Wat is er nieuw

Onbekende baby vis

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bumblebiekje
  • Startdatum Startdatum
B

Bumblebiekje

Guest
Zat net voor mijn meterbak en zie ik een visje van een halve cm rondstruinen, het ziet donker rood / oranje achtig terwijl ik niet eens oranje vissen erin heb zitten, het lijkt een beetje op een platy qua vorm. Kon jammer genoeg geen foto maken...

Mijn platy's zijn blauw en zover ik weet allemaal vrouwen... Heb wel corydoras panda, heb gegoogled naar afbeeldingen van baby panda's maar daar vindt ik niet echt wat op in dat kleine formaat. Mijn cory's zijn wel actief met elkaar bezig zeg maar en af en toe zie ik ook witte bolletjes op kienhout en op de lotus bladeren, maar dat zou misschien ook wit grind kunnen zijn van mijn eilandje dat de vissen weer uitspuwen? Of zou het toch een panda kunnen zijn?

Als de vader een rode was dan kan dat. Platy's kunnen sperma in hun lichaam opslaan en daarvan nog een x of 5 bevallen.

Wellicht een foto doet wonderen of afwachten tot het groter word. Klein is soms nog een raadsel.

Ik heb bij mijn muskusschildpadden ooit 1 man en 1 vrouw platy gezet.
Naar wat ik her en der hoorde en las zouden de padjes de jongen eten en de volwassen vissen met rust laten .....
Dat klonk perfect .....

De waarheid is een fractie anders:
de schildpadden laten niet alleen de volwassen, maar zelfs ook de pasgeboren platy's met rust.
Best irritant, ik heb nu ongeveer 30 vissen in een bak waarin ik er twee wilde, maar goed. Het heeft me wel een heel boeiend genetisch experiment opgeleverd.

De oorspronkelijke vrouw in die bak was een wit/oranje gekleurde Mickey Mouse variant (dus m�t de 3 typische zwarte vlekken in het achterlijf). De man was egaal hard-oranje.
Geen van beiden had een afwijkende vinvorm.

De nakomelingen, waarvan er dus onbedoeld m��r overleven dan ik had gewild, vertonen echter vrijwel elke denkbare kleur- en vinvormvariant. Wit-oranje, oranje Mickey Mouse, hoogvin-wit, hoogvin wit-oranje Mickey Mouse, hoogvin wit-oranje, hoogvin oranje Mickey Mouse, noem maar op.

Conclusie 1: platy's krijg je niet kapot.
Conclusie 2: bij de kruising van platy's van eender welke (verschillende) afstamming is vrijwel elke combinatie van kenmerken denkbaar.

Paddy.K.1966 zei:
Conclusie 2: bij de kruising van platy's van eender welke (verschillende) afstamming is vrijwel elke combinatie van kenmerken denkbaar.
... mits ergens in de genetische code een bepaalde aanlag aanwezig is, helemaal waar.

Dat lijkt misschien een open deur, maar volgens mij exact wat Bieke hier heeft getroffen: in een of meerdere van haar blauw Platys was nog nog een beetje oranje verstopt. Goed, achter de genetische schermen werkt het stukken ingewikkelder, maar de essentie zal duidelijk zijn. Daarom is documentatie bij het gericht kweken ook zo belangrijk: weten wat erin zit en dus eventueel uit kan komen.

~ Ivo

Historie van de blauwe platy's is al volgt. Ik had een heel goed koppel man / vrouw blauwe platy. Man zwom alleen maar achter zijn vrouwtje aan en geen ander mannetje mocht bij haar in de buurt komen. Vrouwtje platy zwanger, haar in een 60liter bak laten bevallen, na de bevalling het vrouwtje terug de 100 liter en de jongen verder laten opgroeien in de 60 liter.

Toen ik ff gisteren nog heel goed nadacht erover klopt het wel dat er in de 60 liter bak ook een 3 tal jonge oranje platy's nadien was bijgekomen toen een andere platy van mijn 100 liter was bevallen. Toen ik mijn. 200 liter bak kreeg, heb ik een groot deel van die blauwe platy's daarin gedaan, het zijn allemaal vrouwen. Misschien dat een jonge oranje platy toen een mannetje was in die 60 liter bak dan? Ik praat nu al wel van bijna een half jaar geleden. Misschien zie ik het visje vanavond nog een keer, maar het was een beetje een gelukstreffer dat ik die kleine uberhaupt al zag in mijn jungle.

Als ik je verhaal zo lees heb je wel ergens die oranje aanleg in je bakjes gehad. Al naar gelang hoe ver verstopt en hoe recessief dat gen is (again: ik omschrijf het bewust erg makkelijk en genetisch erg kort door de bocht) kan dat best nu pas weer eens naar buiten komen.

~ Ivo

Ach ja, zullen wel kiek'n wat wordt, misschien is ie al wel opgegeten... Bedankt voor de info!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan