Wat is er nieuw

Oase skimmer 350

Smart-mart

Member
Lid geworden
14 oktober 2024
Leeftijd
67
Hallo , ik heb een skimmer aangeschaft ivm kaamlaag oase 350 , enkele vragen jullie zijn : A ,is het normaal dat de vlotter zo’n tok geluid maakt , hij gat telkens omhoog en naar beneden !? B, als ik de kroon op de vlotter zet blaast de skimmer heel veel lucht is dat normaal ? Ik hoor graag jullie bevindingen , groet Mart

Bij aan en uitgaan gaat ie inderdaad op en neer en dat doet mijn Eheim ook. Ik zet vaak de kroon onderwater erop en trek hem dan langzaam omhoog tot de goede hoogte en dan is de meeste lucht eruit.

Bij erg veel oppervlakte beweging, bijvoorbeeld veroorzaakt door filter uitstroom kan een nieuw bijgeplaatste skimmer ook gaan "dansen".

Dieper plaatsen zoals forumleden aangeven helpt.

Het zou niet nodig moeten zijn een skimmer 24/7 aan te hebben staan, dan moet de onderliggende oorzaak worden aangepakt.

Een skimmer (24/7) evenals veel oppervlakte beweging geeft veel CO2 verlies.

Zet de skimmer op een schakelklok, begin bijvoorbeeld met dagelijks met een aantal keer een uurtje en stel deze regelmatig naar beneden bij. Misschien is uiteindelijk 3 x 15 minuten voldoende of helemaal niet meer.

Bij erg veel oppervlakte beweging, bijvoorbeeld veroorzaakt door filter
Bij erg veel oppervlakte beweging, bijvoorbeeld veroorzaakt door filter uitstroom kan een nieuw bijgeplaatste skimmer ook gaan "dansen".

Het zou niet nodig moeten zijn een skimmer 24/7 aan te hebben staan, dan moet de onderliggende oorzaak worden aangepakt.

Zet de skimmer op een schakelklok, begin bijvoorbeeld met dagelijks met een aantal keer een uurtje en stel deze regelmatig naar beneden bij. Misschien is uiteindelijk 3 x 15 minuten voldoende of helemaal niet meer.
uitstroom kan een nieuw bijgeplaatste skimmer ook gaan "dansen".

[/QUOTE

Hee bedankt , dacht al dat hij niet continu aan moet nl. top

Nog een vraagje : bestaat er zoiets als een alarm als je water bijvult zodat er iets gaat piepen zodat ik een signaal krijg mocht ik het effe vergeten ?

Nog een vraagje : bestaat er zoiets als een alarm als je water bijvult zodat er iets gaat piepen zodat ik een signaal krijg mocht ik het effe vergeten ?

Kookwekker, als je uit ervaring weet hoe lang het vullen duurt 😎

Moet het eenvoudig zijn?

Moet het out-of-the-box werken?
Voorbeeld (wel duur):
https://watermelder-expert.nl/hulprelais-230volt
https://watermelder-expert.nl/H-tronic-waterbeveiligingsschakelaar-WSS1

Moet het slim/smart zijn?

Mag het zelfbouw zijn veelal goedkoper maar vereist enige technische kennis?
https://www.kiwi-electronics.com/nl...ozpxDEH3cwkSH08hpNc23N-L_6IL5sWM5p9eFYjICxJtH

Laatst bewerkt:
Zet de skimmer op een schakelklok
Dat heb ik ook 2x per dag 30 min.

Waar wil je de watermelder gebruiken? Ik heb bij elke bak 2 op de grond staan voor het geval je lekkage hebt of vergeet om de kraan uit te doen met vullen.

Ik blijf er bij maar stel per abuis loop je weg , kan gebeuren toch !? Vandaar alarm 🚨 er op bouwen QUOTE="jessicapilon, post: 2527431, member: 7954"]
Dat heb ik ook 2x per dag 30 min.

Waar wil je de watermelder gebruiken? Ik heb bij elke bak 2 op de grond staan voor het geval je lekkage hebt of vergeet om de kraan uit te doen met vullen.
[/QUOTE]

Ja die kun je in de bak bevestigen. De mijne staan op de grond maar ja dat is meer voor lekke slangen of filter. Als er vocht op de grond komt dan gaan ze gillen.

Ja die kun je in de bak bevestigen. De mijne staan op de grond maar ja dat is meer voor lekke slangen of filter. Als er vocht op de grond komt dan gaan ze gillen.
Haha , thanks

Nieuwe vraag , ik kocht een nieuwe jbl ph sensor en een adwa Ad 12 sensor, de dennele geeft bij m’n aquarium water een waarde van ph 6.65 de adwa ad 12 geeft ph 7.07 , zeker weten alles goed geijkt , welke moet ik geloven ? Waarom dit verschil ???

Nieuwe vraag , ik kocht een nieuwe jbl ph sensor en een adwa Ad 12 sensor, de dennele geeft bij m’n aquarium water een waarde van ph 6.65 de adwa ad 12 geeft ph 7.07 , zeker weten alles goed geijkt , welke moet ik geloven ? Waarom dit verschil ???

In deze butget prijsklasse zijn er gewoonweg afwijkingen, al helemaal als je deze twee ook nog onderling gaat vergelijken.

Ter info: een goede probe is de https://www.agrotools.nl/Elmetron-EPS1-S-lab.-/-monitor-pH-elektrode

Waar het om gaat is dat de PH-controller regelt rondom een ingestelde waarde, dat deze niet LAB nauwkeurig is is niet relevant voor een aquarium.

De juiste referentie voor voldoende CO2 is een DC (Drop Checker) met een mooie limoengroen/lichtgroene kleur welke overeenkomt met 20 ppm//L (mitst referentie vloeistof hierop gekalibreerd is, er zijn ook 30 ppm/L vloeistoffen)

Met de PH controller stel je de PH zodanig in dat de DC de juiste kleur geeft en behoud, hou altijd rekening dat de DC tot 2 uur achterloopt op de actuele waarde, dus stel de PH in kleine stapjes (max -0.05 tot hooguit -0.1) per dag omlaag bij en controleer de DC, een gele kleur is teveel CO2 dus een te lage PH.

In deze butget prijsklasse zijn er gewoonweg afwijkingen, al helemaal als je deze twee ook nog onderling gaat vergelijken.

Ter info: een goede probe is de https://www.agrotools.nl/Elmetron-EPS1-S-lab.-/-monitor-pH-elektrode

Waar het om gaat is dat de PH-controller regelt rondom een ingestelde waarde, dat deze niet LAB nauwkeurig is is niet relevant voor een aquarium.

De juiste referentie voor voldoende CO2 is een DC (Drop Checker) met een mooie limoengroen/lichtgroene kleur welke overeenkomt met 20 ppm//L (mitst referentie vloeistof hierop gekalibreerd is, er zijn ook 30 ppm/L vloeistoffen)

Met de PH controller stel je de PH zodanig in dat de DC de juiste kleur geeft en behoud, hou altijd rekening dat de DC tot 2 uur achterloopt op de actuele waarde, dus stel de PH in kleine stapjes (max -0.05 tot hooguit -0.1) per dag omlaag bij en controleer de DC, een gele kleur is teveel CO2 dus een te lage PH.
Kei bedankjewel , maar kan ik een druppeltest wel als betrouwbaar zien wat betreft ph waarden

betrouwbaar zien wat betreft ph waarden
De vraag is wat wil je bereiken met een “betrouwbare ph waarde”?

Als het de CO2 bepaling m.b.t. de KH (PH/KH-tabel) dan heb je nog een uitdaging namelijk een juiste en nauwkeurige KH waarde die weer door meerdere parameters ook beïnvloed worden (iets met bufferend vermogen en erg ingewikkeld).

Reguliere druppeltesten kunnen geen juiste KH bepalen om op basis van de PH/KH-tabel de juiste PH in te stellen voor een gevraagde CO2

Instelling volgens de PH/KH-tabel geeft je niet meer dan een richting om met een veilige PH te starten, de veronderstelde CO2 is zelden de daadwerkelijke CO2, m.a.w. een veronderstelde 20 ppm/L is misschien daadwerkelijk hooguit een 10 ppm/L
Een veel lagere PH moet worden ingesteld om toch die 20 ppm/L te bereiken.

Voor mij betekend een betrouwbare pH meting een niet fluctuerende meting bij constante waterwaardes.
Dat de controller mooi kan regelen rond een ingestelde waarde, wat deze waarde is is niet relevant.

Hoe bepaal je dan een juiste CO2
  • Drop Checker
  • Op basis van ervaring, de “driehoek” bemesting/licht/co2 in balans.
Mijn voorkeur is een DC om snel resultaat te halen.
Met mijn geplaatste DC monitor ik de juiste werking/instelling van mijn PH- controller.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan