Wat is er nieuw

Omgevingtemperatuur van aquarium

Cédric Vleminckx

Well-known member
Lid geworden
18 december 2015
Berichten
8,821
Leeftijd
23
Locatie
Glabbeek (België)
Hoi iedereen,

Zou het mogelijk zijn een aquarium te plaatsen in een omgevingstemperatuur van 15�C-18�C? Er zit natuurlijk wel een verwarmingselement in, h�.


Alvast bedankt!
C�dric.
 
ja, voor koud water vissen. warmer als 0.

Niet voor tropische. hoger dan 18.


Slim bedacht he.
 
Bertus zei:
ja, voor koud water vissen.

Niet voor tropische.

Slim bedacht he.

Ja, maar kan het ook niet met een verwarmingselement erin? Als je de temperatuur dan op punt kunt houden is het toch ook goed, of niet?
 
Waarom een verwarmingselement ?dan.
Kan hij toch ook 5 graden hoger?

Mijn kamer is 22 graden, de bakken op 24. scheelt 2 graden.

Hoe warm /koud is het daar dan?
 
C�dric Vleminckx zei:
Hoi iedereen,

Zou het mogelijk zijn een aquarium te plaatsen in een omgevingstemperatuur van 15�C-18�C? Er zit natuurlijk wel een verwarmingselement in, h�.


Alvast bedankt!
C�dric.

Je kan een aquarium houden bij -20 ook he.
Kwestie van berekenen hoeveel watt verwarming je zal nodig hebben.

Hoe kouder, hoe meer stookkosten. Onthou dit wel.
Vaak is het goedkoper de ruimte te verwarmen met gas dan de bak zelf met elektriciteit.
 
bij -20 ook he??? hahahah
koud ,hoor,Jurgen.
 
kwestie van genoeg watt aan warmte er in he. 🙂
Net zoals ze kreeftenbakken hebben in de tropen, maar dan omgekeerd. 🙂
 
Herbstnebel zei:
Hey cedric, hangt ervan af wa dage erin steekt he.😉

Jha, dat weet ik nog zelf niet precies, het was eigenlijk maar eens om te horen als dat kon, we zullen nog zien. Maar als je een goed verwarmingelement hebt, en je kan de temperatuur onder controle houden, zou het toch mogelijk moeten zijn.
 
Als je vissen kan houden die rond de 27�C nodig hebben zoals discusvissen terwijl de meeste woonkomers toch zo rond de 21�C zitten dan kan je een aquarium houden in een kamer van 18�C voor subtropische vissen volgens mij. Dat moet een verwarmingselement toch wel kunnen trekken. Wat zal de inhoud zijn van dat aquarium ?
 
Hoeveel wat je nodig hebt kan je prima berekenen adhv de R waarde.
 
Herbstnebel zei:
Als je vissen kan houden die rond de 27�C nodig hebben zoals discusvissen terwijl de meeste woonkomers toch zo rond de 21�C zitten dan kan je een aquarium houden in een kamer van 18�C voor subtropische vissen volgens mij. Dat moet een verwarmingselement toch wel kunnen trekken. Wat zal de inhoud zijn van dat aquarium ?

Bedankt voor de tips!
De inhoud zal ongeveer +- 40 liter zijn.
 
Jazeker. Maar dat is een ingewikkelde berekening die ik niet zo graag rond deel. Heb er zelf teveel moeite voor moeten doen.

Maar geef me de afmetingen van uw aquarium eens door en ik bereken het wel eens voor je.
 
JurgenD zei:
Jazeker. Maar dat is een ingewikkelde berekening die ik niet zo graag rond deel. Heb er zelf teveel moeite voor moeten doen.

Maar geef me de afmetingen van uw aquarium eens door en ik bereken het wel eens voor je.

Ik zou niet weten waarom je deze berekening niet zou doorgeven, daar is een forum toch voor?
 
Ach zo ingewikkeld is het niet.
Standaard 1 watt per liter water.
Staat je aquarium erg koel, dan neem je de eerste vermogensstap hoger.
Dus voor een 250 liter aquarium, 250 watt. Staat die erg koel, neem je 300 watt.
En tegewoordig hebben de goede verwarmers een electronische thermostaat plus extra veiligheid thermostaat, dus het ding gaat op tijd uit.
 
Offtopic, maar op een forum deel je wat je wil, niet wat anderen willen dat je deelt.
Deze hou ik liever voor mezelf.
Heb ooit een pH tabel gedeeld. Neemt iemand dit over op een andere site en gaat hij met de pluimen lopen.

1x, geen 2x.
 
JurgenD zei:
Offtopic, maar op een forum deel je wat je wil, niet wat anderen willen dat je deelt.
Deze hou ik liever voor mezelf.
Heb ooit een pH tabel gedeeld. Neemt iemand dit over op een andere site en gaat hij met de pluimen lopen.

1x, geen 2x.

Dan schrijf je die website toch aan? Ook jij hebt recht op copyright.

Mijn ervaring is dat ze het doorgaans sehr snel aanpassen. Het helpt natuurlijk ook dat je wat juristees gebruikt en dreigt met torenhoge dwangsommen per dag nog online 🙂

Los er van, is het zo erg dat ie met jouw pluimen gaat lopen? Krijg je dan minder geld, minder dit of minder dat?
 
Ik heb mijn trots ja.
 
JurgenD zei:
Ik heb mijn trots ja.

Niemand kan je dwingen Jurgen. Maar bedenk wel dat dit forum en bij uitbreiding het volledige internet vol staat met informatie waar ook JIJ je voordeel mee doet. Daar hebben sommige ook v��l tijd ingestoken, soms zelfs veel meer dan jij.

Als iedereen dezelfde houding zou aannemen, dan is het internet een lege doos waar ook JIJ niks meer uit kan puren.

Er zijn m.i. middelen zat om je rechten, want die heb je echt wel, te vrijwaren.

Waarom giet je het niet in een Visual Basic programmaatje of een PHP-scriptje of zo?

Dan heb je meer controle en is verspreiding leuk voor je persoonlijke publiciteit.
 
Alsof iedereen php en visual basic kan programmeren....
Ben beperkt tot een spreadsheet.
 
JurgenD zei:
Alsof iedereen php en visual basic kan programmeren....
Ben beperkt tot een spreadsheet.

Wel speel de berekening eens door, moet je wel je trots opzij schuiven, lol, dan giet ik het wel in een Visual Basic programma voor jou. 🙂
 
Ik snap het dilemma en respecteer ook de wens van JurgenD.

In mijn professionele leven (de wetenschap) is erkennig van je rol bij vindingen van levensbelang. Daar werkt het andersom: Alleen als je publiceert wordt bekend wat je bedacht hebt en wat je rol geweest was. Zonder dat heb je wel exclusief toegang tot je kennis, maar geen erkenning. En geen erkenning maakt het onmiggelijk financieel te overleven.
Publicatie gebeurt dan altijd met een lijst van namen van mensen die onmisbaar waren voor het bereikte resultaat. Het effect is dan dubbel: Iedereen kan de kennis gebruiken, maar tegelijk ligt onomstotelijk vast wie het bedacht heeft. Het lastige is natuurlijk dat zo'n mogelijkheid tot een algemeen erkende publicatie waarschijnlijk in de hobby-aquaristiek minder toegankelijk is dan de mogelijkheid van het internet om zonder bronvermelding te copieren.........

Kortom: een nutteloze bespiegeling over iets wat we hier echt niet gaan oplossen 🙂
 
Peter,

Als je erkenning wenst voor je werk, dan start het met het delen. Gratis of tegen betaling.

Maar als je niet deelt, dan krijg je evenzeer geen erkenning. De eventuele publicitaire waarde is dan zero.

Dat neemt niet weg dat Jurgen niet MOET delen.

Maar er zijn m.i. genoeg manieren om plagiaat te detecteren en op te lossen.
 
Wat iemand op internet zet moet hij/zij zelf weten m.i. (mits niet aanstootgevend, discriminerend, etc.)

OT: 1 Watt is gelijk aan 1 joule per seconde. Om 1 gram water 1 graad in temperatuur te laten stijgen is een energie nodig van ongeveer 4,2 joule (is wel afhankelijk van de starttemperatuur, echter dit is te verwaarlozen).

Dus om 1 gram water in 1 seconde 1 graad te verwarmen heb je ongeveer 4 Watt nodig.

Groeten Leopard
 
Leopard zei:
Dus om 1 gram water in 1 seconde 1 graad te verwarmen heb je ongeveer 4 Watt nodig.
Klinkt als nog maar het halve verhaal. Wat zijn de gevolgen voor de gestelde vraag? Wat is de (eind)conclusie?
 
Je vergeet de invloed van de omgeving en factoren als glasdikte, achterwand, bodem, kast, kap,...
Spelen allemaal mee.
 
Klopt trouwens niet. Want volgens jouw berekening heb je 400 watt nodig om 100ml water te verwarmen...
 
JurgenD zei:
Klopt trouwens niet. Want volgens jouw berekening heb je 400 watt nodig om 100ml water te verwarmen...

In 1 seconde!
Lijkt dan toch te kloppen. Of vergis ik me nou?
 
ter aanvulling

water opwarmen

Energie nodig voor opwarmen
Soortelijke warmte van water = 4,19 kJ/(kg.K)
Voor 1 liter water 1�C op te warmen is 4,19 kJ aan energie nodig.
(soortelijke massa water = 1)

theoretisch nodig met 419 wat verwarmingsspiraal
Zonder verliezen heb je dus 4190 joule / 419 w = 10 sec nodig om 1 liter water 1 C in temperatuur te verhogen
dus voor een bak van 100 liter heb je 10s * 100 = 1000s grofweg 16.5 min nodig.

Maar dan begint het pas want daarbovenop moet je de stralingsverliezen nog compenseren wil je de bak werkelijk in temperatuur verhogen.

voor die formules zie eerdere post.
 
Toch maar even een spreadsheet geflanst

hierbij de link

warmteverliezen

Hoop dat deze zo werkt .
Is slechts ter indicatie

Stuur maar een PB voor de excel versie

Mvg
Kees
 
hmmmm... 220 watt om 43 liter 12�C warmer te houden.
Dat wordt visfondue...
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan