Wat is er nieuw

Onderhoud aquarium vakantie

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Pimmendag
  • Startdatum Startdatum
P

Pimmendag

Guest
Beste Aquaforum leden,

In de zomervakantie ga ik (ongeveer) twee weken op vakantie. Ik heb een aantal vragen over het onderhoud van mijn aquarium als ik weg ben.

Zou het aquarium twee weken zonder verversing kunnen? Normaal maak ik het aquarium 2 of 3 keer per week schoon. De enige vriend die ook een aquarium heeft en het dus makkelijk zou kunnen doen gaat mee op vakantie.

Het aquarium staat op mij. Zolderkamer, dus daar kan het ook best warm worden, is dit een groot probleem? Ik heb normaal de verwarming op 25 graden staan.

Ik hoor graag van jullie :book:
 
2-3 keer per week je aquarium schoonmaken is echt teveel of er moet iets bijzonders zijn met je bak.
Denk zelf dat je vissen het heerlijk zullen vinden als je straks 2 weken weg bent! 😉
 
2-3 keer per week je aquarium schoonmaken is echt teveel of er moet iets bijzonders zijn met je bak.
Denk zelf dat je vissen het heerlijk zullen vinden als je straks 2 weken weg bent! 😉

Met schoonmaken bedoel ik water verversen... Is dat echt teveel?
 
Hoeveel liter is je bak,welk filter en wat zwemt er allemaal in?
 
Hoeveel liter is je bak,welk filter en wat zwemt er allemaal in?

90/100 liter bak, jewel bioflow filter (200/300 liter per uur). Er zwemmen 15 kegelvlekbarbelen in.
 
Dat hangt helemaal van je aquarium en visbestand af. En nog meer factoren. Maar daar vind je genoeg topics over op dit forum.

Je hebt iig een voeder automaat nodig, of een pillendoosje waar je voer geportioneerd in doet per dag of 2 dagen.
Je maakt mee dat iemand die op je aquarium past vaak al teveel voert.
Met problemen tot gevolg.

Betreft het verversen zou ik me geen zorgen maken wel zou ik de dag voor dat je weg gaat het groot onderhoud plegen. Planten snoeien, witte filterwatten vervangen etc.
Zo voorkom je een heel oerwoud en een verstopte filter.

Er zou wel wat meer water verdampen mede door het weer en ondat je minder ververst hier moet je wel rekeni g mee houden ivm je techniek. Denk aan water niveau heater en hoogte spraybar of uitlaat filter. Ook moet je hieraan denken als je een skimmer hebt.

Beterft de warmte, tja. Je weet niet welk weer het nu gaat worden. Hopelijk voor jou gaat het dan een koele zomer worden.
 
1 keer per week verversen is voldoende hoor en die 2 weken overslaan moet ook geen probleem zijn.
En als je vissen goed doorvoed zijn is een voederautomaat ook niet eens nodig.

Verwarming uitzetten en de klep op een keer zodat de warmte van de lampen weg kan en komt allemaal wel oke tijdens je vakantie.
 
Met een bestand van 15 kegelvlekken op 100 liter zou ik het verversen ook wel een maand over durven te slaan, daar gebeurt echt niets mee. Verder sluit ik me aan bij Seabait qua voeren, dat komt zonder voerautomaat ook wel goed.
 
Verwarming uitzetten

Waarom zou je de verwarming eigenlijk uitzetten?
De thermostaat zorgt er toch voor dat deze afslaat van zodra het water op temperatuur is (25 graden in dit geval)?
Als het 's nachts afkoelt in de kamer (of het wordt een slechte zomer) gaat de temperatuur mogelijks teveel schommelen of onder de 25 graden zakken.
 
ook ik ga mee met de voorgangers.

15 kegeltjes op 100Liter geeft weinig belasting.

1x in de week 30% waterverversing in de week is genoeg hoor 🙂 even goed voederen voordat je op vakantie gaat. en dag voordat je weggaat 50% wisselen.

daarna gewoon lekker laten draaien. voeren hoeft niet persee in die 2weken hoor.

je kan ook gewoon 4porties voer klaarleggen voor de buren of wie dan ook, die dit over die 2weken verdelen.
 
Waarom zou je de verwarming eigenlijk uitzetten?
De thermostaat zorgt er toch voor dat deze afslaat van zodra het water op temperatuur is (25 graden in dit geval)?
Als het 's nachts afkoelt in de kamer (of het wordt een slechte zomer) gaat de temperatuur mogelijks teveel schommelen of onder de 25 graden zakken.
Verwarming slaat idd af als hij op temperatuur is als het goed is.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan