Onbekend visje?


daand

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2021
Berichten
277
Leeftijd
19
Dag allen,

Ik merkte zonet tijdens het indraaien van een aquarium dat er een diertje was aan het rondzwemmen. Ik dacht eerst dat het een klein waterdiertje was maar op nadere inspectie lijkt het op een visje. Weten jullie wat dit is? Het is wat moeilijk te zien maar hopelijk hebben jullie enig idee wat het is.

Mvg

Daan D
 

Bijlagen

  • 45399FBA-C14E-4FA1-962B-96BF9F3F254B.jpeg
    45399FBA-C14E-4FA1-962B-96BF9F3F254B.jpeg
    446.7 KB · Weergaven: 121
  • IMG_0823.MOV
    14.9 MB
Dat is idd een visje, zo te zien.
 
Zijn buitenboordmotortje doet het al goed, zo op het filmpje te zien.. :p

Op deze leeftijd is het nog heel moeilijk om te zeggen welke soort het is.
Je hebt alleen nog planten toegevoegd denk ik hè, en geen vissen. Hoe lang geleden heb je de planten erin gedaan, en heb je ze van tevoren afgespoeld? Waarschijnlijk is er dan een eitje meegekomen.

Als je evt nog weet / na kunt gaan of er in de dierenwinkel vissen bij de planten gezwommen hebben, kunnen we daarop inzoomen.
 
De laatste keer dat ik planten erbij heb gedaan was gisteren. De bak waar ze uitkomen bevat alleen garnalen maar geen vissen. Er zijn inderdaad geen vissen aanwezig in mijn bak.
 
Het kan ook van eerder zijn
Dat zou goed kunnen, dat visje is echt piepklein dus daar kijk je zo over. Kan ik iets doen om dit kleintje te helpen trouwens of gewoon afwachten?
 
We moeten de mogelijkheid overwegen dat de vissengoden jou vanuit de sterrenhemel een kind gestuurd hebben. Zorg er goed voor; dit zou weleens een uitverkorene kunnen zijn. :engel:

Kan ik iets doen om dit kleintje te helpen trouwens of gewoon afwachten?
In een nieuwe bak is weinig "leven" aanwezig om hem te voeden, dus het kan lastig worden voor 'm. Als je er toch wat van wilt maken, kun je denken aan apart zetten en proberen te voeren met heel fijn voer. Het allerbeste werkt net uitgekomen artemia, maar dat is vrij veel werk om te regelen voor één vis. Anders fijn stofvoer aanbieden, "liquifry" babyspul uit de winkel, zulke dingen.

En waarom dan apart zetten terwijl hij nu in zo'n mooie bak zit: je gaat anders A. problemen krijgen met de gifstoffen van het indraaien en B. het kost de baby te veel tijd om het voer te vinden in zo'n grote bak.
 
We moeten de mogelijkheid overwegen dat de vissengoden jou vanuit de sterrenhemel een kind gestuurd hebben. Zorg er goed voor; dit zou weleens een uitverkorene kunnen zijn. :engel:


In een nieuwe bak is weinig "leven" aanwezig om hem te voeden, dus het kan lastig worden voor 'm. Als je er toch wat van wilt maken, kun je denken aan apart zetten en proberen te voeren met heel fijn voer. Het allerbeste werkt net uitgekomen artemia, maar dat is vrij veel werk om te regelen voor één vis. Anders fijn stofvoer aanbieden, "liquifry" babyspul uit de winkel, zulke dingen.

En waarom dan apart zetten terwijl hij nu in zo'n mooie bak zit: je gaat anders A. problemen krijgen met de gifstoffen van het indraaien en B. het kost de baby te veel tijd om het voer te vinden in zo'n grote bak.
Ik ga maandag normaal gezien naar de winkel, dus dan zal ik eens rondkijken. Het is misschien een beetje cru, maar ik voel er niet veel voor om halsoverkop 40min onderweg te zien om een bakje en voer voor een klein babyvisje te gaan halen. Als hij er nog is tegen maandag zal ik wat meenemen maar ja.
 
Haha snap ik hoor. Je kunt het ook gewoon laten gaan. :) Zulke kleintjes redden het alleen niet lang zonder goede voeding, dus ik hoop stiekem dat hij nog wat reserve heeft om van te snoepen.
 
Haha snap ik hoor. Je kunt het ook gewoon laten gaan. :) Zulke kleintjes redden het alleen niet lang zonder goede voeding, dus ik hoop stiekem dat hij nog wat reserve heeft om van te snoepen.
Hopelijk wel inderdaad. Kan hij ook niet wat eten van algen op bladeren en kleine organismen?
 
Wat voer in de bak voor indraaien is zoiezo wel handig. Dus waarom gooi je er niet gewoon 1 vlok in? Misschien eet hij het nog en anders zitten er misschien kleinere diertjes in de bak die wel het voer kunnen eten die het visje weer kan eten. Ik sta soms echt versteld van wat voor weirde mini dieren er per ongeluk in mijn bak zijn gekomen.
 
Wat voer in de bak voor indraaien is zoiezo wel handig. Dus waarom gooi je er niet gewoon 1 vlok in? Misschien eet hij het nog en anders zitten er misschien kleinere diertjes in de bak die wel het voer kunnen eten die het visje weer kan eten. Ik sta soms echt versteld van wat voor weirde mini dieren er per ongeluk in mijn bak zijn gekomen.
Ik heb nog geen voer gekocht omdat de vissen gepland zijn voor over 2 weken:DD Ik heb nog een potje van een jaar geleden dus ik twijfel of dat granulaat nog bruikbaar is.
 
Update: Het is niet 1 enkel visje. Bij nadere inspectie zijn het er minstens 3, en ik zie niet waarom het er niet meer kunnen zijn.
 
je hebt gewoon een heel stappeltje eieren meegekregen met de planten. Wat leuk zon surprise pakket.
Iemand zin om te gokken wat het wordt?
ik gok corydora
 
Hopelijk wel inderdaad. Kan hij ook niet wat eten van algen op bladeren en kleine organismen?
Ja dat is waar ze normaal gesproken hun eerste voer vinden. In jouw bak is het alleen onzeker of ze genoeg zullen vinden. Op "microscopisch" niveau zal het allemaal nog vrij kaal zijn, dat heeft tijd nodig. :)
 
je hebt gewoon een heel stappeltje eieren meegekregen met de planten. Wat leuk zon surprise pakket.
Iemand zin om te gokken wat het wordt?
ik gok corydora
Mij hoor je niet klagen:))
 
Ja dat is waar ze normaal hun eerste voer vinden. In jouw bak is het alleen onzekerder of ze genoeg zullen vinden. Op "microscopisch" niveau zal het allemaal nog vrij kaal zijn, dat heeft tijd nodig. :)
Waarschijnlijk wel inderdaad. Nu ik weet dat het er meerdere zijn ga ik zo eens kijken of ik niet wat eten kan verkrijgen. Dit zou ik ultrafijn drukken en hopen dat ze er iets aan hebben.
 
Waarschijnlijk wel inderdaad. Nu ik weet dat het er meerdere zijn ga ik zo eens kijken of ik niet wat eten kan verkrijgen. Dit zou ik ultrafijn drukken en hopen dat ze er iets aan hebben.
je kan ook wat dingen in huis proberen, bijv spinazie, knoflook, erwten zitten vaak in vis voer. of watervlooien van buiten (mss nu nog wat koud)
Ik weet hier verder niet zoveel van af maar misschien is dit een mogelijkheid en kan een ander lid hier wat meer over zeggen??
 
Ik had gelukkig nog een potje ongeopend visvoer liggen dus ik heb dit met een mortier fijngemalen tot een ultrafijn poeder en ik ben van plan om dit een stuk of 4 keer per dag te geven (uiteraard in zeer kleine hoeveelheden).
 
Aangezien je niet filtert nog minder dan weinig...
 
je kan ook wat dingen in huis proberen, bijv spinazie, knoflook, erwten zitten vaak in vis voer. of watervlooien van buiten (mss nu nog wat koud)
Ik weet hier verder niet zoveel van af maar misschien is dit een mogelijkheid en kan een ander lid hier wat meer over zeggen??
In en om het huis moet wel het een en ander te vinden zijn ja. ^^ Het ding bij babyvisjes is wel dat ze behoefte hebben aan voer met een hoge voedingswaarde, dus veel eiwit, genoeg vet erin, vitamientjes etc. Het is heel mooi als het je lukt om ze een blaadje spinazie te laten eten, maar ik denk haast niet dat daar genoeg in zit voor ze. Vooral de eerste weken past er maar weinig in dat buikje. Dan is het zonde om junk food te geven. :D
 
Aangezien je niet filtert nog minder dan weinig...
Inderdaad, ik pak een heel klein beetje tussen mijn vingertoppen en dat verspreid ik plaatsen door de bak waar ik de visjes heb gezien. In de filtersituatie komt ook verbetering. Mijn vader redeneert bij mijn moeder dat het geen kwaad kan om een filter in een aquarium te hebben en dat brandgevaar minimaal is. Ik duim ervoor.
 
je moet gewoon zorgen dat er een knik in het snoer zit. Als het water dan verdampt en via het snoer omlaag gaat gaat het niet het stop contact in maar stopt het bij de knik.
Bedoel natuurlijk geen echte 'knik' want dan is je snoer kapot maar ben even het juiste woord vergeten.
in ieder geval een omgekeerde parabool zeg maar kwa vorm.
Verder heb je volgens mij bij een nieuwere pomp nul gevaar op brand. denk dat een waterkoker gevaarlijker is. En anders slaat je stroom altijd nog af voordat er iets gebeurt.
 
je moet gewoon zorgen dat er een knik in het snoer zit. Als het water dan verdampt en via het snoer omlaag gaat gaat het niet het stop contact in maar stopt het bij de knik.
Bedoel natuurlijk geen echte 'knik' want dan is je snoer kapot maar ben even het juiste woord vergeten.
in ieder geval een omgekeerde parabool zeg maar kwa vorm.
Verder heb je volgens mij bij een nieuwere pomp nul gevaar op brand. denk dat een waterkoker gevaarlijker is. En anders slaat je stroom altijd nog af voordat er iets gebeurt.
Ik had al voorgesteld om een nieuwe te gaan kopen maar haar antwoord was hetzelfde. Ik ga er gewoon een paar weken af en toe er is over praten en haar laten zien dat ik het belangrijk vind.
Nog een fotootje van de onbekende bewoner
 

Bijlagen

  • 81BB0186-C037-44FC-B6AB-7026887BDC2C.jpeg
    81BB0186-C037-44FC-B6AB-7026887BDC2C.jpeg
    308.9 KB · Weergaven: 92
Nu kan en wil ik me niet bemoeien met de besluiten van je ouders... haha. 😅 Maar ik wil wel even meegeven: een aquarium met vissen beginnen zonder filter is niet aan te raden. In de praktijk loopt zoiets meestal slecht af.

Je hebt namelijk al gauw dat de belasting van je bak (door de vervuiling van m.n. het voer) te hoog wordt, en dat er zich gifstoffen en bacteriën opstapelen. Je vissen worden op een gegeven moment ziek en dan gaan ze één voor één dood.

Je moet het helemaal zelf weten hè. Maar het zou nog wel eens een dure hobby voor je kunnen worden op deze manier.
 
Nu kan en wil ik me niet bemoeien met de besluiten van je ouders... haha. 😅 Maar ik wil wel even meegeven: een aquarium met vissen beginnen zonder filter is niet aan te raden. In de praktijk loopt zoiets meestal slecht af.

Je hebt namelijk al gauw dat de belasting van je bak (door de vervuiling van m.n. het voer) te hoog wordt, en dat er zich gifstoffen en bacteriën opstapelen. Je vissen worden op een gegeven moment ziek en dan gaan ze één voor één dood.

Je moet het helemaal zelf weten hè. Maar het zou nog wel eens een dure hobby voor je kunnen worden op deze manier.
Dat is ook wat ik hun probeer duidelijk te maken. Als het echt niet anders kan komen er geen vissen in.
 
Als je bang bent voor kortsluiting, is de oplossing vrij eenvoudig: Zorg dat je stopcontact zich boven het aquarium bevindt....
 
Als je bang bent voor kortsluiting, is de oplossing vrij eenvoudig: Zorg dat je stopcontact zich boven het aquarium bevindt....
Ondertussen heb ik mijn moeder kunnen overtuigen voor een filter te mogen gebruiken maar het moet wel een nieuwe zijn. Deze ga ik ergens volgende week halen.
 

Terug
Bovenaan