Wat is er nieuw

Oeverzones aanleggen in een reeds aangelegde vijver met steile wanden: help!

vijverke59

Member
Lid geworden
12 mei 2025
Leeftijd
66
Een goede middag allemaal,

Net geregistreerd op dit forum en ik ben zeker dat ik hier nog heel veel zal bijleren.
En meteen natuurlijk een vraag over iets dat me intussen al dagen en nachten bezighoudt.

Vorig najaar hebben ze hier een vijver uitgegraven en aangelegd. Omdat ik er zelf (nog) niets van ken(de) en mijn rugje het niet meer toelaat zoiets zelf aan te vatten heb ik het in handen gegeven van een professionele firma. Dat er een serieus prijskaartje aan vast hing moest ik er dan wel bijnemen.

De totale afmetingen zijn ongeveer 5 meter x 5 meter inclusief filterzone en de maximale diepte is 1,10 meter. Het ziet er momenteel zo uit:

IMG_3485 klein.jpg

Maar helaas, achteraf gezien is het helemaal niet geworden wat ik oorspronkelijk in gedachten had. Ik wilde namelijk een natuurvijver voor amfibieën, kevers, e.d. en later misschien wat inheemse vissoorten. Bij de besprekingen heb ik dit aangekaart en men zou hiermee werken.

Maar nu het lente is en ik aanplantingen wil doen, zijn er geen oeverzones om te beplanten. De wanden zijn namelijk steil schuin aflopend dus ik kan enkel drijvende planten gebruiken of planten die tot op 1,10 m diepte kunnen gezet worden.

IMG_3486 klein.jpg

Ik weet het, ik had het eerder moeten bedenken, maar het is nu eenmaal zo aangelegd geweest en dus moet ik er mee verder en een oplossing zoeken. Momenteel is het in feite een put gevuld met water en dat is ver van mijn oorspronkelijke plannen.

Ziet iemand een mogelijkheid om hier alsnog toch nog oeverzones in te kunnen aanleggen?

Zou het mogelijk zijn om een soort pvc of ander harde plastic 'buis' of gigantische kuip erin te plaatsen tot een centimeter of 40 onder het wateroppervlak en dan het gedeelte tussen de buis of de kuip en de rand op te vullen met vijverkiezel? Zo krijg ik toch rondom een ondiepe oeverzone, maar het probleem is dat ik nergens iets van die afmetingen vind, dus ik vraag me af of dat wel bestaat.

Of als ik met geplastificeerd gaas (eventueel meerdere lagen voor de stevigheid) met kleine mazen eens zelf een grote korf maak die ik erin kan zetten? Dan kan ik eventueel rond die korf nog een ring maken zodat ik zelfs 2 dieptezones krijg in de oeverzone. Dan kan ik wel de bodem beter volgen want die is niet cirkelvormig aangelegd.

Goed idee? Of zien jullie daar ergens een nadeel in of zien jullie nog een andere oplossing?

Misschien handig als ik de schets toevoeg die ik maakte op schaal van de doorsnede met hetgeen ik bedacht als oplossing.

vijverzones maken klein .jpg

Graag tips, advies, opmerkingen,...: laat maar komen! Ik ben heel erg benieuwd wat er uit de bus zal komen.

Groeten uit een zonnig Broechem (België),

Ronny

Hallo,

Ik heb zelf een koivijver van 2m diep en helemaal opgemetseld dus hier hetzelfde probleem.
Dat ik heb ik opgelost door een frame te laten lassen dat op de muur rust daarmee heb ik een plantenbak gecreëerd van zin 2,5mx0.7mx0.3m wellicht kan je wat laten maken dat aan 2kanten rust op de kant zodat je op de gewenste plek de vijver kan oversteken. Wat je ook kan doe dat is misschien interessanter in uw geval: ik heb zowel voor mijn eigen vijver als voor die van mijn vader meerder drijven bakken gemaakt van pir platen (isolatie) je kiest een gewenste maat plantenmand of meerdere en deze snijd je uit de pir plaat zodat de mand er strak in zit. Ik heb zelf 2 platen op elkaar gebruik voor het drijfvermogen en de manden gevuld met lichtgewicht substraat. Als je klaar bent kun je de platen bekleden met worteldoek zodat het er wat netter uitziet. Ik heb dit zelfs gedaan met ronde manden van 50cm doorsnee en ik dacht 30/40cm diep. Onder het grind in het mandje heb ik ook een stukje rest pir plaat gedaan voor extra drijfvermogen voor de zekerheid.
Na het 2e seizoen is alles mooi begroeid en je ziet de bakken zelf niet meer. Het is makkelijk kwa onderhoud en de vijverbewoners kunnen eronder schuilen en je creëert ook wat schaduw.
Ik heb de drijvende man vast gelegd met een stukje draad bij mijn vader drijven zo mooi door de vijver.
Ik heb helaas niet heel veel foto's meer van hoe ik het gemaakt heb maar ik heb nog wat gevonden. Hier gaan de bakken nu al zo'n 10 jaar mee.
20200509_152232.jpg
20200515_203345.jpg
20220514_205620.jpg
20240527_163230.jpg

Dat is heel knap gemaakt! En wat een prachtige vissen! Nu, ik zou dan trouwens die PIR platen zo kunnen snijden dat ze de wand volgen en er mooi bij aansluiten. Maar geeft al dat PIR en worteldoek geen plastic-vervuiling in de vijver?

Laatst bewerkt:
Zoiets zou je kunnen gebruiken. Je hebt wel kans dat het water doordat de zakken nat worden wat uit de vijver getrokken wordt door capilaire werking, zo heet dat geloof ik.

https://www.vijverbenodigdheden.nl/artikel/17614/taludtas-kokos-oeverplantzak-100-x-80-cm.html
Kijk, dat is al iets wat ik, ondanks uren googelen, nergens tegengekomen was.
Ik lees daar wel het volgende: 'Dit product is vriendelijk en zal zichzelf na 2 tot 5 jaar zelf recyclen en vervolgens vinden de planten zelf hun houvast.' Maar kunnen planten zich wel vastzetten op epdm-folie en die in mijn geval nogal steil afloopt?

Deze lijkt me een prima oplossing, lost niet op en je planten hebben goed houvast. Wel even de planten met mat nylondraad eraan vast zetten voor een beginnetje. Als ze er eenmaal doorheen groeien, zitten ze vast. Je kunt 'm alleen aan de binnenkant tegen de vijver plakken of over de rand plooien.
https://www.vijverexpress.nl/begroeiingsmat (Er zijn wel meer aanbieders, maar dit laat precies zien wat ik bedoel.

De nylon matten lijken me ook beter dan kokosmatten, want als die laatsten gaan rotten valt alles naar beneden en krijg je een hoop smurrie. Ik kan ze onder de keien die rondom leggen, dat is handiger dan gaan plakken omdat je dan de vijver gedeeltelijk moet leegmaken en hopen dat de lijm het uithoudt 😉 En je loopt geen risico met giftige lijmstoffen in de vijver te brengen.
Onder de keien leggen zou ervoor moeten zorgen dat het op zijn plaats blijft en eventueel ook een deel omplooien met tijdelijke nylondraadjes zodat je een zak krijgt waarin je de planten kan zetten. Dan moet je niet met nylondraadjes aan de planten zelf gaan werken en als ze eenmaal geworteld zijn kan je de de zak makkelijk terug openmaken waarbij de mat gewoon tot een wat grotere diepte komt.
Al bij al heel wat minder gedoe (en kosten) dan wat ik zelf eerst op het oog had 👍.
De enige vraag die ik me dan nog wel stel is dat je dan geen substraat/voedingsbodem hebt waarin die planten normaliter moeten staan. Dat zou toch naar beneden vallen? Beperk je je dan niet tot maar een aantal mogelijke planten, en zo ja, welke kan je dan nog gebruiken?

Laatst bewerkt:
De pir platen zijn bij mij na ruim 10 jaar nog volledig intact en ik heb niks nadeligs kunnen ontdekken aan de vijver

Dat is dan een geruststelling! Ik denk eraan een combinatie te maken van jouw systeem en een nylon begroeiingsmat, dan heb ik alle mogelijkheden.
Maar ik vraag me toch nog steeds af welke planten je in zo een begroeiingsmat kan zetten omdat je dan geen 'bodem' hebt waarin ze kunnen wortelen.

En btw, bij het googelen naar vijverplaten vond ik iets raar bij drijvende planten: men geeft een waterdiepte aan (soms 30-80cm, en bij anderen 30-100 cm). Hoe kan de diepte van een vijver daar invloed op hebben, vermits ze toch aan het oppervlakte drijven?
'Drijfplanten groeien het liefst in water van 30 tot 80 cm diep, op een plek die in de zon ligt tot in lichte schaduw. Bij krabbenscheer en waternoot is een waterdiepte van 100cm mogelijk.' Heu?

Laatst bewerkt:
Ik heb ik de drijvende bakken al meerdere verschillende planten gehad. In het begin alleen een mint plant dat was na 1 seizoen echt een mooie grote bos geworden. Nu staan er 3 verschillende planten in weet zo snel niet welke 1 ervan is de gele lis.
17470612725752799198522242421035.jpg
1747061403168203175654419461003.jpg
17470614364896598588152588538659.jpg

Wow, adembenemend! Jij hebt écht een prachtige vijver 😵

En terecht dat je daar trots op bent!

Btw ik hoop nog reacties te krijgen op mijn bemerkingen/vragen onder #10 van dit topic 😉

Wellicht dat de temperatuur dan anders is? Bij mij is de vijver 2 m diep en nu al 19.8 graden. De vijver van mijn vader is zo'n 80cm diep maar ik zie geen verschil in de plantengroei.
Wat ik ook mooi vind bij de drijvende bakken is dat op den duur je mooie wortelgroei krijg in het water onder de bakken. Dat ziet er heel natuurlijk uit en de vissen zitten er ook lekker tussen te wroeten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan