Wat is er nieuw

onbekend vissenbestand

Marjo-lein

Well-known member
Lid geworden
17 augustus 2009
Ik heb gisteren een aquarium gekocht met alles erin, vissen planten en de hele mikmak. Een aantal vissen zijn mij bekend, zoals de guppen en de neon tetra's die erin zwemmen. Ook zitten er wat vissen in die ik niet herken en waarvan ik me afvraag of ze wel in een gezelschapsaquarium passen. Er blijken ook 2 koppeltjes in te zwemmen (de gele en de "platte" vissen, bij die platte kan ik het zien maar bij de gele vissen weet ik niet wat een mannetje of vrouwtje is) Hieronder de foto's, ze zijn niet zo scherp maar ik krijg scherper niet voor elkaar.

255229_0_82_img_1361.jpg

568565_0_82_img_1362.jpg

513783_0_82_img_1364.jpg

niet geheel zeker dus als anderen het kunnen aanvullen

1. Puntius pentazona
2. labeo frenatus albino
3. een goerami soort, waarschijnlijk trichogaster lalius. slecht te zien op deze foto.

-edit- zie op de 2e foto de goerami ook zwemmen. trichogaster lalius dus.

Die gele met de rode vinnen is een albino Epalzeorhynchos frenatus. Die kan je beter niet met meerdere exemplaren houden, daar krijg je problemen mee. Die zijn onderling extreem agressief

AquaVISie, over de albino Epalzeorhynchos frenatus je hebt gelijk, ze zitten elkaar inderdaad veel achterna te jagen. Gaan deze samen met guppen, platy's en tetra's enz?

Puntius pentazona lijkt me een vrij rustig visje maar zitten nu met zijn 2en, is dit een goed aantal voor hen?

Heb de trichogaster lalius even gegoogled, en zo zien ze er inderdaad uit. Deze twee lijken het goed te kunnen vinden samen.

Eigenlijk kan je de Epalzeorhynchus frenatus alleen maar houden in combinatie met wat grotere vissen in een aquarium van tenminste 1,20 m. De Desmopuntius pentazona (helaas is de naam weer eens veranderd) is een scholenvis die je dus eigenlijk met een flink aantal (8-10 stuks) moet houden. Als je er maar twee in hebt zitten loop je het risico dat ze afwijkend gedrag gaan vertonen

Hoe groot is de bak?

Mijn bak is 80 cm lang ongeveer.

Dat is groot genoeg voor je guppen en platy's.
Ook kun je daar prima een schooltje pentazona's inhouden, maar ik zou niet voor m��r dan 8 of 9 stuks gaan.
Twee T. lalius gaat ook nog, als je zorgt voor genoeg drijfplanten �n genoeg schuilplaatsen achter/onder/tussen de andere planten. Maar twee mannen zou wel eens een probleem kunnen zijn; heb jij een man en een vrouw?
En ��n Epalzeorhyncus frenatus kan ook nog wel, maar met 2 krijg je gegarandeerd problemen als ze groter worden.

Hoeveel neon-tetra's heb je? Want dat is ��k een scholenvis, zodat pakweg 8 stuks toch wel het minimum is.

Met 8 Desmopuntius (vh. Barbus) pentazona, 8 Paracheirodon innesi, 2 T. lalius, 1 Epalzeorhynchus frenatus, 8 guppen en 8 platy's is je bak toch wel �cht vol. Persoonlijk zou ik nog een keuze tussen �f de guppen �f de platy's maken.

Maar dan heb je op zich w�l een heel leuk bestand!

Dan heb je eigenlijk een heel dramatisch bestand, Paddy. Guppen en platy's zijn te druk om met gourami's te combineren (zeker 16 (!) stuks met de supergevoelige T. lalius) en E. frenatus wordt veel te groot voor een 80 cm. bak. Deze vissen kunnen absoluut niet tegen te kleine huisvesting. Dan gaan ze etteren naar andere vissen en in een 80 cm. bak zullen ze zeker vergroeien.

AquaVISie zei:
... De Desmopuntius pentazona (helaas is de naam weer eens veranderd) ...

Hoezo "helaas"? De geslachten Puntius en Barbus hadden al heel lang geleden verder opgedeeld moeten worden. Overigens is dit niet de D. pentazona, maar de D. hexazona. D. pentazona wordt maar zelden geexporteerd en is herkenbaar aan een vlekje onder de rugvin.

Ik zal even opsommen wat er nu allemaal in de bak zit.'

- 4 platy's (1 m 3 v)
- c.a. 10 guppen (4 man 6 vrouw)
- 11 (ongeveer) neon tetra's
- 2 albino Epalzeorhynchos frenatus (geslacht?)
- 2 Puntius hexazona
- 2 dwerggourami's (1 m 1 vr)
- 1 overgebleven vuurtetra
- 1 overgebleven roodkopzalm
- 2 black molly's (vrouw)

Ik zie in dat dit veel te veel is maar ik moet nog even de afweging maken welke vissen ik weg ga doen.

Guppen en platy's gaan zich snel voortplanten.
Daar moet je ook rekening mee houden hoor.

Dargine zei:
Hoezo "helaas"? De geslachten Puntius en Barbus hadden al heel lang geleden verder opgedeeld moeten worden.

Als ik zie welke namen dit visje in de loop der jaren heeft gehad dan zeg ik inderdaad helaas. Barbus pentazona, Barbus pentazona pentazona, Capoeta pentazona, Puntius pentazona, Systomus pentazona en nu Desmopuntius pentazona. Daar komt toch geen mens meer uit

@ Dargine

Je haalt me de woorden uit de mond.
Ik had die opmerking al wel eerder gezien, maar was eigenlijk niet meer van plan om er op te reageren.(nu doe ik het toch :stars:)
De tendens op de meeste fora is dat men niet van veranderingen in naamgeving houdt en vaak ook niet weet waarom het nodig is om iets te veranderen.

Zorgvuldigheid bij identificaties is ook vaak ver te zoeken.

Topics over Corydoras, Gyrinocheilus etc. etc bij "modderkruipers en grondels" zouden daar ook niet moeten staan.
Dat een beginner niet weet dat een Corydoras een meerval is, is wellicht logisch, maar dat niemand dat corrigeert niet, naar mijn mening.

Een forum is onder anderen om te leren, maar wanneer er niet gecorrigeerd wordt, leert men niet.
En wanneer men niet leert (om wat voor reden dan ook) kan men niet corrigeren.

Dit klinkt misschien negatiever dan ik het bedoel, maar ik zou graag zien dat dit forum een sprong voorwaarts maakt. 🙂

@ AquaVISie:
Eigenlijk is het alleen Barbus daarna Puntius en nu Desmopuntius pentazona.
Puntius (Barbus idem) is altijd al een soort vergaarbak geweest voor veel niet erg verwante barbeeltjes.
Capoeta en Systomus zijn voor de pentazona gebruikt door bepaalde wetenschappers om een begin te maken met de opsplitsing, maar veel erkenning en navolging heeft dit niet gehad omdat men vond dat de hele Barbus/Puntius vergaarbak op de schop moest.

Pethiyagoda is gestart (in 2012, meen ik) met de barbeeltjes in India, Sri Lanka en Myanmar. Kottelat is onlangs bezig geweest met oa. de barbeeltjes uit Zuid Oost Azi�.
De reultaten geven ons veel meer inzicht in de verwantschap tussen de soorten en geslachten, dus ik had ook wat moeite met het "helaas". 🙂

Kajsa12 zei:
Eigenlijk is het alleen Barbus daarna Puntius en nu Desmopuntius pentazona.
Puntius (Barbus idem) is altijd al een soort vergaarbak geweest voor veel niet erg verwante barbeeltjes.
Capoeta en Systomus zijn voor de pentazona gebruikt door bepaalde wetenschappers om een begin te maken met de opsplitsing, maar veel erkenning en navolging heeft dit niet gehad omdat men vond dat de hele Barbus/Puntius vergaarbak op de schop moest.

Aan dat "eigenlijk" heeft de gemiddelde aquariumliefhebber natuurlijk niets. Feit blijft dat die andere namen w�l zijn gebruikt, en dat helpt niet echt om in die wirwar van namen de juiste naam te gebruiken, het schept voor de gemiddelde liefhebber grote verwarring. Vandaar mijn verzuchting "helaas"

AquaVISie zei:
Aan dat "eigenlijk" heeft de gemiddelde aquariumliefhebber natuurlijk niets. Feit blijft dat die andere namen w�l zijn gebruikt, en dat helpt niet echt om in die wirwar van namen de juiste naam te gebruiken, het schept voor de gemiddelde liefhebber grote verwarring. Vandaar mijn verzuchting "helaas"

Dan had die verzuchting nu toch juist een opluchting moeten zijn? Eindelijk een, door andere wetenschappers erkende, benaming.

Dargine zei:
AquaVISie zei:

Dan had die verzuchting nu toch juist een opluchting moeten zijn? Eindelijk een, door andere wetenschappers erkende, benaming.

Tot de volgende komt met weer een andere naam. Het lijkt af en toe wel op een wedstrijdje tussen de wetenschappers onderling om weer iets nieuws te vinden waardoor ze een excuus hebben om de naam toch maar weer eens te veranderen

Ben ik toch benieuwd: heb jij die werken van Pethiyagoda en Kottelat al eens goed bekeken Aquavisie?

Zo ja: verdienen deze de suggestie die wordt gewekt met de term "wedstrijdje" volgens jou?
Zo neen: misschien alsnog eens doen om te constateren dat bijvoorbeeld een kwalificatie als "monumentaal" veel eerder op zijn plaats zou zijn?

Alleen al het verkleinwoord, wedstrijdje... Denk je dat Kottelat het zo ziet, een werk van 600+ bladzijden, om nog maar over het niveau te zwijgen?

~ Ivo

Nee, ik heb die werken niet gelezen, en ik ben ook zeker niet van plan om dat te gaan doen. En natuurlijk twijfel ik niet aan de kunde van bepaalde geleerden (er zijn overigens ook volop voorbeelden van geleerden waarvan achteraf gebleken is dat ze een wel heel dikke duim gehad hebben, dus als alleen de omvang van een werk de maatstaf is voor de kunde van een persoon, dan lust ik er nog wel een ). Het enige dat ik constateer is dat het voor een gemiddelde aquariaan het steeds moeilijker wordt om door de bomen het bos nog te zien. Als je nagaat dat bijvoorbeeld de goudvis meer dan 20 verschillende wetenschappelijke namen heeft gehad, dan is dat toch niet meer te volgen. En dat "wedstrijdje" is natuurlijk een beetje sarcastisch bedoeld, maar ik dacht dat je dat wel kon begrijpen

Bovendien heb ik het woordje "lijkt" gebruikt, en niet "is"

Een goed verstaander ........

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan