Wat is er nieuw

Oase of Eheim UV-C filter

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guppy101
  • Startdatum Startdatum
G

Guppy101

Guest
Hallo

Ik wil binnenkort een UV-C filter aanschaffen. Omdat ik voor mijn ene bak alles van Oase heb zou ik geneigd zijn om de Oase UV-C cleartronic 9 watt aanschaffen.

Maar ik heb ook eventjes gekeken naar die van Eheim. Alleen valt het mij op dat er toch een groot prijs verschil is. Die van Oase staat op 84 euro en die van Eheim op 142 euro. Normaliter gezien zouden ze allebei hetzelfde doen dus vanwaar die prijsverschil?

Zijn er mensen die ervaringen hebben met deze UV-C filters?

Groetjes

Zelf heb ik hier een eheim die ik eigenlijk alleen gebruik als het nodig is.
Werkt prima.

Het prijsverschil is inderdaad vrij groot.
Als ik de plaatsjes vergelijk dan is de eheim mooier afgewerkt maar grote kans dat die andere net zo goed werkt.

Zelf heb ik hier een eheim die ik eigenlijk alleen gebruik als het nodig is.
Werkt prima.

Het prijsverschil is inderdaad vrij groot.
Als ik de plaatsjes vergelijk dan is de eheim mooier afgewerkt maar grote kans dat die andere net zo goed werkt.
En wanneer denk jij dat het nodig is?

Als je ziet dat het nodig is, ben je te laat.

Dus bij mij staat deze 24/7 aan. Voorkomen is beter dan genezen.

Ik zou voor eheim gaan heb ik ook. Anders kan je altijd op MP kijken en dan een lamp apart bestellen.

En wanneer denk jij dat het nodig is?

Als je ziet dat het nodig is, ben je te laat.

Dus bij mij staat deze 24/7 aan. Voorkomen is beter dan genezen.
Ik heb wel eens bloei gehad wat niet weg wilde gaan en daar helpt het prima tegen.
Verder laat ik hem lekker is de berging.

Ik heb wel eens bloei gehad wat niet weg wilde gaan en daar helpt het prima tegen.
Verder laat ik hem lekker is de berging.
Ik gebruik hem niet voor bloei.

Meer tegen ziektes. En dat de vissen mooier kleuren.
Minder kiemdruk.

Dat is inderdaad de vraag wanneer is het nodig en wanneer niet.

Maar daarbij heb ik een nieuwe vraag. Als je deze net opstart is het dan verstandig om deze meteen 24/24 te laten draaien?

Ik had ergens gelezen door de massale bacterie sterfte dat dit een nitrietpiek kan veroorzaken. Weet niet of het waar is?

Is het dan niet beter om dit stilletjes aan opbouwen? Mijn aquarium draait ook nog maar pas een goed 2 maanden.

Uit ervaring met mijn vorig aquarium is het net op het moment van vissen toevoegen dat er het meest risico is op allerlei gespuis en ziektes. Daarom wil ik het nu anders aanpakken. De nieuwe vissen gaan zoizo 3 weken de quarantaine bak in en op de showbak wil ik dus een UV C filter. Hopelijk kan ik dan mijn visbestand opbouwen zonder teveel verlies.

Is het niet logischer dan om de uv op de quarantaine bak te zetten?

Deze heb ik, de 9W versie. Ik gebruik hem wanneer nodig. Hij werkt naar tevredenheid en is gemakkelijk en snel toe te passen doordat er niet geknoeid behoeft te worden met slangen o.i.d. Dus geen 24/7 wat maakt dat ik ook niet bereid ben om dergelijke bedragen als aangegeven door Ts. eraan te spenderen.

https://nl.aliexpress.com/item/33014406107.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.5ff54c4d36ZKSh

Is het niet logischer dan om de uv op de quarantaine bak te zetten?
De quarantaine bak en toebehoren zijn volledig ontsmet geweest met halamid D. Dus in principe zou deze steriel moeten zijn.

De quarantaine bak draait met een binnenfilter. Geen idee hoe ik die UV lamp erop moet monteren :juggle:

De quarantaine bak en toebehoren zijn volledig ontsmet geweest met halamid D. Dus in principe zou deze steriel moeten zijn.

De quarantaine bak draait met een binnenfilter. Geen idee hoe ik die UV lamp erop moet monteren :juggle:
Ok maar je stopt de vissen in de bak omdat ze eventueel iets mee kunnen brengen.

Je zou dit met een klein opvoerpompje kunnen doen.
Dat doe ik ook als ik het tijdelijk gebruik.

Dat kan dus prima met het type zoals ik die heb! Deze behoeft namelijk niet "geïnstalleerd". Het is een geheel op zich zelf staand apparaat dat je gewoon in je bak hangt. en aanzet.
@Nicolientje-W gaf, dacht ik, ook iets dergelijks aan.

Dat kan dus prima met het type zoals ik die heb! Deze behoeft namelijk niet "geïnstalleerd". Het is een geheel op zich zelf staand apparaat dat je gewoon in je bak hangt. en aanzet.
@Nicolientje-W gaf, dacht ik, ook iets dergelijks aan.
Vind het juist fijn om dat niet in het zicht te hebben.

Ik gebruik mijn uvc wel 24/7 en met hetzelfde reden als Biljoenblik

Vind het juist fijn om dat niet in het zicht te hebben.

Ik gebruik mijn uvc wel 24/7 en met hetzelfde reden als Biljoenblik
Daarom is deze lamp alleen in gebruik wanneer nodig. En is bij uitstek geschikt voor een quarantaine bak. Het nut om een dergelijke lamp 24/7 te gebruiken zie ik niet als direct noodzakelijk.

Daarom is deze lamp alleen in gebruik wanneer nodig. En is bij uitstek geschikt voor een quarantaine bak. Het nut om een dergelijke lamp 24/7 te gebruiken zie ik niet als direct noodzakelijk.
Ik deel deze mening, en ben zelfs de mening toegedaan dat een uvc 24/7 laten branden eerder negatieve effecten heeft op de lange termijn dan goede effecten, want het dood veel meer dan nodig.
Wijzelf hebben gewoon een uvc-lamp van wish.com gekocht die in de bioloog hangt op een tijdschakelaar die 2 uur per nacht aangaat, en ik schakel hem op de hand aan als ik in de corydorasbakken heb zitten klooien (uitvangen van bewoners) want dan laten de corydorasjes een giftig stresshormoon vrij waar ze zlef aan dood gaan en dan is zo'n uvc-lamp een uitkomst

Welke is dat? Klinkt erg handig.

Ok, allemaal interessant om te lezen.

Het apparaatje van benvo is zeker interessant voor in het quarantaine bakje. En voor de prijs moet ik het zeker niet laten.

Maar voor de showbak heb ik het ook liever verstopt. Dus daarvoor zou ik toch wel gaan voor eentje die je op de filter installeert.

Als de quarantaine bak en de vissen volledig steriel gehouden worden dan denk ik ook dat de showbak dat moet zijn. Ik kan mij voorstellen als de beestjes gewoon zijn van in steriel water te leven dat ze dan snel iets zouden opdoen als ze in een bak terecht komen waar nog iets rondzwemt.

Hoelang of wanneer ik het ga gebruiken daar ben ik nog niet vanuit. Alle ervaringen zijn daar omtrent zeer welkom 😉

Hoe Nicolientje het doet lijkt mij ook niet slecht.

Deze heb ik, de 9W versie. Ik gebruik hem wanneer nodig. Hij werkt naar tevredenheid en is gemakkelijk en snel toe te passen doordat er niet geknoeid behoeft te worden met slangen o.i.d. Dus geen 24/7 wat maakt dat ik ook niet bereid ben om dergelijke bedragen als aangegeven door Ts. eraan te spenderen.

https://nl.aliexpress.com/item/33014406107.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.5ff54c4d36ZKSh
Ik heb er 1 besteld. Uv en filter in een is erg handig.

Word binnen 8 dagen verstuurd.
Als ik hem heb en hij werkt zet ik de eheim te koop op het forum.

Volgens mij is het nergens wetenschappelijk bewezen of het een negatieve of positief effect heeft. En dan heb ik nietover hoe iemand " het ik vorm" het thuis heeft. Bij de een werkt het en de ander niet.

Bij mij werkt het wel 24/7 en bii een ander niet. Maar aub ga niet je mening hier over opdringen.

Ieder zijn ding. Dat ff gezegd hebben. Voor qarantaine is zo een ding wat Benvo heeft wel handig voor je "showbak" zou ik zo een eheim of een jbl of een oase nemen.

Ik heb er 1 besteld. Uv en filter in een is erg handig.

Excuus voor hier tussendoor komen, maar ik vroeg me af... Een filter als dit, met uvc, werkt dat ondersteunend bij een behandeling tegen bacteriën/parasieten/schimmels (?) in het geval een vis in een aparte bak behandeld wordt daarvoor? Dat het dus tegelijkertijd als filter werkt en ontsmettend voor wat langs de lamp gaat via het filter?

Excuus voor hier tussendoor komen, maar ik vroeg me af... Een filter als dit, met uvc, werkt dat ondersteunend bij een behandeling tegen bacteriën/parasieten/schimmels (?) in het geval een vis in een aparte bak behandeld wordt daarvoor? Dat het dus tegelijkertijd als filter werkt en ontsmettend voor wat langs de lamp gaat via het filter?
Het maakt alles wat in het water zit stuk dus het verminderd de belasting van de zieke vis.

• Leuk
Waarderingen: GCJ
Dus je mag je eigen mening niet geven want jij vindt dat opdringen? maar zelf val je wel telkens in herhaling?
In herhaling?

Je mag je mening uiteraard geven. Sure. Maar zoals ik het leest lijkt het alsof de mening in iemands strot gestuwd wordt.

In herhaling?

Je mag je mening uiteraard geven. Sure. Maar zoals ik het leest lijkt het alsof de mening in iemands strot gestuwd wordt.
Geen idee hoe je het leest maar naar mijn idee wordt er niemand iets door zijn strot geduwd.

Ik denk dat ik die all in one op alli ook ga bestellen voor de quarantaine bak. Die kan nadien nog gaan dienen voor mijn 60l bak.

Maar ik heb nog een vraagje benvo. Geraak je nadien nog aan een vervanglamp? Want volgens dat ik gelezen heb moet je die jaarlijks vervangen. Op alli express vind ik er niet direct.

Voor mijn 400l bak zal ik een externe nemen.

Ik denk dat ik die all in one op alli ook ga bestellen voor de quarantaine bak. Die kan nadien nog gaan dienen voor mijn 60l bak.

Maar ik heb nog een vraagje benvo. Geraak je nadien nog aan een vervanglamp? Want volgens dat ik gelezen heb moet je die jaarlijks vervangen. Op alli express vind ik er niet direct.

Voor mijn 400l bak zal ik een externe nemen.

Er zit gewoon een standaard UV-C lamp in. In mijn geval die van 9 Watt. Deze zijn dus ook verkrijgbaar bij, bijvoorbeeld, Intratuin.
Ali heeft ze trouwens ook wel:
https://nl.aliexpress.com/item/3283...chweb0_0,searchweb201602_8,searchweb201603_52

Waaruit blijkt dat 24/7 zo'n lamp aan hebben niet nodig of zelfs aanbevelingswaardig is... Mijn aquariumwater is ook zonder lamp kristalhelder.
Dat is top. Enkel is een UVC ook niet alleen voor kristal helder water. Ook voor andere belangrijke zaken. Zoals Biljoenblik al eerder aangaf.

Maar ook zonder uvc heb je kristalhelder water.
Het is maar wat iemand prettig mee voelt toch?

Dat is top. Enkel is een UVC ook niet alleen voor kristal helder water. Ook voor andere belangrijke zaken. Zoals Biljoenblik al eerder aangaf.

Maar ook zonder uvc heb je kristalhelder water.
Het is maar wat iemand prettig mee voelt toch?
Ik heb er beslist geen problemen mee wanneer iemand een UV-c intensief wil gebruiken. En dat hij dan niet alleen bedoelt is voor helder water is "crystal clear"! Voor mijzelf zie het nut er niet zo van in, ook niet voor die andere belangrijke zaken. Inderdaad, het is maar waar iemand zich goed bij voelt.

Laatst bewerkt:
Ieder zijn bak is anders. Wat bij jou miss geen probleem is is bij de ander wel weer een probleem.

Maar zat ff in je fotoalbum te kijken..je hebt een heel mooi aquarium! Mijn complimenten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan