Wat is er nieuw

onbevlekte ontvangenis bij H. Formosa.

• Onderwerp starter Onderwerp starter erik100
  • Startdatum Startdatum
E

erik100

Guest
Blijkbaar kan H. formosa ook al op zeer jonge leeftijd bevrucht worden, en het zaad bewaren, want ik heb het volgende meegemaakt.

Enkele maanden geleden heb ik een kweekbak met H. formosa opgedoekt en de wolk aan vissen aan de lfs verkocht. Later bleek er nog een klein (0,5-0.8 cm) visje in de bak te zitten.

Deze heb ik in de algemene bak gedaan (ik weet het, moeten eigenlijk in een groep..).

Dit exemplaar is inmiddels volgroeid, maar zit dus wel al maanden zonder soortgenoten in het aquarium. Tot mijn verbazing zag ik enkele weken geleden een jong visje zwemmen, dat ik onmiddellijk als een jonge H'Formosa herkende. Inmiddels heb ik er twee a drie gezien.

Ik wist dat guppen heel jong bevrucht kunnen worden, maar formosa blijkbaar dus ook. En dat ze op de een of andere manier dus een soort geboorte/ontwikkelings stop van de jongen kunnen doen tot ze zelf volwassen zijn..

Ik vond het opvallend genoeg om het hier met jullie te delen, zijn er meer onder jullie die deze ervaring hebben, of weet iemand hoe dit biologisch verklaard kan worden?

Groet Erik

erik100 zei:
Blijkbaar kan H. formosa ook al op zeer jonge leeftijd bevrucht worden, en het zaad bewaren, want ik heb het volgende meegemaakt.

Enkele maanden geleden heb ik een kweekbak met H. formosa opgedoekt en de wolk aan vissen aan de lfs verkocht. Later bleek er nog een klein (0,5-0.8 cm) visje in de bak te zitten.

Deze heb ik in de algemene bak gedaan (ik weet het, moeten eigenlijk in een groep..).

Dit exemplaar is inmiddels volgroeid, maar zit dus wel al maanden zonder soortgenoten in het aquarium. Tot mijn verbazing zag ik enkele weken geleden een jong visje zwemmen, dat ik onmiddellijk als een jonge H'Formosa herkende. Inmiddels heb ik er twee a drie gezien.

Ik wist dat guppen heel jong bevrucht kunnen worden, maar formosa blijkbaar dus ook. En dat ze op de een of andere manier dus een soort geboorte/ontwikkelings stop van de jongen kunnen doen tot ze zelf volwassen zijn..

Ik vond het opvallend genoeg om het hier met jullie te delen, zijn er meer onder jullie die deze ervaring hebben, of weet iemand hoe dit biologisch verklaard kan worden?

Groet Erik

Een onbevlekte ontvangenis lijkt me voor een vis niet van toepassing.... Of zou de Paus hier een uitzondering voor willen geven? 😉

Groet,
Ben.

Uiteraard geen echte onbevlekte ontvangenis 😉 maar na maanden zonder soortgenoot geleefd te hebben, en dan toch jongen krijgen vond ik er bijna op lijken 😀

Jouw titel triggert in ieder geval mijn nieuwsgierigheid 🙂.

Ik vroeg me wel af of het kleine, later ontdekte overgebleven, visje niet te klein zou zijn voor een 'bevlekte' ontvangenis.
Maar: hoeveel later ontdekte je het visje? Misschien was het klein omdat het al langer niet voldoende voedsel kreeg?

Of zou er iets met overgezette plantjes kunnen zijn meegekomen naar je algemene bak?

De TS heeft er meerdere gezien dus dan lijkt het me wel heel veel toeval als die zijn "meegekomen".
Waarschijnlijk kunnen ze al heel jong bevrucht worden. Toch wel leuk om zoiets te lezen en zelf heb ik dit visje nog nooit in de bakken gehad.

Heb je de laatste tijd met plantjes geswitched tussen de bakjes?

Verder is het misschien wat strikt gelezen, maar 'maanden geleden', 'later' en daarna 'enkele weken geleden' is natuurlijk een verschrikkelijk lastig tijdpad om aan mogelijk verklaringen te denken. Als je deze info concreter hebt, kunnen daarmee mogelijk opties worden uitgesloten of als plausibel benoemd.

Hoi allemaal,

ik ben inderdaad wat wazig over de precieze data, maar precies weet ik het ook niet meer.

Wat ik nog wel weet:

Geen planten oid overgezet. De oorspronkelijke bak met formosa heb ik ergens in februari/maart opgedoekt. Ik heb sindsdien maar een aquarium.

Overige bewoners: 2 man endler red scarlet, 5x similans, 3 gertrudae, veel garnalen. (ik weet het, het is een beetje een rommelig bestand) en dus 1 formosa.
Deze wonen in een 60 cm bakje dat flink dicht begroeid is.

Destijds heb ik alleen dat ene jonge visje nog ontdekt, en die is in februari/maart bij de bovenstaande medebewoners terecht gekomen.

Ik heb veel jonge formosa gezien en gehad, en herken ze zo inderdaad.

Ik heb de eerste nieuwe formosa ongeveer 2/3 weken geleden opgemerkt, dus begin juni. Ik zal eens kijken of ze er nog inzitten (ik heb ze er niet uitgevist dus wellicht zijn ze verorberd) en of ik ze op de foto kan krijgen.

Ik zal zo eens kijken hoe ik hier ook al weer foto's moet plaatsen,

Dank alvast voor jullie antwoorden,

Groet Erik

259945erik100_0_82_p1020225.jpg

Dit is het vrouwtje. Zodra ik de jongen zie(maar het is nogal een jungle en ze zijn klein..) zal ik ze ook proberen te fotograferen.

Dat ging snel, ook een vd kleine (zag er twee) gevonden. Ik schat toch al een week of twee/drie oud.

872223dins100_0_82_p1020230.jpg

Aj ik hoop niet dat deze jongen over het water gaan lopen 😉

LOL! Nee dat zullen ze vast niet lang volhouden 😎 Maar ik vond eea toch wel opmerkelijk dus vandaar dat ik het even wilde delen met mede-liefhebbers 😉

In het algemeen kunnen de meeste eierlevendbarenden vrij jong al bevrucht raken. Doch niet alle soorten zullen zaad opslaan. Denk dat jij dan een toevalstreffer hebt. Want superfoetatieve soorten zoals de h.formosa slaan doorgaans het zaad niet op. Bij superfoetatieven zou in de regel voor elke zwangerschap een nieuwe paring moeten plaatsvinden. Dus als het verhaal zou kloppen dan is het louter een toevalstreffer. Dus zal zelf niet zeggen dat het miet kan want de wonderen zijn de wereld uiteraard nog niet uit.
Maar zou het ook niet zodanig kunnen zijn dat je in ieder geval 2 jonge h.formosa's over het hoofd zou hebben kunnen gezien? En dat er 1 een vrouw en 1 een man betrof. En dat het mannetje tussentijds onopvallend is gestorven? Doch wel de kans kreeg om het vrouwtje te bevruchten. Zou ook nog kunnen...
Overigens is het aan een individueel vrouwtje wat de eierlevendbarende tandkarpers betreft om te bepalen of ze een zaadpakketje doorzet om tot een daadwerkelijke bevruchting over te gaan. Want een paring behoeft nog niet een bevruchting te betekenen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan