Oase staat ook prima aangeschreven en valt denk ik in een luxere / duurdere rubriek, al heb ik hier op het forum wel een aantal keer voorbij zien komen dat er problemen zijn met valse lucht in het filter. Hoe dat precies komt is niet duidelijk, de een verdenkt de aanzuigbuizen en de ander denkt dat het de pompkop zelf is. De leverancier of Oase zelf doen dan in ieder geval moeilijk met een oplossing wat voor mij een reden zou zijn om niet voor dit merk te kiezen.
Een voordeel van de Oase is het voorfilter systeem. Deze kun je gemakkelijk verwijderen, schoonmaken en weer terug plaatsen zonder de gehele pot open te maken. Dat is wel mooi bedacht en kan het onderhoud iets versimpelen.
JBL heb ik zelf ook en werkt prima. De e1502 zou voor een 230 liter aquarium prima geschikt zijn al zou een e902 die natuurlijk zuiniger en stiller is ook wel kunnen.
Hieronder twee filmpjes waar beide filters in detail besproken worden met een mooie optie voor het indelen van die filters. Het gebruikte biohome filtermedium moet je zien als biologische filtermedium en kun je van alles voor gebruiken, bijvoorbeeld de in Nederland wat beter verkrijgbare Sera Siporax of Eheim substrat pro.
Oase 600 (zelfde als de 350 alleen een slag groter:
In dit filmpje zie je ook dat hij de gaten in het voorfilter systeem vergroot en dat is m.i. niet nodig.
JBL E1501 (iets oudere versie waar het bovenste mandje net even anders is, indeling blijft wat mij betreft hetzelfde)