aan dat je de aansturing met een eac bedoel. Er zijn een paar filmpjes te vinden op YouTube, waarin wordt uitgelegd hoe het systeem in te stellen is. Ik heb een Duits en Pools talige gevonden in de tijd. Maar opzich zijn ze wel te begrijpen. Ik ben zelf pas na het weekend thuis, en kan dan pas inloggen op het eac om naar de procenten te kijken. Deze zal ik na het weekend wel even aan je doorgeven hoe ze bij mij ingesteld staan.

Maar even snel uit mijn hoofd uitgelegd, is het de bedoeling dat je eerst de losse kleuren maak die je wil gaan gebruiken. Dus van de 4 kleuren lampen deze instellen per procent. En aangeven voor welk segment van de lamp dize van toepassing is.

Hierna kan je een verlichtingsprogramma maken door een standaard programma te hernoemen en deze aan te passen naar je wensen. Je kiest eerst een kleur en geef daarna aan vanaf welk tijdstip deze moet beginnen en op welk tijdstip deze vol moet branden , dit noemen ze de fadetijd uit mijn hoofd. Daarna kies je de volgende kleur die je wil en geef weer de begintijd en aan. Deze nieuwe begintijd is dan de tijd waarop de vorige kleur over begint te gaan in de nieuwe, enz.

Succes
 
Beste 4ndr3

Bedankt voor u uitleg.
Ik heb meer problemen met de kleur t.b.v. zonsopgang en zonsondergang daar de procenten ( kleur/en procenten ) van. en ik begrijp de fade tijd niet helemaal.ik zal eens een screenshot erbij voegen dan kan u eens kijken naar mijn instellingen.
Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • IMG_5346.jpg
    IMG_5346.jpg
    330.7 KB · Weergaven: 117
Erik,

De fade in tijd zijn de schuine lijnen in de afbeelding. Dit is de tijd waarin je van de ene kleur naar de andere gaat. Bijvoorbeeld in jou afbeelding staat de fade in tijd van daglicht van 09.30 tot 10.00 uur. Dat betekend dat je ochtendrood3 vanaf 09.30 langzaam veranderd in daglicht. Om 10.00 uur brand daglicht zoals jij hem heb ingesteld voluit. Dit duurt tot 21.00uur,dan gaat hij langzaam over naar avondrood 5. De fade in tijd is dus de tijd waarin je licht overgaat naar de volgende kleur.
 
Oké dank je wel ik ga straks eens proberen of het me nu wel lukt. Je woont toevallig niet in de buurt Sittard 🤣🤣🤣🤣🤣groet Erik
 
Oké dank je wel ik ga straks eens proberen of het me nu wel lukt. Je woont toevallig niet in de buurt Sittard 🤣🤣🤣🤣🤣groet Erik
200km rijden, dat is een beetje te gek :oopss:
 
Ha ha ja ha het kon gewoon maar zijn dat u in de buurt woonde.
Ik heb de verlichting zover kunnen instellen ik heb community aangehouden. Maar heb wel een vraag aan u.
Heeft u misschien toevallig ook ochtendrood / avondrood in uw verlichting aan gebracht. Zo ja !! Zou u mij dan de kleuren en de % willen mailen of via een andere weg.
Ik vindt namelijk nergens een percentage in kleuren en % voor avondrood en ochtendrood. Alvast bedankt voor u hulp in de vorige chats.
Groet Erik Pereij
 
Zo we zijn weer thuis, dus kan ik eindelijk inloggen op het eac.

De kleuren die ik erin heb staan voor ochtendrood is warmwit 69% koudwit 30% rood 44% blauw 30%. Toen het aquarium gebracht en geïnstalleerd werd door Verloop heeft die knul ook ingelogd op mijn eac om zijn kleuren toe te voegen, als voorbeeld om te laten zien hoe het werkte. Hij gebruikt als ochtendrood warmwit 79% koudwit 50% rood 100% blauw 31%. Voor mij was dit veel te rood, maar het is wat jezelf mooi vindt.

Avondrood is bij mij warmwit 45% koudwit 21% rood 89% blauw 24%.

Maar uiteindelijk gaat het om de kleur die jezelf het mooiste vind bij jou aquarium. Ik had zelf mijn verlichting op amazone staan, dus redelijk rood en die heb ik aangepast naar mijn smaak. De standaard kleur amazone vond ik veel te fel en heb vervolgens deze gedimd. De amazone kleuren zijn flink roodenkunnen in een andere setting ook als bijvoorbeeld ochtend/avondrood gebruikt worden. Mijn gedimde amazone kleur is warmwit 50% koudwit 29% rood 67% blauw 30%.

Als je een kleur vind die je aanstaat, maar als deze te fel of te zwak is, pas deze dan in stapjes aan. Als je de kleur bijvoorbeeld per 10% aanpast, doe dat dan voor alle kleuren, bijvoorbeeld warmwit van 50 wordt dan 5 lager dus 45 terwil koudwitvan 30 dan 3 lager wordt dus 27 enzovoort. Op die manier blijft de verhouding tussen de kleuren hetzelfde maar wel minder fel. Voor meer licht dan dus die getallen optellen.

Verder is het leuk speelgoed. Als je de kleur gevonden heb die je wil kan je bijvoorbeeld deze kleur meerdere keren kopiëren en vervolgens elke keer 1 of meer aansluitende segmenten uitzetten. Bijvoorbeeld eerst segment 1 uit, daarna 1 en 2 uit, daarna 2 en 3uit, daarna 3 en 4 uit enzovoort. Door deze achter elkaar zetten met een korte fade to time, bijvoorbeeld 1 of 2 minuten, en deze direct door te latenlopen, kan je de illusie opwekken dat er een wolk overdrijft. Het is even spelen, maar wel leuk om te doen.

Mocht je meer dan 1 lamp hebben aangesloten, dan kan je de lampen ook verschillende programma's geven. Ik heb zelf een kleine maand geleden het aquarium omgegooit naar een blackwater. Ben een dikke week bezig geweest voor ik tevreden was over de kleuren in combinatie met het donkere water. Als laatste heb ik vorige week de achterste lamp een aangepast programma gegeven. Dit is nu een kopie van de voorste lamp, zonder de felste kleur. Hierdoor oogt de achterkant donkerder, de achterste takken zijn minder verlicht en het geeft meer dieptewerking. Het is nu net of de vissen "verdwijnen " als ze naar de achterkant zwemmen om vervolgens weer ergens anders tevoorschijn te komen.

Succes, gewoon blijven proberen en aanpassen tot je dat vind wat jij mooi vind.
 
Hartelijk dank voor je goede uitleg en natuurlijk je tijd. Ik zal zeker jouw suggesties gaan uitproberen. Ik heb nu voor even Amazone gedimd er in gezet voor ochtend en avondrood. Ik ga er vanavond mee aan de slag dan is het een beetje donker dan zie ook wat het gaat worden. Alvast een fijne avond en nogmaals bedankt
 
Beste 4ndr3,
Ik heb u een bestand bijgevoegd, mijn vraag hierover is. Wat ik heb omcirkeld is dit de tijd wat ik invul of is dit de fade- in tijd.
Ik begrijp dit niet zo goed. volgens mij komt het grafiek niet over één zoals de tijden zijn ingesteld.
Groet Erik
 

Bijlagen

  • Lichtschema Dimitri Oase verlichting.pdf
    599.7 KB · Weergaven: 139
Erik, de tijd die je invult is de fade in tijd. Dit is de tijd die het duurt voor de lampen de juiste kleur aangeven. Je hoeft niet op te geven hoelang de lampen op die kleur moeten blijven branden, want dat wordt bepaald door de starttijd die je voor de volgende kleur invult.
Je vult bij het maken van het programma 3 dingen in per kleur, namelijk de kleur, de starttijd en de doelkleur ingesteld. De kleur spreekt voor zich, de starttijd is de tijd dat de lamp begint te veranderen naar deze kleur en de doelkleur ingesteld is het moment dat deze kleur bereikt is. De tijd tussen de starttijd en de tijd die je invult bij doelkleur bereikt is de fade in tijd. Hierna blijft de kleur hetzelfde tot de starttijd van de volgende kleur wordt bereikt.

Ik zal jou programma hieronder even uitschrijven.

Voor het gemak begin ik om 00.30. Vanaf dit moment brand het maanlicht volledig.
Om 08.00 uur begint het licht te veranderen tot om 09.30 de kleur amazone gedimd bereikt is.
Deze kleur blijft niet branden, maar begint direct om 09.30 te veranderen tot om 11.30 uur daglicht brand.
Ook deze kleur blijft niet branden, maar begint direct om 11.30 te veranderen tot om 12.30 de kleur daglicht gedimd brand.
Ook deze kleur blijft niet branden, maar begint direct om 12.30 te veranderen tot om 14.00 de kleur daglicht weer brand.
Nu blijven de lampen wel branden op de kleur daglicht. Dit duurt tot 17.00.
Vanaf 17.00 begint het licht te veranderen tot om 18.00 de kleur daglicht gedimd brand.
Nu blijven de lampen branden op de kleur daglicht gedimd tot 19.00.
Vanaf 19.00 begint het licht te veranderen tot om 19.30 de kleur daglicht weer brand.
Nu blijven de lampen branden op de kleur daglicht tot 20.30.
Vanaf 20.30 begint het licht te veranderen tot om 21.00 de kleur amazone gedimd brand.
Nu blijven de lampen branden op de kleur amazone gedimd tot 22.00.
Vanaf 22.00 begint het licht te veranderen tot om 22.30 de kleur schemering brand.
Nu blijven de lampen branden op de kleur schemering tot 00.00.
Vanaf 00.00 veranderd het licht tot om 00.30 de kleur maanlicht brand.
Vanafdit moment blijft deze kleur weer tot 08.00 branden en begint het hele verhaal weer opnieuw.

Kort samengevat, je kiest een kleur en vult 2 tijden in, de starttijd van het veranderen van het licht, tot het moment dat de lampen de juiste kleur moeten hebben. Dit is de fade in tijd. De lampen houden deze kleur tot de starttijd van de volgende kleur eruit is.

Groet
Andre
 
Beste heer.
Ik heb één probleem dat mij de lampen schat ik in vanaf 00 : 00 tot 0 : 30 volledig branden, ik zie op het grafiek dat het rood en blauw gaat dimmen van 00 : 00 tot 00 :30 en te gelijke tijd het witte licht feller gaat branden op de zelfde tijden.
Zie grafiek links het witte streepje. Trouwens alweer bedankt voor u goede reactie en uitleg.
 
Erik,

Ik zie hetzelfde als jij in de grafiek, rood en blauw dimmen en de witten worden iets feller. Volgens de grafiek zouden ze nergens vol branden.

Als je in bij de grafiek kijkt, staet er links van de + een play pijltje. Als je hierop drukt wordt je programma versnel afgespeeld, dan kan je even controleren of daarin ook de lampen fel beginnen.
 
Hoi André
Dat heb ik al gedaan maar gaat te snel ha ha
Maar heb het ook handmatig geprobeerd maar dat is ook vrij moeilijk omdat hij vaker om springt naar het daglicht en zie ik ook de tijd niet goed met de kleuren. Ik vindt deze lampen heel moeilijk als je er weinig vanaf weet . Dan zijn Juwel en Eheim verlichting makkelijker vindt ik ??.
Groet
 
Als je de tijd van 00.30 nu eens verrleng naar bijvoorbeeld 04.30 en daarna het programma versneld afspeel, dan heb je langer de tijd om te kijken of de lampen voluit gaan branden.

Of je laat het programma gewoon doorlopen vandaag en kijk wat er om middernacht gebeurt. Mogelijk was het een hik up door het aanpassen van het programma.
 
oké André bedankt we gaan het eens proberen. Kan ik ook eventueel de bestaande kleuren aanpassen van de voor geprogrammeerde Amazone gedimd. Zo ja zou je me dit aub even willen schrijven hoe ik dit moet doen. Daarna laat ik jullie met rust ha ha. Alvast bedankt groet Erik
 
Aanpassen gaat volgens mij niet. Je kan natuurlijk wel een nieuwe kleur maken. Als je op de lamp klinkt in de app, dan komt er een icoontje met een schilderspalet. Als je hier klikt en op daarna op +, dan kan je een nieuwe kleur maken. Als je de procenten van de kleuren die je wil aanpassen eerst opschrijft, dan kan je de nieuwe kleur instellen als de oude kleur, en deze vervolgens aanpassen naar je wensen.
 
Hoi André
Even een vraagje, misschien weet u wat ik verkeer doe. ha ha
Als ik maanlicht probeer te creëren in de segmenten van 5 6 en 7 en ingesteld op 4% warmwit / 4% koudwit en 4% blauw dan gaan alle leds branden, of uit het niets de 2 rechtse leds gaan dan branden of de 2 linkse leds
gaan dan branden. Ik heb het gevoel dat er een storing in zit lampen of de controller. Ik heb gisteren ook Oase aan geschreven waarom er geen handleiding is of een You Tube filmpje. Antwoordt was dit product is zelflerend :LOL::LOL:.
Zou je me aub een beknopte uitleg willen geven hoe ik dit daadwerkelijk moet instellen, ben er al 3 avonden mee aan het stoeien. zonder resultaat. Of mag ik u eens bellen is misschien makkelijker uitleggen.

Alvast bedankt. Groet Erik
 
Het voordeel van een dagje thuiswerken is dat je in een koffiepauze wat kan beantwoorden. Ik ben bang dat ik je niets nieuws ga vertellen, maar ik heb even de stappen doorlopen en hiervan screenshots gemaakt.

1 log in op eac
Screenshot_20220908-130542.jpg

2 de timer uitzetten
Screenshot_20220908-130554.jpg

3 1 led uitzetten
Screenshot_20220908-130604.jpg

4 2e led aanmaken en op het kleurenpallet icoon drukken
Screenshot_20220908-130624.jpg

5 op toevoegen drukken
Screenshot_20220908-130731.jpg

6 op segmentscene drukken
Screenshot_20220908-130738.jpg

7 naam geven, Ik heb even maanlicht567 gebruikt. Segmenten selecteren en de kleur bepalen. Vervolgens op opslaan drukken
Screenshot_20220908-130908.jpg

8 maanlicht567 moet nu te zien zijn in het aquarium.
20220908_130237.jpg

9 bij de kleuren keuze staat nu maanlicht567
Screenshot_20220908-130932.jpg

10 alles weer aanzetten., het programma draait nu weer gewoon door.
Screenshot_20220908-131000.jpg


Hierna kan je het programma aanpassen.

Mocht je problemen houden, reset dan een keer de eac. Je kleuren en programma's zijn opgeslagen in de app, dus die raak je niet kwijt.

Succes
 
Hoi André
Ziet er allemaal perfect uit. Mijn probleem is dat ik maanlicht niet krijg ingesteld bv led 5,6,7 alleen laten branden en de rest van uit voor maanlicht. Maar ik heb misschien een hele brutale vraag.
Zou je me aub jouw zonsopgang kleur en procenten willen mailen en dat ook voor zonsondergang, want dit zijn wel even geweldige kleuren. We kunnen ook eens bellen met elkaar als u dat wil dan kan ik je wel wat uitleggen over de app want ik heb gisteren contact gehad met oase.
Als je wil kan ik je mijn telnummer op de privé chat zetten. Je kan me ook vinden op google dan zoek je op Erik Pereij Installaties dan kom je op mijn website. Ik hoor het wel.
Groet Erik
 
Goedemorgen Erik,

Dat is geen probleem, vandaag lukt niet ivm werk, maar morgenmiddag heb ik alle tijd.
 
