Wat is er nieuw

Olie achtig laagje

B

BertD

Guest
beste allen,

Ik heb een vraag de stenen in het aquarium krijgen groen en bruine vlekken en er zit een olie achtig heel dun laagje op het water.
Mijn Ph = 7.8 overige waardes kon ik niet meten omdat mijn druppel test retour is door een niet-werkende Ph test waarvoor ik een digitale meter heb gekocht.

Wat kan de oorzaak zijn?

https://www.flickr.com/photos/144788452@N07/shares/14h6z6

Dat olie achtige laagje is denk ik een kaamlaagje. Dit is een laagje dode bacterien, dit verdwijnt vanzelf wel.

Ga voor de zekerheid toch even hevelen 30% water verversen... kan nooit geen kwaad.
Maar sinds het laagje komt er ook meer alg op de stenen...

De kaamlaag kun je ook weghalen door bijvoorbeeld met een fles het water op het oppervlak weg te halen samen met de kaamlaag.

Dat olieachtige laagje is een "Kaamlaag". De groene en bruine vlekken zouden algen kunnen zijn. Belangrijk is om te weten: Draait je aquarium al wat langer of is hij net opgestart? Zitten er rottende bladeren in je bak? Heeft je filter stilgestaan of heb je die net opgestart?

Kijk alvast eens hier:

http://www.aquascaping-blog.com/540/kaamlaag-aquarium

Heb je een foto van de plekken?? Kaamlaag kun je ook makkelijk afhevelen met een lege ijsbak.

Dat olieachtige laagje is een "Kaamlaag". De groene en bruine vlekken zouden algen kunnen zijn. Belangrijk is om te weten: Draait je aquarium al wat langer of is hij net opgestart? Zitten er rottende bladeren in je bak? Heeft je filter stilgestaan of heb je die net opgestart?

Kijk alvast eens hier:

http://www.aquascaping-blog.com/540/kaamlaag-aquarium

De bak draaid nu een maand, na het lezen van de link, de kaamlaag is ontstaan na het bijvoeden van de planten die waren geel aan het worden.

Ik kan een aantal Cory's niet vinden alleen ze verschuilen zich achter de stenen waardoor je ze ook niet goed kan zien om te tellen.. alleen verwacht ik dan wel wat te zien drijven of met afhevelen dat er een vis aan de slang hangt

Als je bak nog relatief jong is, dan kan het heel goed dat je wat alg ontwikkeling krijgt. Er is nog geen echt biologisch evenwicht en het systeem
is nog zoekende naar de balans. Helaas niet altijd de balans welke wij bedoelen.

Wat zou kunnen is dat er door wat organisch afval een kaamlaagje is ontstaan aan het oppervlakte. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor de
hoeveeleheid zuurstof in het aquarium. Nu kan het zo zijn dat de planten hierdoor slecht kunenn groeien (ja deze hebben ook zuurstof nodig) en
dat hierdoor de algen zich beter kunnen ontwikkelen.

Het is 1 stapje zetten, kijken naar de gevolgen, dit bijhouden en zo doorgaan totdat je het voor elkaar hebt.

Om evt. zuurstof te verhogen zou je kunnen zorgen dat je een rimpel op je oppervlakte krijgt, dan heb je in ieder geval meer gasuitwisseling.
Nadeel CO2 eruit, voordeel O2 erin. Blijft toch overal zo dat de medaille twee keerzijdes heeft.

Succes in ieder geval

Als je bak nog relatief jong is, dan kan het heel goed dat je wat alg ontwikkeling krijgt. Er is nog geen echt biologisch evenwicht en het systeem
is nog zoekende naar de balans. Helaas niet altijd de balans welke wij bedoelen.

Wat zou kunnen is dat er door wat organisch afval een kaamlaagje is ontstaan aan het oppervlakte. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor de
hoeveeleheid zuurstof in het aquarium. Nu kan het zo zijn dat de planten hierdoor slecht kunenn groeien (ja deze hebben ook zuurstof nodig) en
dat hierdoor de algen zich beter kunnen ontwikkelen.

Het is 1 stapje zetten, kijken naar de gevolgen, dit bijhouden en zo doorgaan totdat je het voor elkaar hebt.

Om evt. zuurstof te verhogen zou je kunnen zorgen dat je een rimpel op je oppervlakte krijgt, dan heb je in ieder geval meer gasuitwisseling.
Nadeel CO2 eruit, voordeel O2 erin. Blijft toch overal zo dat de medaille twee keerzijdes heeft.

Succes in ieder geval

Bedankt, de oppervlakte is al continu in beweging meerdere rimpels 🙂
Heb er wat easy life filter medium bij gedaan na het verversen en weg is de kaamlaag.
Kan natuurlijk ook door de dupla baxter komen.

Ph waarde vanochtend was 8.2 terwijl het nog donker was, mijn kraanwater is ook 8.2 en heb gisteren 30% van de ongeveer 135 liter vervangen.

Ben het helemaal eens met sschot en zoals ik het zie kan dat best wat bruinalg zijn op de stenen. Sorry dat ik je link niet direct had gezien😉. Ik zou me nu nog geen zorgen hierom maken en gewoon het even de tijd geven en daarnaast zorgen dat er voldoende circulatie en voeding voor de planten aanwezig is.

Ben het helemaal eens met sschot en zoals ik het zie kan dat best wat bruinalg zijn op de stenen. Sorry dat ik je link niet direct had gezien😉. Ik zou me nu nog geen zorgen hierom maken en gewoon het even de tijd geven en daarnaast zorgen dat er voldoende circulatie en voeding voor de planten aanwezig is.

De circulatie is volgens mij goed en geef ze 2 maal per week 12ml plantenvoeding 😛

Vaak zie je in het begin dus wat bruine algen opduiken en ook andere algen willen zich nog weleens manifesteren. De hele cultuur moet goed op orde komen en dat kost gewoonweg tijd. Dus dan is geduld vaak de beste optie😉.
Ik neem aan dat die 12ml de aanbevolen dosis is dus dat moet in de regel ook voldoende zijn.

Vaak zie je in het begin dus wat bruine algen opduiken en ook andere algen willen zich nog weleens manifesteren. De hele cultuur moet goed op orde komen en dat kost gewoonweg tijd. Dus dan is geduld vaak de beste optie😉.
Ik neem aan dat die 12ml de aanbevolen dosis is dus dat moet in de regel ook voldoende zijn.

Ik was al bang dat ik aan de CO2 moest gaan beginnen

Is er iets te doen tegen de bruinalg deze wordt steeds erger op de planten,stenen en hout. Ik belicht nu 9 uur en ben van plan CO2 te gaan geven want de warde was vanochtend ph8.5

Nu ik CO2 inspuit is de kaamlaag weg na 1 uurtje al

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan