Trofis H600 van Ed Tensen


Thx, voor wat ik voor ogen heb is dat niet de bedoeling 😉. Die grote stronk gaat juist ervoor zorgen dat je meer de bak ingezogen wordt. Er zal nog mos op gaan groeien en er komt natuurlijk nog beplanting omheen, zandpaadje en nog wat meer detail waar nodig.
Ah top, ik blijf 'm volgen! Ben heel benieuwd 😁
 
Dry start yoghurt methode voor mos is naar mijn ervaring echt de beste methode. Je ziet dan echt de mosjes uit het niets uitgroeien tot een mooi geheel.
Werkt ook prima met water in plaats van yoghurt is mijn ervaring.
Vast wel inderdaad, geen ervaring mee alleen. Het was volgens mij ook kwark of in ieder geval een speciaal bacterie wat er in de kwark/yoghurt moet zitten. Dat zou weer zorgen voor extra groei.

Primair is het gebruik van yoghurt erg nuttig om het lekker plakkerig blijft. Zo blijft de mos op haar plek zitten als je het aanbrengt. Zonder dat het overal heen druipt op plekken waar je net niet hebben wilt.
Daarbij blijft het mos/ yoghurt mengsel redelijk goed op haar plaats als je het gaat benevelen. Zo spoel je niet alles weg :LOL:
Tweede voordeel is dat je gebruikt maakt van fragmentatie; door het verknippen/ blenderen krijg je ontelbare stukjes mos die verder kunnen groeien.
Zo kun je met een klein plukje mos grote oppervlakte bestrijken. En daarbij heeft sommige yoghurt de bacterie Lactobacillus acidophilus. En deze bacterie is een
redelijk effectief om schimmel tegen te gaan (fungus) tijdens de drystart. Je zou hiertegen ook 'springstaartjes' kunnen gebruiken.
 
Wat een beetje soil al niet doet........nou beetje, bijna 9 Ltr. 😅.

20230426_183312.jpg
20230426_183321.jpg
20230426_183330.jpg
20230426_183338.jpg
20230426_183352.jpg


Druk bezig met het beplantingsplan nu, later meer 😊.
 
Weer een stap dichterbij, qua vissen zou ik het op klein en nano formaat houden zodat je bos geen struikgewas wordt. Ziet er goed uit.(y)
 
Misschien een domme vraag maar zullen vissen zich met zoveel hout nu wel prettig voelen want ze moeten de hele tijd uitkijken waar ze zwemmen.
Ff een baantje trekken gaat lastig met zoveel hout:)
 
Misschien een domme vraag maar zullen vissen zich met zoveel hout nu wel prettig voelen want ze moeten de hele tijd uitkijken waar ze zwemmen.
Ff een baantje trekken gaat lastig met zoveel hout:)
Dat hangt van de soort vissen af. Ik word steeds nieuwsgieriger.
 
Misschien een domme vraag maar zullen vissen zich met zoveel hout nu wel prettig voelen want ze moeten de hele tijd uitkijken waar ze zwemmen.
Ff een baantje trekken gaat lastig met zoveel hout:)
Die gaan zich er prima in thuis voelen, genoeg beschutting straks 😊.
 

Bijlagen

  • Oerbos plant plan.xlsx
    10.5 KB · Weergaven: 108
Ja ik denk dat ik even op het resultaat wacht want dat is makkelijker denk ik;)
Ja dat spreekt meer aan dan het plan idd. Kan mogelijk iets afwijken als ik aan het planten ben, maar goed dat zien we dan wel weer 😉. Eerst binnenkort maar eens mos bestellen en kijken voor Griekse yochurt met een speciale bacterie 😊.
 
Ik ben zeer benieuwd. Het zal vast iets prachtigs worden.
Misschien lees ik eroverheen, maar hoe kom je aan dit hout?
 
Ik ben zeer benieuwd. Het zal vast iets prachtigs worden.
Misschien lees ik eroverheen, maar hoe kom je aan dit hout?
Ik heb dit hout verspreid over maanden gekocht bij mijn aquarium speciaalzaak hier in de stad. Het heet Talawa hout en je moet wat geluk hebben wil je de juiste stukken met "karakter" weten te vinden. Maar dit hout leent zich perfect voor het creëeren van bomen in ieder geval.
 
Wat een beetje soil al niet doet........nou beetje, bijna 9 Ltr. 😅.
Nou inderdaad, ik vind het er nu veel strakker en mooier uit zien!
Veel meer echt een idee hoe het wordt. Bij de eerste foto's vond ik het nog wat druk en chaotisch.
Ik ben heel benieuwd naar het vervolg!
 
Kleine update van dit project,

Mos is besteld de volgende soortjes ga ik gebruiken voor deze scape en zal ik voornalijk gaan aanbrengen op het hout dmv de yochurt methode.
-Vesicularia sp creeping mos
- Vesicularia montagnei
- Vesicularia ferriei weeping mos
- Fontinalis antipyretica
- Fissidens fontanus
Speciale soorten voor detail:
- Fissidens bucephalandra
- Fissidens micro q
- Fissidens nobilis mini

Meer volgt spoedig ;)

Gr. Ed
 
Waar bestel je dan zulk mooi mos eigelijk? Ik kom nooit verder dan wat javamos of Christmas mos bij m’n lfs 😂 heel veel plezier en succes met smeren straks!
 
Waar bestel je dan zulk mooi mos eigelijk? Ik kom nooit verder dan wat javamos of Christmas mos bij m’n lfs 😂 heel veel plezier en succes met smeren straks!
2 verschillende webshops Aquaplantonline en Aquariumplantenshop. De 3 speciale soortjes heb ik bij een hobbykweker besteld. Dankzij @jurjen13 ben ik met hem in contact gekomen. Bedankt daarvoor 👍😊.
 
2 verschillende webshops Aquaplantonline en Aquariumplantenshop. De 3 speciale soortjes heb ik bij een hobbykweker besteld. Dankzij @jurjen13 ben ik met hem in contact gekomen. Bedankt daarvoor 👍😊.

Ah, ik vroeg me al af of het nog gelukt was, graag gedaan! Succes er mee.
 
Veel succes Ed en die rol huishoudpapier is vast bedoeld om het vet van je handen te halen na het eten van wat bitterballen.
 
Nu meer eens een uitgebreidere update 😉.

Gister eigenlijk al begonnen met smeren omdat het toch al gouw een aantal uur werk is in totaal.

Ik was gister begonnen met de Fissidens Fontalis en de Fontinalis Antipyretics. Deze heb ik hoger in de bomen gesmeerd, hebben meer licht nodig en zullen blad en takjes gaan nabootsen van de bomen.

Vandaag de Vesicularia's aangebracht. De montagnei ook wat hoger in de bomen, wel wat lager dan de Fisidens en Fontinalis. Ook omdat deze doorgaans ook wat meer licht nodig heeft. Deze groeit ook wat meer omhoog en zal ook weer een tak idee gaan geven.

De Ferriei "Weeping Moss" heb ik aangebracht op de gevallen boom en op plaatsen waar deze mos kan gaan hangen. Door de hele bak heen verder. Ook de Creeping mos door de hele bak heen aangebracht maar meer pleksgewijs.

De 3 speciale Fissidens soortje aangebracht op wat detail plekjes in de bak. Voor deze soortjes heb ik niet de yochurt methode gebruikt.

Ook een Crepidomanes sp. Vietnam type 1 er gratis bij gehad van deze betreffende hobbykweker. Iets wat ik zeer waardeer 😊. Deze aangebracht op 2 punten wat meer vooraan de bak. Dit is een soort die meer liaan/klimopachtig groeit en een mooie detail aanvulling zal zijn.

Voor de komende 4 weken is het 3x ietsje luchten en bevochtigen met RO water per dag. Waarbij ik vanaf week 3 een klein beetje voedingsstoffen ga meegeven. Ik overweeg nog om hem door te trekken met een aantal weken, zodat het mos zich nog beter kan gaan hechten en mogelijk ga ik ook planten (van soorten waarbij dat kan natuurlijk), zodat ook deze zich goed kunnen gaan wortelen.

Hieronder even wat foto's van hoe hij er nu bijstaat:

20230525_163643.jpg
20230525_163649.jpg
20230525_163653.jpg
20230525_163658.jpg
20230525_163807.jpg
20230525_163803.jpg


Meer volgt natuurlijk 😉.
 
Waar bestel je dan zulk mooi mos eigelijk? Ik kom nooit verder dan wat javamos of Christmas mos bij m’n lfs 😂 heel veel plezier en succes met smeren straks!

Azaqua.nl
 
Kom ik dit topic net tegen.
Gelijk zak met smarties, chips en een GMC klaar gezet want dit ga ik wel volgen net als vele andere.
Je hebt er weer een fan bij Ed.
 

Terug
Bovenaan