Ondanks CO2 installatie nog een hoop verschillende algen..

D

Denise1403

Guest
Beste Leden,
Het is denk ik alweer een paar jaar terug dat ik voor het laatst heb gepost geloof ik, nu zit ik met een probleempje en zou graag wat advies horen :)

Ik heb sinds een paar maanden eindelijk een grote bak, een Rio 240. Hierin gebruik ik de interne filter EN een Tetra EX 800 plus buitenfilter die zachtjes aanstaat (ik wil namelijk geen stroomversnelling in mijn bak haha!). Vanaf het begin groeide mijn planten eigenlijk wel prima, de een wel wat beter dan de ander en dat is nog steeds zo. 1 van mijn planten groeit echt als kool en moet ik wekelijks snoeien. De andere plantjes groeien niet zo snel. Mijn valisneria groeit bijvoorbeeld niet in de hoogte, maar doet wel aan een behoorlijke uitbreiding van stekjes. Er staan denk ik 13 planten in mijn bak op het moment. Hierbij heb ik voor het eerst geïnvesteerd in een CO2 installatie, namelijk de JBL ProFlora m503 met pH meter en apparaatje met schermpje omdat mij dat makkelijker leek voor een beginner met zulke installaties.

Helaas ervaar ik ondanks de CO2 toevoer en (ik denk) genoeg watercirculatie gezien de 2 filters best veel algen. Uiteraard is een beetje alg prima, en daar heb ik ook geen problemen mee. Maar ondanks dat de CO2 installatie al zeker 2 maanden draait zie ik geen afname, maar wel nog steeds een lichte toename in algen.

Het betreft: groene alg (vooral op planten, de ruiten en ornamenten), baardalg (vooral op planten en ornamenten, net ook een paar kleine pluisjes op de ruit gevonden..) en om een klein beetje draadalg uit de filter uitstroom.
Wat ik nou zo merkwaardig vind is dat er juist een hoop baardalg op de CO2 diffuser zit, baardalg zou zover ik weet juist stervan van CO2 toch? Volgens mijn CO2 indicator aan de andere kant van de bak zou de concentratie wel goed moeten zijn.. Het water is naar mijn idee gewoon helder en zeker niet groen.

De stappen die ik al heb ondernomen zijn:
- Verhogen van de CO2 (geleidelijk sinds een paar weken)
- 2 extra planten toegevoegd (ondanks groei zit er groene alg op)
- Een Phorax blok in mijn filter gestopt om eventueel overmatig fosfaat te verwijderen
- Het licht van 10 uur geleidelijk naar 8 uur gezet

Verder bezit mijn Rio 240 de 2 originele lampen die 8 uur per dag aanstaan. De temperatuur van de bak is gemiddeld 25 graden celcius en de pH heb ik ingesteld op 6,8. Daarnaast voeg ik ook dagelijks wat druppeltjes Ferropol toe als plantenvoeding en overvoer ik niet. Helaas bezit ik op dit moment geen overige waterwaardes.. Daarnaast staat mijn aquarium nooit in de zon. Al mijn vissen zwemmen overigens gewoon prima rond :)

Heeft iemand enig idee wat ik fout zou kunnen doen, of wat er verkeerd zou gaan in mijn bak? Ik heb namelijk het idee dat de meest voor de hand liggende CO2 concentratie niet het probleem van de algen is.

Alle hulp en tips zijn meer dan welkom, en alvast mijn dank daarvoor!
 
waarom wil je fosfaat verwijderen als je de waterwaarden niet weet,fosfaat heb je toch nodig voor de planten.je zegt ook dat je een paar druppels plantenvoeding toevoegd.ik neem aan dat je bedoeld de voorgescheven hoeveelheid.want als je plantjes niet goed groeien krijg je ook algjes
 
Ik zou eens de waterwaarden testen of laten testen met druppels en deze doorgeven. Qua plantenvoeding zou ik de aanbevolen dosis zeker toevoegen. Het is misschien ook handig als we een totaaltje van je bak kunnen zien. Algen krijg je in de regel door tekorten of een slechte watercirculatie.

Fosfaatverwijderaar zou ik weghalen want dat hebben de planten echt nodig tenzij je weet dat je erg veel fosfaat in de bak hebt maar dat verwacht ik niet.
 
Een Phorax blok in mijn filter gestopt om eventueel overmatig fosfaat te verwijderen

Dat is zoals gezegd niet nodig.

wat druppeltjes Ferropol toe als plantenvoeding

Ik ken ferropol niet maar het klinkt meer als ijzerbemesting dan als complete bemesting?
Weet je de samenstelling toevallig?

- 2 extra planten toegevoegd

- Het licht van 10 uur geleidelijk naar 8 uur gezet

Je hebt er alvast goed aan gedaan om het licht naar 8 uur te brengen.
Hoe meer planten(massa) je in de bak hebt hoe beter dus het toevoegen van planten is ook altijd een goed idee.
:thumbs:

Heeft iemand enig idee wat ik fout zou kunnen doen,

Nu moet je eerst je bemesting van de planten eens nader bekijken en deze (vermoedelijk) uitbreiden zodat je alle nodige voedingsstoffen (micro's en macro's) toedient.

Welke planten heb je precies in de bak?
Hoeveel watt is je verlichting? Welke tl-buizen gebruik je?
En wat is de PH van je water (voor de co2 toevoeging bedoel ik)?
 
Beste leden,
Enorm bedankt voor jullie reacties! Ik ben van plan om morgen langs de winkel te gaan om mijn water te laten testen, helaas heb ik zelf geen nauwkeurige druppeltesten.

Mocht het fosfaat gehalte prima zijn, dan zal ik het blok meteen verwijderen! Op het doosje stond namelijk dat het ook tegen algen zou moeten helpen dus vandaar dat ik het blok erin heb gestopt.

Ik heb de volgende lijst aan planten in mijn bak (gekocht als plantenset):
1. Vallisneria asiatica 3x
2. Cryptocoryne walkeri 3x
3. Eustralis stellata 2x
4. Rotala rotundifolia 3x (groeit BIZAR snel)
5. Ceratopteris thalictroides 2x (deze heb ik er vrij vroeg uitgehaald wegens afbraak)
6. Cyperus helferi 2x (groeit slecht/weinig, en dus baardalg)
7. Rotala wallichii 2x (eruit gehaald wegens doodgaan, ik denk doordat ze in de schaduw stonden van de rotala rotundifolia)
8. Eleocharis acicularis 3x (hierop groeit ook baardalg)
9. Cryptocoryne wendtii bruin 3x
Ik heb nog 2 plantjes waarvan ik de naam niet weet, ik ben absoluut geen plantenkenner hihi!

Ferropol klinkt inderdaad als een ijzertoevoeging, maar volgens de verpakking zou er echt vanalles in moeten zitten. Ik heb de wekelijkse voeding hiervan ook liggen, alleen gebruik ik de dagelijkse druppelvoeding. Ik heb ook nog wel ProFito staan, dus ik kan overstappen.

Ik heb de standaard T5 verlichting van de Rio 240 erin zitten, volgens hun website krijgt ik deze gegevens:
Product MultiLux LED 120 cm – 2x29 W
Opbrengst 1x29 W DAY & 1x29 W NATURE
Kelvin 9000/6500
Lumen 6670

Ik heb nog even snel de pH gemeten van het kraanwater, en dat heeft een pH van 7,5.


Morgen zal ik de gegevens van de watertest even uploaden en een foto maken van de bak! :)
 
ik zou ook nog wat drijfplantjes toevoegen,dan wordt het licht een beetje gedimd.want algjes houden wel van licht.ik heb in het begin in mijn rio 240 ook met algen te maken gehad en de orginele multilux is redelijk fel.dan moet het samen met de aangepaste verlichtingsduur ,en juiste voeding langzaamaan betergaan.want geduld is belangrijk bij algen
 
Of simpelweg de 9000 kelvin vervangen voor nog een 6500 kelvin of nog beter andere led verlichting die wel dimbaar is en de juiste kleurverhoudingen heeft
Anders is het vechten tegen de overvloed aan licht
Juwel heeft daar een behoorlijke steek laten vallen
 
Nogmaals bedankt voor de reacties!

Aangezien 1 van mijn planten zo enorm hard groeit is eigenlijk al het grootste deel van mijn bak beschermt tegen het licht wanneer ik niet snoei haha! Echter merkte ik juist wel dat daardoor een plantje in de schaduw stond en daardoor denk ik is doodgegaan. Dus zal hier een tussenweg tussen moeten vinden gok ik zo.

Jammer dat de standaard verlichting eigenlijk wat te hoog is voor de bak, ik zal eens kijken of ik een lamp(en) kan vervangen.

Zoals gezegd ben ik vandaag naar de winkel gegaan om mijn waardes te testen, ze deden dit digitaal dus ik heb niet alle waardes precies. Gek genoeg (maar gelukkig!) waren alle waterwaardes volgens de tester perfect, ook het fosfaatgehalte was goed en er werd mij verteld dat het water de perfecte hardheid zou hebben voor het groeien van planten. Toch bleek mijn CO2 gehalte lager te zijn dan wat ik dacht.. De test kwam uit op 15 mg/L terwijl ik dacht aan mijn indicator te zien dat het 20 mg/L was. Om deze reden heb ik de bubbeltjes per minuut wat hoger gezet en zal dit de komende tijd nog wat meer in de gaten houden. Hopelijk verdwijnen er zo wat algen! :D
 
Terug
Bovenaan