Onderhoud aan aquarium; altijd de stekkers eruit


Ludger

Well-known member
Lid geworden
20 april 2010
Berichten
8,395
Locatie
Heerenveen
Website
www.voervoorvis.nl
Ik als lui persoon liet gewoon altijd de stekkers van het verwarmingselement en het filter in het stopcontact wanneer ik met het aquarium bezig was, tot vandaag dus.... Zonet was ik bezig met het verversen van het aquarium en ging ik gelijk de ramen van binnen alg vrij maken, kreeg ik plotseling een schok. Toen ik begon vond ik al dat het water koud aanvoelde, blijkt dat het verwarmingselement kapot is.
 
Goed dat je dit even meld.

Ik zelf laat altijd de stekkers er in van alles

Hopenlijk overkomt mij dit niet een schok krijgen tijdens aqua onderhoud

Groeten
 
Ik heb mijn techniek allemaal zitten op een stekkerdoos met schakelaar. Tijd voor onderhoud => schakelaar uit. Ik ben ook lui, maar wel veilig ;-)
 
De stekkers van de verwarmingen haal ik altijd eruit bij het onderhoud.
Van mijn ledverlichtingen en externe filters nooit.
 
kellemes zei:
Brr.. da's schrikken, geen problemen bij de bewoners?

Nee, die zwemmen nog vrolijk rond. Er zat water in het verwarmingselement, het glas was wel intact dus het moet er in zijn gelopen. Ik denk dat het al langer kapot was omdat het korfje wel een soort van gesmolten leek (JBL verwarmingselement).

Wel vreemd dat de stop niet sprong.
 
Niet zo vreemd dat de stop niet sprong?

Dat is helemaal niet vreemd. Aangezien dat jij het hebt ovrleefd, en alleen een lichte tinteling hebt gevoeld. Is er dus geen 16A door het water gegaan. Slechts een geringe lekspanning.
Hier reageerd een stop (gelukkig) niet op.

Hier hebben we een ander apparaat voor. Namelijk de aardlekschakelaar. Deze reageerd op een verschil tussen in en uitgaande stroom. Als er dus stroom via een kortsluiting naar de aarde weglekt. Dus via jou in bovenstaand geval.
Dan springd deze uit. Hier is minimaal 15mA voor nodig. Dat is ongeveer 0,35 watt.

Echter veel aquarium apparatuur heeft een gewone euro stekker (zonder randaarde) hierdoor heeft de aardlek geen effect. Pas als jij je hand weer in het aquarium steekt.
Er is een soort electrode te bestellen. Welke in het water steekt, en je op een geaard stopcontact moet aansluiten. Die ondervangd dan bovenstaande.
Dan lekt de stroom via die electrode naar de aarde. En springt de aardlekschakelaar wel in.

Bovenstaande kun je ook zelf maken. Door een geaarde stekker te kopen, daar ALLEEN de aarde aan te sluiten, en deze aardedraad in het aquarium te steken.
Kan bijv achter de achterwand. Je hebt wel een geaard stopcontact nodig.
 
Wow, dat moet wel erg schrikken zijn...
Vanaf nu ga ik ook altijd het knopje van de schakelaar uitdoen voordat ik begin met het onderhoud van het aquarium.
 
Is wat Marcel zegt een lekstroom geweest, anders was her echt anders afgelopen hoor .
Vervelend gevoel, omdat je schrikt , maar meer ook niet ;)
 
ik heb een keer een driewegstekker losgemaakt en kreeg een schok.
ook toen ik met mijn aquarium bezig was

ik denk dat ik nu alle stekkers in een stopkontakt ga doen
en die uitzet als ik het aquarium in ga.
of ik laat alleen de tl branden want anders zie ik niet wat ik doe...
 
aquapjotr zei:
Is wat Marcel zegt een lekstroom geweest, anders was her echt anders afgelopen hoor .
Vervelend gevoel, omdat je schrikt , maar meer ook niet ;)

Ja, inderdaad lijkt het me ook wel een vreemd gevoel dat je ook geen twee keer wilt meemaken.
 
inge2 zei:
ik heb een keer een driewegstekker losgemaakt en kreeg een schok.
ook toen ik met mijn aquarium bezig was

ik denk dat ik nu alle stekkers in een stopkontakt ga doen
en die uitzet als ik het aquarium in ga.
of ik laat alleen de tl branden want anders zie ik niet wat ik doe...

Ja, ik denk dat dit gewoon een beetje tegenslag was dat je dit hebt voorgehad. Ik denk dat dit toch nog niet niet zo heel veel gebeurd is...
 
Ludger zei:
Ik als lui persoon liet gewoon altijd de stekkers van het verwarmingselement en het filter in het stopcontact wanneer ik met het aquarium bezig was, tot vandaag dus.... Zonet was ik bezig met het verversen van het aquarium en ging ik gelijk de ramen van binnen alg vrij maken, kreeg ik plotseling een schok. Toen ik begon vond ik al dat het water koud aanvoelde, blijkt dat het verwarmingselement kapot is.

Ja, ik denk dat dit gewoon een beetje tegenslag was dat je dit hebt voorgehad. Ik denk dat dit toch nog niet zo heel veel gebeurd is...
 
C�dric Vleminckx zei:
Ludger zei:
Ik als lui persoon liet gewoon altijd de stekkers van het verwarmingselement en het filter in het stopcontact wanneer ik met het aquarium bezig was, tot vandaag dus.... Zonet was ik bezig met het verversen van het aquarium en ging ik gelijk de ramen van binnen alg vrij maken, kreeg ik plotseling een schok. Toen ik begon vond ik al dat het water koud aanvoelde, blijkt dat het verwarmingselement kapot is.

Ja, ik denk dat dit gewoon een beetje tegenslag was dat je dit hebt voorgehad. Ik denk dat dit toch nog niet zo heel veel gebeurd is...

Gelukkig zeg maar, maar dat is natuurlijk iets waar je als 14 jarige nog niet bij stil staat ;)
 
luc zei:
C�dric Vleminckx zei:
Ludger zei:
Ik als lui persoon liet gewoon altijd de stekkers van het verwarmingselement en het filter in het stopcontact wanneer ik met het aquarium bezig was, tot vandaag dus.... Zonet was ik bezig met het verversen van het aquarium en ging ik gelijk de ramen van binnen alg vrij maken, kreeg ik plotseling een schok. Toen ik begon vond ik al dat het water koud aanvoelde, blijkt dat het verwarmingselement kapot is.

Ja, ik denk dat dit gewoon een beetje tegenslag was dat je dit hebt voorgehad. Ik denk dat dit toch nog niet zo heel veel gebeurd is...

Gelukkig zeg maar, maar dat is natuurlijk iets waar je als 14 jarige nog niet bij stil staat ;)

Ja, dat is wel waar, maar ik zal vanaf nu wel altijd de knop op de stekker uitdoen voordat ik begin met het schoonmaken of wijzigingen doe in het aquarium.
 
biljoenblik zei:
Niet zo vreemd dat de stop niet sprong?

Dat is helemaal niet vreemd. Aangezien dat jij het hebt ovrleefd, en alleen een lichte tinteling hebt gevoeld. Is er dus geen 16A door het water gegaan. Slechts een geringe lekspanning.
Hier reageerd een stop (gelukkig) niet op.

Hier hebben we een ander apparaat voor. Namelijk de aardlekschakelaar. Deze reageerd op een verschil tussen in en uitgaande stroom. Als er dus stroom via een kortsluiting naar de aarde weglekt. Dus via jou in bovenstaand geval.
Dan springd deze uit. Hier is minimaal 15mA voor nodig. Dat is ongeveer 0,35 watt.

Echter veel aquarium apparatuur heeft een gewone euro stekker (zonder randaarde) hierdoor heeft de aardlek geen effect. Pas als jij je hand weer in het aquarium steekt.
Er is een soort electrode te bestellen. Welke in het water steekt, en je op een geaard stopcontact moet aansluiten. Die ondervangd dan bovenstaande.
Dan lekt de stroom via die electrode naar de aarde. En springt de aardlekschakelaar wel in.

Bovenstaande kun je ook zelf maken. Door een geaarde stekker te kopen, daar ALLEEN de aarde aan te sluiten, en deze aardedraad in het aquarium te steken.
Kan bijv achter de achterwand. Je hebt wel een geaard stopcontact nodig.

Klopt je hebt gelijk. Een aardlekschakelaar hebben wij niet (Oud huis)
 
Kan je eentje zelf tussen plaatsen hoor. Is niet zo'n grote ingreep. Maar wel veel veiliger.
Werkt natuurlijk enkel optimaal als je aarding hebt.
 

Terug
Bovenaan