Trofis H600 van Ed Tensen


Kinderen douchen betekent papa ff puzzelen 😊.

20230420_203340.jpg


De middelste 2 stronken komen nog meer omhoog en iets meer naar voren. Van de voorste liggende stronk moet ik nog wat afhalen.

Links wordt meer opgevuld en ook rechts nog meer. Ik heb nog wat mooie karakter stronkjes liggen. Ook nog kleinere stronken voor meer diepte werking uiteraard. Maar in grove lijnen krijgen jullie een idee in ieder geval.
 
Hoe ga je die in de bak vastzetten zodat ze stevig rechtop staan Ed?
Lavastenen John of hier en daar een platte kei. Als ik voor de laatste kies dan moeten deze niet zichtbaar zijn in ieder geval. Ik zet ze vast met 1 sec lijm op basis van cyano acrylaat en filterwatten. Je krijgt zo een mooie sterke verbinding.
 
Toen ik oerbos hoorde dacht ik aan een bak die ik ooit gezien heb met allemaal rechte ''bomen'' met bovenin een kruin van mos en monte carlo, was heel apart.
 
Lavastenen John of hier en daar een platte kei. Als ik voor de laatste kies dan moeten deze niet zichtbaar zijn in ieder geval. Ik zet ze vast met 1 sec lijm op basis van cyano acrylaat en filterwatten. Je krijgt zo een mooie sterke verbinding.
Ik heb zelf een plaat op de bodem liggen en daar de bomen van onderaf in vastgeschroefd. Dit zou bijvoorbeeld met kunstof kunnen. Mijn ervaring is dat als ze niet echt vast staan ze telkens toch om gaan als je ook maar iets in je bak doet.
 
Ed, tof. Vooral die dwarsligger daar waar de anderen omhoog staan. Als een zaterdagavondje waarbij we allemaal nog gezellig staan te pimpelen en Kees is alweer kort. Vast niet je intentie maar het is gewoon pure poëzie. Dit tafereeltje
 
Ola Ed nieuw bakje.
Ga je nog schuiven met deze huidige opstelling .
Ja Rinzo, dit is de richting die ik op wil, maar er moet nog veel gebeuren hoor. Met 4 stronken/bomen ben ik er bij lange na niet 😉. Had jij ideëen dan?
 
Nou de grap van mij, keerde zich eigenlijk een beetje tegen mij 😅. En John had het (zonder dat hij het wist 😉) toch wel gedeeltelijk bij het juiste eind.

De lavastenen zijn in deze setup niet bruikbaar om de stronken aan te bevestigen. Er is te weinig houvast om een stevige verlijming te krijgen met 1 sec lijm en filterwatten. Je zou het eigenlijk niet zeggen, omdat lavastenen natuurlijk ruw zijn en dus voor houvast zouden moet zorgen. Maar het tegendeel was waar. Als ik dit zou doen dan ben ik ervan overtuigd dat ik na een aantal maanden een oer drijfhout bos zal hebben.

Goed maar wat nu dan? Nou daar komen toch de maaskeitjes om de hoek kijken. Maar ook deze niet met 1 sec lijm gedaan, puur uit voorzorg. Ik heb de stronken gekit aan de stenen. Met siliconenkit geschikt voor aquarium glas beplakking etc. Je krijgt zo een sterke verbinding en ik ben wat flexibel hoe ik de bomen neerzet. Ietsje schuin wat rechter etc.

Als ik klaar ben met de hardscape zit ik sowieso vast aan veel waterwissel de eerste week om alle schadelijke stoffen af te voeren. Maar eerst even goed laten uitharden natuurlijk 😊.

Hieronder wat foto's van de stronken/bomen. Later vandaag post ik het bos en wat verdere plannen mbt deze scape.

20230423_140806.jpg
20230423_170441.jpg
20230423_170444.jpg


Van de stenen zie je trouwens straks niks meer terug 😉.

Gr. Ed
 
Leuk project Ed!
Ik denk dat het hout monteren op stenen veel makkelijker is, zeker tijdens het grote onderhoud, goed bedacht👍
Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groetjes John.
 

Bij deze even 2 foto's van voordat ik alle takken/stronken verlijmd had met kit aan de maaskeitjes, om een indruk te krijgen hoe het bos eruit komt te zien.

Vooraanzicht:
20230423_160252.jpg

Bovenaanzicht:
20230423_160257.jpg



Als ondergrond opvulling heb ik gekozen voor JBL manado dark. Zeer luchtig en licht, ideaal voor een goede bacterie huishouding en planten kunnen er ook prima verder in wortelen.

Hierbovenop komt fijngestampte voedings tabletten van Dennerle Pro.

En hier weer bovenop komt Tropica soil fijn.

Een zandpaadje komt later en zal uit maaszand bestaan. Dit zand is créme bruinig van kleur. Geen wit of geel, dit met nog meer detail zal het doen lijken of dit pad er al 10 tallen jaren ligt.

Meeste takken/stronken staan nu inmiddels in de bak, op 1 na want deze was nog niet stevig genoeg in uitharding.

Binnenkort weer meer.

Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
Aan wat voor beplanting denk je Ed want de ruimte is aardig beperkt in dit bos.
Beplantingsplan post ik later even John. Er is behoorlijk wat ruimte hoor, en echt grote planten komen er niet in. Dat zou niet ten goede komen aan de scape. Later meer 😉.
 
Gezien de hoeveelheid hout en de rijke voedingsbodem zou je een donkere start kunnen overwegen om alg te vermijden, daarna de planten erin en klaar is Ed. :)
 
Gezien de hoeveelheid hout en de rijke voedingsbodem zou je een donkere start kunnen overwegen om alg te vermijden, daarna de planten erin en klaar is Ed. :)
Dat heb ik idd in overweging, maar zit wel aan extra waterwissels vast om mogelijke schadelijke stoffen van de siliconenkit af te voeren.
 
Ik twijfel of er veel vrij zal komen bij zo'n merk bak, maar hoe dan ook, zoals je weet hebben waterwissels geen invloed op een donkere start. Ik heb er destijds maar een gedaan voor ik aan het planten ging.
 
het gaat niet om de kit van de bak, maar het vele kit wat gebruikt is om de takken op de stenen te kitten
 
het gaat niet om de kit van de bak, maar het vele kit wat gebruikt is om de takken op de stenen te kitten
Daar gaat het idd om. De bak is een half jaar in gebruik geweest bij iemand anders. Dus dat zit wel snor. Maar het kit wat ik voor de stronken heb gebruikt is een ander verhaal idd. Maar goed eerst maar eens 4-8 dgn laten uitharden en in de tussentijd meer Tropica soil fijn bestellen, want het half zakje wat ik nog had was zo weg 😅.

En verder werken aan het beplantingsplan 😊.
 
Laatst bewerkt:
Daar gaat het idd om. De bak is een half jaar in gebruik geweest bij iemand anders. Dus dat zit wel snor. Maar het kit wat ik voor de stronken heb gebruikt is een ander verhaal idd. Maar goed eerst maar eens 4-8 dgn laten uitharden en in de tussentijd meer Tropica soil fijn bestellen, want het half zakje wat ik nog had was zo weg 😅.

En verder werken aan het beplantingsplan 😊.
Eventueel kun je ze wanneer ze uitgehard zijn misschien ook in een grote bak/emmers laten weken? Weet je zeker dat de stoffen niet in je bodem terechtkomen ofzo (geen idee of dat kan hoor).

Het wordt echt wel gaaf hoor!

Mogen we ook al suggesties doen voor een visbestand? Mij lijkt bijvoorbeeld de combi van een hemigrammus bleheri en een Erythrinus erythrinus wel toepasselijk 😊
 
Eventueel kun je ze wanneer ze uitgehard zijn misschien ook in een grote bak/emmers laten weken? Weet je zeker dat de stoffen niet in je bodem terechtkomen ofzo (geen idee of dat kan hoor).

Het wordt echt wel gaaf hoor!

Mogen we ook al suggesties doen voor een visbestand? Mij lijkt bijvoorbeeld de combi van een hemigrammus bleheri en een Erythrinus erythrinus wel toepasselijk 😊
Zou kunnen idd, maar kies ervoor om alles tegelijk te laten "inweken" voordat ik ga planten. Mogelijk doe ik wel een dry start ivm het mos wat in deze scape komt en daarna het planten, maar daar heb ik nog geen klap op gegeven. Dat er stoffen in de bodem terecht komen zal nihil zijn en snel zijn afgevoerd tijdens de "inweek" periode.

Suggesties qua visbestand mogen altijd gemaakt worden hoor 😉.
 
Ik zie dat ik nog vergeten ben de Nederlandse namen erbij te schrijven: de roodkopzalm en de regenboogwolfvis. Goeie kans ook dat de laatste inderdaad de eerste op gaat eten 😄
 
Zou kunnen idd, maar kies ervoor om alles tegelijk te laten "inweken" voordat ik ga planten. Mogelijk doe ik wel een dry start ivm het mos wat in deze scape komt en daarna het planten, maar daar heb ik nog geen klap op gegeven. Dat er stoffen in de bodem terecht komen zal nihil zijn en snel zijn afgevoerd tijdens de "inweek" periode.

Suggesties qua visbestand mogen altijd gemaakt worden hoor 😉.
Dry start yoghurt methode voor mos is naar mijn ervaring echt de beste methode. Je ziet dan echt de mosjes uit het niets uitgroeien tot een mooi geheel.
 
Gaaf project dit, ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat! De takken zo zijn al veelbelovend. Zou je alleen de tak rechtsvoor niet weghalen of vervangen door een kleiner stuk, zodat je wat meer diepte krijgt?
 
Gaaf project dit, ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat! De takken zo zijn al veelbelovend. Zou je alleen de tak rechtsvoor niet weghalen of vervangen door een kleiner stuk, zodat je wat meer diepte krijgt?
Thx, voor wat ik voor ogen heb is dat niet de bedoeling 😉. Die grote stronk gaat juist ervoor zorgen dat je meer de bak ingezogen wordt. Er zal nog mos op gaan groeien en er komt natuurlijk nog beplanting omheen, zandpaadje en nog wat meer detail waar nodig.

Onderstand de situatie hoe hij er nu bij staat na het halve zakje Tropica powder soil. Nieuwe zak is onderweg en komt mogelijk morgen binnen.

20230425_173453.jpg
20230425_173507.jpg


Bovenaanzicht:

20230425_173548.jpg


Gr. Ed
 
Leuk met dat hout Ed maar als je ook planten wil dan kom je toch amper met de hand bij de bodem? Of vertekend zo n foto?
 
Leuk met dat hout Ed maar als je ook planten wil dan kom je toch amper met de hand bij de bodem? Of vertekend zo n foto?
Vertekend wel hoor John. Waar nodig heb ik ook een lange pincet voor het planten. Maar ik kom overal bij met snoeien later dus dat is geen probleem.
 

Terug
Bovenaan