@ Dargine
Je haalt me de woorden uit de mond.
Ik had die opmerking al wel eerder gezien, maar was eigenlijk niet meer van plan om er op te reageren.(nu doe ik het toch
)
De tendens op de meeste fora is dat men niet van veranderingen in naamgeving houdt en vaak ook niet weet waarom het nodig is om iets te veranderen.
Zorgvuldigheid bij identificaties is ook vaak ver te zoeken.
Topics over Corydoras, Gyrinocheilus etc. etc bij "modderkruipers en grondels" zouden daar ook niet moeten staan.
Dat een beginner niet weet dat een Corydoras een meerval is, is wellicht logisch, maar dat niemand dat corrigeert niet, naar mijn mening.
Een forum is onder anderen om te leren, maar wanneer er niet gecorrigeerd wordt, leert men niet.
En wanneer men niet leert (om wat voor reden dan ook) kan men niet corrigeren.
Dit klinkt misschien negatiever dan ik het bedoel, maar ik zou graag zien dat dit forum een sprong voorwaarts maakt.
🙂
@ AquaVISie:
Eigenlijk is het alleen Barbus daarna Puntius en nu Desmopuntius pentazona.
Puntius (Barbus idem) is altijd al een soort vergaarbak geweest voor veel niet erg verwante barbeeltjes.
Capoeta en Systomus zijn voor de pentazona gebruikt door bepaalde wetenschappers om een begin te maken met de opsplitsing, maar veel erkenning en navolging heeft dit niet gehad omdat men vond dat de hele Barbus/Puntius vergaarbak op de schop moest.
Pethiyagoda is gestart (in 2012, meen ik) met de barbeeltjes in India, Sri Lanka en Myanmar. Kottelat is onlangs bezig geweest met oa. de barbeeltjes uit Zuid Oost Azi�.
De reultaten geven ons veel meer inzicht in de verwantschap tussen de soorten en geslachten, dus ik had ook wat moeite met het "helaas".
🙂