Wat is er nieuw

onbekend beestje 2

  • Onderwerp starter Onderwerp starter melaniex
  • Startdatum Startdatum
M

melaniex

Guest
en nog een onbekend beestje gevonden..
maar deze ziet er wel eng uit.. wat is het en kan het kwaad!
heeft aan elke kant 3 pootjes en punten aan de achterkant.
1 cm groot, geel / grijs

Verklaart dit misschien de onbekende doodoorzaak van een corydoras panda? geen ziekte verschijnselen, andere panda's / garnalen hebben nergens last van.

wPMiATTs1PaX5iF29XaodI7Qwh3qWk0p.jpeg

wPMiATTs1PaX5iF29XaodI7Qwh3qWk0p.jpeg



Heb m eruit gevist. Maar zijn deze vaak met meerdere?
 
Is de larve van een of andere kever of libelle, en vangt visjes en ander klein grut, doodt deze en zuigt ze dan leeg. Zou m verwijderen als ik jou was! kunnen uitgroeien tot wel l4 cm!

En waar deze vandaan komt zitten er zeker meer!

Greetzz Bigsmoke
 
ik denk een waterjufferlarve..
 
idd griezels, ik kreeg ze nooit te pakken... knipte ze met een schaar doormidden, vieze beesten!! Heb er in de zomer wel 5 uit m'n bak gevist!
 
Zijn geen vieze beesten, hebben hun plaats in het eco systeem, maar horen in een aqua niet thuis!

Greetzz BigSmoke
 
Goldie83 zei:
idd griezels, ik kreeg ze nooit te pakken... knipte ze met een schaar doormidden, vieze beesten!! Heb er in de zomer wel 5 uit m'n bak gevist!
Noh, komt best een mooi beestje uit verder hoor.
Ik zette ze in de sloot...
 
ik in paniek haha als ik ze zag zwemmen..... nee ben als de dood voor die beesten....
 
ze eten jou niet op hoor 😉
 
Doodmaken is nergens voor nodig. Ook al vind je het vies of eng, dan hoeft het toch nog niet dood?
 
:sorry:

Tja moeten ze maar niet in mijn bak gaan zitten, wat moet ik er anders mee.... van het balkon gooien, zie me nog niet met een bak lopen op zoek naar water? Een spin of vlieg gooi ik wel naar buiten.

En mijn regenbogen vinden zo'n halfje groen heerlijk!
 
Spinnen en vliegen naar buiten gooien?! Zonde, ik geef ze aan m'n snoekjes en ze zijn er dol op.
Misschien wel zielig, zo'n vliegje of mugje; wordt eerst ge�lektrocuteerd, dan nog effe spartelen op het water en dan in ��n hap naar binnen geschrokt.
Maar dit eten de meeste visjes van nature ook. Is maar goed ook, ander zouden er alleen maar plagen zijn.. 😉
 
mijn grote waaierhand is ook overleden..
 
Helaas nog 2 waterjufferlarve gevonden onder mijn drijfplanten.
Ik heb superveel drijfplanten dus waarschijnlijk zitten er nog
meer..

Kan zo een klein larve een grote waaier doden..
Had m net een week, en maar 24 uur garantie. grr daaar gaat je 10 euro!

Gaan ze eventueel dood met esha 2000 of witte stip spul?
 
Ook me water laten testen en ze zeiden dat ik een nitraatvergiftiging had!
Heel apart me bak draait al bijna een jaar, de overige vissen en vuurtjes zwemmen vrolijk rond.
Hoevaak hoeveel % moet ik verversen?
 
Nitriet komt niet alleen bij een opstartende bak voor. Het kan ook zijn dat je je bodem hebt vervangen? Het filter te goed hebt schoongemaakt? Veel vuil van vissen, te weinig verversen?

Nitriet zal de oorzaak van de sterfte zijn....

Nu flink (50%) water verversen en dit dagelijks doen tot je helemaal geen nitriet meer meet. Het beste kun je zelf een testset aanschaffen....

Lijkt me niet dat die waterjufferlarves zo'n waaierhand kunnen doden.

Is je vraag of de larves doodgaan met exit of esha? Moet je absoluut niet zomaar in je bak gebruiken. Medicatie niet toevoegen als het niet nodig is. Die larves gewoon met de hand uitvangen... Maar dat is nu niet je ergste probleem....
 
Waaierhand garnalen zijn erg gevoelig voor waterwaardes. Bij mijn vissenwinkel zeiden ze dat het vaak mis gaat en ze vaak heel snel dood gaan.
 
dat klopt idd....garnalen zijn over het algemeen gevoeliger op dit soort dingen...ook voor medicatie, je kan echt niet alles gebruiken bij die dieren. Het meeste niet eigenlijk....

Verversen ligt eraan wat voor vissen je hebt (sorrie heb niet alles gelezen)

maar 1x per week minimaal 10 a 20% is normaal.. heb je grote vervuilers meer...

Waterjuffers pakken die wel degelijk, ze verdoven hun prooi en zuigen hem dan leeg idd
 
Als je elke dag je drijfplanten onderzoekt dan kun je de halfvolgroeide waterjuffers er zo vanaf plukken, zo'n larve zoekt zo'n drijfplant op en dan kruipt daar de waterjuffer uit, de ontwikkeling tot volwassen waterjuffer duurt een paar uur.. Vandaar dat het zin heeft om meerdere malen per dag je drijfplanten te checken.
Zoals ik het begrijp kunnen ze pas eitjes gaan leggen (die je niet ziet) als ze volgroeid zijn dus dat wil je voor zijn..
Verder hadden ze bij mij een voorkeur voor de filterpot, dus af en toe open maken en eventueel aanwezige exemplaren eruit halen.

Ik heb dat een week of 3/4 structureel volgehouden.. en toen waren ze verdwenen.
 
Totaal al 15 larves onder de bladeren van de drijfplanten gevonden en in het javamos!
Elke dag even goed controleren..

Raar dat 1 waaierhand dood gaat, en de rest vrolijk doorwaaierd, of de vuurtjes vrolijk doorzwemmen.
De dierenwinkel zag een nitraatwaarde/vergiftiging.

Heb iets meer dan 50% ververst.
Pomp was ook aardig smerig..

Ook maar minder gaan voeren..
Misschien voer ik wel te veel omdat ik wil dat mijn vuurtjes ook een kans krijgen omdat me cory's alles zo opvreten.

Mijn bestand is nog
3 volwassen corydoras panda, 1 baby panda
2 blauwe waaierhanden
1 oranje waaierhand
max 50 vuurtjes.
In 60x30x30

Dit zijn geen grote vervuilers toch? Hoevaak verschonen is ongeveer voldoende bij dit bestand en met voeren?
Ik voer misschien teveel zodat er vaak wat blijft liggen voor de garnalen omdat zij weinig kans krijgen met de lompe cory's
 
pomp lekker vies laten..... als je je pomp schoonmaakt (te goed) gaan de bacteri�n verloren. Je vuurtjes hoef je echt minimaal tot niet te voeren, die eten alle restjes wel op van plantenafval tot visvoer.... hebben maar heel weinig nodig. Beter af en toe eens een schijfje komkommer...
 
Kun je iets meer vertellen over wat je nu voert? En hoe veel/vaak?
Wat ik soms doe.. ik plak een voedingstabletje tegen het aquariumglas.. vlakbij de uitstroom.. dan dwarrelt het tabletje de bak door.. dan weet je zeker dat iedere aquariumbewoner er van kan snoepen.

Zelf heb ik maar een klein groepje Japonica garnalen naast 6 Panda's..
Ik maak mij eigenlijk nooit zorgen om de garnalen, volgens mij vinden die het meeste eten van allemaal, continue aan het scharrelen, ook op plekken waar de visjes niet komen.. Het enige wat ik doe is heel soms een algentabletje of een beetje gekookte groente specifiek voor de garnaaltjes. maar eigenlijk doe ik dat omdat ik bang ben dat ze anders misschien 'teveel' dierlijke voeding krijgen, wat blijkbaar niet goed is voor Japonica's. Maar ook zonder bijvoeren vinden ze genoeg, honger zullen ze niet hebben.

Ik heb ook zo'n klein aquarium en hevel elke week ongeveer een derde deel van de (zand)bodem af, het vuil dus.. en de week erop weer het volgende deel.
En zo wordt de bodem dus om de 3 weken een beetje gestofzuigd.
Ik denk dat dat voldoende moet zijn ook met jouw visbestand.
 
Voor mijn vuurtjes doe ik zo'n 2 per week wat Sere shrimps natural voerkorreltjes erin, speciale garnalenbrokjes zijn dat. Maar de cory's zijn daar als eerste bij dus ze zullen weinig kans krijgen. Daarnaast geef ik bijna elke dag varieerend soms 1 soms 3 Tetra wafermix tabletten voor de cory's en alle garnalen lusten dit ook. Soms wissel ik de wafermix tabletten om voor die tabletten van Darwin. Die vallen erg snel uit elkaar en gaan poederen waardoor dit ook goed is voor de waaierhanden denk ik. Daarnaast heb ik stofvoer ong 1x per week een vleugje stofvoer voor de waaierhanden. Ook heb ik nog gewoon tropische vlokken van tetra die de cory's ook superlekker vinden zodra het zinkt, daar geef ik een paar van die zijn zo weg ong 1 x per week ipv tabletten die dag. En 1 keer per maand ongeveer een blokje rode mug uit de vriezer.

😳

Afhevelen durf ik niet te doen, heb allemaal miniscule babygarnaaltjes op de bodem rondscharrelen. de 'kweek' begint
een beetje op gang te komen nu.
 
ik heb 1x 50 % ververst en 1x 20 %.
Moet ik nog een keer verversen? Morgen weer even me water laten testen..
 
Nitraat is nu 10-15.
Mooi gezakt dus.
 
weer een larve gevonden, hoelang blijven ze larve?
 
Tot ze overgaan als libelle.

Heb jij die waaierhanden in de 60 cm?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan