Wat is er nieuw

Onbekende Cichliden

• Onderwerp starter Onderwerp starter aquaria17
  • Startdatum Startdatum
A

aquaria17

Guest
Ik heb twee cichliden in mijn bak rondzwemmen waarvan ik niet weet welke het zijn. Van de eerste heb ik wel een vermoeden, maar weet het niet zeker. Hebben jullie enig idee?

122846aquaria17_0_84_image1.jpg

287677aquaria17_0_84_image2.jpg

Mooie vissen maar welke het zijn heb ik geen verstand van

Dankje! Iemand die wel de namen weet?

de bovenste is een Protomelas virgatus
De onderste is een Metriaclima soort maar geen idee welke (te zien aan de stippen of zijn borstvin). Zijn er nogal veel.
Hoop dat je hier iets aan hebt.

Bedankt, heb ik zeker wat aan. Mijn vermoeden bij de eerste vis was dat het een otopharynx tetrastigma was. Maar dat denk jij dus niet?

Nee het lijkt mij geen otopharynx tetrastigma (hebben drie zwarte stippen)
Mal-af-Protomelas-virgatus-Steveni-tiger-300x206.jpg

Zoals je ziet heeft deze vis strepen en een gele vin

Kan het fout hebben hoor.
Maar waarom wil je het eigenlijk weten ? Uit interesse of wil je er nog een bij kopen zodat je een koppeltje hebt?

Ah oke ik zie het ja!

Ik wil graag weten wat het voor vissen zijn, zodat ik een beetje weet hoe ze zich zullen gedragen in m'n bak. En of ze als enkeling of misschien wel als koppel of harem gehouden moeten worden.
Misschien zijn ze wel niet geschikt voor m'n bak, dan wil ik ze zo snel mogelijk van de hand doen namelijk.

Geen belediging maar meestal bedenk je dat voordat je vissen neemt.
Maar als je dat wilt weten maakt het niet veel uit of je de informatie bekijkt bij otopharynx tetrastigma of Protomelas virgatus. Behalve dat ze erg op elkaar lijken gedragen ze zich ook hetzelfde. Maar ik kan je wel vertellen dat je geen otopharynx in je bak hebt zitten.

Heb het ff voor je opgezocht :
De Protomelas virgatus kun je het beste houden met meerdere vrouwen.
Het is geen jager en kan goed worden samengehouden met andere Cichliden, ook met mbuna�s.

Hoeveel / welke cicliden zitten er in je bak en hoe groot is je bak ?

nekoneko zei:
Het is geen jager en kan goed worden samengehouden met andere Cichliden, ook met mbuna�s.
En hoe meen je dan het voerprobleem te gaan oplossen?

En dit is dan een man Protomelas virgatus denk ik?

Ik heb de vissen bij de bak gekregen, vandaar dat ik het nu pas kan bekijken. Schaf niet zonaar wat aan.

In m'n handetekening staat linkje naar m'n bak (rio 400). Daar staat ook welke soorten er in zitten op dit moment.

@nekoneko, had ik ook gelezen inderdaad. Maar deze jonge vis die ik heb lijkt me een man, aan de foto's te zien.

Lijkt mij ook.

Wist je dat bij muilbroeders de vrouwtjes de onbevrucht eieren na het leggen meteen in de mond doen.
De eieren zijn geel net zoals de stippen of de staart van het mannetje. De vrouwtjes denken in alle haast dat de stippen op de staart van het mannetje eieren zijn en happen dan in zijn staartvin. Het mannetje laat zijn sperma dan los en de eitjes zijn bevrucht.

Dus aan de gele stippen op de staart kan je zien of het een mannetje of een vrouwtje is. En zo te zien op je foto heeft de vis duidelijk gele stippen, kortom het is een mannetje

Je verteld maar weer de helft van het verhaal. Zoals jij het hier schrijft zouden alle mannelijke muilbroeders die stippen hebben, en dan ook nog in de staartvin. Dat is zeker niet waar. Als je nu gezegd had dat veel muilbroeders (dus zeker niet allemaal) die eivlekken hebben, en dan ook meestal in de aarsvin, dan had je betere info gegeven.

PS van sommige soorten hebben ook vrouwtjes wel eens een eivlek

maar in dit geval telt het wel.

Dat wist ik niet nee! Dan is dit dus een man ja. Wat die andere vis is blijft dus een raadsel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan