Wat is er nieuw

onbekende tetra-achtige

Erwin1982

Well-known member
Lid geworden
17 augustus 2011
Een paar weken geleden haalde ik bij Utaka in Amersfoort een aantal Nannostomus eques weg. De visjes zijn wildvang uit Colombia, ik meen uit de Rio Orinoco. Ik kreeg daar een tetra-achtig visje bij, waarvan de naam bij hen en bij mij niet bekend is. Ik nam het visje mee om proberen te achterhalen welke soort het betreft. Helaas heeft het visje het niet gered; het had gelijk bekschimmel en is de dag erop dood gegaan. Ik zal proberen het visje te beschrijven. Zelf dacht ik in eerste instantie aan een Moenkhausia-achtige, of misschien wel een Hemigrammus sp. Lengte ongeveer 3 a 4 centimeter.

De basiskleur is goudachtig, met over de flanken een felgouden dunne rand, van staartwortel tot aan de oogjes. Opvallend, de oogjes waren rood!.

Ooit zat hier op het forum een forumlid met de naam Zuidervis, die een mooie bak had met onder andere een nieuw ontdekt species van het geslacht Moenkhausia, en daar lijkt het beestje verdraaid veel op, zij het dat het geen zwart in de staart had.

Een gelijkend visje heb ik hier: http://www.youtube.com/watch?v=UUsWXUrN ... detailpage voorbij zien komen rond 0.41. Het mist echter het rood in de oogjes.

Wie kan mij helpen?

@ AadMec; jouw visje is zilverkleuriger. Dat wat ik in de bak had zwemmen was echt meer een barnsteenkleur, met over de flank een goudkleurige streep en felrode oogjes...

Heeft wel wat weg van een vuurneon maar dat zal het niet zijn.

Misschien t� simpel, maar wat je beschrijft doet mij wat denken aan het gouden potloodvisje (Mammostomus beckfordi).

Beiden zijn het niet; geen vuurneon, die is roder. En de N. Beckfordi zeker niet; die heb ik jaren gehad namelijk.

Erwin1982 zei:
@ AadMec; jouw visje is zilverkleuriger. Dat wat ik in de bak had zwemmen was echt meer een barnsteenkleur, met over de flank een goudkleurige streep en felrode oogjes...
klik even op tetra's onder foto Erwin. Misschien staat ie daar bij!!

Verder dan Hemigrammus sp. of Moenkhausia sp. kom ik ook niet.

Foto'tje getrokken van het visje:
Untitled_zps0b51b499.jpg

~ Ivo

Die van Erwin had een goude streep toch? In het filmpje van Utaka zie je de vis tussen de 10 en 12 seconden ongeveer, maar het zal wel hetzelfde visje zijn, alleen duidelijk gestresst.

Is het niet gewoon een Hyphessobrycon herbertaxelrodi? Ik weet niet hoe ze eruit zien als ze gestresst zijn en of ze de donkere kleur dan geheel verliezen, maar qua vorm en kleuren die w�l duidelijk zijn, lijkt het er precies op.

De vindplaats van de H. herbertaxelrodi ligt echter in Brazili�, in de Rio Paraguay, dus niet Colombia.

Je hebt de verkeerde op de foto gezet Ivo. Er zat inderdaad veel meer spul tussen, waaronder die van jou, maar die bedoel ik niet. Er zit er slechts een tussen, let maar eens op.

De H. herbertaxelrodi is het echt niet.,

Hyphessobrycon pulchripinnis - Citroen Tetra wellicht ivm de rode ogen??

Nope.

Komt ook niet in de Orinoco voor, bij mijn weten. Heeft ook de omschreven streep niet.

@ AadMec en Willem; Staat niet op de site helaas.

Zet de film maar eens stil op 10 a 11 seconden. Dan zie je hem het best. In het midden, net boven de helft zeg maar.

Nu komt iets in me op.

Dat het visje bij een zaak in dezelfde bak zwemt als een andere soort wil nog niet zeggen dat hij van dezelfde plek komt:
- Is dit visje meegekomen met die eques?
- zo ja: vanuit waar meegekomen?
- bij een groothandel/exporteur/importeur soms bij de eques terechtgekomen ondanks andere vindplaats?
- etc.

~ Ivo

@ meksjoef :thumbs: :petjeaf: enz. Het is hem. Zat bij een zending uit colombia....

Zou niet mogen kunnen... Maar misschien lopen ze achter met het registreren van soorten of misschien is het deze toch niet 😛

Ik begreep wel dat desbetreffende zending ook niet geheel was als dat hij moest zijn...... Er zaten 4 verschillende species Nannostomus in in plaats van een, en dus ��n Hoplocharax.....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan