De leidse glibber
Well-known member
- Lid geworden
- 21 maart 2020
- Leeftijd
- 27
Goedenavond allemaal.
Aangezien ik de komende dagen vrij ben, wil ik beginnen met Bio-Co2 en een omgekeerd bakje.
Deze Bio-Co2 met omgekeerd bakje leek me een veilige en makkelijk manier om met Co2 toevoer te beginnen.
Inmiddels heb ik het volgende in huis:
- 2m Luchtslang
- Gist
- Suiker
- Gelatine
- 2x Colafles 1,5L
- 1x Wasfles 0,5L
- T-Splitsing luchtslang
- Terugslagventiel
Nu had ik alleen nog wat vragen over het omgekeerd bakje;
- Hoe groot raden jullie aan dat dit bakje is?
Ik lees hier namelijk verschillende dingen over, 1% van je totale oppervlakte, 2% van je totale oppervlakte of deze berekening: Oppervlak diffusor = Oppervlak bak x (0,5-gewenst CO₂ gehalte) / (0,5-1500).
Mijn bakje is 40x25x30, dus een totale oppervlakte van 1000cm2.
1% = 10cm2
2% = 20cm2
Oppervlak bak x (0,5-gewenst CO₂ gehalte) / (0,5-1500) = 1000 x (0,5-25) / (0,5-1500) = +- 16cm2
-Hoe zit dit bij ronde bakjes?
Ik heb een mooi doorzichtig rond bakje met een diameter van ongeveer 6cm.
De oppervlakte hiervan zou dan zijn (straal)^2 x π ; Wat zou betekenen 3^2 x π = 28cm2
Is dit te groot voor mijn bakje, of werkt dit bij ronde bakjes anders? Optisch gezien lijkt het namelijk helemaal niet zo groot en het ronde bakje leent zich hier denk ik goed voor.
- Waar raden jullie de plaatsing van het bakje aan?
Mijn spraybar staat naar de zijkant van het aquarium gericht (zodat mijn betta weinig last heeft van de stroming), is het handig hem hier te plaatsen?
En hoe kan je het bakje het beste bevestigen? Ik zat zelf aan een zuignap te denken, maar weet niet of dit goed werkt.
Alvast bedankt en ik hoop dat jullie wat tips en aanvullingen hebben!
Aangezien ik de komende dagen vrij ben, wil ik beginnen met Bio-Co2 en een omgekeerd bakje.
Deze Bio-Co2 met omgekeerd bakje leek me een veilige en makkelijk manier om met Co2 toevoer te beginnen.
Inmiddels heb ik het volgende in huis:
- 2m Luchtslang
- Gist
- Suiker
- Gelatine
- 2x Colafles 1,5L
- 1x Wasfles 0,5L
- T-Splitsing luchtslang
- Terugslagventiel
Nu had ik alleen nog wat vragen over het omgekeerd bakje;
- Hoe groot raden jullie aan dat dit bakje is?
Ik lees hier namelijk verschillende dingen over, 1% van je totale oppervlakte, 2% van je totale oppervlakte of deze berekening: Oppervlak diffusor = Oppervlak bak x (0,5-gewenst CO₂ gehalte) / (0,5-1500).
Mijn bakje is 40x25x30, dus een totale oppervlakte van 1000cm2.
1% = 10cm2
2% = 20cm2
Oppervlak bak x (0,5-gewenst CO₂ gehalte) / (0,5-1500) = 1000 x (0,5-25) / (0,5-1500) = +- 16cm2
-Hoe zit dit bij ronde bakjes?
Ik heb een mooi doorzichtig rond bakje met een diameter van ongeveer 6cm.
De oppervlakte hiervan zou dan zijn (straal)^2 x π ; Wat zou betekenen 3^2 x π = 28cm2
Is dit te groot voor mijn bakje, of werkt dit bij ronde bakjes anders? Optisch gezien lijkt het namelijk helemaal niet zo groot en het ronde bakje leent zich hier denk ik goed voor.
- Waar raden jullie de plaatsing van het bakje aan?
Mijn spraybar staat naar de zijkant van het aquarium gericht (zodat mijn betta weinig last heeft van de stroming), is het handig hem hier te plaatsen?
En hoe kan je het bakje het beste bevestigen? Ik zat zelf aan een zuignap te denken, maar weet niet of dit goed werkt.
Alvast bedankt en ik hoop dat jullie wat tips en aanvullingen hebben!