'Oefen-Plantenbakje' van Willem666


willem666

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2015
Berichten
2,314
Na een tijdje op dit forum te lezen en te snuisteren heb ik dan toch beslist een foto-album aan te maken.
Ik vind het vooral leuk om de evolutie van bakken te zien in de verschillende albums op het forum en mede daarom heb ik een beetje voorsprong genomen zodat ik op kortere tijd aan de hand van een beperkt aantal foto's de evolutie van mijn oefen-bak over een periode een aantal maanden kan schetsen.

Het opzet van deze bak is simpel:
Ik heb reeds jaren een aantal bakken met vissen, garnalen en vooral simpele planten. Eind 2015 zag ik een aantal foto's van 'aquascapes' met bodembedekkende plantjes en rotspartijtjes en ik was gelijk verkocht.
Aangezien ik eigenlijk niets wist over de verzorging van dergelijke plantjes en ik ook niet echt zeker was of het al dan niet iets voor mij zou zijn besloot ik om niet overhaast te werk te gaan en voorzichtig wat te oefenen in een klein en lelijk bakje (met bovenaan en onderaan een wit plastiek frame, helemaal geen strakke bak met andere woorden�)

Ik wou vooral zien in hoeverre ik het 'onderwater tuinieren' ook effectief leuk zou vinden en ondertussen wat ervaring opdoen.
Afhankelijk van het resultaat van de oefening kon ik dan naderhand beslissen om eventueel te investeren in een nieuwe, strakkere bak�
Zo gezegd zo gedaan, ik gaf mezelf en het bakje maximaal ��n jaar, dus eind 2016 gaat dit bakje plaats maken, ofwel voor een bloempotje ofwel voor een 'strakkere, nieuwe bak'. Kwestie van een concreet doel te hebben ;)

Ik ben gestart op 25/12/15 en heb elke maand een totaalfoto gemaakt om de evolutie te registreren.
Het is dus niet echt een foto-album met veel detailfoto's, eigenlijk zijn het vooral maandelijkse totaaltjes gemaakt met mijn gsm dus de kwaliteit is ook niet zo hoog.
De foto's zijn er vooral om een overzicht te hebben van de groei en de problemen en om de gevolgen te zien van eventuele wijzigingen, een beknopt foto-dagboekje zeg maar...

Ik zal komende dagen af en toe een foto van de volgende maand posten met wat uitleg indien nodig tot we aan augustus zitten.
Alle reacties zijn welkom,
advies mag natuurlijk ook maar hou er dan wel rekening mee dat de eerste foto's al van een poosje geleden zijn dus dat ik niet zo makkelijk aanpassingen op basis van gegeven advies kan doorvoeren ;)

We beginnen vandaag met foto 1
25/12/2015

Na wat zoeken heb ik de (voor mij tenminste :cool: ) perfecte stenen gevonden
bodemmateriaal er in, stenen geplaatst en bak net gevuld
nog geen techniek aangesloten.

Planten:
links: glossostigma elatinoides (Glosso)
achter midden en rechts: eleocharis vivipara (naaldgras)
rechts tussen de stenen: utricularia graminifolia (UG)
Vooraan: Hemianthus Callitrichoides (HC)
Drijvend: Pistia straitoites (mosselplantje)

Bio CO2
T8 15 watt (denk ik, ik heb de verlichting na een paar weken vervangen
Nog geen voeding, in de loop van eerste maand gestart met EI bemesting

Geen bewoners

Uh4NeOa.jpg
 
Hoe groot is de bak want 15W is niet echt veel voor veel planten. Geef je verder geen plantenvoeding?
 
@John:

willem666 zei:
Bio CO2
T8 15 watt (denk ik, ik heb de verlichting na een paar weken vervangen
Nog geen voeding, in de loop van eerste maand gestart met EI bemesting

Geen bewoners
 
Ik volg! Ben benieuwd naar de ontwikkeling van je planten. We moeten natuurlijk braaf wachten op het vervolg, maar ik heb zo stiekem het vermoeden dat de Utricularia graminifolia versnotterd is...

Wat heb je trouwens voor substraat gebruikt?
Ik vind de opzet van je stenen leuk en een mooi verloop van het substraat. Gelukkig geen eye-catcher in het midden van de bak, hoewel mijn oog wel af en toe naar de rechter, afgetopte steen afdwaalt. Ik denk dat ik me er nu vooral aan stoor omdat die top evenwijdig loopt aan de bubbellijntjes op he raam! :)

Maar zoals ik zei: ik ben benieuwd naar de rest van de foto's!
 
Ik stelde mijn vraag want als je de EI volgt dan hoort er toch ook plantenvoeding bij?
Of mis ik ergens iets :S :D.
 
@Feiko: Je voorspelling ivm de UG is helaas vrij accuraat :)
Als bodem heb ik JBL Plant soil gebruikt

@John: ik ben in de loop van de beginweken "all in one EI-mix" beginnen bemesten

@Ivo: de verlichting bleek tijdens de opstart een zwakke schakel, na wat proberen heb ik uiteindelijk een nieuwe unit gekocht, T5 HO. Ik zag door de bomen het bos niet meer en heb dan beslist om overdreven veel licht te gebruiken en te dimmen door met de hoogte van de lampen en de reflector te spelen... Met wisselend succes...
 
Uhm... Kleine tip, doe je avatar-foto nog n�t even iets donkerder!!! De verrassing gaat er al een beetje af zo!



[fluistert] ziet er erg mooi uit!! [/fluistert]
 
haha Feiko, you've got me there!
lol
heb het aangepast, de aandachtige kijker(s) hebben zo al een extra teaser gehad ;)
 
Bedankt voor de reacties!
Zoals gezegd:

Update: ��n maand later

Niet alles loopt zoals gehoopt, een kleine opsomming:

-UG weg wegens gesmolten
-Glosso groeit vrij snel maar recht omhoog en is eigenlijk niet mooi, vooraan links glosso vervangen door HC
-HC aanvankelijk beetje gesmolten door overgang naar submerse staat, na een viertal weken zie ik de eerste, lichte groei
-Het naaldgras (eleocharis vivipara) achteraan heb ik grotendeels verwijderd, ik vond de uitlopers niet zo mooi en het groeide te snel voor dit bakje�
-Beetje Cabomba in de bak (in de hoop opstart te vergemakkelijken)
-Links Alternanthera Reinecki mini bijgeplaatst
-Beginnende bruinalgen op bodem, stenen en plantjes, ik denk aan 'opstartalgen' dus probeer me geen zorgen te maken.

In die periode begonnen met CO2 uit drukfles omdat ik met bio CO2 niet echt stabiliteit kreeg
Eheim ecco externe filter aangesloten, op de foto nog wat aan het zoeken naar de beste plaats voor de spraybar, deze vrij snel naar de rechterzijkant verplaatst...

Halverwege januari nieuwe lichtunit aangesloten. Na veel twijfelen een basic T5HO unit gekocht, een goedkoop model, twee maal 24watt, niet dimbaar.
Ik besef dat dit waarschijnlijk teveel licht zal zijn (beter teveel dan te weinig dacht ik) maar ik ga er van uit dat het licht op verschillende manieren kan gedempt worden...

Foto op 24/01/2016
1 maand na opstart, geen bewoners

IMayQ7F.jpg
 
Het ziet er al goed uit!

Licht krijg je wel gedimd, gewoon een beperkte voeding eraan hangen.
 
Update: opnieuw ��n maand later

Trouble in paradise�

begin februari gaat het van kwaad naar erger. De bruine algen nemen de bak over en zijn een echt probleem geworden.
De HC komt (hierdoor) maar traag op gang en krijgt het extra hard te verduren omdat alle stekjes dagelijks compleet bedekt zijn met bruine smurrie en wanneer ik dit verwijder komen de plantjes makkelijk los van de bodem :stars:
Dus om ze iet of wat te fixeren gebruik ik tandenstokers, roerstaafjes, steentjes� (zie foto's)
Kortom: niet zo gezellig en een doorn in het oog telkens ik naar de bak kijk, ik ben meermaals per dag in de weer met een pincet en een netje maar het is vechten tegen de bierkaai... :stom:
Op sommige momenten zie ik de algen letterlijk aangroeien, een paar uur tijd en de bodem ligt soms terug vol ;(
Een groen 'tapijtje' lijkt veraf, de wanhoop lijkt nabij :mad:

Plantenbestand:

-Glosso zo goed als weg, groeide nog steeds niet mooi, paste ook niet echt in de bak vond ik dus ik heb het bijna volledig weggesnoeid.
-nog een poging UG, rechts en links tussen de stenen (met de moed der wanhoop)
-Paar takjes Ludwigia sp mini super red geplant, rechts bij verwarming
-Mini Lobelia uiterst rechts
-Eleocharis Parvula (dwergnaaldgras) midden
-Reinecki verplaatst naar midden achteraan

Nieuw filter aangeschaft. Eheim Pro 3-250, pompt 950 liter per uur met regelbare flow.
Overdreven capaciteit voor deze bak maar een koopje (met nog meer dan 2 jaar garantie)..
Ik ga er van uit dat een filter niet snel te groot is en ik geloof ook wel in (veel/goede) stroming in een plantenbak dus waarom niet...

Foto's op 29/02/2016

Als troost kreeg ik eind februari een visje van een vriend, hij vond die lege bak maar zielig en bracht dan maar zelf een visje mee ;)
Dus officieel de eerste bewoner: "Orcinus Orca" oftewel zwaardwalvis
Geen paniek, ik besef dat het bakje een beetje te klein is maar het is maar een tijdelijke gast :)



GAwdZ3M.jpg


detail van het probleem

q9U6JVN.jpg
 
Wat vervelend zeg, zo is de lol er snel af he? Ik heb ook heel erg last gehad van algen (bruine randen om de bladeren van een heel aantal planten en verslijming van de bladeren). Was het ook helemaal zat, niks hielp en heb de bak te koop gezet om helemaal opnieuw te beginnen. Heb hem voordat de persoon die hem wil kopen kwam kijken nog opgeknapt (de bealgde en verslijmde bladeren zoveel mogelijk weg gesnoeid en de paar planten die er echt niet meer uit zagen gewoon weg gegooid) en nu ziet hij er een stuk beter uit, vind het nou weer leuk om naar de bak te kijken. :) En het heeft gewerkt, want de persoon die kwam kijken was heel erg enthousiast en hij wil de bak heel graag hebben. Zodra ik een kleinere bak heb gevonden komt hij de bak ophalen, ben blij dat ik dan met een nieuwe bak opnieuw kan beginnen, hopelijk komt de alg dan niet net zo hard weer terug.
 
@Willem666
De reden van het omhoog groeien van de Glosso is een te kort aan licht. Een reden van het daarna sneuvelen van de Glosso kan het veranderen van lichtbron zijn. Ik heb wel eens gelezen dat een plant niet te vaak van lichtbron kan/mag veranderen, maar dat kan ik niet hardmaken.

De Alg kan ontstaan door:
- een tekort aan voedingsstoffen (geen toevoeging/teveel snelgroeiende planten)
- een teveel aan voedingsstoffen (teveel toevoeging/we weinig snelgroeiende planten)
- geen biologisch evenwicht. Er zitten bacteri�n in het substraat die gevoed moeten worden. Deze voeding bestaat uit
zuurstof, ammonia en nitriet (visafval). Daar heb je dan wel vissen voor nodig.

Zelf denk ik dat het een combinatie is van de laatste 2. Je hebt substraat gebruikt dat rijk is aan voedingsstoffen, maar weinig plantjes die er gebruik van maken.
Maar ik ben heel nieuwsgierig naar wat je er aan gedaan hebt, aangezien je het gelukt is om de algen weg te krijgen! (je avatar staat op m'n netvlies gebrand).

Wat de flow van je filter betreft: Ik denk dat als hij �cht zo hard filtert, je er je fauna op af moet stemmen... een zee-ster ofzo, die het niet erg vindt om tegen het glas gedrukt te worden! Misschien de glazenwand waar de uitstroom op gericht staat even stutten? :D

Oh en die vis kan prima, in dit geval zal de bak zich aanpassen aan de grootte van de vis....
 
@Susanne: Het kan inderdaad demotiverend werken als de zaken niet lopen zoals je wilt, toegegeven: er zijn momenten geweest dat ik heel veel zin had om een reset te doen. Maar anderzijds kan een periode met problemen natuurlijk ook leerzaam zijn. Zo heb ik in die periode heel veel opgezocht over allerlei algen, topics met vergelijkbare problemen bij anderen doorgenomen, � zoveel mogelijk gelezen in de hoop een idee te krijgen wat er aan de hand kon zijn. Ik las in die periode een aantal topics hier van mensen met vergelijkbare problemen, soms werden silicaten aangeduid als schuldige, in andere gevallen dacht men aan de gebruikte stenen als oorzaak�
Ik herinner me een drietal topics waar na talloze pogingen werd beslist om de bak opnieuw op te starten waarna het telkens beter leek te gaan�
Niet echt hoopgevend leesvoer maar ik besliste de optie opnieuw te starten nog even uit te stellen.
Het was alleszins wel tijd voor actie want op deze manier was het zoals je zegt allesbehalve leuk.

Ik hoop alleszins dat het in jouw volgende bak vlotter loopt en dat je weer plezier kan vinden in de hobby, ik begrijp heel goed dat je tijdelijk wat hopeloos kan worden maar een nieuwe start is altijd een leuke en spannende periode dus veel succes daarmee!

@Feiko: Bedankt voor de tips ivm de glosso, ik denk dat je gelijk hebt over het licht maar ik moet zeggen dat ik persoonlijk in mijn bak de combinatie van HC en Glosso niet zo geslaagd vond dus voorlopig heb ik geen ambitie om deze opnieuw aan te planten� Maar misschien dat ik je in een later stadium nog eens zal vragen of je ook tips hebt om van Glosso af te komen want ik heb al tweemaal geprobeerd om alle glosso te verwijderen maar na een tijdje komt er steeds weer een beetje piepen en begint dit voor ik het weet weer te woekeren ;)

Hehe, fauna afstemmen op de flow en de zijwand stutten lijkt me wel een goed plan! Ik hou dit in beraad! :D

Ivm de algen: begin maart besliste ik dat het hoog tijd was voor een 'gerichte aanpak' en heb toen de bak zo kritisch mogelijk bekeken, elke stap nog eens overlopen en op basis van mijn vermoedens een 'actieplan' opgesteld..

Ik zal straks nog een update plaatsen van de volgende maand en de genomen stappen erbij zetten...

Alleszins bedankt voor het meedenken!
 
hallo Willem,ik wil bij deze ff vragen wat voor bodem je hebt? ik had het zelfde probleem toen ik akadama bodem had,ik heb nu filterzand en mijn probleem is opgelost
 
benlj zei:
hallo Willem,ik wil bij deze ff vragen wat voor bodem je hebt? ik had het zelfde probleem toen ik akadama bodem had,ik heb nu filterzand en mijn probleem is opgelost

Het is een plant soil van JBL...
De eerste weken moet je dan zeer veel verversen, eerste week dagelijks 80%, vanaf week twee afbouwen.
 
het gekke is dat het wel goed gaat bij anderen,maar bij mij niet,,,dus ik terug naar filterzand,met lateriet er onder,en rode kleikegels bij de planten die het nodig hebben
 
benlj zei:
het gekke is dat het wel goed gaat bij anderen,maar bij mij niet,,,dus ik terug naar filterzand,met lateriet er onder,en rode kleikegels bij de planten die het nodig hebben

En kreeg je ook vergelijkbare bruine algen?
Naast de andere bodem is je nieuwe set-up volledig dezelfde? En dit keer zonder problemen?
 
Update: opnieuw ��n maand later

Na analyse van mijn volledige set up kwam ik tot de volgende conclusie (al dan niet correct):
De algen in de bak leken mij geen opstartalgen maar eerder een soort bruinalg die waarschijnlijk niet spontaan zou verdwijnen.
De oorzaak zocht ik in mijn aanpak.
Dus op basis daarvan begin maart een 'actieplan' opgesteld en een aantal aanpassingen gedaan.

Let wel: ik beweer zeker niet dat dit d� goede (laat staan de beste) methode zou zijn, eerlijkheidshalve moet ik ook toegeven dat ik met mijn aanpassingen eigenlijk bepaalde adviezen negeerde (dit advies was oa. minder voeding, minder lichtduur en -sterkte, meer stroming).
Niet omdat ik niet geloofde in het gegeven advies maar eerder omdat mijn gevoel me overtuigde dat ik zoals gezegd (de minder courante) bruinalgen had (toen wist ik de juiste soort nog niet) en dacht dat ik deze had veroorzaakt door tot op dit moment eigenlijk t� voorzichtig zijn: want doordat ik vreesde dat mijn verlichting veel te zwaar was voor de bak had ik uit schrik voor allerlei algen de lamp vrij hoog boven de bak gehangen en t� lang een t� korte verlichtingsduur aangehouden (ik zat eind februari nog maar aan 7u licht per dag).
Ik begon te beseffen dat vooral bruinalgen van deze situatie (vrij weinig licht, korte belichtingsperiode en toch veel voeding) kunnen profiteren. De plantjes kregen bijgevolg de kans niet en namen weinig voeding op�
Voorzichtig zijn is goed maar als je t� voorzichtig bent bereik je misschien nooit de overkant van de straat redeneerde ik...
IK bleef ook vrezen dat mijn stenen invloed hadden op het water en misschien mee aan de basis van het probleem lagen maar deze vervangen wou (en wil ;) ) ik eigenlijk niet

De gedane aanpassingen:

-Mijn stroming aangepakt: spraybar beetje naar onder gericht (ik had teveel CO2 verlies) en stroming iets vermindert (de pomp is regelbaar, volledig open was een beetje t�, pomp op 70% gezet, stroming blijft wel vrij hoog)
-Verlichtingsduur opgeschroefd (tijdelijk 9,5uur licht, sommige dagen 10 uur)
-Verlichtingsintensiteit opgeschroefd (hiervoor werd de verlichting deels gedempt door een plexiglas- plaat en ik had de unit ook wat hoger hangen)
-Stootkuur Easy Carbo, ik voegde dit deels toe wanneer de lichten net uitgingen, ging er van uit dat de planten dit dan niet meer opnemen, zodoende bleef het misschien langer aanwezig in de waterkolom om in te werken op de algen� You never know ;)
-CO2 opgeschroefd, gegaan voor de gele dropcheck, aangezien ik geen bewoners heb kon ik extreme waarden hanteren. (voor de aandachtige kijker: foto is na wekelijkse verversing, de dropcheck hangt er nog niet lang in, de kleur is dus niet representatief)
-Cabomba (drijvend) als snelgroeier toegevoegd ( voor diezelfde aandachtige kijker: op foto1: geen cabomba, hij lag nog in de emmer na verversing..., op foto2 wel cabomba, bevestigd aan de achterwand)

Een week later groeiden de algen niet meer bij, ik moest ze wel verwijderen want echt verdwijnen doen ze niet...
En vanaf halverwege maart begint de verandering: de planten krijgen er plots allemaal zin in en alles begint te groeien (behalve de UG, zeer weinig uitlopers en verliest de mooie groene kleur)
Het ziet er allemaal nog vrij wanordelijk uit maar het oogt alvast wat frisser.
:cool:


Foto op 27/03/2016

htdPga6.jpg


Een foto van de volledige bak, je ziet hier het lelijk, wit plastiek frame van de bak, niet echt een strakke bak maar dat had ik al gezegd zeker ;)

IZh1zV1.jpg
 
Oh! Het begint al hele leuke vormen aan te nemen hoor! Mooi tapijtje van de hemianthus!


Ik heb het trouwens 1 keer voor elkaar gekregen de glosso uit m'n bak te halen... dat was nadat ik 8 maanden niets meer aan mijn aquarium had gedaan en de verlichting was stuk toen ik dus na 8 maanden weer bij dat aquarium kwam. (lang verhaal, het is niet netjes, maar het enige wat kapot was, was de verlichting en de glosso... Mijn vissenbestand was van 19x pristella maxillaris naar 50+ gegaan, die vonden het wel prima. lang leve de automatische voeders!)
Maar dat is dus een manier!
 
Aangezien er een paar berichten, foto's en reacties zijn verdwenen na forumproblemen nogmaals de foto's van de update die ik gisteren deed, ditmaal zonder woorden, die ben ik vergeten...

14/04/2016

L4pnUMD.jpg


3/05/2016

dbFoqHe.jpg
 
27/05/2016

bakje draait exact 5 maand
Glosso werkt aan een comeback :6


HoduwsK.jpg
 
Hahaha, nou ik vind het niet misstaan hoor, die Glosso! Maar is het er niet voorzichtig uit te trekken? Met veel beleid uiteraard...
 
Zo n veldje heeft zeker wel wat maar zelf ben ik altijd bang dat er snel vuil in gaat zitten en dat je daardoor weer algen erin krijgt.
Ik heb het ooit bij de garnalen gehad maar die hielden het veldje dan wel weer netjes schoon.
Die waren echt goed afgericht ;).
 

Terug
Bovenaan