Hij André
Perfect dan hoor ik je morgen wel.
Groet en fijne dag
 
Hoi Andre
Ik heb al heel veel zelf ingesteld maanlicht / daglicht enzovoort.
Het was me in eens duidelijk na die screenshots van u daarvoor mijn dank.
Alleen wilde ik u vragen of u mij de licht procenten van avondrood en zonsopgang willen mailen naar info@ep-installaties.nl. Mag natuurlijk ook even bellen als u dat wil is geen verplichting.

Alvast bedankt voor u gedane moeite voor zover.
Groet Erik
 
Hallo heren,

Hartelijk dank voor jullie uitgebreide reacties op het instellen van de EAC controller. Ik ben zelf ook niet tevreden met de geleverde standaard instellingen, maar kan hier zeker een mooi lichtplan mee maken. Het aanschaffen van een tweede lamp ga ik ook zeker overwegen.

groet
Danny
 
Hallo.
Ik heb het zelfde probleem dat ik geen goede lichtschema kan maken oase is niet thuis om te helpen kan de gene van dat licht schema mij dit toe sturen via de mail ik zou hier erg mee geholpen zijn
Vast bedankt .Cor
 
Hallo.
Ik heb het zelfde probleem dat ik geen goede lichtschema kan maken oase is niet thuis om te helpen kan de gene van dat licht schema mij dit toe sturen via de mail ik zou hier erg mee geholpen zijn
Vast bedankt .Cor
O ja ik heb twee led balken van 120cm
 
Goedemiddag Tapper,

Even een lichtschema opsturen is wat kort door de bocht. Je lichtschema is tenslotte afhankelijk van het soort aquarium. Zuid Amerika, Malawi etc hebben allemaal andere uitstraling. Verder is het bijvoorbeeld heel afhankelijk van de lichtbehoefte je planten en uiteraard je eigen smaak.

Om te beginnen met het maken van je lichtschema moet je beginnen met het maken van de kleuren die je wilt gebruiken. Dat staat hierboven omschreven met screenshots. Daarna kopieer je een bestaand lichtschema dat standaard in de app zit en past je deze aan met jou kleuren en tijden. Dit lichtschema kan je ook inkorten of uitbreiden met extra overgangen. Je moet er even wat tijd voor uittrekken, maar dan heb je ook wat. Als je ergens niet uitkom, stel dan gerust de vraag, dan probeer ik je wat gerichter verder te helpen.
 
We gaan kijken of het lukt
 
We gaan kijken of het lukt
Goedemiddag Tapper,

Even een lichtschema opsturen is wat kort door de bocht. Je lichtschema is tenslotte afhankelijk van het soort aquarium. Zuid Amerika, Malawi etc hebben allemaal andere uitstraling. Verder is het bijvoorbeeld heel afhankelijk van de lichtbehoefte je planten en uiteraard je eigen smaak.

Om te beginnen met het maken van je lichtschema moet je beginnen met het maken van de kleuren die je wilt gebruiken. Dat staat hierboven omschreven met screenshots. Daarna kopieer je een bestaand lichtschema dat standaard in de app zit en past je deze aan met jou kleuren en tijden. Dit lichtschema kan je ook inkorten of uitbreiden met extra overgangen. Je moet er even wat tijd voor uittrekken, maar dan heb je ook wat. Als je ergens niet uitkom, stel dan gerust de vraag, dan probeer ik je wat gerichter verder te helpen.
Beste Tapper.
Bijgaand doe ik je mijn lichtschema toe komen van Oase led verlichting. Je moet wel EAC controller hebben anders kan je dit niet instellen. Zie bestand.
Je mag me altijd bellen, als je even google op mijn naam onder Erik Pereij Installaties dat ben ik. Daar staat zeker mijn telnummer bij.
Succes
 

Bijlagen

  • IMG_6283.PNG
    IMG_6283.PNG
    490.2 KB · Weergaven: 88
Terug
Bovenaan