Mijn Betta bakje (60L) ververs ik elke week 50%. Ik ben het met Akwarium, LalaLaraSophie en michelle1 hierboven eens. Dit heb ik voor mijn situatie proefondervindelijk uitgevogeld door gewoon waar te nemen. Bertus oogt het best als hij wekelijks een verse plons (op temperatuur) water krijgt. Tevens is het inderdaad handig om op die manier ook old tank syndrome te voorkomen, gewoon elke week een reset. Wil ik er nog wel bij zeggen dat mijn waterwaardes in de bak nagenoeg gelijk zijn aan het kraanwater en ik hiermee dus geen PH schok veroorzaak. Mocht de PH in je aquarium water erg verschillen met het kraanwater dan wordt het ander verhaal en kun je beter wat vaker maar minder veel tegelijk verversen. Of natuurlijk vers water met de juiste PH waarde op voorraad hebben.
En inderdaad, een goed systeem hebben is erg belangrijk. Nu heb ik voor mijzelf zo eenvoudig gemaakt dat ik vanuit een keukentje alleen een tuinslang op haspel hoef af te rollen, in de bak gooien en de rest gaat bijna vanzelf. Hierdoor is het ook gewoon leuk om te doen. Ook een goed moment om alles even goed na te kijken, de ruiten te poetsen en alles gewoon netjes houden. Dit alles met beleid om uiteraard niet te veel stress te veroorzaken en Bertus (de betta) vind het allemaal prima. Hij komt mijn hand zelfs gedag zeggen bij het wekelijkse rondje. Ik heb zelfs het idee dat hij weet daarna wat lekkers te krijgen.