Wat is er nieuw

Oeveraquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Didy
  • Startdatum Startdatum
D

Didy

Guest
Ik droom er al een tijd van om een oeveraquarium in te richten. Het contrast tussen een boven- en onderwaterwereld vind ik fascinerend.
Ik heb een Juwel 240 (55x121x41 (hxbxd))om dit in te realiseren.

Wie van jullie heeft tips, maar vooral: Waar moet ik rekening mee houden om dit tot een goed einde te brengen?
Wie van jullie heeft ervaringen hiermee?

Ik heb zelf een paludarium gehad maar die was veel hoger, 80cm hoog. En dan heb je een lichtkap die vocht doorlaat (gaas). Via de verwarming van de lampen liep er een soort luchtstroom langs de ruit waardoor deze overdag helder was en 's nachts beslagen.

In een aquarium met een lichtkap erop ga je niks zien vanwege de condens. De lichtkap zul je dan moeten vervangen, en als je die luchtstroom na wilt bootsen ook de lampen zelf (ze moeten goed warm worden, dus halogeen of gloeilampspotjes)

Of ledspotjes. 🙂
Maar idd, wat jij zoekt is een paludarium.

En gedeelte voor versnijden?, dat het glas lager is?
Voor water partij 25 cm.

Dan nog wellicht ip68 ledstripje om het water te verlichten? Randje van aluminium met strip erachter? Daarboven of daarvoor glas met ventilatiesleuf.

Weet er zelf niet veel van. Maar wat voor vissen wil je dan nemen? Schuttersvissen, arowana's, slijkspringers, bladvissen of vlindervissen ???

Je gaat toch niet serieus een Arowana noemen als iemand aangeeft een Rio 240 te hebben ?!?! :stom:

Had niet gelezen dat hij een rio 240 had... Sry

SaskiaZ zei:
(...) paludarium (...)
JurgenD zei:
Maar idd, wat jij zoekt is een paludarium.
Dat is maar de vraag. Eens de term oever is gevallen, is de veel logischer conclusie dat het moet gaan om een riparium, naar het Latijnse zelfstandig naamwoord ripa/ripae, wat zoveel inhoudt als de oever van een rivier.

En dat kan een heel andere inrichting inhouden.

@Didy: dat is ook meteen de term waarmee je via Google zeer veel informatie kan vergaren.

nekoneko zei:
Had niet gelezen dat hij een rio 240 had... Sry
Dat soort dingen hoor je gewoon na te gaan voordat je in het wilde weg wat roept.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan