Onbekende inwoner soort van platte garnaal ?


Mb

Member
Lid geworden
14 juni 2024
Berichten
5
Leeftijd
30
Goedeavond iedereen !

Ik heb sinds 2 dagen een aparte bewoner in me garnalen bakje gespot.
Het heeft heel erg veel weg van een garnaal maar heeft een platte kop en lijft en het staartje bestaat uit 3 stengeltjes .
hebben jullie enig idee wat het is ?

Met google kwam ik niet echt verder.

Ik zal nog proberen een duidelijkere foto te maken

Alvast bedankt voor de moeite
 

Bijlagen

  • IMG_6957.jpeg
    IMG_6957.jpeg
    462 KB · Weergaven: 32
Hier nog wat andere foto’s
 

Bijlagen

  • IMG_6962.jpeg
    IMG_6962.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 31
  • IMG_6959.jpeg
    IMG_6959.jpeg
    603.5 KB · Weergaven: 30
  • IMG_6957.jpeg
    IMG_6957.jpeg
    462 KB · Weergaven: 29
Is dat een libelle of jufferlarve? Als dat zo is, dan lust die wel een garnaaltje. Ik zou deze verwijderen .
 
Ik denk dat je gelijk hebt 😱, dat is het .
Ik ga dat ding meteen zoeken ! Bedankt !!!
 
Snel verwijderen inderdaad.
 
Ter info, als er 1 is heb je er waarschijnlijk meerdere. Eitjes worden in de stengels en bladnerven gelegd, dus zeer waarschijnlijk met een van je planten meegekomen.
Zijn behoorlijk snel en kunnen je complete garnalen kolonie of kleine visjes uitroeien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mb
Ik ga er even tegenin, gezien de drie staart'veren' is het de larve van de eendagsvlieg, oftewel een haft. Nuttig beestje, leeft van algen en doet verder geen kwaad. Komt alleen in erg schoon water voor.
 
Ik ga er even tegenin, gezien de drie staart'veren' is het de larve van de eendagsvlieg, oftewel een haft. Nuttig beestje, leeft van algen en doet verder geen kwaad. Komt alleen in erg schoon water voor.
Ik snap waarom je de eendagsvlieg noemt. Maar ik zie geen kieuwen op de rug, waterjufferlarven hebben ook 3 staartdraden.
Wel even een nuance op anderen die de waterjufferlarve hebben geïdentificeerd, deze zorgen eigenlijk niet voor problemen in je aquarium. Ze worden onterecht gelijk gesteld aan libellenlarven, hoewel beide Odonata zijn, is er een groot verschil in formaat en agressie.
 
Weer wat geleerd, maar eerlijk gezegd vind ik het moeilijk om op deze foto's te zien of er wel of geen kieuwen op de rug zitten en hoe de kop er precies uit ziet.
 
Ik lees verschillende benamingen en meningen maar ik vang alles wat ik niet als bewoner in de bak heb gedaan er snel uit als het zoiets is als wat de TS heeft.
Wellicht kan deze bewoner geen kwaad maar ik neem zelf geen risico daarmee.
 
Weer wat geleerd, maar eerlijk gezegd vind ik het moeilijk om op deze foto's te zien of er wel of geen kieuwen op de rug zitten en hoe de kop er precies uit ziet.
Ik heb het voordeel dat ik dagelijks zowel eendagsvlieg- als libelle- en jufferlarven zie. Dan word je er vanzelf handig in.
 
Vraagt dus om een betere foto. Kan jezelf ook een beter gevoel geven als je zeker weet wat het is... (of juist niet :rolleyes:)
 
Ik heb er in iedergeval 1 gevonden en eruit gehaald. Maar zal het wel goed in de gaten houden.
Hier een wat duidelijkere foto
 

Bijlagen

  • IMG_6965.jpeg
    IMG_6965.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 23
  • IMG_6966.jpeg
    IMG_6966.jpeg
    1.7 MB · Weergaven: 23
ja kan er zo 20 in je bak hebben in een slecht geval weet ik uit ervaring daarom koop ik altijd in vitro plantjes
 
  • Wow
Waarderingen: Mb
Ik ga dat voortaan ook doen ! Het is nu al de 2 x dat er een verassing in me bak zit , de laatste keer een enorme rode worm en die kwam ik ook niet tegen na een dagje de plantjes in een bak water te houden. En kwam ik tegen tijdens het grind stofzuigen. De schrik zit er dus goed in 😂. Gisteren wel 3 uur in dat kleine garnalen bakje gekeken 😂
 

Bijlagen

  • F0E56A4C-8999-4DD3-899E-57705ECF8788.jpeg
    F0E56A4C-8999-4DD3-899E-57705ECF8788.jpeg
    2.2 MB · Weergaven: 16
Ik koop nooit invitro en heb nog nooit van dat gespuis gehad maar goed het kan een keer wel gebeuren.
 
Ik heb het voordeel dat ik dagelijks zowel eendagsvlieg- als libelle- en jufferlarven zie. Dan word je er vanzelf handig in.
Heeft dat met jouw werk te maken? Zo ja, wat voor werk doe je dan?
 
Ik werk bij de afdeling hydrobiologie van een laboratorium dat de waterkwaliteit onderzoekt voor waterschappen.
 

Terug
Bovenaan