Trofis H600 van Ed Tensen


Hoe gaat het eigenlijk Ed, zie je al groei in de mosjes?
Er zit wat groei in idd en op sommige plekken zie ik dat het wat moeite heeft of haalt het betreffende mosje het niet op die plek. Zal hier en daar wel wat mosjes moeten gaan toevoegen of vervangen, maar valt me tot dusver niet tegen in ieder geval.

Heb wel sinds een klein weekje gelden de eerste bewoners toegevoegd 😉. Springstaartjes bevolken nu het aquarium. Want ik kreeg ook wat last van schimmels. Langzaam maar zeker komt dat ook steeds meer onder controle met behulp van deze kleine rakkers.

Ik besproei de bak 3 a 4x per dag. En overweeg ook serieus om de bak grotendeels te gaan aanplanten in de drystart en de drystart door te trekken met mogelijk een paar maanden.

Er zitten hier een paar grote voordelen aan.
- Je loopt veel minder risico op smelten van bepaalde plantensoorten bij hoge water temperaturen in de zomer.
- Planten kunnen zich lekker gaan vast wortelen.

Natuurlijk bij de opstart met water zullen planten zich wel weer moeten aanpassen, maar door de hoge luchtvochtigheid in de bak zal dat een minder grote impact zijn schat ik zo in.

De komende weken neem ik hier een beslissing in 😉.

Verder zal ik alle apparatuur de komende weken verder gaan installeren en of nog bestellen, zodat dit in ieder geval al klaar staat voor gebruik.

Dus ja, staat niet stil en vordert gestaag naar het plaatje wat ik in mijn hoofd heb 😊.
 
Laatst bewerkt:
Springstaartjes bevolken nu het aquarium.
Goed alternatief die springstaartjes (y)
Natuurlijk bij de opstart met water zullen planten zich wel weer moeten aanpassen, maar door de hoge luchtvochtigheid in de bak zal dat een minder grote impact zijn schat ik zo in.
En daarbij, belangrijker nog, heeft de plant een goed en sterk wortelgestel ontwikkeld waardoor die overgang stukken makkelijk word voor de plant.
 
Goed alternatief die springstaartjes (y)

En daarbij, belangrijker nog, heeft de plant een goed en sterk wortelgestel ontwikkeld waardoor die overgang stukken makkelijk word voor de plant.
Ja en dat klopt ook weer als een bus 😉.
 
Wachten wordt beloond 😉.
Still Waiting Office Tv GIF by The Office
 
Er zit wat groei in idd en op sommige plekken zie ik dat het wat moeite heeft of haalt het betreffende mosje het niet op die plek. Zal hier en daar wel wat mosjes moeten gaan toevoegen of vervangen, maar valt me tot dusver niet tegen in ieder geval.

Heb wel sinds een klein weekje gelden de eerste bewoners toegevoegd 😉. Springstaartjes bevolken nu het aquarium. Want ik kreeg ook wat last van schimmels. Langzaam maar zeker komt dat ook steeds meer onder controle met behulp van deze kleine rakkers.

Ik besproei de bak 3 a 4x per dag. En overweeg ook serieus om de bak grotendeels te gaan aanplanten in de drystart en de drystart door te trekken met mogelijk een paar maanden.

Er zitten hier een paar grote voordelen aan.
- Je loopt veel minder risico op smelten van bepaalde plantensoorten bij hoge water temperaturen in de zomer.
- Planten kunnen zich lekker gaan vast wortelen.

Natuurlijk bij de opstart met water zullen planten zich wel weer moeten aanpassen, maar door de hoge luchtvochtigheid in de bak zal dat een minder grote impact zijn schat ik zo in.

De komende weken neem ik hier een beslissing in 😉.

Verder zal ik alle apparatuur de komende weken verder gaan installeren en of nog bestellen, zodat dit in ieder geval al klaar staat voor gebruik.

Dus ja, staat niet stil en vordert gestaag naar het plaatje wat ik in mijn hoofd heb 😊.
Heb zelf geen geduld gehad na paar weken moest ik echt. Was net zichtbaar aan het worden moet zeggen dat het een hele mooie dekking heeft gegeven. Moet wel zeggen dat ik het echt veel harder geblenderd had, waren geen losse strings meer te zien.
 
Nou, dan hier maar even een update met wat foto's 😉. De mosjes laten langzaamaan tekenen van groei zien. Deze week zal ik nog wat extra mosjes bestellen en plaatsen in de bak. Ook ben ik van plan de bak over 2 a 3 wkn te gaan aanplanten met de meeste beplanting.

De springstaartjes doen ook goed hun best. Ongeveer 1,5 wk geleden zag de bak er nog zo uit:

20230605_145612.jpg
20230605_145616.jpg
20230605_145634.jpg


En nu ziet hij er zo uit:

20230613_145222.jpg
20230613_145214.jpg


Nog moeilijk voor te stellen he hoe het uiteindelijk eruit komt te zien 😉. Maar geduld is een schone zaak.

Later meer,

Gr. Ed
 
Mosjes groeien gestaag door en de populatie springstaartjes breid zich gestaag uit. De schimmel is onder controle en krijgt nauwelijks vat meer op het hout/planten.

Ben vandaag ook begonnen met een klein beetje voeding mee te geven aan mijn osmose water vernevelaar. Ook zal ik vandaag wat extra mosjes bestellen voor wat hoger in de boomtoppen.

Ik ga deze niet fijn hakken, maar in kleine plukjes aanbrengen op de plekken waar ik het wil hebben.

Sinds ff ruim een week heb ik ook de verlichting aan staan op 13% voor ongeveer 8h.

Tussen nu en 2 weken zal ik ook de meeste beplanting gaan bestellen, dan komt dit bakje echt tot leven 😊.

Ook aan het kijken voor een goede CO2 reactor, glazen lilypipe, aanzuig en skimmer en de led licht achterwand.

Er komt een JBL1502 op te staan met uiteraard doorzichtige slangen. Ook denk ik nog aan een oxydator.

Heerlijk dit plannen 😉.

Wat foto's tot besluit:

20230622_145111.jpg
20230622_145120.jpg
20230622_145130.jpg
20230622_145142.jpg
20230622_145220.jpg


Gr. Ed
 
Ziet er goed uit Ed.
maar waarom heb je de verlichting zo laag staan?
Rustig aan opbouwen, zodra ik er meer mosjes in heb gaat hij wel omhoog. En natuurlijk als de plantjes erin staan.

Er komt tevens ook daglicht nog de bak in. Dus in totaal voer ik meer licht.
 
That makes sense.
Maar àls je het proces wilt versnellen kan je op vol vermogen draaien, 12 uur per dag. Je hoeft immers niet bang te zijn voor alg...
Dat klopt ook weer natuurlijk 🤔. Dan ga ik hem opvoeren 👍.
 
Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
Het eindresultaat duurt nog wel even hoor, maar ik neem jullie hierin mee natuurlijk.

6 weken voor de wedstrijdfoto kan ik helaas even niks meer posten wegens de reglementen, maar zover is het nog niet 😉.
 
Eerste plantjes gister besteld:

- Micranthemum Monte Carlo
- Hydrocotyle tripartata
- Eleocharis parvula
- Cryptocoryne parva
- Helanthium tennelum Green

Allemaal in vitro. Licht staat inmiddels op 90%, deze week naar 100%. Na de eerste plantronde, schaf ik de rest van de plantjes ook aan.

Deze maand en zeker ook augustus ga ik nog verder met de dry start. Waarschijnlijk ook nog september erbij.

De mosjes groeien zeer goed, overal komen ook kleine Fissidens spruitjes uit de boomtoppen gegroeid. Het bos komt tot leven, alsof het winter is geweest 😊. Zelfs een klein paddestoeltje heeft zijn weg gevonden rechts voor, al gaat deze wel weer snel wieberen 😅.

Hieronder een paar foto's:

20230705_064401.jpg
20230705_064425.jpg
20230705_064437.jpg


Later meer,

Gr. Ed
 
Staat er weer top bij Ed, gaat de goede kant op lijkt mij zo!

Misschien heb ik er over heen gelezen hoor maar wanneer verwacht je dat er water in kan?
 
Staat er weer top bij Ed, gaat de goede kant op lijkt mij zo!

Misschien heb ik er over heen gelezen hoor maar wanneer verwacht je dat er water in kan?
Verwacht zelf ergens in September. Beetje afhankelijk wat het weer buiten doet. Maar heb ook nog meer te planten in ieder geval en belangrijk dat het mos zich goed gaat vast hechten. Dat hou ik scherp in de gaten in ieder geval.
 

Terug
Bovenaan