Wat is er nieuw

Oase of JBL?

Jordy1994

Member
Lid geworden
23 augustus 2019
Leeftijd
30
Hallo allemaal. Voor mijn nieuwe Ciano emotions 120 wil ik een extern filter aanschaffen. Ik twijfel tussen de Oase Biomaster 350 en de JBL cristalprofi e1502. Weet iemand of er veel verschil zit tussen deze twee qua kwaliteit, geluid, wel/niet eenvoudig in onderhoud?

Groeten,

Jordy

Hallo allemaal. Voor mijn nieuwe Ciano emotions 120 wil ik een extern filter aanschaffen. Ik twijfel tussen de Oase Biomaster 350 en de JBL cristalprofi e1502. Weet iemand of er veel verschil zit tussen deze twee qua kwaliteit, geluid, wel/niet eenvoudig in onderhoud?

Groeten,

Jordy
De jbl 1502 is een grotere pomp en meer vergelijkbaar met de biomaster 600 qua wattage en pompcapaciteit. Ik vond de 350 stiller maar let wel op de opvoerhoogte van max 1.4m. Ik heb de 1502 en die was de eerste week zeer aanwezig. Nadat ik de slang naar de perszijde rechter had gemaakt en de pomp een week had gedraaid werd dat minder. Zou hem nog steeds niet in de slaapkamer willen hebben maar hij stoort me niet meer.

Ik zou voor de JBL gaan omdat daar onderdelen bijna overal wel te koop voor zijn en van de Oase weet ik dat niet. Verder staat JBL goed aangeschreven in elk geval maar ik heb geen ervaring met Oase.

Oase staat ook prima aangeschreven en valt denk ik in een luxere / duurdere rubriek, al heb ik hier op het forum wel een aantal keer voorbij zien komen dat er problemen zijn met valse lucht in het filter. Hoe dat precies komt is niet duidelijk, de een verdenkt de aanzuigbuizen en de ander denkt dat het de pompkop zelf is. De leverancier of Oase zelf doen dan in ieder geval moeilijk met een oplossing wat voor mij een reden zou zijn om niet voor dit merk te kiezen.

Een voordeel van de Oase is het voorfilter systeem. Deze kun je gemakkelijk verwijderen, schoonmaken en weer terug plaatsen zonder de gehele pot open te maken. Dat is wel mooi bedacht en kan het onderhoud iets versimpelen.

JBL heb ik zelf ook en werkt prima. De e1502 zou voor een 230 liter aquarium prima geschikt zijn al zou een e902 die natuurlijk zuiniger en stiller is ook wel kunnen.

Hieronder twee filmpjes waar beide filters in detail besproken worden met een mooie optie voor het indelen van die filters. Het gebruikte biohome filtermedium moet je zien als biologische filtermedium en kun je van alles voor gebruiken, bijvoorbeeld de in Nederland wat beter verkrijgbare Sera Siporax of Eheim substrat pro.

Oase 600 (zelfde als de 350 alleen een slag groter:
In dit filmpje zie je ook dat hij de gaten in het voorfilter systeem vergroot en dat is m.i. niet nodig.

JBL E1501 (iets oudere versie waar het bovenste mandje net even anders is, indeling blijft wat mij betreft hetzelfde)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties! Als ik dit zo lees valt de keuze toch op de JBL.

Hier een Oase BioMaster en ben er zeer tevreden mee.
Over JBL kom ik regelmatig topic’s tegen dat ze lekken.
Maar zo zal elk filter wel iets hebben.
Voor het grote voordeel dat de verwarming erin kan.
Ook het voorfilter is ideaal. Het filter zelf maak ik bijna nooit open.

Ik heb ook de 1502 maar ik hoor hem eigenlijk niet of het moet aan mn oren liggen. Ook met het kastje open hoor ik hem niet dus vindt het een erg stil filter.

Het feit dat ik over zowel de oase als de jbl een enkele slechte review las deed mij ook twijfelen. Denk inderdaad dat elk merk zo zijn puntjes heeft. Daarnaast wil ik er Mbuna in gaan houden en de jbl heeft net weer wat meer capaciteit dus dat is ook weer in zijn voordeel

Waarom geen Eheim. Zelfs voor de oude modellen zijn er nog onderdelen te krijgen.

Heb ik ook wel naar gekeken alleen kwamen die uiteindelijk wel altijd duurder uit voor de gevraagde capaciteit. Overigens is het nieuwe filter inmiddels aangeschaft. De keuze is toch op de Oase gevallen. Zag er in de winkel wat degelijker uit dan de jbl. Tot nu toe loopt hij als een zonnetje

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan