Omgaan met opstart nitrietpiek met bewoners.


M

Martijndk

Guest
Hallo

Mijn bakje van 56 liter fraais nu een week of 4.
Ik weet eigenlijk heel goed dat je eerst weken moet wachten met bewoners maar ja beetje eigenwijs en het is toch verleidelijk.
Dus ik heb er best wel wat vissen en plan ten inzitten wat ik heb opgebouwd in 4 weken.

Het was een beetje dom en heb nu inmiddels de bekende nitrietpiek en gelukkig is er nog geen vis overleden.

Maar hoe ga ik er nu mee om, moet ik nu elke dag een deel verversen of moeten de vissen eruit.
Moet ik na het verversen easylife filter medium erin gooien.

Ik heb bewust de filter een sera 130 niet schoongemaakt aangezien ik dat ergens had gelezen.

Bedankt.
 
Na 4 weken zou je ook niet echt meer een piek kunnen verwachten. Maar is mogelijk.

Hoe weet je overigens dat je nu de piek hebt? Als je echt een zware piek hebt, heb je het bestand te snel opgebouwd. Afijn nu gewoon elke dag verversen en elke dag filtermedium in de bak gooien. Hier zit gemalen zeoliet in wat ammonia hecht (wat op zijn beurt dan weer de nitriet zou verlagen)

Filter moet je inderdaad alleen maar aanzitten als je uitstroom drastisch is vermindert.
 
De nitrietpiek komt voort door de bewoners er meteen in te doen.
Ben nu een dag of 5 50% aan het verversen en het word inderdaad beter maar dat is natuurlijk logisch door de verversing.
Voor de verversing zich ik momenteel elke dag de bodem leeg van uitwerpselen.

Ook ben ik erachter gekomen dat er veel te veel vis inzet dus ben ook begonnen om ze over te plaatsen in een ander aquarium.

Vanaf vandaag ga ik zo'n 20% per dag verversen en hoop dat de nitrietwaarde dan weer stabiel blijft.
 
Dagelijks meten en eventueel verversen. De bacteriecultuur moet zich nog aanpassen in je bak en op oorlogssterkte komen;)
 
Ja daar ben ik dus ook bang voor dat als ik blijf verversen en zeker met deze percentages is dat de bacteriencultuur nooit op orde komen.

Is het misschien een idee om bv 80% te verversen aangezien zelfs na mijn verversingen de waarde te hoog is.
 
Nitriet moet niet stabiel zijn, alleen als het 0 is. Blijven verversen tot het weg is.
 
Een nitriet tot 0,5 is ook niet meteen schadelijk (voor de meeste vissen) en in dat geval zou ik me niet direct zorgen maken.

maar mocht die echt omhoog schieten dan zou ik gerust wel 60-80% wisselen ja.

Easylife vloeibaar filtermedium is misschien nog wel een extra steun voor je als het heel ernstig is.
neemt ammoniak op wat weer een hoge nitriet voorkomt.
 
Extra filter bij hangen , of tijdelijk filter maken.


Die mee laten draaien.

Vertel ook waar je woont. ook wel makkelijk.
 
Hier zit gemalen zeoliet in wat ammonia hecht (wat op zijn beurt dan weer de nitriet zou verlagen)
Afhankelijk van de pH van het water heb je te maken met ammonium (NH4) of ammoniak (NH3). Easy life heeft mij verteld dat vloeibaar filter medium niet werkt tegen NH3. Het omslagpunt ligt nabij de pH 7, het exacte omslagpunt ken ik helaas niet, daar zou je Easy life eens over kunnen contacteren.
 
je hebt me aan het denken gezet, en dat is maar goed ook :D

het klopt dat easy life ammonium (NH4) opneemt/afbreekt, en de ammoniak (NH3) de gevaarlijkste is van de 2.
ammoniak (NH3) komt niet of erg matig voor in zuur water (hetgeen wat de langere opstartperiode in blackwater bakken kan verklaren)
het exacte omslagpunt dat NH3 echt bijna niet meer voorkomt is 6.6 als ik het goed begrijp.

maar bij de gemiddelde bak met een PH van 7,5 is er zowel een deel NH3 als NH4, en volgens mij gaat de kringloop: NH3 -> NH4 -> NO2 -> N03.

Dus de ammonium (NH4) eruit filteren met een product als easy life filtermedium voorkomt ook (een deel) nitriet (NO2).

afijn ik weet dat er in bakken waar alle vissen tegelijk toegevoegd moeten ivm territorium drift er nog wel is word gestart met een lading zeoliet in het filter. dit om de harde klap NO2 op te vangen. en lees alleen maar positieve verhalen daarover... dus waar het nou allemaal precies in zit?

maar ik ben totaal geen scheikundige dus geen flauw benul of ik hier maar wat loop te roeptoeteren :juggle:
 
Ik ben woonachtig in oss.
Net voor ik weer wilde verversen heb ik weer even gemeten en nu was de kleur donker geel ipv lichtgeel wat hij hoort te zijn dus mijn verversingen hebben geholpen want hij was echt donkerrood.
Ik ben de kleurenkaart kwijt dus kan niet het exacte aantal mg vertellen.
Ik weet alleen dat hij bij 0 lichtgeel is dus op het moment valt het wel mee.
Mijn Ph heb ik ingesteld op 7.
De rest van de waardes is goed.

Ik heb er trouwens wel bij elke verversing easy live filter medium toegevoegd.
 
je hebt me aan het denken gezet, en dat is maar goed ook :D

het klopt dat easy life ammonium (NH4) opneemt/afbreekt, en de ammoniak (NH3) de gevaarlijkste is van de 2.
ammoniak (NH3) komt niet of erg matig voor in zuur water (hetgeen wat de langere opstartperiode in blackwater bakken kan verklaren)
het exacte omslagpunt dat NH3 echt bijna niet meer voorkomt is 6.6 als ik het goed begrijp.

maar bij de gemiddelde bak met een PH van 7,5 is er zowel een deel NH3 als NH4, en volgens mij gaat de kringloop: NH3 -> NH4 -> NO2 -> N03.

Dus de ammonium (NH4) eruit filteren met een product als easy life filtermedium voorkomt ook (een deel) nitriet (NO2).

afijn ik weet dat er in bakken waar alle vissen tegelijk toegevoegd moeten ivm territorium drift er nog wel is word gestart met een lading zeoliet in het filter. dit om de harde klap NO2 op te vangen. en lees alleen maar positieve verhalen daarover... dus waar het nou allemaal precies in zit?

maar ik ben totaal geen scheikundige dus geen flauw benul of ik hier maar wat loop te roeptoeteren :juggle:


Ik vind dat je dit al goed verwoord hebt.
En eigenlijk heeft het ook geen zin om NH3 te verwijderen. Want dat zit eigenlijk niet in onze bakken.
NH3 in water valt uit elkaar in NH4 en OH-.
Bij een pH van 9,2 is er 50% van allebij de stoffen. Daaronder wordt het hoofdzakelijk NH4.
Vanaf een pH van 7,2 is er eigenlijk geen NH3 meer in de bak. En is het volledig NH4.

Dus aangezien onze bakken allemaal een relatief lage pH hebben, heeft easy life wel degelijk zin.

Zie ook.
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/stikstof-in-het-aquarium
 

Terug
Bovenaan