Trofis H600 van Ed Tensen


Ed Tensen

Beheerder
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 december 2018
Berichten
3,146
Leeftijd
44
Locatie
Enkhuizen
Tja het onderwerp verraad het al een beetje πŸ˜‰.

In het topic van mijn 60x30x30 ZA in feb 2023 aangekondigd dat deze bak het bakje van mijn zoon gaat vervangen.

Maar nu is het zover dat ik genoeg hardscape heb verzameld om met de opbouw te gaan beginnen 😊. Aankomend weekend ga ik een start maken en neem ik jullie mee in dit volgende avontuur.

Het thema voor in dit aqurium wordt dus een oerbos en mijn doelstelling is om mee te gaan doen aan de IAPLC van 2024. Sommige van jullie weten al dat ik eerder een poging heb gedaan met een 60x30x30 genaamd Jungle aquascape. Echter strande deze poging doordat dit bakje in het zicht van de haven lek ging πŸ˜”. Dat deed ff pijn kan ik je vertellen, maar de inspiratie nam al snel weer de overhand gelukkig.

De Trofis H600 die ik nu heb staan is 60x43,5x50 en is gemaakt van optisch wit glas.

Of ik gebruik ga maken van de standaard licht unit weet ik nog niet. Moet de specificaties nog goed boven water krijgen.

Er komt CO2 op te staan met Lean dosing.

Qua filtering een JBL 1502.

Ik ga ook gebruik maken van een Led achterwand, voor meer diepte effect.

Verdere materiaal, planten en vissen keuze komen later aan bod πŸ˜‰. Binnenkort eerst maar eens starten met de bouw van dit "oude" bos 😊.

Hieronder een paar foto's van de bak en het verzamelde hout van de afgelopen maanden.

20230205_094729.jpg
20230205_094737.jpg
20230413_175511.jpg


Onderste foto is natuurlijk niet de lay out die het gaat worden, want er moet nog wel even wat geknutseld worden πŸ˜‰.

Gr. Ed
 
Als voormalig deelnemer van de IAPLC, en liefhebber van dit soort aquascapes ga ik dit ga ik zeker volgen!
Ben benieuwd naar het beplantingsplan
Beplantingsplan komt ook zeker aan bod πŸ˜‰.
 
Ik ben erg benieuwd wat dit gaat worden, bij mij komt de scape eerst de vissen als 2de. Dat vergt veel werk en onderhoud maar je hebt uiteindelijk dan wel een bak die zich onderscheid van de ''normale'' bakken, er zijn een paar goede voorbeelden op dit forum.
 
Heel benieuwd wat je ermee gaat doen, misschien kan ik nog wat ideetjes van je stelen voor in m'n eigen bos!
 
Ik ben erg benieuwd wat dit gaat worden, bij mij komt de scape eerst de vissen als 2de. Dat vergt veel werk en onderhoud maar je hebt uiteindelijk dan wel een bak die zich onderscheid van de ''normale'' bakken, er zijn een paar goede voorbeelden op dit forum.
Bij mij is het het hele totaalplan. Scape moet je meenemen op avontuur de bak in. En zorgt voor genoeg beschutting voor je vissen. Het vergt idd meer onderhoud, maar wat je ervoor terug krijgt is het dat dik waard! πŸ˜‰

Succes Ed en ik hoop dat je straks door de bomen het bos nog kunt zien;)
Heb de grote bosatlas mee John, dus dat komt wel goed 😊.

Heel benieuwd wat je ermee gaat doen, misschien kan ik nog wat ideetjes van je stelen voor in m'n eigen bos!
Dat mag zeker πŸ˜‰.
 
Ed staat helemaal onder druk joh! Zweet druppels op zn voorhoofd dat komt de zoetwaterwaardes niet te goedde geef hem even wat ruimte jongens! (En dames) πŸ˜†
 
Het zou me niet verbazen als john een kroketten en popcorn apparaat in zn woonkamer heeft staan. Die red zich wel!
Ik hou niet van popcorn en de snacks haal ik op de hoek aan de overkant dus als het te lang gaat duren dan koop ik een paar doosjes extra:DD

Laat je vooral niet opjagen Ed en binnenkort zit het eerste blad wel aan de takken hoor:pp
 
Tja dan kan ik niet anders dan ook maar in het rijtje aansluiten: ik volg ook!
Zo'n bakje en dat hout is vast een begin van een mooi project!
 
Is er al progressie met dit bakje of zitten we vooral te volgen dat volgers volgen ;p
 
Ik hoor net dat Ed door alle druk ver is weggekropen onder de grond dus we moeten hem even de tijd gunnen om te wennen aan alle aandacht:ROFLMAO::ROFLMAO:
Drenthe GIF by Beeld en Geluid
Op zich een leuke GIF John πŸ˜‰. En laat ik vandaag nou net op stenen jacht zijn geweest ook voor dit bakje 😊.

20230419_172436.jpg


Wordt dus een combi van stenen en hout. Aankomend weekend hoop ik serieuze vorderingen te maken qua opzet. Maar er gaat wel even wat tijd inzitten hoor πŸ˜‰.

Gr. Ed
 
Even een uurtje wezen struinen bij mijn Oom. Hij heeft een eigen hoveniersbedrijf en enorm veel stenen keuze 😊.
 
Uit nieuwsgierigheid: waarom heb je voor dit soort steen gekozen?
Ik bedoel; bij een oerbos denk ik aan een dichte begroeing met veel mos begroeide stenen. En de structuur van die stenen is veels te glad om iets op te laten groeien πŸ€”
 
Uit nieuwsgierigheid: waarom heb je voor dit soort steen gekozen?
Ik bedoel; bij een oerbos denk ik aan een dichte begroeing met veel mos begroeide stenen. En de structuur van die stenen is veels te glad om iets op te laten groeien πŸ€”
Klopt dat de stenen glad zijn idd. Het is niet mijn bedoeling om hier bv veel mos op te laten groeien. Dit kan natuurlijk wel met lavasteen of andere ruwere steensoorten. Ik ben wat anders van plan πŸ˜‰. Tipje van de sluier: Micranthemum.
 
Die stenen zijn niet ideaal inderdaad al is het mogelijk om er mos op te binden met visdraad en dat hebben we hier ook bij de sluiers gedaan.
 
Ik heb jullie eigenlijk een beetje om de tuin heen geleid 🫣.

Komt door het gifje van John πŸ˜‰. Was eigenlijk een heel mooi 1 2tje.

Corné vond het wel al vreemd waarom ik deze stenen zou gaan gebruiken. En dat is het ook. Deze stenen zijn voor een ander toekomstig project. Maar heb deze alvast in huis 😊.

Ik ga waar nodig bruin lavasteen gebruiken. Hier hecht idd mos veel beter op. Heel veel ga je er niet van terugzien uiteindelijk. Daar waar het uit het substraat steekt of belemmerd dat het soil naar voren komt zal je mogelijk een hintje zien, maar dat zal dus verwaarloosbaar zijn.

Nog een groot voordeel is dat het niet heel veel weegt, maar toch het hout naar beneden kan houden voor de eerste 1-2 maanden.

Qua verbeelding moet je maar eens googlen en zoeken naar de oerbossen van Polen. Voor deze scape haal ik mijn inspiratie daar vandaan πŸ˜‰.

Van het weekend meer.

Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
Sjonge, dit begint wel steeds spannender te worden zo... πŸ˜„
 

Terug
Bovenaan