Wat is er nieuw

Onderhoud 1 betta in 30 liter

Shoto

Well-known member
Lid geworden
10 september 2019
Leeftijd
43
Website
www.instagram.com
Onze betta zit solitair in een 30 liter bak. Hoe vaak moet ik het water wisselen. Garnalen kunnen eens in de twee weken. Een betta ook?

Zelf deed ik 10% per week maar om de week zal 20% vaak ook wel volstaan.

Los van bovengenoemd; voeg je zaken toe aan 't water? Verbeteraar/voedingsstoffen?

Vaker kleine hoeveelheden is toch beter dan minder vaak grotere hoeveelheden verversen.
Dus beter 10% per week dan 20% per 2 weken..

Als je bemesting toevoegt; zou ik wekelijks 30-50% (liefst de laatste) verversen. Je loopt anders risico op 'old-tank syndrome', wat basically een opbouw van stoffen/mineralen is in je water. Zie bijvoorbeeld dit filmpje.

Als je bemesting toevoegt; zou ik wekelijks 30-50% (liefst de laatste) verversen. Je loopt anders risico op 'old-tank syndrome', wat basically een opbouw van stoffen/mineralen is in je water. Zie bijvoorbeeld dit filmpje.

Dat ligt er ook aan hoeveel je toevoegt en met de aanbevolen hoeveelheid Profito bijvoorbeeld kun je prima 10% per week verversen als je bal gemiddeld is beplant. Ik heb dat in al mn bakjes jaren zo gedaan of soms ververste ik 20%.

Dat ligt er ook aan hoeveel je toevoegt en met de aanbevolen hoeveelheid Profito bijvoorbeeld kun je prima 10% per week verversen als je bal gemiddeld is beplant. Ik heb dat in al mn bakjes jaren zo gedaan of soms ververste ik 20%.
De 'aanbevolen' hoeveelheid zegt nooit zoveel; die is altijd gebaseerd op liters water; nooit op welke en hoeveel plantjes zich daarin bevinden.

Ja ok maar goed dat zal vast wel zijn gebasseert op een gemiddelde bak neem ik aan met bv de 100 liter die Profito gebruikt bij de aanbevolen dosering.. Ik heb er al die jaren nooit problemen mee gehad als ik daarbij zo rond de 10% ververste hoor.

Waarom geen 50% in de week? Ik zie zoveel posts met zieke Betta. In water zit weinig tot niets nuttigs. Op 30 liter is dat ook het werk niet lijkt me.

Ik heb geen Betta dus geen verstand van het visje zelf maar gezien de vele ziektens met dit soortje zou ik persoonlijk gaan voor wat meer verversen dan te weinig.

Waarom geen 50% in de week? Ik zie zoveel posts met zieke Betta. In water zit weinig tot niets nuttigs. Op 30 liter is dat ook het werk niet lijkt me.

Ik heb geen Betta dus geen verstand van het visje zelf maar gezien de vele ziektens met dit soortje zou ik persoonlijk gaan voor wat meer verversen dan te weinig.
Dat ben ik ook wel nieuwsgierig naar

Zover ik weet worden de meeste ziektes die vaak bij Betta's voorkomen veroorzaakt door stress en niet door slechte waterkwaliteit.
En net als guppies of ramirezi's zijn ze zo massaal gekweekt dat het inmiddels een redelijk zwak soortje is.
Ik betwijfel dat grotere waterwissels helpen, ik heb zelfs het gevoel dat dat juist meer stress veroorzaakt.

Ik ben het met Cristian eens en denk ook dat juist te grote wissels een te groot temperatuursverschil geeft en je daardoor juist ziekte in de hand werkt.

Zover ik weet worden de meeste ziektes die vaak bij Betta's voorkomen veroorzaakt door stress en niet door slechte waterkwaliteit.
En net als guppies of ramirezi's zijn ze zo massaal gekweekt dat het inmiddels een redelijk zwak soortje is.
Ik betwijfel dat grotere waterwissels helpen, ik heb zelfs het gevoel dat dat juist meer stress veroorzaakt.

Tuurlijk is er meer van invloed op de Betta of andere vis wat dit betreft maar als je nu 1 of 2 emmers eruit haal met verversen lijkt me niet dat dit nu erg schokkende ander soort van stress kan geven. Hangt natuurlijk ook af op wat voor wijze je ververs. Als je dit met beleid doe en temperatuur gelijk houd maakt die paar liter meer of minder denk weinig uit. Niet in het kader van hoge waterwaardes. Het lijkt me dat je gewoon meer afhevel qua allerhande narigheid en dan niet alleen ziekte zaken.

Tuurlijk is er meer van invloed op de Betta of andere vis wat dit betreft maar als je nu 1 of 2 emmers eruit haal met verversen lijkt me niet dat dit nu erg schokkende ander soort van stress kan geven. Hangt natuurlijk ook af op wat voor wijze je ververs. Als je dit met beleid doe en temperatuur gelijk houd maakt die paar liter meer of minder denk weinig uit. Niet in het kader van hoge waterwaardes. Het lijkt me dat je gewoon meer afhevel qua allerhande narigheid en dan niet alleen ziekte zaken.
In tegenstelling tot sluiers is het bij andere vissen niet aan te raden met warm water te verversen, juist dat temperatuursverschil hebben de vissen nodig voor allerlei zaken, maar daarom is het dus niet handig meer dan 30% tegelijk te verversen in de winter.

In tegenstelling tot sluiers is het bij andere vissen niet aan te raden met warm water te verversen, juist dat temperatuursverschil hebben de vissen nodig voor allerlei zaken, maar daarom is het dus niet handig meer dan 30% tegelijk te verversen in de winter.

Niet eigenwijs maar benieuwd. 😛 Hoezo en waarom niet verversen met water op zelfde temperatuur?

Omdat je in het aquarium bezig bent of omdat het water te veel afwijkt qua samenstelling of temperatuur in vergelijk met het aquariumwater?

Niet eigenwijs maar benieuwd. 😛 Hoezo en waarom niet verversen met water op zelfde temperatuur?
Omdat juist het temperatuursverschil iets is wat de vissen nodig hebben (kan niet uitleggen wat precies, het is mij zo geleerd), daarnaast zit er in warm water veel minder zuurstof

Omdat je in het aquarium bezig bent of omdat het water te veel afwijkt qua samenstelling of temperatuur in vergelijk met het aquariumwater?
Beiden denk ik. Bij vissen op kraanwater zal de samenstelling en temperatuur niet zo'n groot verschil zijn maar ik kan me voorstellen dat het voor de vissen best stressvol is als elke week de helft van het water verdwijnt.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik de laatste tijd vooral blackwater heb gehouden en dan moet je heel voorzichtig zijn met hoeveel je wisselt en dergelijken, dus misschien ben ik te voorzichtig.

ik zou lekker wekelijks verversen. Ik ververs elke week 1, 2 of 3 keer 1/3 op een bakje van netto 30 liter. Puur omdat dat een handige hoeveelheid is, het is 1 emmer vol en het filter kan blijven draaien. tis een klusje van 10 minuten.

waar het bij waterverversingen om gaat is dat je het zo gemakkelijk mogelijk maakt voor jezelf, een goed systeem is het halve werk en dan doe je het vanzelf vaak genoeg.

Mijn Betta bakje (60L) ververs ik elke week 50%. Ik ben het met Akwarium, LalaLaraSophie en michelle1 hierboven eens. Dit heb ik voor mijn situatie proefondervindelijk uitgevogeld door gewoon waar te nemen. Bertus oogt het best als hij wekelijks een verse plons (op temperatuur) water krijgt. Tevens is het inderdaad handig om op die manier ook old tank syndrome te voorkomen, gewoon elke week een reset. Wil ik er nog wel bij zeggen dat mijn waterwaardes in de bak nagenoeg gelijk zijn aan het kraanwater en ik hiermee dus geen PH schok veroorzaak. Mocht de PH in je aquarium water erg verschillen met het kraanwater dan wordt het ander verhaal en kun je beter wat vaker maar minder veel tegelijk verversen. Of natuurlijk vers water met de juiste PH waarde op voorraad hebben.

En inderdaad, een goed systeem hebben is erg belangrijk. Nu heb ik voor mijzelf zo eenvoudig gemaakt dat ik vanuit een keukentje alleen een tuinslang op haspel hoef af te rollen, in de bak gooien en de rest gaat bijna vanzelf. Hierdoor is het ook gewoon leuk om te doen. Ook een goed moment om alles even goed na te kijken, de ruiten te poetsen en alles gewoon netjes houden. Dit alles met beleid om uiteraard niet te veel stress te veroorzaken en Bertus (de betta) vind het allemaal prima. Hij komt mijn hand zelfs gedag zeggen bij het wekelijkse rondje. Ik heb zelfs het idee dat hij weet daarna wat lekkers te krijgen.

Heb diverse Betta's gehad, en die kregen allemaal een 30-50% wissel in de week (ongeveer, soms wat eerder of later naar gelang de rest van de dingen die ik nog te doen had).
waarom? nou voor ik het doorhad was de helft alweer uit de bak (waren altijd relatief kleine bakken).
de betta's zwommen altijd lekker vrolijk door, het is ook maar net waar vissen aan wennen.

Sloeg ik een keer een week over dan was dat ook absoluut geen probleem.

als je kraanwater gebruikt en het op temperatuur weer terug de bak in doet moet dat geen probleem geven.
heb zelf geen nadelen ondervonden van water op temperatuur... voor sommige vissen kan een koude plons best wenselijk zijn (denk aan cory's waar het regenseizoen wordt nagebootst) maar soorten uit bijvoorbeeld het Malawimeer hebben dit zelden/nooit en worden hier ook loom en "paniekerig" van.
dus in dat opzicht ook zeker niet alle vissen over 1 kam scheren.

Voor mij is dit weer een waardevol en informatief topic geworden. Bedankt allemaal.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan